Krokodillen Skrevet 1. mai 2020 #21 Skrevet 1. mai 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: @Hr. AktivEr du sikker på at det du har gjort er lovlig? Anonymkode: 6d9b6...3c8 Det er ikke lovlig, men @Hr. Aktiv har muligvis hatt adressen sin på disse boligene som han har solgt? Da ser det ut som man bor der, og det skal endel til for at skattevesenet finner det ut. 1
Grandidosa83 Skrevet 1. mai 2020 #22 Skrevet 1. mai 2020 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg eier et hus som ble overdratt til meg av min far for 100.000 kr for mange år siden. Nå har huset vært leid ut i mange år og jeg vurderer å selge. Hvordan fungerer det med skatt i en slik situasjon? Anonymkode: fd374...76e Som nevnt av andre skatter man 22% for differansen av inngangsverdi og salgspris med mindre man har bodd der 12 av de siste 24 måneder. Det du KAN vurdere er å omsøke boligen til fritidseiendom. Problemet med det er jo at du må selge det som en fitidseiendom også, men ligger den litt avsides i et populært hytteområde kan det jo være en vei å gå. Fortjeneste på salg av fritidseiendom er skattefritt hvis man har eid eiendommen i 5 år.
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2020 #23 Skrevet 1. mai 2020 Jeg må undersøke litt ang brukshindring. Flyttet for utdannelse og jobb, kanskje det er mulig å få til. Evt få oppjustert inngangsverdien til markedsverdi når jeg overtok huset.. TS Anonymkode: d6e96...225
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2020 #24 Skrevet 1. mai 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg må undersøke litt ang brukshindring. Flyttet for utdannelse og jobb, kanskje det er mulig å få til. Evt få oppjustert inngangsverdien til markedsverdi når jeg overtok huset.. TS Anonymkode: d6e96...225 Å få oppjustert er nok ikke mulig, det ville jo da utløst arveavgift det året du fekk forskudd på arv. Brukshindring er normalt kun om man blir syk og må på sykehjem o.l. Anonymkode: bf606...84f
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2020 #25 Skrevet 1. mai 2020 57 minutter siden, AnonymBruker skrev: Å få oppjustert er nok ikke mulig, det ville jo da utløst arveavgift det året du fekk forskudd på arv. Brukshindring er normalt kun om man blir syk og må på sykehjem o.l. Anonymkode: bf606...84f Heller arveavgift + ny gevinstskatt enn bare gevinstskatt slik det blir i dag. Forskjellen er ca 200.000 kr. "Du kan kreve brukshindring hvis du må bosette/oppholde deg et annet sted enn boligen, for eksempel på grunn av eget eller ektefelles (ikke samboers) arbeid og helse, eller sykdom hos barn. Du kan også få godkjent brukshindring dersom du tar utdannelse ved skole/universitet som ligger et annet sted enn boligen." https://www.smartepenger.no/boligokonomi/390-brukshindring Anonymkode: d6e96...225
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2020 #26 Skrevet 1. mai 2020 Søk skatteetaten om forhåndsgodkjent brukshindring før du selger. Det verste du kan få er et nei. Det er det lokale skattekontoret ditt som bestemmer om du får det innvilget eller ikke. Anonymkode: 71e23...8b9
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2020 #27 Skrevet 1. mai 2020 Her ville jeg tatt kontakt med skatteetaten for å få alt på det rene. Men i utgangspunktet er det sånn at du må skatte av hele gevinsten. https://www.skatteetaten.no/person/skatt/hjelp-til-riktig-skatt/bolig-og-eiendeler/bolig-eiendom-tomt/salg/salg-av-bolig-eller-annen-eiendom-som-er-arvet-eller-fatt-i-gave/skatteregler/ Anonymkode: 6a620...4e2
jabx Skrevet 1. mai 2020 #28 Skrevet 1. mai 2020 20 timer siden, Hr. Aktiv skrev: Skal ikke skatte av salg av bolig du selv eier. Jo, hvis man har bodd der mindre enn 12 av de siste 24 månedene. Hvordan kan man selge en bolig man ikke selv eier?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå