123_sokk Skrevet 1. mai 2020 #1 Skrevet 1. mai 2020 https://www.nrk.no/emne/barnevern-1.1239439 https://www.nrk.no/vestland/barnevernet-tok-barna-uten-grunn_-_-jeg-mistet-hele-oppveksten-deres-1.15001677 "Familien hadde lite penger og fikk økonomisk hjelp av kommunen. Men et kontrollbesøk fra barnevernet skulle snu livet fullstendig på hodet for hele familien. – Dette var en person jeg hadde full tillit til. Jeg åpnet kjøleskapet og sa på spøk: «Her kan du se hva jeg har i kjøleskapet». Det var ganske tomt, men det var fordi jeg ikke hadde handlet ennå. Da dro vedkommende rett inn til barnevernslederen og informerte om at barna mine ikke fikk mat hjemme, forteller Bolstad. Kort tid etter kom barnevernslederen og kommunelegen på døren." Det virker for meg som om samfunnet består av mennesker som ikke er intelligente nok til å kunne fungere som et demokratisk korrektiv til institusjonene våre. Det virker som om folk tror at "enten må vi risikere barns helse, eller så må vi akseptere at noen foreldre får ødelagt livene sine, og noen barn bli fratatt foreldrene sine unødvendig." Det synes ikke å være noen som helst forståelse for at en unøyaktig test er og blir en unøyaktig test. Helsedirektoratet tok affære ved førerkortvurderinger. Nå er det ikke lenger slik at om du går til en lege og har besvimt, så blir du fratatt lappen i flere år, og om du går til en annen, så slipper du unna med noen uker uten lappen. Det er mer forutsigbart, det fins en matrix for funn, årsak og karantenetid. Hvorfor kunne ikke barnevernet hatt noe liknende? Man har i tillegg såpass mange prøver som kan belegge grad av kronisk alkoholisme eller motbevise det, man har urinprøver for rus, man har matematiske tall for i hvor stor grad spesielle brudd peker på mishandling. Det virker veldig merkelig for meg at man skal gi mennesker så mye makt, med så lite ansvar, og under så små forhold at objektivitet ikke ivaretas. 8
Shoco90 Skrevet 1. mai 2020 #2 Skrevet 1. mai 2020 Er det ikke slik at det er fylkesnemnda som må godta en omsorgsovertakelse? Hvordan i alle dager har de gått med på dette på så tynt grunnlag? Eller har de ansatte i barnevernet løyet til fylkesnemnda? Sku gjerne visst mer om saken. Stakkars far og stakkars barna ☹️ 2
slask Skrevet 3. mai 2020 #3 Skrevet 3. mai 2020 (endret) De som lenge har hevdet at barnevernet bedriver galskap, trakassering og på ulovlig vis tar barn ved tvangsovertakelser har jammen fått noen gode referanser på at de faktisk har rett. Flere har vel begynt å skjønne at dette er mer regelen enn unntaket. Men det som kommer lite frem er hvor lukrativt det er å være i de rette posisjoner, der det er store økonomiske fordeler å være involvert i f.eks. private selskaper som "handler med barn". Akkurat som oligarker og elite-businessmenn grafser i honningkrukka (skattekista Norge AS), så burde man få mer fokus på det sammen innen barnevern og milliardbudsjettene. Når man nå avslører flere alvorlige ulovlige overtakelser må man samtidig se på økonomien rundt dette. Hva tilkommer kommunen. Hva tilkommer de forskjellige BV-selskapene og operatørene rundt, som fakturerer... Vi husker vel fra Tolgasaken hvordan det økonomisk var stor fordel for kommunen økonomisk, og det var jo et selskap inne i bildet som skulle hjelpe dem å finne flere "klienter". Kynisk virksomhet. Endret 3. mai 2020 av slask 3
Helgeline Skrevet 3. mai 2020 #4 Skrevet 3. mai 2020 Jeg tror at noen av de ansatte i BV blir så vant til å se elendighet at de til slutt bare ser det. Omsorgssvikt altså. Selv der det ikke finnes, eller er minimal svikt. Skummelt, for noe er det som ikke fungerer optimalt hos alle. 2
nå_er_nok Skrevet 3. mai 2020 #5 Skrevet 3. mai 2020 Hvordan kan du mene at barnevernet, en tjeneste som skal beskytte de yngste, viktigste og noen ganger svakeste (i tillegg til pensjonister og eldre selvfølgelig) er galskap? 3
SoWhat? Skrevet 3. mai 2020 #6 Skrevet 3. mai 2020 4 minutter siden, nå_er_nok skrev: Hvordan kan du mene at barnevernet, en tjeneste som skal beskytte de yngste, viktigste og noen ganger svakeste (i tillegg til pensjonister og eldre selvfølgelig) er galskap? Jeg tror kanskje det må organiseres på annen måte? Få litt mer kompetente mennesker i viktige stillinger, som psykologer og leger? Jeg er så absolutt for et barnevern. Men de har like lite lov til å gjøre feil som en pilot. Om du skjønner meg. Feil blir så utrolig fatale! Men som nevnt, et barnevern er jeg absolutt for. 2
nå_er_nok Skrevet 3. mai 2020 #7 Skrevet 3. mai 2020 Vil du reformere barnevernspedagogutdanningen så er det vel bare å gå for det? Har du noen sinne gjort fatale feil kanskje? Finnes det noe som helst her i verden som er feilfritt? 1
SoWhat? Skrevet 3. mai 2020 #8 Skrevet 3. mai 2020 1 minutt siden, nå_er_nok skrev: Vil du reformere barnevernspedagogutdanningen så er det vel bare å gå for det? Har du noen sinne gjort fatale feil kanskje? Finnes det noe som helst her i verden som er feilfritt? Som jeg skrev, iblant må det være nulltoleranse for feil. Det kan skje, men det har skjedd for mange ganger fra en slik instans. Det er ikke greit. Om jeg har gjort fatale feil har da ingenting med saken å gjøre Jeg jobber ikke i BV 2
123_sokk Skrevet 4. mai 2020 Forfatter #10 Skrevet 4. mai 2020 4 hours ago, SoWhat? said: Jeg tror kanskje det må organiseres på annen måte? Få litt mer kompetente mennesker i viktige stillinger, som psykologer og leger? Jeg er så absolutt for et barnevern. Men de har like lite lov til å gjøre feil som en pilot. Om du skjønner meg. Feil blir så utrolig fatale! Men som nevnt, et barnevern er jeg absolutt for. Disse barnevernstrådene har en lei tendens til å spore av. Utsagn som "det må være nulltoleranse for feil" er holdninger. Du kan heve pekefingeren så mye du vil, men du klarer ikke indoktrinere folk i holdninger på samme måte som du kan inkorporere system. Jeg sympatiserer med barnevern. Barnevern er viktig. Når barnevernets inngripen blir kron og mynt, derimot, da er barnevern plutselig ikke viktig lenger. Da er det ugang. Dette skjønner ikke folk. Folk deles inn i for/mot barnevern. Vi som samfunn har ikke kommet lengre. Folk tror at jo strengere vurderinger, jo bedre. Folk skjønner ikke hva en unøyktig måling er. Folk kjenner ikke til begreper som sensitivitet og spesifisitet. Om ikke demokratiet forstår - rettelse - om ikke byråkratiet forstår vitenskapelighet, dvs at alle elementer i en barnevernsvurdering må kunne prøves statistisk, så vil en ikke kunne vite om barnevernet gjør en viktig jobb eller bedriver ugang. Man må vite om en unge har blåmerker, hvor sannsynlig det er at de kommer fra slag, versus hvor sannsynlig det er at de kommer fra lek. Man må enes om den tilfeldige cut-off verdien. Og så er det epler og pærer ift om det er best eller verst at litt for mange barn blir fratatt en oppvekst hos foreldre, vs at for mange barn ikke blir reddet fra dem. Det kan mistenkes at de små, lokale forholdene er en stor utfordring ift vitenskapelighet og objektivitet. Om man blir mer stringent i vurderingen av de alvorlige tilfellene med kategorisk statistikk, så burde man kunnet unngå mange tragedier ved å være for kategoriske uten tilbaketrekningsmuligheter på de områdende hvor det er snakk om milde og relativ omsorgssvikt. 3
slask Skrevet 4. mai 2020 #11 Skrevet 4. mai 2020 (endret) 14 hours ago, nå_er_nok said: Hvordan kan du mene at barnevernet, en tjeneste som skal beskytte de yngste, viktigste og noen ganger svakeste (i tillegg til pensjonister og eldre selvfølgelig) er galskap? Galskapen er vel tydelig. Barn tas ved tvangsovertakelse på helt urimelige grunnlag, noen ganger uten grunnlag, men slikt fabrikkeres. Det er store penger i å omsette barn på denne kriminelle måten. En grotesk saus av maktmisbruk, økonomisk vinning, terrorisering av foreldre, barn og familie mm. Ja, det skjer bra hjelp også, men det skulle bare mangle med et så omfattende maktorgan og så store penger. Galskapen er alt det negative som har vist seg å være faktum. At Norge gjentatte ganger har fått dom fra den store domstolen i EU er ikke det noe godt tegn akkurat. Fortsatt gjenstår flere slike saker... Det skader ikke å lese artiklene fra første posting. Endret 4. mai 2020 av slask 1
nå_er_nok Skrevet 4. mai 2020 #12 Skrevet 4. mai 2020 Jeg velger å tolke disse holdningene som at de som støtter trådstarters påstander dessverre uheldigvis er av typen som bringer problemer inn i offentlige organer som skal forholde seg objektive.
Knekt Skrevet 5. mai 2020 #13 Skrevet 5. mai 2020 Jeg tenker det er på tide med autorisasjon for ansatte i barnevernet, på lik linje som helsearbeidere må ha det. Autorisasjon kan mistes og kriminelle handlinger begått med overlegg må den ansvarlige i tilegg stå personlig tilrettes for. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå