AnonymBruker Skrevet 1. mai 2020 #1 Skrevet 1. mai 2020 Er det lov å for eksempel, spikre, sage, klippe plenen 1.mai? Det er jo ikke en helligdag. Anonymkode: d3088...d25
Mokkilokki Skrevet 1. mai 2020 #2 Skrevet 1. mai 2020 1. mai er helligdag så det er ikke tillatt og klippe plen, sage, spikre etc. 4
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 1. mai 2020 #3 Skrevet 1. mai 2020 38 minutter siden, Mokkilokki skrev: 1. mai er helligdag så det er ikke tillatt og klippe plen, sage, spikre etc. Feil, Lov om 1. og 17. mai som høgtidsdager 1. og 17. mai er høgtidsdager og skal være jamstelt med søndager, men ikke når det gjelder føresegner om kirkelige handlinger eller helligdagsfreden. Dette betyr at loven ikke begrenser ønsket om å spille høy musikk på terrassen, eller bruke kantklipperen i hagen.
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2020 #4 Skrevet 1. mai 2020 2 minutter siden, Catalina Culès said: Feil, Lov om 1. og 17. mai som høgtidsdager 1. og 17. mai er høgtidsdager og skal være jamstelt med søndager, men ikke når det gjelder føresegner om kirkelige handlinger eller helligdagsfreden. Dette betyr at loven ikke begrenser ønsket om å spille høy musikk på terrassen, eller bruke kantklipperen i hagen. Er nok ikke særlig populært å klippe gresset på 17. mai da.. Selv om det kanskje ikke er "ulovlig" er det greit å bruke hodet litt, i dag er en høytidsdag, da lar man være å forstyrre alle menneskene rundt seg med unødvendig støy, dere kan bråke alle andre dager hvorfor akkurat i dag liksom... Gi folk en liten pause på slike dager, vi har fri og vi vil slappe av! Anonymkode: f21d1...511 8
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2020 #5 Skrevet 1. mai 2020 Helligdag Og høytidsdag er ikke det samme : https://snl.no/høytidsdager Anonymkode: f2f79...3d6
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 1. mai 2020 #6 Skrevet 1. mai 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er nok ikke særlig populært å klippe gresset på 17. mai da.. Selv om det kanskje ikke er "ulovlig" er det greit å bruke hodet litt, i dag er en høytidsdag, da lar man være å forstyrre alle menneskene rundt seg med unødvendig støy, dere kan bråke alle andre dager hvorfor akkurat i dag liksom... Gi folk en liten pause på slike dager, vi har fri og vi vil slappe av! Anonymkode: f21d1...511 Jeg viste bare til loven, det betyr ikke at jeg bråker, disse dagene 🙄
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2020 #7 Skrevet 1. mai 2020 Man holder seg for god til å holde på med slike aktiiteter i dag om man ønsker å verne om det gode naboskapet. Anonymkode: c3a8a...54f 4
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2020 #8 Skrevet 1. mai 2020 Jeg tenker at du dropper aktiviteter som bråker, og holder deg til maling, vindusvask og luking i bed om du vil jobbe. Anonymkode: 458dd...475 3
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2020 #9 Skrevet 1. mai 2020 Jeg forstår ikke hvorfor det er så om å gjøre å fikse hus og hage akkurat den dagen. La naboene få fred og ta det i morgen. Anonymkode: f2b10...990 4
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2020 #10 Skrevet 1. mai 2020 Uenig med folk over. Hvorfor skal man ikke få utnytte en fridag til å få gjort ting man ellers ikke får tid til i en travel hverdag? Anonymkode: b5ed8...085 4
Brunello Skrevet 1. mai 2020 #11 Skrevet 1. mai 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg forstår ikke hvorfor det er så om å gjøre å fikse hus og hage akkurat den dagen. La naboene få fred og ta det i morgen. Anonymkode: f2b10...990 Det er da ikke noe bedre at naboer bråker på lørdag fremfor 1. mai. De som feirer 1. mai er stort sett og går i tog også, så da bråker man bare for de dagen ikke betyr noe for. 2
Maleficenta Skrevet 1. mai 2020 #12 Skrevet 1. mai 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Er nok ikke særlig populært å klippe gresset på 17. mai da.. Selv om det kanskje ikke er "ulovlig" er det greit å bruke hodet litt, i dag er en høytidsdag, da lar man være å forstyrre alle menneskene rundt seg med unødvendig støy, dere kan bråke alle andre dager hvorfor akkurat i dag liksom... Gi folk en liten pause på slike dager, vi har fri og vi vil slappe av! Anonymkode: f21d1...511 Er mange som gjør hagearbeid 1 mai
Maleficenta Skrevet 1. mai 2020 #13 Skrevet 1. mai 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg forstår ikke hvorfor det er så om å gjøre å fikse hus og hage akkurat den dagen. La naboene få fred og ta det i morgen. Anonymkode: f2b10...990 Fordi det er DEN dagen man har fri og tid til det 1
Maleficenta Skrevet 1. mai 2020 #14 Skrevet 1. mai 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg tenker at du dropper aktiviteter som bråker, og holder deg til maling, vindusvask og luking i bed om du vil jobbe. Anonymkode: 458dd...475 Syns lyden av gressklipper er koselig
Honey Dew Skrevet 1. mai 2020 #15 Skrevet 1. mai 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Uenig med folk over. Hvorfor skal man ikke få utnytte en fridag til å få gjort ting man ellers ikke får tid til i en travel hverdag? Anonymkode: b5ed8...085 Som jeg svarte i en liknende tråd i et annet underforum: Her hvor jeg bor er så og si alle naboene ute og jobber i hagene sine. Vi har det kjempehyggelig. I fjor hadde vi pauser sammen og drakk kaffe og spiste vafler innimellom alle gjøremålene. Det er en fast tradisjon vi har, selv om det ikke ble noe samling i år. Vi jobber stille og aldri med noe som bråker. Det går i såing, planting, flytting av planter, beskjæring av trær osv. I en travel hverdag må faktisk folk få lov til å bruke fridagene sine og spesielt når på våren, i hagen. 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2020 #16 Skrevet 2. mai 2020 På 1.5.2020 den 21.31, Honey Dew skrev: Som jeg svarte i en liknende tråd i et annet underforum: Her hvor jeg bor er så og si alle naboene ute og jobber i hagene sine. Vi har det kjempehyggelig. I fjor hadde vi pauser sammen og drakk kaffe og spiste vafler innimellom alle gjøremålene. Det er en fast tradisjon vi har, selv om det ikke ble noe samling i år. Vi jobber stille og aldri med noe som bråker. Det går i såing, planting, flytting av planter, beskjæring av trær osv. I en travel hverdag må faktisk folk få lov til å bruke fridagene sine og spesielt når på våren, i hagen. Hvorfor siterte du meg? Jeg er enig. Hagearbeid med eller uten lyd👍🏻 Anonymkode: b5ed8...085
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2020 #17 Skrevet 2. mai 2020 Som jeg svarte i en annen tråd om samme tema, er 1. mai helt unødvendig å feire i Norge 2020. Dagen er forbeholdt de røde og ultrarøde, som stort sett fikser i hagene sine alle helligdager, som himmelspretten og i pinsen etc. Jobb gjerne i hagen 1. mai og dropp flagget. Anonymkode: e7e31...54e 2
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2020 #18 Skrevet 2. mai 2020 Det er lov å gjøre ting på 1 mai: https://www.dinside.no/fritid/klippe-plen-pa-1-og-17mai/69747829 Selv er jeg alltid fått høre at 1 mai var dagen der ungene fikk fri fra skolen, og var hjemme på gården og plukket poteter sammen med foreldrene, altså en arbeidsdag. Forstår ikke hvorfor folk ikke skal få kunne bruke en fridag til å gjøre ting hjemme. Er jo mye bedre å være uthvilt og tilbringe dagen med ting enn å måtte gjøre det etter arbeid på ukedager. Men det er nå min mening. Uansett så har 1 mai en annen regel enn «røde» dager. Anonymkode: a27f0...830
Jolene Skrevet 14. mai 2020 #19 Skrevet 14. mai 2020 På 3.5.2020 den 0.20, AnonymBruker skrev: Som jeg svarte i en annen tråd om samme tema, er 1. mai helt unødvendig å feire i Norge 2020. Dagen er forbeholdt de røde og ultrarøde, som stort sett fikser i hagene sine alle helligdager, som himmelspretten og i pinsen etc. Jobb gjerne i hagen 1. mai og dropp flagget. Anonymkode: e7e31...54e Enig.
Morten1 Skrevet 14. mai 2020 #20 Skrevet 14. mai 2020 1.Mai er dagen man tar ned flagstangen for å male den. En dag hvor man faktisk har tid til å gjøre husarbeid. Og de som står å holder taler i Oslo denne dagen, de har vel streng talt aldri skapt en arbeidplass, heller det motsatte. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå