AnonymBruker Skrevet 30. april 2020 #1 Skrevet 30. april 2020 Jeg eier et hus som ble overdratt til meg av min far for 100.000 kr for mange år siden. Nå har huset vært leid ut i mange år og jeg vurderer å selge. Hvordan fungerer det med skatt i en slik situasjon? Anonymkode: fd374...76e
AnonymBruker Skrevet 30. april 2020 #2 Skrevet 30. april 2020 Salgssum minus inngangsverdi blir skattemessig gevinst. Skatten av dette er 22 %. Anonymkode: 35877...2b3 1
Hr. Aktiv Skrevet 30. april 2020 #3 Skrevet 30. april 2020 Skal ikke skatte av salg av bolig du selv eier.
AnonymBruker Skrevet 30. april 2020 #4 Skrevet 30. april 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Salgssum minus inngangsverdi blir skattemessig gevinst. Skatten av dette er 22 %. Anonymkode: 35877...2b3 Men det blir jo helt sinnsykt mye når jeg ikke har kjøpt, men arvet. 1.9 mill i gevinst i så fall Akkurat nå, Hr. Aktiv skrev: Skal ikke skatte av salg av bolig du selv eier. Men jeg har ikke bodd der på 6 år. Skal vel skatte av bolig man ikke har bodd i det siste året? Anonymkode: fd374...76e
AnonymBruker Skrevet 30. april 2020 #5 Skrevet 30. april 2020 1 minutt siden, Hr. Aktiv skrev: Skal ikke skatte av salg av bolig du selv eier. En skal ikke skatte av salg av bolig en selv bor i. Det er for øvrig en forutsetning at en eier en bolig en skal selge. 😉 Anonymkode: 8ecd9...bdc 4
Hr. Aktiv Skrevet 30. april 2020 #6 Skrevet 30. april 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Men det blir jo helt sinnsykt mye når jeg ikke har kjøpt, men arvet. 1.9 mill i gevinst i så fall Men jeg har ikke bodd der på 6 år. Skal vel skatte av bolig man ikke har bodd i det siste året? Anonymkode: fd374...76e Har ikke betalt en krone i skatt jeg ihvertfall av de enhetene jeg har solgt.
AnonymBruker Skrevet 30. april 2020 #7 Skrevet 30. april 2020 Har du mulighet til å bo i boligen et år før du selger? Anonymkode: 8ecd9...bdc
AnonymBruker Skrevet 30. april 2020 #8 Skrevet 30. april 2020 Ettersom huset har vært utleid i mange år og du ikke har bodd der selv så er gevinsten skattepliktig. Man må ha bodd i boligen i minst ett av de to siste årene for at gevinsten skal være skattefri. 5 minutter siden, Hr. Aktiv skrev: Har ikke betalt en krone i skatt jeg ihvertfall av de enhetene jeg har solgt. Da har du sikker bodd der selv. Anonymkode: 35877...2b3 2
AnonymBruker Skrevet 30. april 2020 #9 Skrevet 30. april 2020 6 minutter siden, Hr. Aktiv skrev: Har ikke betalt en krone i skatt jeg ihvertfall av de enhetene jeg har solgt. Om du har solgt utleieboliger med gevinst uten å skatte for det er det bare å vente på at skattefuten står på døra.. Anonymkode: bf606...84f 2
AnonymBruker Skrevet 30. april 2020 #10 Skrevet 30. april 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har du mulighet til å bo i boligen et år før du selger? Anonymkode: 8ecd9...bdc Jeg bor 150 mil unna så det er ikke et alternativ.. 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ettersom huset har vært utleid i mange år og du ikke har bodd der selv så er gevinsten skattepliktig. Man må ha bodd i boligen i minst ett av de to siste årene for at gevinsten skal være skattefri. Da har du sikker bodd der selv. Anonymkode: 35877...2b3 Så gevinsten er hele boligverdien siden den er arvet? Anonymkode: fd374...76e
Hr. Aktiv Skrevet 30. april 2020 #11 Skrevet 30. april 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ettersom huset har vært utleid i mange år og du ikke har bodd der selv så er gevinsten skattepliktig. Man må ha bodd i boligen i minst ett av de to siste årene for at gevinsten skal være skattefri. Da har du sikker bodd der selv. Anonymkode: 35877...2b3 Nei jeg har ikke bodd der.
AnonymBruker Skrevet 30. april 2020 #12 Skrevet 30. april 2020 32 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg eier et hus som ble overdratt til meg av min far for 100.000 kr for mange år siden. Nå har huset vært leid ut i mange år og jeg vurderer å selge. Hvordan fungerer det med skatt i en slik situasjon? Anonymkode: fd374...76e Hvorfor var overdragelsen på bare 100 000? Veldig viktig å ha reell og høyest mulig overdragelsesum for nettopp unngå gevinstbeskatning som er langt høyere en evt formuebeskatning. Er boligen verdt 1,9mill må du skatte 22% av 1,8mill Anonymkode: bf606...84f
AnonymBruker Skrevet 30. april 2020 #13 Skrevet 30. april 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg bor 150 mil unna så det er ikke et alternativ.. Så gevinsten er hele boligverdien siden den er arvet? Anonymkode: fd374...76e Her er jeg faktisk litt usikker, for du kjøpte jo boligen for kr 100.000? Dersom du hadde arvet den når din far døde (dersom han er død da), er det verdien på dødstidspunktet som skal regnes som din inngangsverdi. Men hvordan det blir i ditt tilfelle er jeg usikker på. Anbefaler deg å ta kontakt med skatteetaten, få med alle opplysningene. Anonymkode: 8ecd9...bdc 1
AnonymBruker Skrevet 30. april 2020 #14 Skrevet 30. april 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor var overdragelsen på bare 100 000? Veldig viktig å ha reell og høyest mulig overdragelsesum for nettopp unngå gevinstbeskatning som er langt høyere en evt formuebeskatning. Er boligen verdt 1,9mill må du skatte 22% av 1,8mill Anonymkode: bf606...84f Jeg aner faktisk ikke. Jeg bare fikk huset i mitt navn, tenkte ikke noe mer over det. Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Her er jeg faktisk litt usikker, for du kjøpte jo boligen for kr 100.000? Dersom du hadde arvet den når din far døde (dersom han er død da), er det verdien på dødstidspunktet som skal regnes som din inngangsverdi. Men hvordan det blir i ditt tilfelle er jeg usikker på. Anbefaler deg å ta kontakt med skatteetaten, få med alle opplysningene. Anonymkode: 8ecd9...bdc Den ble overdratt for 100.000 kr. Jeg betalte aldri noe som helst. Dette var før arveavgiften ble fjernet, så for å slippe å betale arveavgift så ble huset overdratt for 100.000 kr. Bare en symbolsk sum liksom, selv om jeg (som sagt) aldri betalte noe. Anonymkode: fd374...76e
AnonymBruker Skrevet 30. april 2020 #15 Skrevet 30. april 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg aner faktisk ikke. Jeg bare fikk huset i mitt navn, tenkte ikke noe mer over det. Den ble overdratt for 100.000 kr. Jeg betalte aldri noe som helst. Dette var før arveavgiften ble fjernet, så for å slippe å betale arveavgift så ble huset overdratt for 100.000 kr. Bare en symbolsk sum liksom, selv om jeg (som sagt) aldri betalte noe. Anonymkode: fd374...76e Ja det var mer vanlig i de tider at man hadde arveavgift, for da slapp man unna med veldig lav avgift ved små overdragelsessummer. Det fungerte (og gjør det fortsatt) helt fint for boliger som mottaker flyttet inn i som primærbolig, med det ble et senere salg skattefritt. Men i ditt tilfelle «taper» du på det i og med du må betale skatt for gevinsten om du ikke tar deg et friår og bor der Lønnen for å bo der et år er jo ikke så ille.. Anonymkode: bf606...84f 1
AnonymBruker Skrevet 30. april 2020 #16 Skrevet 30. april 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ja det var mer vanlig i de tider at man hadde arveavgift, for da slapp man unna med veldig lav avgift ved små overdragelsessummer. Det fungerte (og gjør det fortsatt) helt fint for boliger som mottaker flyttet inn i som primærbolig, med det ble et senere salg skattefritt. Men i ditt tilfelle «taper» du på det i og med du må betale skatt for gevinsten om du ikke tar deg et friår og bor der Lønnen for å bo der et år er jo ikke så ille.. Anonymkode: bf606...84f Jeg kan ikke ta barna ut av barnehage ett år for å bo i det huset. Det er ikke plass til barn der heller. Gammel hus som jeg egentlig bare vil bli kvitt. Anonymkode: fd374...76e
AnonymBruker Skrevet 30. april 2020 #17 Skrevet 30. april 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg kan ikke ta barna ut av barnehage ett år for å bo i det huset. Det er ikke plass til barn der heller. Gammel hus som jeg egentlig bare vil bli kvitt. Anonymkode: fd374...76e Da må du nok dessverre skatte for gevinsten, eller la være å føre opp gevinsten i skattemeldingen slik Mr.Aktiv virker å ha gjort. Dette er jo da selvfølgelig ulovlig, og kan medføre straff - inkludert inntil 60% ekstra beskatning. Veldig mange som svindler på skatten mht boligsalg i og med det er noe man må føre opp selv. https://e24.no/privatoekonomi/i/b54dLq/boligselgere-kan-faa-straffeskatt-paa-60-prosent Anonymkode: bf606...84f 2
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2020 #18 Skrevet 1. mai 2020 8 timer siden, Hr. Aktiv skrev: Nei jeg har ikke bodd der. Skattesnyter altså. Anonymkode: 9be4c...a00 1
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2020 #19 Skrevet 1. mai 2020 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg aner faktisk ikke. Jeg bare fikk huset i mitt navn, tenkte ikke noe mer over det. Den ble overdratt for 100.000 kr. Jeg betalte aldri noe som helst. Dette var før arveavgiften ble fjernet, så for å slippe å betale arveavgift så ble huset overdratt for 100.000 kr. Bare en symbolsk sum liksom, selv om jeg (som sagt) aldri betalte noe. Anonymkode: fd374...76e Det virket kanskje smart den gangen, men var det ikke da heller, arveavgiften har alltid vært lavere enn skatten. Anonymkode: 9be4c...a00 1
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2020 #20 Skrevet 1. mai 2020 @Hr. AktivEr du sikker på at det du har gjort er lovlig? Anonymkode: 6d9b6...3c8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå