AnonymBruker Skrevet 1. mai 2020 #1 Skrevet 1. mai 2020 Greit at man skyller frukten i litt kaldt vann før man spiser det, men når ble det godt nok for å fjerne alt av bakterier og virus? Og jeg har sett min andel folk som plukker og klemmer på masse ulike frukter før de tilslutt velger ut sine egne. Yukk🤢 Anonymkode: ea078...b6d 4
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2020 #2 Skrevet 1. mai 2020 Hysteri, jeg spiser alt. Anonymkode: 5b566...f6b 8
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2020 #3 Skrevet 1. mai 2020 Det står man bare skal ta på det man skal kjøpe, så det er synd om dette ikke respekteres. Men frukt og grønt kan du vaske og det bør gjøres uansett. Bruk gjerne litt eddik i vannet. Mye annet en korona som du ikke vil ha. Anonymkode: 309a5...fd9 10
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2020 #4 Skrevet 1. mai 2020 Har aldri og vil aldri vaske frukten jeg spiser. Selv om jeg plukker den selv. Frukten er vel renere nå enn noensinne. Folk tar kun ting pakket i plast. Anonymkode: c6693...63e
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2020 #5 Skrevet 1. mai 2020 Epler og pærer kan fint vaskes med såpe og vann. Det er litt verre med smågodt. Anonymkode: 9fea7...7cf 8
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2020 #6 Skrevet 1. mai 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hysteri, jeg spiser alt. Anonymkode: 5b566...f6b Ja du hadde vel plukket og spist sopp i Tsjernobyl du. Anonymkode: 708cf...508 6
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2020 #7 Skrevet 1. mai 2020 1. Frukt/grønnsaker kan skylles og skrubbet litt med hender, og tørke med papir. Det fjerner noe. Noe frukt skrelles, og det fjerner mye/alt. Smågodt kan ikke skylles, lite smågodt er pakket inn i papir. 2. Frukt/grønnsaker byttes ut oftere fordi det har kortere holdbarhet. Smågodt kan bli liggende lenge. 3. Barn tar ofte hender oppi smågodt, de tar sjeldent på ting i fruktavlingen. Barn har ofte dårligere håndhygiene med hender i munn/nese og tar på mange ting. 4. selve lokkene og skjeene i smågodthyllen er kontaktflater og rengjøres sjeldent. Anonymkode: 485aa...7ed 13
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2020 #8 Skrevet 1. mai 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: 1. Frukt/grønnsaker kan skylles og skrubbet litt med hender, og tørke med papir. Det fjerner noe. Noe frukt skrelles, og det fjerner mye/alt. Smågodt kan ikke skylles, lite smågodt er pakket inn i papir. 2. Frukt/grønnsaker byttes ut oftere fordi det har kortere holdbarhet. Smågodt kan bli liggende lenge. 3. Barn tar ofte hender oppi smågodt, de tar sjeldent på ting i fruktavlingen. Barn har ofte dårligere håndhygiene med hender i munn/nese og tar på mange ting. 4. selve lokkene og skjeene i smågodthyllen er kontaktflater og rengjøres sjeldent. Anonymkode: 485aa...7ed For ikke å snakke om narkomane som tafser i smågodt boksene og mister skjeen på gulvet, plukker den opp og fortsetter å bruke den. Anonymkode: 66f10...11c 1
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2020 #9 Skrevet 1. mai 2020 Verre vil jeg ikke påstå det er, det er vel det samme om noe grafser på frukten med skitne hender eller om de gjør det med smågodtet, det er jo meningen at folk skal spise begge deler. Anonymkode: 40149...e91
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2020 #10 Skrevet 1. mai 2020 Jeg vasker all frukt og grønt med vann og såpe nå. Litt vanskelig å gjøre det med smågodt. Anonymkode: cdae1...47b 5
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2020 #11 Skrevet 1. mai 2020 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja du hadde vel plukket og spist sopp i Tsjernobyl du. Anonymkode: 708cf...508 Radioaktivitet er noe annet enn bakterier og virus. Men jeg spiser også uten å vaske hender og har aldri eid et desinfeksjonsmiddel. Anonymkode: 5b566...f6b 4
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2020 #12 Skrevet 1. mai 2020 Problemet med smågodt er at barn ofte er oppi med hendene, voksne knabber til seg en bit her og der, spaden er skitten (havner på gulvet innimellom), med mer. Jeg har aldri spist smågodt i løsvekt, ikke fordi det er farlig, men fordi det er dødsekkelt. Frukt og grønt i løsvekt kjøper jeg nå, som før. Har ikke sett noen som ikke overholder regler om "kladding", jeg plukker uansett godt bak i haugen, langt unna det andre har stått og pustet på. Ofte ligger det jo i kjøleskap noen dager før man spiser det. Viruset trives ikke så godt på slike overflater. Og jeg skyller alltid med vann. Anonymkode: 864e6...e4b 5
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2020 #14 Skrevet 1. mai 2020 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: For ikke å snakke om narkomane som tafser i smågodt boksene og mister skjeen på gulvet, plukker den opp og fortsetter å bruke den. Anonymkode: 66f10...11c Narkomane..? 🤣 Anonymkode: ba450...a9c 5
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2020 #15 Skrevet 1. mai 2020 Unger og voksne tafser på alt annet uansett, alt jeg spiser har nok blitt tafset på hostet på, nyst på, stått på skittent støvete lager, vært i bagasjen på en skitten trailer, før det havner hos meg. Craver jeg smågodt så spiser jeg smågodt. Regner med jeg får i meg verre ting iløpet av dagen enn jeg får i meg av noen smågodtbiter. Folk får seg unger og dyr, det skitneste du kan ha i hus, men smågodt, det er for skittent. 😂 Anonymkode: bae88...add 1
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2020 #16 Skrevet 1. mai 2020 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Narkomane..? 🤣 Anonymkode: ba450...a9c De kjøper faktisk ofte mye sukker, når de først husker på å spise noe, har jeg sett. Anonymkode: 8f270...025
Bondo Skrevet 1. mai 2020 #17 Skrevet 1. mai 2020 Korona eller ikke: jeg skyller alltid frukt. Smågodt som ikke har lokk kjøper jeg aldri.Smågodt med lokk, en sjelden gang. Har sett hvor grisete folk er🤢 2
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2020 #18 Skrevet 1. mai 2020 Det vil jo selvfølgelig hjelpe å la frukten ligge et par dager i kjøleskap før det spises, samme med smågodt. Virus lever ikke evig på slike overflater. Men å tro at folk ikke kladder og klemmer på frukten, det tror jeg er i overkant naivt gitt! Smågodt med lokk er tross alt mer beskyttet, og kontaktflatene er skjeens håndtak- ikke i direkte kontakt med godiset. Holder meg unna begge deler nå i disse corona-tider, og unngår uansett de nederste hyllene av smågodtet, ref sultne små barnehender😆 ts Anonymkode: ea078...b6d 1
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2020 #19 Skrevet 1. mai 2020 Å tro at alle bruker spader til smågodt er naivt. Anonymkode: 761a8...5e6 2
Gjest ti10 Skrevet 1. mai 2020 #20 Skrevet 1. mai 2020 En ting er hva som skjer med frukten når den ligger i kjøledisken i butikken, men tenk på hva som skjer rundt plukkingen. Leste et innlegg en gang, tror faktisk det var her på KG, om en som hadde vært ute og reist og tatt på seg sesongjobb som fruktplukker et eller annet sted. Det ble beskrevet ganske detaljert om de elendige hygieniske forholdene blant plukkerne, bl.a. høyst primitive toalettforhold, løshunder som la seg inntil frukthaugene osv. Etter at jeg leste det innlegget har jeg vært veeeldig nøye med å vaske all frukt og grønnsaker.
Anbefalte innlegg