Gå til innhold

Barn som peller neglene til blods.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har et barn som peller på tåneglene sine så mye at det nesten ikke er noen negler igjen ,  og det blør fra mange av tærna rundt neglene. 

Vi har snakka med henne om det så utrolig mange ganger ,  forklart hva som skjer med tærna og neglene hennes dersom hun fortsetter. Vi har hatt perioder hvor hun MÅ gå med sokker hele tiden for å unngå det, også sove med det. Vi har prøvd å være strenge ,  vi har  prøvd å være forståelsesfulle osv. Hun klarte å slutte en periode ,  men nå har hun begynt igjen.. 

Jeg har vurdert å kontakte lege , men hun steiler helt når jeg nevner det. Prøver å forklare henne at vi bare vil hjelpe henne ,  og at vi må finne en løsning sammen om hvordan hun kan slutte,  men hun synes det er så flaut så hun nekter å dra til lege.

Noen som har vært borti lignende og har noen råd?  

Anonymkode: c9708...9d6

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har en her som peller seg på huden nå. Har klippet neglene helt korte nå. Håper at det vil føre til en pause som kan lage et brudd i uvanen. Jeg selv hadde uvaner som dette som barn. Ikke så gale da. Men bet negler, bet på hår, plukket på sår, osv. Vet det gikk over etter en stund uten at det ble gjort noe spesielt.

Anonymkode: 7694e...99e

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har en her som peller seg på huden nå. Har klippet neglene helt korte nå. Håper at det vil føre til en pause som kan lage et brudd i uvanen. Jeg selv hadde uvaner som dette som barn. Ikke så gale da. Men bet negler, bet på hår, plukket på sår, osv. Vet det gikk over etter en stund uten at det ble gjort noe spesielt.

Anonymkode: 7694e...99e

Hjelper ikke akkurat å klippe neglene hennes,  da hun peller nedover der neglene er festet og.. 

Hun har holdt på sånn i 2.år nå , så begynner å bli tom for ideer.. Kan ikke bare la henne holde på og pelle vekk neglene helt. Det er to av tærna som ikke har negl i det hele tatt. 

Usikker på om jeg burde bare kjøre hardt mot hard og si at enten har ho på sokker hele tiden  , eller så tvinger jeg henne til lege. Eller om det gjør det verre.. 

AnonymBruker
Skrevet

Ta henne med til legen! Hun får bare steile! Hun trenger tydeligvis å høre det fra noen andre enn dere! Jeg rev og bet negler til blods som liten, det eneste mamma gjorde var å true med blodforgiftning og neglerotbetennelse... for å si det sånn, det hjalp ikke særlig! Og den dag i dag i en alder av 31 år river jeg fortsatt negler, dog ikke synlig og aldri så det blir sår... jeg klarer ikke å slutte og har prøvd det aller meste som prøves kan uten nytte🙈

Anonymkode: 83488...f46

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ta henne med til legen! Hun får bare steile! Hun trenger tydeligvis å høre det fra noen andre enn dere! Jeg rev og bet negler til blods som liten, det eneste mamma gjorde var å true med blodforgiftning og neglerotbetennelse... for å si det sånn, det hjalp ikke særlig! Og den dag i dag i en alder av 31 år river jeg fortsatt negler, dog ikke synlig og aldri så det blir sår... jeg klarer ikke å slutte og har prøvd det aller meste som prøves kan uten nytte🙈

Når begynte du med det ? 

Hva kunne ha hjulpet deg at foreldrene dine sa/gjorde ? 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Når begynte du med det ? 

Hva kunne ha hjulpet deg at foreldrene dine sa/gjorde ? 

Tror jeg var et sted mellom fem og syv år, men er ikke helt sikker! Mamma burde ha kjøpt sånn go'negl eller hva det heter og smurt på neglene mine! Hun burde ha forklart istedenfor å kjefte! Hun burde ha droppet å true med blodforgiftning og neglerotbetennelse, for det skal mye til for blodforgiftning av å rive negler! (Jeg spurte fastlegen for noen år siden om akkurat det) Men helt nøyaktig hva hun burde ha sagt vet jeg ikke! Trolig er det jeg opplevde i oppveksten grunnen til at jeg begynte med det, så hun burde nok ha hjulpet meg mer med dét først og fremst!

AnonymBruker
Skrevet

Høres veldig nevrotisk ut. Hvor gammelt er barnet og hvorfor tar du ikke med barnet til lege? Det er klart barnet skal til lege. 

Anonymkode: e45e6...2d7

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tror jeg var et sted mellom fem og syv år, men er ikke helt sikker! Mamma burde ha kjøpt sånn go'negl eller hva det heter og smurt på neglene mine! Hun burde ha forklart istedenfor å kjefte! Hun burde ha droppet å true med blodforgiftning og neglerotbetennelse, for det skal mye til for blodforgiftning av å rive negler! (Jeg spurte fastlegen for noen år siden om akkurat det) Men helt nøyaktig hva hun burde ha sagt vet jeg ikke! Trolig er det jeg opplevde i oppveksten grunnen til at jeg begynte med det, så hun burde nok ha hjulpet meg mer med dét først og fremst!

Jeg gjør det samme med fingrene fortsatt i en alder av snart 50. Min mor smurte på gonegl, men den spiste jeg opp. Jeg merker at jeg er verre i perioder med mye stress. Akkurat nå jeg jeg full i sår rundt den neglene. Og klarer ikke å slutte da jeg gjør de ubevisst i de fleste tilfeller. 

Anonymkode: 9d655...c76

AnonymBruker
Skrevet

Dette er en uvane som rett og slett må avlæres, akkurat som neglbiting etc. Jeg er godt voksen, og har akkurat blitt avvent :rodme:

Anonymkode: d6b2b...cb8

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Høres veldig nevrotisk ut. Hvor gammelt er barnet og hvorfor tar du ikke med barnet til lege? Det er klart barnet skal til lege. 

Anonymkode: e45e6...2d7

Hun blir helt hysterisk hver gang jeg nevner lege. Hun synes det er flaut ,  og vil ikke at noen skal vite det. For å få henne ditt må jeg tvinge.. 

Pappaen hennes dro vekk fra livet vårt for snart 2 år siden , og har ikke villet se henne etter det.. Tror det er mye av grunnen til at hun har startet. Jeg har tatt kontakt med helsesøster og hun går til samtaler der. Vi snakker også mye om det. 

Jeg tok plastertape rundt neglene hennes før hun la seg i går, da det er på natta / kvelden hun gjør det. Hun ville ikke ha tape der, men hun måtte. Føler meg nesten slem som tvinger henne til det , men vet ikke hva annet jeg skal gjøre. 

AnonymBruker
Skrevet

9 år.

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Ingenting nyttet hos min neglpeller, helt til det faktisk ble neglrotbetennelse. Fikk enorme smerter, slet med å gå, kunne ikke gå i trange sko og måtte ha antibiotika. Men det som gjorde størst inntryk var da legen sa at dette kunne gå mot at de måtte trekke ut resten av neglen. Da var det en som ble blek og kloringen avtokk.

Anonymkode: ea0d1...27c

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ingenting nyttet hos min neglpeller, helt til det faktisk ble neglrotbetennelse. Fikk enorme smerter, slet med å gå, kunne ikke gå i trange sko og måtte ha antibiotika. Men det som gjorde størst inntryk var da legen sa at dette kunne gå mot at de måtte trekke ut resten av neglen. Da var det en som ble blek og kloringen avtokk.

Anonymkode: ea0d1...27c

Hvor lenge gjorde barnet det før det ble betennelse? Og hvor gammelt var det?

Kanskje jeg bare burde "tvinge " med til legen.. Føler jeg har prøvd alt. 

AnonymBruker
Skrevet

Stress, angst, indre uro eller fysisk ubehag kan føre til at man peller. Når det er så ekstremt så tenker jeg det ligger noe under som må tas tak i. Kanskje hun har tendenser til angst, uro, kanskje har hun et underliggende fysisk problem. Men tenker hun må til lege uansett. Det at hun steiler sier noe om situasjonen i seg selv. Siden hun skammer seg og ikke liker vanen, så er det urovekkende at hun ikke klarer slutte alikevel. Da er det som driver henne til å gjøre det sterkt, noe som overvinner skam og ønsket om å ikke gjøre det. 

Anonymkode: e29c9...30a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...