Gjest Fallabella Skrevet 1. mai 2020 #1 Del Skrevet 1. mai 2020 Liker dere dette foret? Bikkja mi elsker det men det lukter jo høgg og helvete... Har startet å fore med dette nå å så langt ser bikkja veldig bra ut. Hunden får to typer, en for valp og en med fiber slik butikken anbefalte. Er jeg på rett vei i forhold til foring tenker dere eller hva er erfaringene. Jeg byttet fra tørrfôr da bikkja spiste så lite av det å var så tynn at jeg ble flau.. Nå etter en uke med vom ser hunden bra ut. Hunden likte tørrfôr fra Royal canin men butikken hadde ikke noe bra om det foret å ville slutte å selge det..? 😊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Christie Skrevet 1. mai 2020 #2 Del Skrevet 1. mai 2020 Ja, jeg er strålende fornøyd. Lukter dritt, men det er vel ikke annet å vente av rått kjøtt og innmat Tror det er mye bedre for hunden å få naturlig fôr, min har bra pels, ikke tannstein eller dårlig ånde, lite avføring (tyder på godt opptak), virker frisk, rask og fornøyd Min får bare VOM active, men blir veldig hard i magen av det, så jeg tilsetter litt grønnsaker og bær (varierer hva) og også litt fiskeolje. Kunne kjøpt VOM digestive, men jeg liker heller å tilsette litt annet selv og så blir det litt varierende for hunden også. Har gått endel kurs om bl.a. ernæring av hund, og jeg er ikke i tvil om at jeg gjør det rette. Min får også rå bein å tygge på. 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 1. mai 2020 #3 Del Skrevet 1. mai 2020 Jeg prøvde det en periode for noen år siden, men måtte bare slutte. Jeg orket ikke ha de greiene i kjøleskapet, der de lå og tinte og det rant sånn blodvann ut av dem. Leste for lenge siden at slikt blodvann er en bakteriebombe. Maktet bare ikke ha det liggende i kjøleskapet mitt, og se og lukte det hver gang jeg åpnet kjøleskapsdøren. Hunden likte det, men jeg gjorde det ikke, så jeg sluttet og gikk over til et tørrfôr med mer kjøtt og ikke korn i (Orijen). Brukte så dette et par år, men måtte slutte, da hunden la på seg så veldig av det. Samme sa en turvenninne av meg, som hadde to hunder. Hun hadde begynt på Orijen til sine etter råd fra meg, men måtte også slutte da hundene la på seg sånn av det. Og man er jo nesten nødt til å gi en viss mengde, skal hunden få noe vomfyll og føle seg mett. Kan ikke la hunden gå rundt og kjenne sulten gnage i magen døgnet rundt heller. Noe metthetsfølelse må de få. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulven Skrevet 1. mai 2020 #4 Del Skrevet 1. mai 2020 Jeg bruker vom til mine tre sheltier. De er superfine i pelsen, har negler som ikke fliser og fin fast avføring. Vi bruker nr 25, altså vom med laks. Kjøper 6 kg pølser X 3, og har da mat for halvannen måned til 350 kr. Skjærer opp pølsene i mindre biter og tar opp slik at det holder til ca 2 dager i kjøleskapet. Det er sjelden det flyter ut blodveske av disse store pølsene, men det var vanlig da vi brukte halvkilos pølser. Det er også mindre blodveske i nr 25 enn nr 33. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 1. mai 2020 #5 Del Skrevet 1. mai 2020 Jeg delforer med V&H. Min får kjøttbollene frosne i kong. Da har en en fin aktivisering og det blir ingen søl eller lukt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fallabella Skrevet 1. mai 2020 #6 Del Skrevet 1. mai 2020 Takk dere 😊 Jeg synes det er pyton med så mange valg... Før var Royal Canin det beste valg, nå vil ikke dyrebutikker selge det en gang.. Ikke rart en forbruker blir forvirret. Jeg har dagene rasjon med vom i en plastboks i kjøleskapet så det går fint. Men jeg klarte ved et uhell å sette det i mikron på full effekt.. trenger jeg si mer 😳😳 Hunden vår er liten å trener mye stort sett hver dag med godbit som belønning, jeg må nok tenke over det inntaket også i forhold til dagsrasjonen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Christie Skrevet 1. mai 2020 #7 Del Skrevet 1. mai 2020 1 time siden, Million skrev: Jeg prøvde det en periode for noen år siden, men måtte bare slutte. Jeg orket ikke ha de greiene i kjøleskapet, der de lå og tinte og det rant sånn blodvann ut av dem. Leste for lenge siden at slikt blodvann er en bakteriebombe. Maktet bare ikke ha det liggende i kjøleskapet mitt, og se og lukte det hver gang jeg åpnet kjøleskapsdøren. Hunden likte det, men jeg gjorde det ikke, så jeg sluttet og gikk over til et tørrfôr med mer kjøtt og ikke korn i (Orijen). Brukte så dette et par år, men måtte slutte, da hunden la på seg så veldig av det. Samme sa en turvenninne av meg, som hadde to hunder. Hun hadde begynt på Orijen til sine etter råd fra meg, men måtte også slutte da hundene la på seg sånn av det. Og man er jo nesten nødt til å gi en viss mengde, skal hunden få noe vomfyll og føle seg mett. Kan ikke la hunden gå rundt og kjenne sulten gnage i magen døgnet rundt heller. Noe metthetsfølelse må de få. Jeg tiner i vasken, deler opp når det er halvfrossent (viktig at det ikke blir tint for mye pga bakterievekst). Legger de så i plastbokser med lokk og fryser de. Har til 2 dager i kjøleskapet, så når jeg er ferdig med en dag så tar jeg opp en ny, sånn at det alltid er til en dag som er ferdig tint mens den til dagen etter ligger og tiner. Hvis det gav noe mening Har egen hylle til hundematen og det lukter ikke noe av det når jeg har det i lukkede bokser. Hygiene er kjempeviktig med VOM, både ved tilbereding og oppbevaring. Mengden VOM hunden min får synes jeg ikke er så stor, så både på grunn av at hun trenger litt fiber for å ikke bli hard i magen og fordi jeg vil at hun skal få litt mer metthetsfølelse tilsetter jeg grønnsaker og bær, dette er jo også en mulighet uansett hva man fôrer med. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Christie Skrevet 1. mai 2020 #8 Del Skrevet 1. mai 2020 Akkurat nå, Fallabella skrev: Hunden vår er liten å trener mye stort sett hver dag med godbit som belønning, jeg må nok tenke over det inntaket også i forhold til dagsrasjonen. Ja, det er noe jeg også tar med i vurderingen av fôrmengden. Går mye godis her også Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2020 #9 Del Skrevet 1. mai 2020 Jeg har foret bikkja med V&H pga forallergi i 10 år. Var litt styr i begynnelsen, frem til jeg ble vant til ekstrajobben det medførte, men nå tenker jeg egentlig ikke over det lengre. Kjøper 0,5 kilos pølsene, og lar de ligge på kjøkkenbenken i 30- 40 minutter før jeg deler dem opp, og fryser det ned i dagsporsjoner. Så tar jeg det opp før jeg legger meg om kvelden, og lar de stå helt nederst i kjøleskapet i en plastboks. Da tiner de ikke nok til at det blir blodsøl. Anonymkode: ff571...766 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Julie Skrevet 1. mai 2020 #10 Del Skrevet 1. mai 2020 Fora med Mush en periode og var godt fornøyd. Praktiske og renslige porsjonspakninger. Imidlertid ble det praktisk tungvint i kombinasjon med hytte uten tilgang på fryser,hvor stort sett alle helger og ferier tilbringes. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Myrmica Skrevet 1. mai 2020 #11 Del Skrevet 1. mai 2020 Jeg fôrer med 50% tørrfôr, 50% V&H. Som AB over her deler jeg opp i dagsporsjoner som jeg har i fryseren. Tar opp for en dag av gangen og har i en boks i kjøleskapet. Synes ikke det blir hverken lukt eller søl 😊 I starten var det eneste problemet å huske å ta ut av fryseren... Men nå er det en vane, så da går det fint. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2020 #12 Del Skrevet 1. mai 2020 Fôrer bare på V&H. Andre synes det er styr, men det blir en vane. Kjøper 18 kg-pakker (tre 6kg-pølser) som jeg deler opp i biter på to kg. Anonymkode: f5ad9...c25 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2020 #13 Del Skrevet 2. mai 2020 Fullfôrer på taste 100% and & taste 100% lam pga allergi. Kommer til å bruke vom & hundemat som fullfôr til neste hund også. Tørrfor er noe drit, spør du meg. Hverken lam eller and lukter, sånn som de blandingspølsene. Lam kan søle litt, men and ( & kylling ) blir det minimalt med blodsøl av. Oppbevarer dem i vanlig plastboks med lokk, når de ligger i kjøleskapet. Synes ikke det er noe styr i det hele tatt, og det er uansett verdt det. Ulempen med å fullfôre på v&h er dersom man skal bort, og ikke har frys/kjøl tilgjengelig. Anonymkode: 2b2b3...c08 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Christie Skrevet 2. mai 2020 #14 Del Skrevet 2. mai 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Fullfôrer på taste 100% and & taste 100% lam pga allergi. Kommer til å bruke vom & hundemat som fullfôr til neste hund også. Tørrfor er noe drit, spør du meg. Hverken lam eller and lukter, sånn som de blandingspølsene. Lam kan søle litt, men and ( & kylling ) blir det minimalt med blodsøl av. Oppbevarer dem i vanlig plastboks med lokk, når de ligger i kjøleskapet. Synes ikke det er noe styr i det hele tatt, og det er uansett verdt det. Ulempen med å fullfôre på v&h er dersom man skal bort, og ikke har frys/kjøl tilgjengelig. Anonymkode: 2b2b3...c08 Men nå finnes også VOM freeze dried som oppbevares i romtemperatur, tilsettes vann og rehydreres før servering. Praktisk på tur! 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2020 #15 Del Skrevet 26. mai 2020 On 5/2/2020 at 7:51 PM, AnonymBruker said: Fullfôrer på taste 100% and & taste 100% lam pga allergi. Kommer til å bruke vom & hundemat som fullfôr til neste hund også. Tørrfor er noe drit, spør du meg. Hverken lam eller and lukter, sånn som de blandingspølsene. Lam kan søle litt, men and ( & kylling ) blir det minimalt med blodsøl av. Oppbevarer dem i vanlig plastboks med lokk, når de ligger i kjøleskapet. Synes ikke det er noe styr i det hele tatt, og det er uansett verdt det. Ulempen med å fullfôre på v&h er dersom man skal bort, og ikke har frys/kjøl tilgjengelig. Anonymkode: 2b2b3...c08 VOM taste er et tilleggsfôr eller kan brukes som fullfôr en periode når hunder påviser problemer med maten, men dette har ikke alt hunder trenger over tid. Anonymkode: ed1a8...78b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2020 #16 Del Skrevet 26. mai 2020 Hvordan er prisforskjellen på vom kontra tørrfor? Anonymkode: ec312...f9d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2020 #17 Del Skrevet 26. mai 2020 Jeg delforer med Vom, bruker Easy Pack, da får jeg passe store biter ferdig delt, og i eske som settes rett i fryseren. Tiner ofte i microbølgeovnen. Erfaringen hittil er at det ikke blir mye søl av taste med kyllingsmak. Anonymkode: 47f33...d2b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2020 #18 Del Skrevet 26. mai 2020 Fullforer på vom, har samojed. En kresen fyr, som spiste lite med tørrfor og som vi dermed ikke klarte å holde vekta på, og som da ikke kunne prestere i trekk. Fått kjempefin pels på vom, og han spiser. Kjempefornøyd. Synes ikke det lukter ille. Kjøper Easypack og tiner disse i mikro før mat. Anonymkode: a62fa...480 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Diamant20 Skrevet 26. mai 2020 #19 Del Skrevet 26. mai 2020 56 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvordan er prisforskjellen på vom kontra tørrfor? Anonymkode: ec312...f9d Det er ganske billig hvis du kjøper store pakker og ikke bare små. Har blitt diskutert i flere hundegrupper på FB. Det blir forøvrig alltid nevnt at hundene generelt bæsjer mindre med vom, og det er alltid positivt.😝 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2020 #20 Del Skrevet 26. mai 2020 Bruker vom kjøtboller, da slipper man griset med tining 😅 tar opp x antall kjøtboller og lar de tine litt i matskålen sammen med pellets. Hunden min elsker det. Leter du etter pellets, se etter for som inneholder lite korn/mais/mel, men mest animalsk er mitt tips 😊 orijen, acana osv. Anonymkode: d11d0...9ae 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå