Gå til innhold

Venninne av min datter som ofte ombestemmer seg...

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Datteren min på 9 år har ei venninne som ofte ombestemmer seg ang besøk. Min datter inviterer og hun takker ja. Så får jeg mld fra mor eller far samme dagen eller kvelden før om at hun heller vil være hjemme etc. Forskjellige unnskyldninger. Men, hun vil veldig gjerne at min datter kommer til henne på besøk. 

Nå begynner min datter å bli lei seg over dette. Og jeg skjønner henne. Men, jeg usikker på om jeg bør si noe til foreldrene? Evt hva? Er redd for å tråkke noen på tærne.

Anonymkode: 64755...9c9

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Si nei til at din datter drar dit, vi tar det en annen dag hos oss.

Anonymkode: 905ce...31a

• Liker 2
Skrevet

Når lignende har skjedd oss så har jeg bare sagt at ikke alle er like flinke til å holde avtaler og da vet han det og innretter seg deretter. Så de som ofte ombestemmer seg eller skifter mening hele tiden kutter han gradvis ut selv. Er jo greit at de vet å forholde seg til ulike typer mennesker, vil jo være slik når de er voksne og.

Samme når han har hatt besøk og de ikke gidder å være med å rydde, det er sånne han ikke gidder å invitere igjen.:ler:

Men kan jeg spør hvordan foreldrene er? Virker jo nesten som om det er de som vil ha det hos seg selv? Sjelden jeg har møtt et barn som ikke vil gå på besøk til andre, de synes jo det er så spennende.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Har din datter hvert på besøk der da? Og har venninna hvert på besøk hos dere i det hele tatt? Om hun ikke har kan det godt være at hun egentlig vil, men ikke tørr det enda heller..

Anonymkode: f08ad...897

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Hun er nok litt utrygg. Vil gjerne, men tør ikke når det kommer til stykket. Vær tålmodig og snill.

Anonymkode: f15dd...cb6

• Liker 18
Skrevet

Hvorfor lage et stort problem av dette? Om jentene vil være sammen og den andre jenta er nølende med å komme til dere (som kan ha ulike grunner) la jentene være hos venninna. Dersom det er viktigere for deg og datteren din at besøkene fordeles «rettferdig» må datteren din kanskje finne noen andre å leke med. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Høres nesten ut som min jente på 12. Hun har vært slik i alle år. Eller, som oftest sier hun nei, men når hun har sagt ja har vi måttet avlyse i siste liten alt for mange ganger, både vanlige besøk og bursdagsbesøk.

Hun blir helt ekstremt sliten av og være på skolen, være sosial, ute på hva som helst, i tillegg har hun angst. Ofte "kollapser" hun, og har null energi, hvis angsten i tillegg slår inn, har hun ikke sjans til og gå i besøk. Hun sier ja, fordi hun så gjerne vil, men når det kommer til ett stykke, så stopper det seg helt. 

Vi har forklart dette til foreldrene til noen av de nærmeste vennene, men ikke alle, og det tok litt tid før vi forklarte det, fordi vi måtte finne ut av hva som skjedde selv først.

I og med at denne venninnen gjerne vil at ditt barn skal komme hjem til seg i stede, så vil jeg så absolutt tro at hun ønsker og komme på besøk, siden hun avtaler det, men at hun ikke tør siden hun ombestemmer seg. Jeg ville lært mitt barn til og forstå og respektere dette. Hver gang hun får invitasjon ville jeg minst henne på dette, og sagt at hun kan ombestemme seg, men da kan dere jo kose dere hos henne i steden. Det er neppe noe lettere og være vennen til barnet ditt i denne situasjonen!

Anonymkode: 77430...3cb

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Sånn er min også, hun liker best å være hjemme. Det er tryggest. Men så vil hun gjerne dra på besøk også, så da er det lett å si ja når hun blir spurt, men når det nærmer seg vil hun ikke. Det er vel litt angst tenker jeg. Ingen foreldre av hennes venninner lager noe nummer ut av det, da kommer de til oss bare. Vær grei du også, unger er forskjellige. 

Anonymkode: 751ed...c25

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Barn er, som voksne, forskjellige. Dette kan du forklare henne. 

Hun vil etterhvert møte mennesker som er veldig pliktoppfyllende, de som aldri lærer seg klokka, og de som aldri dukker opp til avtaler. 

Jeg har ei venninne jeg holdt på å kutte kontakten med. Vi hadde det vanvittig gøy sammen. Men - hun klarte aldri å avtale noe før rett før, kom alltid sent, så må enhver avtale som valgfri. Verste var at hun alltid sa "ja, fantastisk!" når man spurte om noe, men rett før avlyste hun. 

Men så innså jeg at jeg ikke kan endre henne, men jeg kan endre hvordan jeg forholder meg til avtaler med henne. Så nå er hun en venninne jeg går spontane kveldsturer med, som jeg kan ta et spontant glass vin med, er hun ti minutter sen tar jeg en telefon til noen for å plapre litt, i stedet for å irritere meg. Ting som konserter, middagsbookinger og kino er uaktuelt. Så nå fungerer vennskapet helt utmerket. 

Anonymkode: 230d5...473

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har din datter hvert på besøk der da? Og har venninna hvert på besøk hos dere i det hele tatt? Om hun ikke har kan det godt være at hun egentlig vil, men ikke tørr det enda heller..

Anonymkode: f08ad...897

Min datter har vært hos venninna veldig mange ganger. Venninne har vært hos oss mange ganger. De kjenner hverandre godt og har vært mye sammen.

TS

AnonymBruker
Skrevet

Ts kansje hun er utrygg på andre og er engstelig? Forslaget over om å kutte ut alle som er engstelige eller ikke holder avtaler er litt spesielt synes jeg, men forstår jo at man blir skuffa. 

Anonymkode: 348fd...28e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, Kvalitet skrev:

Hvorfor lage et stort problem av dette? Om jentene vil være sammen og den andre jenta er nølende med å komme til dere (som kan ha ulike grunner) la jentene være hos venninna. Dersom det er viktigere for deg og datteren din at besøkene fordeles «rettferdig» må datteren din kanskje finne noen andre å leke med. 

Det er faktisk litt viktig for min datter at venninna ønsker å komme til henne på besøk. Og hun syns det er ugreit at venninna avlyser i tide og utide. I går takket hun nei til en annen venninne fordi de hadde avtalt besøk hos oss. Så avlyser hun i siste liten. Min datter blir lei seg av dette. Fordi hun ikke får noe svar på hvorfor hun ikke vil komme. Hun føler at venninna ikke liker seg hos henne. Min datter har andre å leke med. Det er ikke noe problem. Men, det vil nok ikke være så greit for venninna om min datter kutter henne ut.

TS

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ts kansje hun er utrygg på andre og er engstelig? Forslaget over om å kutte ut alle som er engstelige eller ikke holder avtaler er litt spesielt synes jeg, men forstår jo at man blir skuffa. 

Anonymkode: 348fd...28e

Kjenner jenta godt og har aldri opplevd henne som utrygg og engstelig. Mer den typen som føler seg husvarm med en gang. Men, jeg vet hun stort sett får gjøre som hun ønsker hjemme.

TS

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

En kamerat av sønnen min vil ikke hit lenger. Han har vært her mange ganger og kjenner oss godt. Men nå vil han helst bare være hjemme. Sønnen min kan gjerne komme dit da, og det gjør han gjerne.. Men sønnen min har blitt litt lei seg når kameraten sier nei til å bli med hit.

Det er mye som skjer i liver til kameraten om dagen. Foreldrene har gått fra hverandre og det er nå flytting mellom 2 hjem. Kameraten føler seg trygg nok når sønnen min er på besøk hos han. Jeg tror rett og slett kameraten trenger å ha en av foreldrene rundt seg om dagen. Tenker det er en fase... 

Kanskje noe har gjort venninnen til datteren din utrygg? Ikke nødvendigvis samlivsbrudd, det kan jo være en hendelse av noe slag (koronasnakk, sykdom, krangling i familien? feks). Ikke vær vanskelig og nekt datteren din å dra dit. Det er jo tydelig at hun vil leke med datteren din, men noe gjør at hun ønsker å være hjemme.

Jeg tilbyr kameraten å komme hit, så vet han at døren alltid står åpen for han. Når tiden er inne kommer han nok tilbake 🥰 Prøver å forklare sønnen min at kameraten veldig gjerne vil leke, og at det ikke spiller noen rolle hvor de er, og at de kan leke her en annen gang! Tenker også at datteren din kan invitere andre venninner (feks 2-3 samtidig), så blir det lek selv om hun ene avlyser..

Anonymkode: 20d18...dee

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En kamerat av sønnen min vil ikke hit lenger. Han har vært her mange ganger og kjenner oss godt. Men nå vil han helst bare være hjemme. Sønnen min kan gjerne komme dit da, og det gjør han gjerne.. Men sønnen min har blitt litt lei seg når kameraten sier nei til å bli med hit.

Det er mye som skjer i liver til kameraten om dagen. Foreldrene har gått fra hverandre og det er nå flytting mellom 2 hjem. Kameraten føler seg trygg nok når sønnen min er på besøk hos han. Jeg tror rett og slett kameraten trenger å ha en av foreldrene rundt seg om dagen. Tenker det er en fase... 

Kanskje noe har gjort venninnen til datteren din utrygg? Ikke nødvendigvis samlivsbrudd, det kan jo være en hendelse av noe slag (koronasnakk, sykdom, krangling i familien? feks). Ikke vær vanskelig og nekt datteren din å dra dit. Det er jo tydelig at hun vil leke med datteren din, men noe gjør at hun ønsker å være hjemme.

Jeg tilbyr kameraten å komme hit, så vet han at døren alltid står åpen for han. Når tiden er inne kommer han nok tilbake 🥰 Prøver å forklare sønnen min at kameraten veldig gjerne vil leke, og at det ikke spiller noen rolle hvor de er, og at de kan leke her en annen gang! Tenker også at datteren din kan invitere andre venninner (feks 2-3 samtidig), så blir det lek selv om hun ene avlyser..

Anonymkode: 20d18...dee

Jeg ser hva du mener. Og min datter har ikke noe i mot å dra til henne å leke. Men, når hun gjentatte ganger avlyser i siste liten, så blir det veldig sårende. Min datter får også med seg at hun drar hjem til andre venninner i stedet noen ganger (har nok ikke noe med at hun ikke vil være venn med min datter, for hun inviterer ganske ofte). Da blir det liksom litt feil.

Er godt mulig hun sliter med noe, men kjenner foreldrene ganske godt, så syns det er rart de ikke har sagt noe. Jeg ville i allefall ha fått tak i fra min datter hva dette skyldes, og så forklart foreldrene.

TS

Skrevet

Jeg husker jeg hadde en slik venninne. Jeg ville ikke kuttet ut denne vennen. Min venninne avlyste konstant. Tror vi var rundt 7-8 år gamle. 

Da satt mamma seg ned med meg og forklarte at noen er engstelig og at det er viktig å være tålmodig og forståelsesfulle.

Har forstått i senere år at hun slet mye med angst og var redd for å gå ut av komfortsonen. Hun er en flott dame nå som voksen og jeg er glad vi bevarte relasjonen og at mamma forklarte det for meg framfor å be meg kutte henne ut. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Har du spurt foreldrene? 

Har hørt om flere som har barn som kanskje sliter litt med mage/tarm og matvaner som synes det er ekkelt å dra på besøk, de vil heller ha besøk hjemme hos seg selv hvor de føler seg trygge. Jeg vet mange av de foreldrene har kontakt med foreldrene til de nærmeste vennene og forklart situasjonen slik at det tilrettelegges litt. 

Viktig å huske at det ikke bare er fordi barna er vanskelige og ikke vil, det er nok helt sikkert en grunn til det. 

Anonymkode: 4a0a3...92b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Har du spurt foreldrene? 

Har hørt om flere som har barn som kanskje sliter litt med mage/tarm og matvaner som synes det er ekkelt å dra på besøk, de vil heller ha besøk hjemme hos seg selv hvor de føler seg trygge. Jeg vet mange av de foreldrene har kontakt med foreldrene til de nærmeste vennene og forklart situasjonen slik at det tilrettelegges litt. 

Viktig å huske at det ikke bare er fordi barna er vanskelige og ikke vil, det er nok helt sikkert en grunn til det. 

Anonymkode: 4a0a3...92b

Ja, jeg spør om grunnen hver gang dette skjer. Får svar som: hun ser litt sliten ut, vil bare være hjemme i dag, hadde glemt at hun skulle på CC. Kjenner de som sagt ganske godt så føler meg egentlig trygg på at de hadde sagt det hvis de var noe spesielt. Hvis de vet hva det er da.

Hun har ingen fysiske problemer i allefall.

TS

AnonymBruker
Skrevet

Mange barn sliter med ulike psykiske utfordringer. Så det kan hende at hun så gjerne vil besøke datteren din, men så stopper det seg for henne når der kommer til stykket. Ikke sikkert foreldrene vil utdype ovenfor det hva som er utfordringene til barnet deres, det er fort mye stigma rundt det å ha et barn som sliter. Dermed kommer de med unnskyldninger. 

Det høres jo ut til at barnet ditt kan komme til dem da. Så hvorfor ikke snakke med barnet ditt om at det ikke er alle barn som klarer å dra til andre. Så kan de heller avtale å møtes hos denne venninnen i fremtiden.

Anonymkode: dd03a...afb

• Liker 1
Gjest Chroma
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hun er nok litt utrygg. Vil gjerne, men tør ikke når det kommer til stykket. Vær tålmodig og snill.

Anonymkode: f15dd...cb6

Enig. Noen barn er mer engstelig for å være hos andre, sånn er det bare. De mener ikke vondt med det. Hvis datteren deres ikke har noe imot å være hos venninnen sin ville jeg bare latt de treffes der, men fortsatt å invitere innimellom. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...