AnonymBruker Skrevet 1. mai 2020 #1 Skrevet 1. mai 2020 Det er så mye snakk om fotball i media for tiden, så jeg har kommet opp med en løsning jeg selv synes er genial. Se for deg et godt gammeldags fotballspill (fussball-bord), der alle spillerne er festet til en stang, og har begrenset bevegelsesfrihet på banen. Pasninger er det eneste som fungerer, dribling, heading, fellinger er umulig. Et ekstremt engasjerende spill. Så overfører du dette til en vanlig fotballbane med vanlige spillere. Hver spiller har sin egen sone som spilleren kan bevege seg innenfor. Ingen nærkontakt med andre spillere, kun godkjent kontakt med ballen, bare pasninger og skudd mot mål. Genialt! Dette er så klart tøys, jeg gjør litt narr av fotballen akkurat nå. For helt ærlig, idrett og kultur er viktig, men er det viktigere enn alt annet som skjer nå? Jeg prøver å se for meg de negative samfunnskonsekvensene av at fotball ikke spilles i løpet av ett år, og jeg finner veldig lite. Ok, noen hundre spillere, funksjonærer og trenere fra eliteserien vil være arbeidsledige for en begrenset tid (resten er frivillige) men er det negativt nok til å risikere liv, helse og samfunnsøkonomi for? Og det vil bli en sabla jobb å stable klubben på beina igjen når det er på tide å starte opp igjen, men det er kanskje ikke så negativt å starte opp igjen fra bunnen? For meg virker dette oppstyret som storm i et vannglass, og ser vitner om at perspektivet ikke er helt der det bør være. Tar jeg helt feil, eller er det så dramatisk som media og enkelte talsmenn for fotballklubber skal ha det til? Anonymkode: 10eea...ac0 1
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2020 #3 Skrevet 1. mai 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: 😂 Anonymkode: 58f05...8ad Du likte den geniale løsningen min? Jeg ser for meg et gammelt dataspill der 20 spillere virrer rundt i hver sin firkant mens de venter på ballen. 😂 Anonymkode: 10eea...ac0
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2020 #4 Skrevet 1. mai 2020 Fotballklubber er også bedrifter på lik linje med andre og fotballspiller er en jobb når man er på toppnivå. Konsekvensene vil bli konkurser og arbeidsledighet slik som ellers i samfunnet. Og når det gjelder breddefotball er den også utrolig viktig for våre barn og unge. Det er ikke opp til meg å avgjøre hva som er viktigst men bare fordi om man ikke liker fotball, trenger man ikke rangere dette som mindre viktig enn andre bransjer som opplever konkurser og arbeidsledighet. Hadde du ledd av en butikkansatt eller hotellmedarbeider som mistet jobben? Anonymkode: 19449...57a 4
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2020 #5 Skrevet 1. mai 2020 Covid-19 viser vel for all verden hvor bortskjemt nordmenn er. Hovedfokus: hytten,russen og fotball. At vi i tillegg har friske foreldre som vil frata barna sine undervisning på skolen pga en miniatyrisk sjanse for smitte, viser hvor ensporet navlebeskuende vi er. At politikerne dag etter dag kan stå på podiet å si at de har forståelse for hytteeierne,russen,idretten og overhysteriske foreldre,bygger bare oppunder vår oppfatning av at disse smålige tingene betyr veldig mye. Til politikerne: kutt ut snillisme og realitetsorienter det norske folk. Anonymkode: 6ed58...063
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2020 #6 Skrevet 1. mai 2020 Det er så utrolig deilig å slippe å lese om fotballkamper osv i nyhetene. Fotball er ikke viktig. Anonymkode: d1f5a...a2f 1
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2020 #7 Skrevet 1. mai 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Fotballklubber er også bedrifter på lik linje med andre og fotballspiller er en jobb når man er på toppnivå. Konsekvensene vil bli konkurser og arbeidsledighet slik som ellers i samfunnet. Og når det gjelder breddefotball er den også utrolig viktig for våre barn og unge. Det er ikke opp til meg å avgjøre hva som er viktigst men bare fordi om man ikke liker fotball, trenger man ikke rangere dette som mindre viktig enn andre bransjer som opplever konkurser og arbeidsledighet. Hadde du ledd av en butikkansatt eller hotellmedarbeider som mistet jobben? Anonymkode: 19449...57a Dette har ingenting å gjøre med hva jeg liker eller ikke liker, dette handler for meg om perspektiv. Det finnes hundrevis av idretter som kan åpne opp innenfor dagens regelverk, men som ikke får lov fordi "fotballen er størst, og skal gå foran ". Hvor fornuftig er det? Og er det å åpne for fotballen viktigere enn å åpne for treningssentere, restauranter og andre arbeidsplasser som sysselsetter langt flere enn toppfotballen gjør? Hvor er perspektivet? https://www.vg.no/sport/i/y325Xx/friidrettstrener-reagerer-paa-fotballens-pilot-forsoek Anonymkode: 10eea...ac0 1
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2020 #8 Skrevet 1. mai 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette har ingenting å gjøre med hva jeg liker eller ikke liker, dette handler for meg om perspektiv. Det finnes hundrevis av idretter som kan åpne opp innenfor dagens regelverk, men som ikke får lov fordi "fotballen er størst, og skal gå foran ". Hvor fornuftig er det? Og er det å åpne for fotballen viktigere enn å åpne for treningssentere, restauranter og andre arbeidsplasser som sysselsetter langt flere enn toppfotballen gjør? Hvor er perspektivet? https://www.vg.no/sport/i/y325Xx/friidrettstrener-reagerer-paa-fotballens-pilot-forsoek Anonymkode: 10eea...ac0 Først sier du ironisk at fotballen er størst og skal gå foran andre idretter som ikke engasjerer like mange og så at andre bransjer som sysselsetter langt flere enn fotball må gå foran? Skjønner ikke helt resonnementet. Jeg sier bare at man ikke skal glemme at fotballklubber og deres spillere også er bedrifter og arbeidstakere. Anonymkode: 19449...57a 2
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2020 #9 Skrevet 1. mai 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Først sier du ironisk at fotballen er størst og skal gå foran andre idretter som ikke engasjerer like mange og så at andre bransjer som sysselsetter langt flere enn fotball må gå foran? Skjønner ikke helt resonnementet. Anonymkode: 19449...57a Nei, jeg sier at idretten selv hevder at "fotballen er størst, og må gå foran ", noe jeg er uenig i. Størrelsen på idretten er irrelevant for meg i denne sammenhengen, og heg mener det er andre ting som bør være viktigere nå. Anonymkode: 10eea...ac0
Example Skrevet 1. mai 2020 #10 Skrevet 1. mai 2020 Oppstart av fotballen kan gjøre hverdagen for mange svært mye lysere. I England ser de ut til å ønske å prioritere dette, og få den i gang så fort som mulig. Det mener jeg er helt riktig. Det kan være en folkehelsegevinst i det. Norge vil nok neppe prioritere dette. Her er det populært å gjøre narr av fotballen, og mange vil til og med glede seg over at det ikke er noe. Problemet er at dette faktisk er det viktigste i livet for mange barn og unge. 3
Kågebruker Skrevet 1. mai 2020 #11 Skrevet 1. mai 2020 Jeg har den siste tiden opplevd ekstreme fotballabstinenser. Opplever rykninger i kroppen. Tomme tribuner eller ikke. Gi meg fotballen tilbake. 2
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2020 #12 Skrevet 1. mai 2020 Synes fotballen kan være fornuftig å få i gang, jeg. Brød og sirkus, det er mange nok som interesserer seg for det til at det kan hjelpe å få noe annen underholdning på tv enn koronanyheter og repriser av Lagerkrigen Anonymkode: 9b14e...048 1
Anbefalte innlegg