AnonymBruker Skrevet 30. april 2020 #1 Skrevet 30. april 2020 Hei, Kjøpte nylig noe klær fra utlandet, og betalte MVA når jeg sjekket ut. Selger benyttet seg av FedEx og UPS. I dag fikk jeg brev fra begge, der de vil ha betalt for MVA som har blitt lagt ut, samt fortollingsgebyret. Gebyret går greit, men MVA har jeg allerede betalt. Hvordan går man frem med dette - noen som har vært i samme situasjon? Ebay begynte å kreve inn MVA / Skatter ved checkout etter 1 April, når de nye reglene trådde i kraft...men tydeligvis er det ingen automatikk i kommunikasjon mellom Ebay og ekspeditører. Skal selvfølgelig ringe / ta kontakt med dem, men lurer på om noen her allerede har opplevd det samme, og hva løsningen var 🙂 Anonymkode: 8b199...6ed
M71 Skrevet 30. april 2020 #2 Skrevet 30. april 2020 Løsningen er å ta kontakt med de og fremlegge dokumentasjon ved kvitteringer fra Ebay, så ska ldet løse seg ganske greit. (Tror jeg ) 3
RS_ Skrevet 30. april 2020 #3 Skrevet 30. april 2020 Var akkurat dette jeg fryktet med den nye ordningen. I ditt tilfelle har du jo fått varen og en regning, så det bør kunne ordnes opp i ganske greit. Gebyret er nok desverre tapt, men momsen skal du ikke betale to ganger. Hvis dette skjer hos posten hvor du må betale for å hente pakken ut, så ligger det link til å klage hos toll.no. Da logger du inn på altinn å fyller ut et skjema. Har bare fått en ebay pakke siden ordningen tredde i kraft, og der hadde ebay eller paypal informert selger om å legge VOEC koden til Ebay (VOEC NO:2024926) inn i adresseline 2 over poststed. Jeg ble like overrasket som selger da han spurte meg om adressen min var riktig... På pakke nr 2 som jeg venter på, så det ut som adressen var uforandret, så hvis dette blir et problem når overgangsordningen går/har gått ut, så vurderer jeg faktisk å endre adressen min hos Ebay ved å legge "VOEC NO:2024926" i adresselinje 2, for da husker i allefall selger å skrive det på pakken. 4
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2020 #4 Skrevet 4. mai 2020 On 4/30/2020 at 10:50 PM, RS_ said: Var akkurat dette jeg fryktet med den nye ordningen. I ditt tilfelle har du jo fått varen og en regning, så det bør kunne ordnes opp i ganske greit. Gebyret er nok desverre tapt, men momsen skal du ikke betale to ganger. Hvis dette skjer hos posten hvor du må betale for å hente pakken ut, så ligger det link til å klage hos toll.no. Da logger du inn på altinn å fyller ut et skjema. Har bare fått en ebay pakke siden ordningen tredde i kraft, og der hadde ebay eller paypal informert selger om å legge VOEC koden til Ebay (VOEC NO:2024926) inn i adresseline 2 over poststed. Jeg ble like overrasket som selger da han spurte meg om adressen min var riktig... På pakke nr 2 som jeg venter på, så det ut som adressen var uforandret, så hvis dette blir et problem når overgangsordningen går/har gått ut, så vurderer jeg faktisk å endre adressen min hos Ebay ved å legge "VOEC NO:2024926" i adresselinje 2, for da husker i allefall selger å skrive det på pakken. Svaret var å betale regningene, for så å søke tollrefusjon. Og for fremtidige sendinger, så må sender oppgi riktig VOEC informasjon, samt at tolldokumenter (som man får fra Ebay) må fremvises. Anonymkode: 8b199...6ed
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå