Gå til innhold

Vom og hundemat

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
On 5/1/2020 at 9:51 AM, Fallabella said:

Liker dere dette foret? Bikkja mi elsker det men det lukter jo høgg og helvete...

Har startet å fore med dette nå å så langt ser bikkja veldig bra ut.

Hunden får to typer, en for valp og en med fiber slik butikken anbefalte.

Er jeg på rett vei i forhold til foring tenker dere eller hva er erfaringene.

Jeg byttet fra tørrfôr da bikkja spiste så lite av det å var så tynn at jeg ble flau.. Nå etter en uke med vom ser hunden bra ut. Hunden likte tørrfôr fra Royal canin men butikken hadde ikke noe bra om det foret å ville slutte å selge det..? 😊

Du ble oppfordret av butikken til å bytte fra et av de mest seriøse hundeforene i verden, til fordel for et produkt som potensielt består av masse ekle bakterier og oppmalte tarmer fra kur, sau og gris. Listeria og E-coli i sann forening!

det har selvsagt ingenting å si for butikken hva de har mest avanse på......

usj! 

Anonymkode: 963ca...c99

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
On 5/1/2020 at 1:23 PM, AnonymBruker said:

Jeg har foret bikkja med V&H pga forallergi i 10 år. Var litt styr i begynnelsen, frem til jeg ble vant til ekstrajobben det medførte, men nå tenker jeg egentlig ikke over det lengre. 

Kjøper 0,5 kilos pølsene, og lar de ligge på kjøkkenbenken i 30- 40 minutter før jeg deler dem opp, og fryser det ned i dagsporsjoner. Så tar jeg det opp før jeg legger meg om kvelden, og lar de stå helt nederst i kjøleskapet i en plastboks. Da tiner de ikke nok til at det blir blodsøl. 

Anonymkode: ff571...766

Hva er det hunden din er allergisk mot når du kan fore med vom? Hvordan ble diagnosen stilt? Stilte du den selv, eller har du seriøst fått beskjed av en veterinær om å fore med vom? 

AnonymBruker
Skrevet

Har fullforet vår labrador på V&H i 8 år ca. Han holder vekten fint, er ikke oppblåst, fiser ALDRI, bæsjer bittesmå klumper og er frisk og smidig. Spiser han tørrfôr igjen så bæsjer han en haug og fiser hele tiden. Blir også tung og treg i kroppen på tur. Vi er overbevist!

Anonymkode: 5bbbe...0c5

• Liker 1
Skrevet (endret)

Har fôret med 20 kilos blokker og 500g pølsene. Pølsene er langt mer praktisk for min del. Hunden elsker det, har fast og fin avføring, blank i pelsen osv. Gir en pølse pr dag pluss en liten mengde tørrfor blandet i(10% av mengden vom). 

Har én grusom erfaring med vom så nå brekker jeg meg hver gang jeg lukter det.

Jeg og eksen holdt på å dele opp og måle en halvtint 20 kilos blokk dagen før vi dro på ferie. Kom tilbake og skulle ned en tur i boden. Der hadde plastsekken ligget, fylt med blod og grums ligget i to uker, som eks-kjæresten skulle ta mens jeg gikk opp med maten i fryseren. Den stanken var helt forferdelig. Kjenne jeg blir trang i halsen bare jeg tenker på det.

Endret av Anwa
  • Liker 1
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du ble oppfordret av butikken til å bytte fra et av de mest seriøse hundeforene i verden, til fordel for et produkt som potensielt består av masse ekle bakterier og oppmalte tarmer fra kur, sau og gris. Listeria og E-coli i sann forening!

det har selvsagt ingenting å si for butikken hva de har mest avanse på......

usj! 

Det er helt naturlig for rovdyr å spise tarmer, samme som bein, brusk, andre innvoller, hud, muskler m.m. Fôr produsert i Norge er godt kontrollert, så bakterier trenger du ikke være redd for. 

Royal Canine derimot, har dette som hovedingredienser: Tørket fjørfekjøtt, maismel, mais, hvetemel, animalsk fett, hvete. Såpass mye mais og hvete er ikke akkurat det beste for hunder å spise seg mette på hver dag? 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
På 2.5.2020 den 21.29, Christie skrev:

Men nå finnes også VOM freeze dried som oppbevares i romtemperatur, tilsettes vann og rehydreres før servering. Praktisk på tur! 

Takk for tips!

På 26.5.2020 den 12.02, AnonymBruker skrev:

VOM taste er et tilleggsfôr eller kan brukes som fullfôr en periode når hunder påviser problemer med maten, men dette har ikke alt hunder trenger over tid. 

Anonymkode: ed1a8...78b

Lam alene egner seg ikke som fullfôr over tid. Har vært i kontakt med næringseksperten hos Vom & Hundemat, og det er ikke noe problem å fullfôre på Taste.

Anonymkode: 2b2b3...c08

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Takk for tips!

Lam alene egner seg ikke som fullfôr over tid. Har vært i kontakt med næringseksperten hos Vom & Hundemat, og det er ikke noe problem å fullfôre på Taste.

ernæringseksperten*

AnonymBruker
Skrevet

Kan ikke gi det til mine, får forstoppelse og store smerter begge to. Trudde han eldste skulle stryke med sist gang, for magen var steinhard og han hylte av smerte av å bli tatt på. Har prøvd det i to omganger, med samme utfall. 

Anonymkode: 2d5de...7fa

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan ikke gi det til mine, får forstoppelse og store smerter begge to. Trudde han eldste skulle stryke med sist gang, for magen var steinhard og han hylte av smerte av å bli tatt på. Har prøvd det i to omganger, med samme utfall. 

Anonymkode: 2d5de...7fa

Prøvd å tilsette fiber? F.eks grønnsaker? Ellers så finnes VOM digestive. Min kan heller ikke kun få VOM, prøvde det og når jeg skulle plukke opp avføringen smuldret den opp til støv i hendene mine for det var så tørt. Men med litt grønnsaker eller ris i er det ingen problem, bruker ofte rester etter middagen eller rasper opp en gulrot eller noe annet jeg har. 

Anonymkode: 88e87...bd6

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
On 5/27/2020 at 10:09 AM, Myrmica said:

Det er helt naturlig for rovdyr å spise tarmer, samme som bein, brusk, andre innvoller, hud, muskler m.m. Fôr produsert i Norge er godt kontrollert, så bakterier trenger du ikke være redd for. 

Royal Canine derimot, har dette som hovedingredienser: Tørket fjørfekjøtt, maismel, mais, hvetemel, animalsk fett, hvete. Såpass mye mais og hvete er ikke akkurat det beste for hunder å spise seg mette på hver dag? 

Hunder er ikke rovdyr. De er omnivore. Og nei, det er ikke naturlig for hunder å ligge  å knaske på multiresistente eller patogene tarmbakterier fra moderne industrialisert landbruk.....

consider yourself brainwashed! 

AnonymBruker
Skrevet
On 5/27/2020 at 10:09 AM, Myrmica said:

Hvor er din seriøse kilde på dette? 

Rachel Ray? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hunder er ikke rovdyr. De er omnivore. Og nei, det er ikke naturlig for hunder å ligge  å knaske på multiresistente eller patogene tarmbakterier fra moderne industrialisert landbruk.....

På andre kjenner man seg selv?

Det er vel ingen andre som er så flinke til å hjernevaske folk, som nettopp disse store tørrfôr produsentene. Tjener store penger på unødvendig fyllstoff.

Og ja, hunder er omnivore. Derfor er det gunstig å tilsette fiber ved råfôring mtp mage- og tarmsystem.
Jeg har en hund som IKKE tåler tørrfôr, så noe annet enn råfôring er uaktuelt.

• Liker 4
Skrevet
På 29.5.2020 den 23.33, AnonymBruker skrev:

På 29.5.2020 den 23.35, AnonymBruker skrev:

Hvor er din seriøse kilde på dette? 

Rachel Ray? 

Om hunder er carnivore eller omnivore strides de lærde, og flere punkter taler for begge. Ulver blir klassifisert som rovdyr, og selv om hunder har tilpasset seg et annet miljø og en annen diett, er de fremdeles samme art. Flere veterinærer heller også mot å kalle hunder rovdyr, her er et par eksempler: 

http://www.vetstreet.com/our-pet-experts/are-dogs-carnivores-heres-what-new-research-says

https://www.dogsnaturallymagazine.com/is-your-loving-kind-fluffy-dog-friend-a-carnivore-or-an-omnivore/

Hvor er dine seriøse kilder, forresten? 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dårlig erfaring, 95% av tiden er det bra men har hatt noen episoder hvor hundene ble skikkelig dårlige med oppkast og diare. Gir derfor kjøtt av og til (first price o.l) og tørrfor.

Anonymkode: 95403...c06

AnonymBruker
Skrevet
On 5/28/2020 at 4:21 PM, AnonymBruker said:

Takk for tips!

Rart siden de har sagt selv til meg når hunden min mistet en del av pelsen etter å ha gått på dette eksakt VOM (lam taste) at det ikke er ment som fullfôr over lengre perioder.  (hun hadde gått på den i flere måneder). Men for all del, gir til ditt hund! 

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Rart siden de har sagt selv til meg når hunden min mistet en del av pelsen etter å ha gått på dette eksakt VOM (lam taste) at det ikke er ment som fullfôr over lengre perioder.  (hun hadde gått på den i flere måneder). Men for all del, gir til ditt hund! 

Det er jo det jeg skriver, at lam ikke er egnet som fullfôr over lengre tid ( ser at det kanskje var litt dårlig formulering fra min side ). Lam mangler et-eller-annet som jeg ikke husker navnet på, som er viktig i kosten. Men det skal ikke være noe problem å fullfôre på Taste 100% Kylling f.eks, etter det jeg skjønte.
Jeg fullfôrer på Taste Lam 100% + Taste And 100% ( altså blander de to typene ), som nevnt, ikke kun lam. I tillegg tilsetter jeg grønnsaker og olje, så ingen mangler her.

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo det jeg skriver, at lam ikke er egnet som fullfôr over lengre tid ( ser at det kanskje var litt dårlig formulering fra min side ). Lam mangler et-eller-annet som jeg ikke husker navnet på, som er viktig i kosten. Men det skal ikke være noe problem å fullfôre på Taste 100% Kylling f.eks, etter det jeg skjønte.
Jeg fullfôrer på Taste Lam 100% + Taste And 100% ( altså blander de to typene ), som nevnt, ikke kun lam. I tillegg tilsetter jeg grønnsaker og olje, så ingen mangler her.

'' Ren kylling har vært en del av sortimentet i mange år og er et populært produkt. Kylling er en av de råvarene vi har som er best egnet som fullfôr, dette fordi kylling protein er meget høyverdig og har en svært god aminosyreprofil. 100% kylling er dessuten et svært luktsvakt og delikat produkt. '' https://vomoghundemat.no/produkter/vom-taste/

AnonymBruker
Skrevet

Merkelig at hundemat og vom skal være såpass farlig som mange her hevder når det er hva de fleste hundekjørere forer trekkhundene sine med. Når dette er hunder som har en verdi på 30,000 og oppover, er toppatleter med et meget høyaktivitetsnivå skulle man sannelig tro at noen hadde reagert på at hunder dør som fluer av fôret slik dere påstår.

Anonymkode: 5ab7f...856

• Liker 8
  • 5 måneder senere...
Skrevet

Noen som har forsøkt V&H mot allergi? Har en hund på 6 mnd som klør og har fått en del skorper på huden. Han er ikke utredet for allergi så vet ikke nøyaktig hva han er allergisk mot, men kunne tenkt meg å forsøke Vom. Lurt eller ikke? 

Anonymkode: ec312...f9d

Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noen som har forsøkt V&H mot allergi? Har en hund på 6 mnd som klør og har fått en del skorper på huden. Han er ikke utredet for allergi så vet ikke nøyaktig hva han er allergisk mot, men kunne tenkt meg å forsøke Vom. Lurt eller ikke? 

Anonymkode: ec312...f9d

Vet ikke med allergi, men tispa mi hadde problemer med fulle og overaktive analkjertler (ugh), og kastet opp magesyre om morgenen om jeg ikke passet på å gi henne en neve med mat rett før leggetid og med en gang vi sto opp. 

Jeg skifta til Norwegian polar (kokt kjøtt med fiber og annet addet til maten. Det er som grovt leverpostei når det tiner, søler ikke, fullverdig fôr). Plagene hennes stoppa umiddelbart da jeg bytta over, så forbytte kan gjøre underverker. 

Du bør høre med veterinær hva kløingen kan være. Om det er allergi, så vil de muligens anbefale allergivennlig tørrfôr som de selger. Men om du heller vil bytte til vom eller Norwegian polar (som jeg foretrekker over vom), så kjør på. 

Anonymkode: 4bad2...1e2

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...