Gå til innhold

Vi snakket om norsk økonomi, hva med land i total lockdown?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi snakket om norsk økonomi, hva med land i total lockdown?

Veldig mange i Norge har jobbet hjemmefra og hjemmeskole har fungert. Jeg skjønner at noen områder (reise, frisører osv) har slitt, men utenom det så har vi med fått jobbet «bra nok» hjemmefra. Og vi har handlet mat og alkohol i Norge istedetfor på harryhandel i Sverige/taxfree/reise. Det virker som om noen tror at det går så dårlig med Norge pga noen få uker med tiltak.

Men hadde vi ikke gjort det og det ville blitt mange syke, så ville det ha generert sykepenger, folk flest ville unngått feks frisører osv. Så jeg tror det uansett ville ha gått økonomisk utover frisører/teater/barer osv. Tvungen stenging og få smittede vs alt for mange smittede og at folk etterhvert unngår Smittesteder. Etterhvert ville det blitt så ille som i feks Italia og Spania at vi måttet hatt tvungen lockdown. Ergo det myndighetene har gjort i Norge til nå har vært billigere enn å la det utvikle seg og bli flere døde og total lockdown 

Anonymkode: 26d03...773

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vi burde alle gjort som Sverige og Hviterussland

Anonymkode: 43f2b...d2b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker akkurat som du. Nå åpner vi kontrollert så flere kommer allerede tilbake i jobb. Akkurat nå føler jeg vi bor i verdens beste og ikke minst heldigste land. Vi har (her vi bor) fått lese hvilke bedrifter som har søkt om støtte. Det store flertallet var bedrifter som måtte stenge, som fysio, frisør, massasje, trening og kjøreskoler, i tillegg til noen få butikker og restauranter. Mange av disse åpner eller kommer til å åpnes om kort tid. Det ser ut til at det verste er over og det tror nav også. Vi må bare fortsette å være flinkere og forhåpentligvis får vi en sommer som genererer mye innenlands reise. 

Skulle jeg foreslått et tiltak til krisetiltak...

Reduser avgifter på mat og drikke slik vi kan få gå på restaurant og kose oss slik vi gjør i utlandet. Tenk så koselig da :)

Anonymkode: c8f60...088

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi burde alle gjort som Sverige og Hviterussland

Anonymkode: 43f2b...d2b

Nei. jeg tror Sverige etterhvert må gå i lockdown og ender opp med høyere antall døde og høyere økonomisk belastning på landets økonomi enn Norge. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Veldig mange i Norge har jobbet hjemmefra og hjemmeskole har fungert.

Unskyld meg, men hjemmekontor og hjemmeskole har fungert katastrofalt for veldig mange... Det der er ønsketenkning.

Det du mangler i innlegget her er langtidsperspektivet. Du gjør en antakelse om at nå er vi ferdige og vi slapp billig unna. Men land med mye smitte vil i langt større grad være ferdig med det verste. Vi har stengt ned, men samtidig har jo nesten ingen hatt korona. Så utover 2020 og 2021 vil det jo bare fortsette.

Anonymkode: f9904...0b9

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Unskyld meg, men hjemmekontor og hjemmeskole har fungert katastrofalt for veldig mange... Det der er ønsketenkning.

Det du mangler i innlegget her er langtidsperspektivet. Du gjør en antakelse om at nå er vi ferdige og vi slapp billig unna. Men land med mye smitte vil i langt større grad være ferdig med det verste. Vi har stengt ned, men samtidig har jo nesten ingen hatt korona. Så utover 2020 og 2021 vil det jo bare fortsette.

Det du sier forutsetter immunitet. Det er ikke sikkert skjer og også hvilken pris skal betales. Ting kommer til å bli mer normalt, reise mellom land med lignende smittespredning osv. I tillegg kommer helt sikkert hurtigtester, medisiner og etterhvert vaksine. I mellomtiden har det kommet til å være tapt mange menneskeliv om vi ikke gjorde slik vi gjorde. Om alt går som planlagt kommer vi veldig godt ut av dette sammenlignet med de fleste andre land. Jeg vil gjerne ha et godt eksempel på at noen andre land har valgt bedre strategi.

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det du sier forutsetter immunitet. Det er ikke sikkert skjer og også hvilken pris skal betales. Ting kommer til å bli mer normalt, reise mellom land med lignende smittespredning osv. I tillegg kommer helt sikkert hurtigtester, medisiner og etterhvert vaksine. I mellomtiden har det kommet til å være tapt mange menneskeliv om vi ikke gjorde slik vi gjorde. Om alt går som planlagt kommer vi veldig godt ut av dette sammenlignet med de fleste andre land. Jeg vil gjerne ha et godt eksempel på at noen andre land har valgt bedre strategi.

Blir det noe vaksine om det ikke er noe immunitet da? Det er vel forutsetningen for en vaksine. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Example skrev:

Blir det noe vaksine om det ikke er noe immunitet da? Det er vel forutsetningen for en vaksine. 

Vaksine kan være alt fra noe man må ta en gang til vaksine man må ta en gang i året (som influensa vaksine). Jeg vil heller ha vaksine en gang i året enn Korona. Men om det ikke kommer noe vaksine så vil hurtigtester og medisiner gjøre en stor forskjell. Nå kan du feks leve fint med hiv og ikke spre det videre med medikamentell behandling. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nå er det jo mange forskere som mener at de aller fleste blir immune. Men at det kan finnes unntak. Så da bør vi jo gå utifra det enn så lenge? 

Anonymkode: ba6bf...43c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vi har vært to voksne og fire barn i alder 4-17år på hjemmebhg/hjemmeskole/hjemmekontor. Det har vært slitsomt for oss voksne, men det har gått helt greit. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Example skrev:

Dersom sykdommen ikke gir immunitet vil heller ikke vaksinen gjøre det, med mindre en finner en beskyttelse i repetert vaksinering med litt endring hvert år som ved influensa. Mest sannsynlig vil vi måtte leve med vedvarende svært høy dødelighet pga viruset i mange år, med mindre permanent og strengt portforbud innføres.

Anonymkode: 53377...fd6

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vaksine kan være alt fra noe man må ta en gang til vaksine man må ta en gang i året (som influensa vaksine). Jeg vil heller ha vaksine en gang i året enn Korona. Men om det ikke kommer noe vaksine så vil hurtigtester og medisiner gjøre en stor forskjell. Nå kan du feks leve fint med hiv og ikke spre det videre med medikamentell behandling. 

Ja, men en forutsetning for at en vaksine skal virke er jo en immunitet. Hvis man ikke blir imun overhodet, vil ikke en vaksine virke heller. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Example skrev:

Ja, men en forutsetning for at en vaksine skal virke er jo en immunitet. Hvis man ikke blir imun overhodet, vil ikke en vaksine virke heller. 

Poenget mitt, som kanskje ikke kom tydelig fram er at flokk immunitet forutsetter at en stor andel av befolkningen er immun samtidig. Da hjelper det fint lite om man bare får kortvarig immunitet. Dette er noe de forsker på. For Sverige sin skyld håper jeg selvfølgelig at flokk immunitet er mulig, hvis ikke er det en tragedie. Det er ikke greit hverken hva han utsetter befolkningen for, og særlig presset ham legger på helsepersonell. Du kan gjerne være uenig, men jeg er så glad vi har valgt den strategien vi har. Når regnskap blir gjort opp får vi se, men jeg er ingen gambler, men skal jeg gamble så satser jeg ikke mer en jeg kan tape uten å miste nattesøvnen.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Poenget mitt, som kanskje ikke kom tydelig fram er at flokk immunitet forutsetter at en stor andel av befolkningen er immun samtidig. Da hjelper det fint lite om man bare får kortvarig immunitet. Dette er noe de forsker på. For Sverige sin skyld håper jeg selvfølgelig at flokk immunitet er mulig, hvis ikke er det en tragedie. Det er ikke greit hverken hva han utsetter befolkningen for, og særlig presset ham legger på helsepersonell. Du kan gjerne være uenig, men jeg er så glad vi har valgt den strategien vi har. Når regnskap blir gjort opp får vi se, men jeg er ingen gambler, men skal jeg gamble så satser jeg ikke mer en jeg kan tape uten å miste nattesøvnen.

Tror vi skal være forsiktige med å slakte strategien helt enda. Som du sier er ikke regnskapets time kommet. Dette er trolig en situasjon som vil vedvare over tid. Hvis Sverige får en mye tidligere flokkimmunitet enn resten av landene i Europa, så kan det være en kjempefordel. 

Vi åpner nå opp i Norge, og jeg tror ikke befolkningen vil akseptere sterke nye innstramminger igjen. Vi ser polikere som allerede nå forsøker å spille på optimismen i befolkningen, hvor det forventes oppmykning fremover. Om det blusser opp som i Sverige, vil vi nok få en hardere debatt. Hvor mye skal de unge ofre fremtiden sin for de eldre? 

AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi har vært to voksne og fire barn i alder 4-17år på hjemmebhg/hjemmeskole/hjemmekontor. Det har vært slitsomt for oss voksne, men det har gått helt greit. 

Fint for dere at det gikk greit. Det gjorde det egentlig for vår del også.

Men det er begrenset hvor relevant det er at familiene Larsen, Hansen og Khan har klart dette utmerket, så lenge det er en ganske stor andel som ikke har klart det like bra. Det er nok mange sårbare barn og sårbare familier som virkelig har slitt i denne tiden. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fint for dere at det gikk greit. Det gjorde det egentlig for vår del også.

Men det er begrenset hvor relevant det er at familiene Larsen, Hansen og Khan har klart dette utmerket, så lenge det er en ganske stor andel som ikke har klart det like bra. Det er nok mange sårbare barn og sårbare familier som virkelig har slitt i denne tiden. 

Da håper jeg at situasjonen med de sårbare barna som har det så fælt hjemme blir tatt tak i nå før 8 ukers sommerferie. 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da håper jeg at situasjonen med de sårbare barna som har det så fælt hjemme blir tatt tak i nå før 8 ukers sommerferie. 

Du ser ikke forskjellen mellom sommerferie og sosial isolasjon, nei? 

• Liker 3
  • Opprett ny...