Gå til innhold

Vom og hundemat

Fremhevede innlegg

Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vet ikke med allergi, men tispa mi hadde problemer med fulle og overaktive analkjertler (ugh), og kastet opp magesyre om morgenen om jeg ikke passet på å gi henne en neve med mat rett før leggetid og med en gang vi sto opp. 

Jeg skifta til Norwegian polar (kokt kjøtt med fiber og annet addet til maten. Det er som grovt leverpostei når det tiner, søler ikke, fullverdig fôr). Plagene hennes stoppa umiddelbart da jeg bytta over, så forbytte kan gjøre underverker. 

Du bør høre med veterinær hva kløingen kan være. Om det er allergi, så vil de muligens anbefale allergivennlig tørrfôr som de selger. Men om du heller vil bytte til vom eller Norwegian polar (som jeg foretrekker over vom), så kjør på. 

Anonymkode: 4bad2...1e2

Har ikke fått noe skikkelig svar fra veterinær enda. Har etter samtale med veterinær byttet fra Eukanuba til Hills i/d pga mye løs mage. Magen har blitt bedre, men ikke huden (i tillegg bæsjer han mye oftere, vet ikke om det er så bra?). Ser på ingridienslista på Hills i/d og er litt redd for at fóret bare kamuflerer symptomene hans uten å egentlig gjøre han bedre. 
Skal snakke med en (annen) veterinær til uken og før jeg eventuelt bytter.

AD02689C-5F15-48E0-9D5C-D91A5461EE1F.jpeg

Anonymkode: ec312...f9d

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har ikke fått noe skikkelig svar fra veterinær enda. Har etter samtale med veterinær byttet fra Eukanuba til Hills i/d pga mye løs mage. Magen har blitt bedre, men ikke huden (i tillegg bæsjer han mye oftere, vet ikke om det er så bra?). Ser på ingridienslista på Hills i/d og er litt redd for at fóret bare kamuflerer symptomene hans uten å egentlig gjøre han bedre. 
Skal snakke med en (annen) veterinær til uken og før jeg eventuelt bytter.

AD02689C-5F15-48E0-9D5C-D91A5461EE1F.jpeg

Nå er jeg ikke utdannet på dette emnet, men fra det jeg har lest så er hyppig, mye avføring et tegn på at de ikke tar opp næringen i fôret.

Da min hund gikk på tørrfôr, så gikk hun på do 3 ganger om dagen. Hun er liten, men la fra seg store, myke klatter. Så skiftet jeg over til Norwegian Polar, og nå går hun på do på første morgentur (fast og fin) og det er det for dagen.

Mine tanker om det er at tørrfôr er veldig prosessert mat, og kjøttet blir ofte erstattet med kjøtt-proteiner. De kan også inneholde fryktelig mye korn. Jeg liker Norwegian polar fordi det er kokt kjøtt som kommer i fryste blokker: faktisk, ordentlig mat med fiber og annet added. At det er kokt gjør det lettere å fordøye enn vom, og man trenger ikke å bekymre seg så mye for bakterier og ikke i det hele tatt for blodsøl. I tillegg til Norwegian polar får hunden min også litt digge grønnsaker (frosne aspargesbønner er en favoritt). 

• Liker 1
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Noen som har forsøkt V&H mot allergi? Har en hund på 6 mnd som klør og har fått en del skorper på huden. Han er ikke utredet for allergi så vet ikke nøyaktig hva han er allergisk mot, men kunne tenkt meg å forsøke Vom. Lurt eller ikke? 

Ja, og angrer ikke ett sekund. Fikk tipset fra en veterinær jeg kjenner.

Gikk fra ekstrem røyting. Promping som fikk en til å rømme rommet, mye avføring/diaré, og øre problemer på ene øret. 

Byttet til Vom Active  både med og uten laks, og problemet med mye avføring/diaré og prompingen ble borte. Men han røytet fortsatt mye og øret ble ikke helt bra. Så prøvde kun Vom Puppy, og nå er han helt fin. Er svin i Active utgavene, men ikke i Puppy.

Vil si det er verdt å prøve. 

• Liker 2
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Noen som har forsøkt V&H mot allergi? Har en hund på 6 mnd som klør og har fått en del skorper på huden. Han er ikke utredet for allergi så vet ikke nøyaktig hva han er allergisk mot, men kunne tenkt meg å forsøke Vom. Lurt eller ikke? 

Enten du prøver V&H eller noe annet, så vil jeg anbefale å gå en fôrtype som har bare èn proteinkilde. En del hunder som sliter med allergi er allergiske mot protein fra enkelte dyr. De kan f.eks ikke spise kylling, men tåler and. Hvis du holder deg til fôr, godbiter og tyggebein som kommer fra samme proteinkilde i en periode, så kan du gjennom elimineringsmetoden kanskje klare å finne ut litt mer om hva din hund tåler og ikke.

• Liker 3
Skrevet

Snakket med veterinær nå i dag. Hun anbefalte ikke råforing, og mente at det inneholder for mye bakterier, og var mer et hyperallergent enn et hypoallergent fór, og at hunder som er råforet oftere er hos veterinæren enn andre hunder. Hvis jeg absolutt ville prøve det kunne jeg selvfølgelig det, men da anbefalte hun å fóre med vom med fisk i stedet for annet kjøtt. Har googlet litt rundt og finner ingen vom som passer for valper som bare inneholder fisk. Hun anbefalte heller å fóre med hypoallergent fór (tørrfor).

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Snakket med veterinær nå i dag. Hun anbefalte ikke råforing, og mente at det inneholder for mye bakterier, og var mer et hyperallergent enn et hypoallergent fór, og at hunder som er råforet oftere er hos veterinæren enn andre hunder. Hvis jeg absolutt ville prøve det kunne jeg selvfølgelig det, men da anbefalte hun å fóre med vom med fisk i stedet for annet kjøtt. Har googlet litt rundt og finner ingen vom som passer for valper som bare inneholder fisk. Hun anbefalte heller å fóre med hypoallergent fór (tørrfor).

Derfor er Norwegian polar bedre, da det er kokt. 

• Liker 2
Skrevet
4 timer siden, Tabris skrev:

Enten du prøver V&H eller noe annet, så vil jeg anbefale å gå en fôrtype som har bare èn proteinkilde. En del hunder som sliter med allergi er allergiske mot protein fra enkelte dyr. De kan f.eks ikke spise kylling, men tåler and. Hvis du holder deg til fôr, godbiter og tyggebein som kommer fra samme proteinkilde i en periode, så kan du gjennom elimineringsmetoden kanskje klare å finne ut litt mer om hva din hund tåler og ikke.

Jeg tok deg på ordet på dette og gikk til innkjøp av Acana grass fed lamb med 50% lammekjøtt og ingen andre proteinsorter. Siden begge fórtypene han har gått på inneholder kylling håper vi at han blir bra hvis vi unngår det helt en periode (etter tilvenning til det nye fóret såklart). Så kan vi heller forsøke å legge til råfór uten kylling senere hvis dette blir en suksess. Har så mye mer tro på å gjøre det sånn enn å sette hunden på hypoallergent fór resten av livet.

• Liker 2
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg tok deg på ordet på dette og gikk til innkjøp av Acana grass fed lamb med 50% lammekjøtt og ingen andre proteinsorter. Siden begge fórtypene han har gått på inneholder kylling håper vi at han blir bra hvis vi unngår det helt en periode (etter tilvenning til det nye fóret såklart). Så kan vi heller forsøke å legge til råfór uten kylling senere hvis dette blir en suksess. Har så mye mer tro på å gjøre det sånn enn å sette hunden på hypoallergent fór resten av livet.

Så bra! Da kan du også bruke godbiter av lam og f.eks lammebein eller -ører som tyggebein, hvis du vil.

Lykke til! :)

Skrevet
On 11/14/2020 at 7:07 PM, AnonymBruker said:

Ingen hunder står på hypoallergent for hele livet. En tur til veterinæren er lurt, så skjønner du hva du driver med og kaster ikke bort verdifull tid på å tulle m dette selv. 

Anonymkode: 963ca...c99

• Liker 1
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ingen hunder står på hypoallergent for hele livet. En tur til veterinæren er lurt, så skjønner du hva du driver med og kaster ikke bort verdifull tid på å tulle m dette selv. 

Takk for fine ord, men jeg har snakket med veterinær og det var beskjeden jeg fikk.

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Takk for fine ord, men jeg har snakket med veterinær og det var beskjeden jeg fikk.

Da har du snakket med en veterinær som ikke forstår seg på allergi. Snakk med noen som kan det, og du vil få bedre hjelp. 

• Liker 2
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er da mange hunder som går på hypoallergent for hele livet. 

• Liker 1
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da har du snakket med en veterinær som ikke forstår seg på allergi. Snakk med noen som kan det, og du vil få bedre hjelp. 

Hva er det du tenker er så feil med måten jeg velger å gjøre det på?

Skrevet
On 11/16/2020 at 8:08 PM, AnonymBruker said:

Hva er det du tenker er så feil med måten jeg velger å gjøre det på?

Du skjønner ikke hva du gjør. Du aner ikke

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

I så tilfelle blir jeg heller ikke klokere. Du har nå brukt tre innlegg på å belære meg, likevel har du ikke lært meg noen ting. Skjønner ikke hva du forsøker å oppnå.

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

I så tilfelle blir jeg heller ikke klokere. Du har nå brukt tre innlegg på å belære meg, likevel har du ikke lært meg noen ting. Skjønner ikke hva du forsøker å oppnå.

Tror ikke den brukeren der selv vet hva h*n gjør 😅

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Man må bare elske slike figurer som du 😂

Anonymkode: 904c1...923

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.11.2020 den 16.40):

Derfor er Norwegian polar bedre, da det er kokt. 

Mulig jeg er dum, men jeg har nettopp begynt å bevege meg inn i "råfôrverdenen" og sitter med en million spørsmål rundt dette. Det virker absolutt mer interessant med noe som er ferdig kokt vs noe som er helt rått, og når jeg titter på nettsidene til Norwegian Polar kommer maten i blokker eller pølser. Er disse blokkene/pølsene på f.eks 20 KG små nok til at man får fordelt de over flere steder i et vertikaldelt kjøleskap med frys, eller må man tine de opp såpass at det går an å porsjonere opp og deretter legge i frys? Er absolutt alt de leverer varmebehandlet, eller har de også rå produkter?

Anonymkode: d4754...00e

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Mulig jeg er dum, men jeg har nettopp begynt å bevege meg inn i "råfôrverdenen" og sitter med en million spørsmål rundt dette. Det virker absolutt mer interessant med noe som er ferdig kokt vs noe som er helt rått, og når jeg titter på nettsidene til Norwegian Polar kommer maten i blokker eller pølser. Er disse blokkene/pølsene på f.eks 20 KG små nok til at man får fordelt de over flere steder i et vertikaldelt kjøleskap med frys, eller må man tine de opp såpass at det går an å porsjonere opp og deretter legge i frys? Er absolutt alt de leverer varmebehandlet, eller har de også rå produkter?

NP er ikke råfor, men et godt alternativ om man ikke kan/vil fore rått. De har ikke rå produkter etter hva jeg vet. Har ikke håndtert blokkene så vet ikke om det. Forer selv rått, hunder er laget for å spise rått og tåler det som er av bakterier etc så lenge man følger vanlige forhåndregler mtp frys osv. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Jeg kjøper en 20kg blokk. Det består av 20stk 1kg blokker. De sitter fast i hverandre, men kan enkelt deles med en kniv og hammer. Det tar meg bare noen minutter å dele alle. Da er det fortsatt fryst. Så legger jeg de i poser (enten små brødposer eller handleposer) og legger de i fryseren. Jeg har også vertikal fryser med 3 skuffer. Fikk plass, med litt plass til egne frysevarer.

Så tar jeg opp 1blokk om gangen. Enten lar jeg den tine i romtemperatur, eller så legger jeg den rett i kjøleskapet og lar den tine der. I kjøleskap holder Norwegian polar i 8 dager, om jeg husker riktig.

Jeg har ikke prøvd pølsene. 

Jeg er ekstremt fornøyd med NP. Hunden min hadde plager på tørrfôr som forsvant det øyeblikket jeg skiftet til NP. Energien er på topp, og avføringen er fast og kommer bare én gang om dagen. Én 1kg blokk inneholder 5500 kalorier, så man må passe på å ikke fore for mye 😅 jeg bruker å smøre det inn i kong. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...