AnonymBruker Skrevet 1. mai 2020 #1 Skrevet 1. mai 2020 Har fått tilbud om jobb i det offentlige. I stillingsutlysningen står det konkret hva jeg vil få som lønn. Kan jeg og burde jeg argumentere for høyere lønn før jeg har signert kontrakten? Anonymkode: 268b9...fd3
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2020 #2 Skrevet 1. mai 2020 Avhenger av stilling og kompetanse. Har du noen gode argumenter? Anonymkode: da0c8...635 1
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2020 #3 Skrevet 1. mai 2020 Du kan ikke forhandle lønn i offentlig sektor. Anonymkode: 7a83e...7fb 3
Unika Skrevet 1. mai 2020 #4 Skrevet 1. mai 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du kan ikke forhandle lønn i offentlig sektor. Anonymkode: 7a83e...7fb Selvfølgelig kan og skal man det. Hvorfor tror du man ikke kan det?! 4
Hakadaki Skrevet 1. mai 2020 #5 Skrevet 1. mai 2020 Dersom du mener du er overkvalifisert utifra kriteriene i stillingen så kan du potensielt ha ett argument. I det offentlige er man opptatt av lik lønn for likt arbeid, samt varighet av arbeidsforhold. Man har også en hel del mer rettigheter og goder som gjør at årslønn alene ikke er avgjørende. Man har mulighet for tilleggslønn dersom man erverver seg ekstra oppgaver med ansvar. Type tillitsverv, digital superbruker, postansvarlig etc. Jeg ville vurdert om lønnen var akseptabel nok (hvor mye høyere lønn vil du ha?) og deretter heller brukt lokale lønnsforhandlinger etter å ha vist meg frem som uvurderlig i stillingen. 1
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2020 #6 Skrevet 1. mai 2020 Du kan jo spørre hvordan de beregnet lønnen din og ta det derfra? De har et lønnsintervall for de fleste stillinger. Hvor du plasseres avhenger av utdanning, erfaring og lønnspolitikk i bedriften. Du kan f. eks plasseres høyere hvis de vil at lønnen blir mest lik for ansatte i samme stilling hvis du f.eks er nyutdannet. Ofte tar man også med all erfaring fra alle jobber når man beregner ansiennitet. Spør og ta det derfra. De forklarer nok med glede🙂 Anonymkode: ad0d6...136 1
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2020 #7 Skrevet 1. mai 2020 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du kan ikke forhandle lønn i offentlig sektor. Anonymkode: 7a83e...7fb jo, det går fint. Det hender til og med at når man takker nei så sender de et nytt tilbud med enda mer lønn:-) Anonymkode: 6f274...03d 3
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2020 #8 Skrevet 1. mai 2020 20 minutter siden, Hakadaki skrev: Jeg ville vurdert om lønnen var akseptabel nok (hvor mye høyere lønn vil du ha?) og deretter heller brukt lokale lønnsforhandlinger etter å ha vist meg frem som uvurderlig i stillingen. Det er 100 tusen mer enn det jeg har per i dag, men også mye større ansvar (mellomleder) 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du kan jo spørre hvordan de beregnet lønnen din og ta det derfra? De har et lønnsintervall for de fleste stillinger. Hvor du plasseres avhenger av utdanning, erfaring og lønnspolitikk i bedriften. Du kan f. eks plasseres høyere hvis de vil at lønnen blir mest lik for ansatte i samme stilling hvis du f.eks er nyutdannet. Ofte tar man også med all erfaring fra alle jobber når man beregner ansiennitet. Spør og ta det derfra. De forklarer nok med glede🙂 Det er ikke noe beregning av lønn, i stillingsutlysningen står det at eksakt hva lønnen vil være (direkteplassert) Anonymkode: 268b9...fd3
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2020 #9 Skrevet 1. mai 2020 Er du fagorganisert? Ville spurt om råd der. Anonymkode: 63a45...030 1
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2020 #10 Skrevet 1. mai 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Du kan ikke forhandle lønn i offentlig sektor. Anonymkode: 7a83e...7fb Klart du kan 😊 Har jobbet stat og i kommune i over 15 år. Alltid forhandlet på lønn. Sist fikk jeg forhandlet meg opp 30 000 Anonymkode: a564c...86e
Gjest ti10 Skrevet 1. mai 2020 #11 Skrevet 1. mai 2020 Hvis du har gode argumenter (er du overkvalifisert, kan du vise til gode resultater, ligger de under det som er vanlig for tilsvarende stillinger), er det klart du kan forhandle om lønn. Men du må også være forberedt på å ikke få mer. Hvis du kun vil forhandle for å få så mye som mulig, uten noe reelt argument, hadde jeg vel droppet det.
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2020 #12 Skrevet 1. mai 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Har fått tilbud om jobb i det offentlige. I stillingsutlysningen står det konkret hva jeg vil få som lønn. Kan jeg og burde jeg argumentere for høyere lønn før jeg har signert kontrakten? Anonymkode: 268b9...fd3 Man kan ikke forhandle lønn så fritt som man kan i privat sektor. Lønnsdannelsen er i mye større grad regulert gjennom lover, regler og tariffavtaler i offentlig sektor, sånn at man må operere innenfor det handlingsrommet som er tillatt. I praksis er det nok stor forskjell mellom store og små arbeidsgivere i privat sektor også. Hos de små fastsettes nok lønn mer uformelt og gjerne på trynefaktor. Store private bedrifter har nok i større grad en vedtatt lønnspolicy og formaliteter som må følges. Men tilbake til offentlig sektor: Aller først må man skille mellom lønnsforhandling ved tilsetting og lønnsforhandlinger etter at man er tilsatt. Det er det første vi snakker om nå. Det viktigste utgangspunktet er hvilken lønn som er opplyst i stillingsutlysningen. I offentlig sektor har man faktisk ikke lov til å fravike dette. Det syndes det nok mot noen ganger, men hvis en stilling er utlyst med et lønnsspenn på 600-700 tusen i året, så kan man faktisk ikke tilby en attraktiv søker 750 tusen. Det ville bl.a. vært unfair mot andre søkere som hadde vurdert stillingen som lite attraktiv og seg selv som overkvalifisert, men som kanskje ville søkt med en høyere lønn. Legg merke til at det i utlysninger i off. sektor ofte først står et lønnsspenn. Så står noen ganger setningen "For spesielt kvalifiserte søkere kan høyere avlønning vurderes." Det er for å ha formell ryggdekning til å kunne gå høyere. Men uten et slikt forbehold kan man egentlig ikke det. Ofte utlyses stillinger i det offentlige innenfor et lønnsspenn, for eks 600 - 700 tusen i året. Da kan man forhandle innenfor det spennet. Et typisk forløp ved en tilsetting kan da være at arbeidsgiver tilbyr 650k, så ber arbeidstakeren om 700k, og så blir man enige om 680k. Men dersom stillingen er utlyst med en konkret lønn, for eks 650k i året, og ikke på noe lønnsspenn, så er det i utgangspunktet og hvis reglene skal følges til punkt og prikke ikke noe rom for forhandlinger. Men man kan selvfølgelig forsøke seg, si at man er i tvil og gjerne vil høre om muligheten for litt høyere lønn. Men det er sannsynlig at man får som svar at det har ikke arbeidsgiver formell adgang til. Anonymkode: cdb53...248 5
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2020 #13 Skrevet 1. mai 2020 5 timer siden, Unika skrev: Selvfølgelig kan og skal man det. Hvorfor tror du man ikke kan det?! Det er jo jævelig rettferdig ovenfor de som ikke er så flinke til å forhandle. Skaper ufred på jobben gjør det også. Lik lønn for likt arbeid! Anonymkode: d968e...e10 1
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2020 #14 Skrevet 1. mai 2020 25 minutter siden, AnonymBruker said: Det er jo jævelig rettferdig ovenfor de som ikke er så flinke til å forhandle. Skaper ufred på jobben gjør det også. Lik lønn for likt arbeid! Anonymkode: d968e...e10 De som ikke er flinke å forhandle kan organisere seg og ta forhandlingene via fagforening. On-topic: Ja, man kan forhandle lønn ved ansettelse i det offentlige. Jeg gikk opp 30 000 kroner da jeg forhandlet ved forrige ansettelse. Anonymkode: eb3fb...27e
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2020 #15 Skrevet 1. mai 2020 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Du kan ikke forhandle lønn i offentlig sektor. Anonymkode: 7a83e...7fb Ikke spre usannheter når du åpenbart ikke har peiling på hva du snakker om. Anonymkode: 2b1db...aca 2
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2020 #16 Skrevet 1. mai 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er jo jævelig rettferdig ovenfor de som ikke er så flinke til å forhandle. Skaper ufred på jobben gjør det også. Lik lønn for likt arbeid! Anonymkode: d968e...e10 Uenig. Mener lang, relevant utdannelse burde utløse mer lønn enn en med feks. bachelorgrad. Skal ikke utdanning lønne seg? Skape ufred på jobben? Har aldri opplevd at kollegaer snakker om hva de tjener. Dette er mellom den ansatte og ledelsen. Anonymkode: 19e83...9bb 2
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2020 #17 Skrevet 1. mai 2020 Dette lurer jeg også på, men da som nyutdannet. På intervju så spør de hva jeg mener i forhold til lønn, noe jeg synes er rart når jeg har 0 relevant erfaring, hva kan jeg forhandle med? Sammenligner jeg med fagforening jeg er med i er den gjennomsnittslønnen der skyhøy i forhold til det de kan tilby i de kommunene jeg søker jobb i. Anonymkode: b69cb...b03
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2020 #18 Skrevet 1. mai 2020 57 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette lurer jeg også på, men da som nyutdannet. På intervju så spør de hva jeg mener i forhold til lønn, noe jeg synes er rart når jeg har 0 relevant erfaring, hva kan jeg forhandle med? Sammenligner jeg med fagforening jeg er med i er den gjennomsnittslønnen der skyhøy i forhold til det de kan tilby i de kommunene jeg søker jobb i. Anonymkode: b69cb...b03 Som nyutdannet har du ikke mye å forhandle med nei.. gjør en god jobb, og forhandle neste gang ☺️ Anonymkode: 19e83...9bb 1
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2020 #19 Skrevet 1. mai 2020 10 timer siden, Hakadaki skrev: Dersom du mener du er overkvalifisert utifra kriteriene i stillingen så kan du potensielt ha ett argument. I det offentlige er man opptatt av lik lønn for likt arbeid, samt varighet av arbeidsforhold. Man har også en hel del mer rettigheter og goder som gjør at årslønn alene ikke er avgjørende. Man har mulighet for tilleggslønn dersom man erverver seg ekstra oppgaver med ansvar. Type tillitsverv, digital superbruker, postansvarlig etc. Jeg ville vurdert om lønnen var akseptabel nok (hvor mye høyere lønn vil du ha?) og deretter heller brukt lokale lønnsforhandlinger etter å ha vist meg frem som uvurderlig i stillingen. Ikke enig. I det offentlige er det gjerne mye lettere å forhandle opp lønna før du starter enn etter at du blir ansatt, i alle fall om du har attraktiv kompetanse og gode referanser. Før ansettelse er lønnsforhandlingen en sak mellom deg og arbeidsgiver, og arbeidsgiver står mye friere til å øke lønna. Mens i lokale forhandlinger er det gjerne bare en viss pott med lønnstrinn tilgjengelig som skal fordeles mellom alt for mange ansatte, slik at du og din nærmeste leder må rettferdiggjøre hvorfor det er akkurat du som fortjener høyere lønn, og ikke de 45 andre som kjemper om den samme potten. Anonymkode: 8ef3e...7fe 3
Whistler Skrevet 2. mai 2020 #20 Skrevet 2. mai 2020 Man ber om lønnssamtale etter seks måneder i stilling. Da kan man argumentere med at det ligger mer i stillingen enn det stillingsbeskrivelsen tilsier, og evt påpeke forskjeller i lønn ift de som utfører samme arbeid.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå