AnonymBruker Skrevet 1. mai 2020 #1 Skrevet 1. mai 2020 Jeg fikk nylig påvist PCO etter å ikke hatt eggløsning på lang tid. Synes det er trist og leit, men GU sa at det med medisiner er gode muligheter for å bli gravid. Har lest litt her på forumet, og det virker som det er veldig vanlig å abbortere med denne lidelsen. Noen som vet noe om dette? Om det er en økt risiko? Anonymkode: 2b3ad...39c
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2020 #2 Skrevet 2. mai 2020 Jeg har PCOS og har hatt 3 SA. 1 før jeg fikk første barnet, og 2 etter hverandre nå når vi prøver på andremann. Venter enda på gullegget på søsken 🙂 går på metformin og har iallfal fått regelmessig eggløsning! Så da får jeg fått en sjanse til å bli gravid i det minste - så får jeg heller stå i det å oppleve SA/kjemisk. 🙂 Anonymkode: d7624...c61
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2020 #3 Skrevet 2. mai 2020 Pcos her også. Stod på metformin både før og inn i svangerskapet da det er masse forsøk rundt om i verden nå som peker mot at det minsker abortrisikoen. Begge mine krevde Pergotime i tillegg men aldri mistet noen. Ble invitert med i andre runde av studien her i Norge men gyn anbefalte det ikke hvis jeg da kom i placebogruppen. Anonymkode: 970db...183
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2020 #4 Skrevet 2. mai 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Pcos her også. Stod på metformin både før og inn i svangerskapet da det er masse forsøk rundt om i verden nå som peker mot at det minsker abortrisikoen. Begge mine krevde Pergotime i tillegg men aldri mistet noen. Ble invitert med i andre runde av studien her i Norge men gyn anbefalte det ikke hvis jeg da kom i placebogruppen. Anonymkode: 970db...183 Hva slags studie? Anonymkode: 23ae2...4d2
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2020 #5 Skrevet 3. mai 2020 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Pcos her også. Stod på metformin både før og inn i svangerskapet da det er masse forsøk rundt om i verden nå som peker mot at det minsker abortrisikoen. Begge mine krevde Pergotime i tillegg men aldri mistet noen. Ble invitert med i andre runde av studien her i Norge men gyn anbefalte det ikke hvis jeg da kom i placebogruppen. Anonymkode: 970db...183 Hvor langt inn i svangerskapet gikk du på metformin? Har også gått på det før og inn i svangerskapet, men må vil de at jeg slutter med det. Er i uke 10 Anonymkode: f76da...185
tussi84 Skrevet 3. mai 2020 #6 Skrevet 3. mai 2020 Det er en økning i prosent med 2 til 4 ganger så mye iht vanlig statistikk for å miste hos oss med pcos dessverre. Hvis sjansen for spontan abort er 8 prosent i uke 7 feks, så vil de med pco ha en risiko på minst 16 prosent/maks 32 prosent. Tallene er til å bli redde av, men når det er sagt så er det all like vel mange kvinner med pcos som fullfører svangerskapet. Jeg har mistet 4 ganger selv, før uke 12. Det kan ha vært pcos, eller diabetes hos meg som er årsaken. Men nå er jeg gravid igjen og er i 16 uke og alt er bra med fosteret. Så denne gangen ser det ut til at alt går bra. Prøv derfor gjerne å bli gravid med pcos, og om du skulle bli gravid ikke gi opp selv om ting skulle gå dårlig de første gangene. Det er mange som mister mange ganger på rad, pcos eller ikke, og som til slutt lykkes.
tussi84 Skrevet 3. mai 2020 #7 Skrevet 3. mai 2020 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor langt inn i svangerskapet gikk du på metformin? Har også gått på det før og inn i svangerskapet, men må vil de at jeg slutter med det. Er i uke 10 Anonymkode: f76da...185 Jeg har fått beskjed om å gå på det hele svangerskapet, men det kan være fordi jeg i hovedsak tar dem pga diabetes.
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2020 #8 Skrevet 3. mai 2020 5 timer siden, tussi84 skrev: Det er en økning i prosent med 2 til 4 ganger så mye iht vanlig statistikk for å miste hos oss med pcos dessverre. Hvis sjansen for spontan abort er 8 prosent i uke 7 feks, så vil de med pco ha en risiko på minst 16 prosent/maks 32 prosent. Tallene er til å bli redde av, men når det er sagt så er det all like vel mange kvinner med pcos som fullfører svangerskapet. Jeg har mistet 4 ganger selv, før uke 12. Det kan ha vært pcos, eller diabetes hos meg som er årsaken. Men nå er jeg gravid igjen og er i 16 uke og alt er bra med fosteret. Så denne gangen ser det ut til at alt går bra. Prøv derfor gjerne å bli gravid med pcos, og om du skulle bli gravid ikke gi opp selv om ting skulle gå dårlig de første gangene. Det er mange som mister mange ganger på rad, pcos eller ikke, og som til slutt lykkes. Har du noen kilder på disse tallene dine? For dette klarer jeg ikke tro på. Anonymkode: 71a3c...023
tussi84 Skrevet 3. mai 2020 #9 Skrevet 3. mai 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Har du noen kilder på disse tallene dine? For dette klarer jeg ikke tro på. Anonymkode: 71a3c...023 Står 2 til 4 ganger så mye risiko for spontan abort ved pcos i denne artikkelen. Det er rapportert fra flere hold at PCOS-kvinner har noe økt forekomst av tidlige spontanaborter. Ulike studier viser noe forskjellige tall men det er trolig at det kan dreie seg om 2 - 4 x økt risiko sammenlignet med kvinner uten PCOS. Man vet ikke sikkert årsaken til dette men det ser ut som at overvekt er én faktor som spiller inn. https://www.klikk.no/foreldre/gravid/gravidhelse/pcos-og-gravid-2538228 Tall over sjansen for spontan abort uke for uke finner du her: https://datayze.com/miscarriage-chart.php Du kan selv legge inn alder, antall ganger du har mistet før, og kg/høyde for å få opp de tallene som gjelder deg. Tallene som kommer opp vil være for de uten pcos. Så du må gange prosentene du får opp uke for uke med 2, 3, eller 4, for å finne ut hva risikoen er per uke med pcos.
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2020 #10 Skrevet 3. mai 2020 8 minutter siden, tussi84 skrev: Står 2 til 4 ganger så mye risiko for spontan abort ved pcos i denne artikkelen. Det er rapportert fra flere hold at PCOS-kvinner har noe økt forekomst av tidlige spontanaborter. Ulike studier viser noe forskjellige tall men det er trolig at det kan dreie seg om 2 - 4 x økt risiko sammenlignet med kvinner uten PCOS. Man vet ikke sikkert årsaken til dette men det ser ut som at overvekt er én faktor som spiller inn. https://www.klikk.no/foreldre/gravid/gravidhelse/pcos-og-gravid-2538228 Tall over sjansen for spontan abort uke for uke finner du her: https://datayze.com/miscarriage-chart.php Du kan selv legge inn alder, antall ganger du har mistet før, og kg/høyde for å få opp de tallene som gjelder deg. Tallene som kommer opp vil være for de uten pcos. Så du må gange prosentene du får opp uke for uke med 2, 3, eller 4, for å finne ut hva risikoen er per uke med pcos. Det står det "Man vet ikke sikkert årsaken til dette men det ser ut som at overvekt er én faktor som spiller inn." Ts snakker om PCO, ikke PCOS, og de færreste med kun PCO er vel overvektig? Dessuten snakker du om prosent helt feil, selv om det er dobbel så stor sjanse for SA, så kan du ikke bare doble prosentallet. Anonymkode: 71a3c...023
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2020 #11 Skrevet 3. mai 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det står det "Man vet ikke sikkert årsaken til dette men det ser ut som at overvekt er én faktor som spiller inn." Ts snakker om PCO, ikke PCOS, og de færreste med kun PCO er vel overvektig? Dessuten snakker du om prosent helt feil, selv om det er dobbel så stor sjanse for SA, så kan du ikke bare doble prosentallet. Anonymkode: 71a3c...023 For å forklare fort hva du gjør feil med prosent. Sjansen for tidlig sa er 25%, de med PCOS har 4 ganger høyere sannsynlighet, ifølge deg har de da 100% sannsynlighet for å miste. Ser du feilen? 🙂 Anonymkode: 71a3c...023 2
tussi84 Skrevet 3. mai 2020 #12 Skrevet 3. mai 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det står det "Man vet ikke sikkert årsaken til dette men det ser ut som at overvekt er én faktor som spiller inn." Ts snakker om PCO, ikke PCOS, og de færreste med kun PCO er vel overvektig? Dessuten snakker du om prosent helt feil, selv om det er dobbel så stor sjanse for SA, så kan du ikke bare doble prosentallet. Anonymkode: 71a3c...023 Hvor mange som er overvektige ved kun pco er det vel vanskelig å vite. Jeg tolker i alle fall opplysningene vedr 2 til 4 ganger så mye sjans for å miste, er det samme som å gange prosent talene med de tallene. Vet ikke hvordan du regner det ut?
tussi84 Skrevet 3. mai 2020 #13 Skrevet 3. mai 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: For å forklare fort hva du gjør feil med prosent. Sjansen for tidlig sa er 25%, de med PCOS har 4 ganger høyere sannsynlighet, ifølge deg har de da 100% sannsynlighet for å miste. Ser du feilen? 🙂 Anonymkode: 71a3c...023 Noen kan ha 100 prosent sjanse for å miste, mens andre 50.. det er 2 til 4 ganger så mye.
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2020 #14 Skrevet 3. mai 2020 6 minutter siden, tussi84 skrev: Noen kan ha 100 prosent sjanse for å miste, mens andre 50.. det er 2 til 4 ganger så mye. Men det er ikke slik prosentregning fungerer 🙂 Hva om det hadde vært 5 ganger så stor sannsynlighet, ville man snakket om 125% sjanse for å miste? 9 minutter siden, tussi84 skrev: Hvor mange som er overvektige ved kun pco er det vel vanskelig å vite. Jeg tolker i alle fall opplysningene vedr 2 til 4 ganger så mye sjans for å miste, er det samme som å gange prosent talene med de tallene. Vet ikke hvordan du regner det ut? Er man overvektig i tillegg har man pcos, pco er bare cyster på eggstokkene uten andre symptomer. Anonymkode: 71a3c...023
tussi84 Skrevet 3. mai 2020 #15 Skrevet 3. mai 2020 (endret) 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men det er ikke slik prosentregning fungerer 🙂 Hva om det hadde vært 5 ganger så stor sannsynlighet, ville man snakket om 125% sjanse for å miste? Er man overvektig i tillegg har man pcos, pco er bare cyster på eggstokkene uten andre symptomer. Anonymkode: 71a3c...023 Pco/pcos er egentlig det samme. Pco er kun et symtom som feks cyster på eggstokkene. Om du er overvektig eller ikke skildrer heller ikke tilstanden pco/pcos konkret. Det er om du har flere symtomer som skiller pco fra pcos. Feks om du i tillegg til cyster på eggstokkene feks har økt hårvekst, viker på håret, i tillegg så er det pcos du har. https://www.babyverden.no/Prover/Utredning/PCO-og-PCOS/ Endret 3. mai 2020 av tussi84 1
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2020 #16 Skrevet 3. mai 2020 3 minutter siden, tussi84 skrev: Pco/pcos er egentlig det samme. Pco er en, mens pcos betyr flere. Flere cyster på eggstokkene. Om du er overvektig eller ikke skildrer heller ikke tilstanden pco/pcos konkret. Det er om du har flere symtomer. Feks om du i tillegg til cyster på eggstokkene feks har økt hårvekst, viker på håret, i tillegg så er det pcos du har. Nei, det betyr ikke en og flere. Pco er som sagt mange små cyster på eggstokkene. Har man i tillegg andre symptomer som f. eks overvekt, økt hårvekst og andre ting, da kalles det et syndrom, altså pcos. Anonymkode: 71a3c...023
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2020 #17 Skrevet 3. mai 2020 1 time siden, tussi84 skrev: Pco/pcos er egentlig det samme. Pco er kun et symtom som feks cyster på eggstokkene. Om du er overvektig eller ikke skildrer heller ikke tilstanden pco/pcos konkret. Det er om du har flere symtomer som skiller pco fra pcos. Feks om du i tillegg til cyster på eggstokkene feks har økt hårvekst, viker på håret, i tillegg så er det pcos du har. https://www.babyverden.no/Prover/Utredning/PCO-og-PCOS/ Tenker det naturlige er å takke når noen lærer deg litt ny informasjon, ikke bare forlate samtalen hver gang du tar feil. Anonymkode: 71a3c...023
tussi84 Skrevet 3. mai 2020 #18 Skrevet 3. mai 2020 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tenker det naturlige er å takke når noen lærer deg litt ny informasjon, ikke bare forlate samtalen hver gang du tar feil. Anonymkode: 71a3c...023 Jeg sitter ikke på KG hele tiden, og sjekker etter nye svar. Jeg sjekker av og til, og jeg redigerte mitt innlegg som du siterte. Og jeg kommer ikke til å takke for noe vi ikke er enig om når det gjelder informasjon.. Du tolker informasjon på den måten, jeg tolker informasjon på en annen måte.
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2020 #19 Skrevet 3. mai 2020 12 minutter siden, tussi84 skrev: Jeg sitter ikke på KG hele tiden, og sjekker etter nye svar. Jeg sjekker av og til, og jeg redigerte mitt innlegg som du siterte. Og jeg kommer ikke til å takke for noe vi ikke er enig om når det gjelder informasjon.. Du tolker informasjon på den måten, jeg tolker informasjon på en annen måte. Da får du fortsette å tro at jorden er flat. Anonymkode: 71a3c...023
tussi84 Skrevet 3. mai 2020 #20 Skrevet 3. mai 2020 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da får du fortsette å tro at jorden er flat. Anonymkode: 71a3c...023 Uhøflig og frekt svar, bare fordi jeg ikke er enig med deg. Hva med å svare saklig? 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå