Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har nettopp begynt i det jeg trodde var drømmejobben. 100% fast jobb, morsomme arbeidsoppgaver og ålreite arbeidstider. Men arbeidsmiljøet er grusomt. Sjefen snakker til oss som om vi ikke er verdt noen ting. Hver. Eneste. Dag. Tidligere har andre ansatte sluttet på dagen. De som jobber der nå har jobbet der i mange år, og på en eller annen merkelig måte trives i "grumsen". Jeg holder ikke ut.

Begynte i jobben 1.mars. Før dette har jeg hatt små ekstrahjelp-stillinger og ett vikariat. Til sammen tre jobber på 2,5 år pluss denne. Siden jeg har lån og utgifter har jeg vært nødt til å søke nye jobber så fort det har blitt lyst ut høyere stilling. Dermed hyppig jobbskifte. Og nå hadde jeg håpet at jeg kunne lande på noe.

Til min store glede er det ledig stilling i en butikk her jeg bor. Jeg har vært fast kunde her i mange år og det virker veldig koselig å jobbe her. Har ikke sett ledig stilling i denne butikken på flere år, tenker at det kan være et godt tegn. 

Men hvordan går jeg frem for å søke på denne jobben med tanke på situasjonen? Hva skriver jeg i søknaden/CV-en? Hva sier jeg på intervju? Holder det å bare si at jeg søker ny jobb så fort på grunn av "dårlig arbeidsmiljø"?

Anonymkode: 93083...9bf

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Personlig ville jeg vært forsiktig med å snakke negativt om tidligere eller nåværende arbeidsplass. En søker som gjør det i en søknad eller på intervju hos meg vil ikke bli vurdert videre med mindre jeg kjenner til problemer selv med akkurat den arbeidsplassen. En som snakker negativt om sin nåværende eller forrige arbeidsplass til totalt fremmede på ett intervju er en jeg anser som en "sytepave" som vil med stor sannsynlighet medvirke til dårlig arbeidsmiljø på min arbeidsplass.
Nå er dette min oppfatning, men flere ledere jeg snakker med tenker ganske likt som meg. 
Negativitet er ikke noe som selger og i en søkeprosess skal du tross alt forsøke å selge deg selv som en potensiell arbeidstaker.

Jeg ville fokusert på det du skriver i ditt tredje avsnitt, det er en ledig stilling i din drømmebutikk som du har vært fast kunde lenge. 

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, Narad skrev:

Personlig ville jeg vært forsiktig med å snakke negativt om tidligere eller nåværende arbeidsplass. En søker som gjør det i en søknad eller på intervju hos meg vil ikke bli vurdert videre med mindre jeg kjenner til problemer selv med akkurat den arbeidsplassen. En som snakker negativt om sin nåværende eller forrige arbeidsplass til totalt fremmede på ett intervju er en jeg anser som en "sytepave" som vil med stor sannsynlighet medvirke til dårlig arbeidsmiljø på min arbeidsplass.
Nå er dette min oppfatning, men flere ledere jeg snakker med tenker ganske likt som meg. 
Negativitet er ikke noe som selger og i en søkeprosess skal du tross alt forsøke å selge deg selv som en potensiell arbeidstaker.

Jeg ville fokusert på det du skriver i ditt tredje avsnitt, det er en ledig stilling i din drømmebutikk som du har vært fast kunde lenge. 

Jeg synes at det er så gøy, utifra et sosialantropologisk utgangspunkt, hvordan mennesker foretrekker å høre løgn fremfor sannheten. 

Tror slike som deg på hver gang en søker sier: "jeg søker nye utfordringer"? Sitter dere og tror at alle arbeidsplassen i Norge er omtrent perfekte? 

Jeg er fullt klar over at en del "tenker slik som deg", men det er uansett veldig trist og ganske spesielt her til lands. I forhold til andre land, hvor man kan komme med en kraftsalve og si at den naturlige grunnen til at jeg søker jobb hos dere er fordi dere uten tvil er bedre enn den forrige arbeidsplassen min, så nevner man flere grunner i fleng og hva man liker med den arbeidsplassen man søker jobb hos. 

Logisk sett er det helt på bærtur at man ikke får "lov" å si dette i Norge, for det er logisk (hvis man har høyere utdanning) at man søker seg til en annen arbeidsplass som man oppfatter som bedre enn den forrige arbeidsplassen.

Synes også at det er interessant hvordan bedrifter her til lands har en slags lojalitet ovenfor hverandre, mens arbeidere og ansatte skal visst bare bøye hodet nedover. Det er ikke et godt tegn når man ikke engang tåler å høre konstruktiv kritikk, der mantraen er at alt skal det legges lokk på.

Anonymkode: 7f38b...ca7

• Liker 7
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes at det er så gøy, utifra et sosialantropologisk utgangspunkt, hvordan mennesker foretrekker å høre løgn fremfor sannheten. 

Tror slike som deg på hver gang en søker sier: "jeg søker nye utfordringer"? Sitter dere og tror at alle arbeidsplassen i Norge er omtrent perfekte? 

Jeg er fullt klar over at en del "tenker slik som deg", men det er uansett veldig trist og ganske spesielt her til lands. I forhold til andre land, hvor man kan komme med en kraftsalve og si at den naturlige grunnen til at jeg søker jobb hos dere er fordi dere uten tvil er bedre enn den forrige arbeidsplassen min, så nevner man flere grunner i fleng og hva man liker med den arbeidsplassen man søker jobb hos. 

Logisk sett er det helt på bærtur at man ikke får "lov" å si dette i Norge, for det er logisk (hvis man har høyere utdanning) at man søker seg til en annen arbeidsplass som man oppfatter som bedre enn den forrige arbeidsplassen.

Synes også at det er interessant hvordan bedrifter her til lands har en slags lojalitet ovenfor hverandre, mens arbeidere og ansatte skal visst bare bøye hodet nedover. Det er ikke et godt tegn når man ikke engang tåler å høre konstruktiv kritikk, der mantraen er at alt skal det legges lokk på.

Når man har noen år på ræven og jobbet en del steder så vet man at de aller fleste arbeidsplasser har negative sider, tror neppe noen tror at alle arbeidsplasser er perfekte. Et menneske som ikke fungerer ett sted kan likevel være helt perfekt ett annet sted.

Det er logisk at mennesker søker nye steder med jevne mellomrom og det er naturlig at det søkes pga feks mistrivsel eller problemer med nåværende arbeidsplass. 
Man kan fint nevne grunner for at ett søkersted er mye bedre for vedkommende enn det stedet man allerede jobber, om ikke hadde man vel ikke søkt seg videre vel? 
Men å proklamere noe slikt uten å være negativt om nåværende eller forhenværende arbeidsplass viser for meg at man er mer diplomatisk og god på å selge seg selv.
Sitter vi og tror på hva alle sier? Eh, nei. 

Er forøvrig ikke enig med deg i at bedrifter har så mye lojalitet overfor hverandre og ser ikke at jeg skal ha påstått noe slikt noe. 
Det er forøvrig stor forskjell på konstruktiv kritikk og å sitte i en søkerprosess og snakke negativt om noe eller noen. Negativitet selger ikke som sagt. Den konstruktive kritikken bør jo sendes der den skal, til de som bør motta den kritikken, ikke til fremmede som man ønsker å overbevise om at nettopp den er den riktige personen til den ledige stillingen.

Jeg kan fint leve med at du ikke er enig med meg, jeg forsøkte bare å komme med ett velmenende råd til anonym over her med mine egne tanker og betraktninger som bakgrunn.

AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, Narad skrev:

Når man har noen år på ræven og jobbet en del steder så vet man at de aller fleste arbeidsplasser har negative sider, tror neppe noen tror at alle arbeidsplasser er perfekte. Et menneske som ikke fungerer ett sted kan likevel være helt perfekt ett annet sted.

Det er logisk at mennesker søker nye steder med jevne mellomrom og det er naturlig at det søkes pga feks mistrivsel eller problemer med nåværende arbeidsplass
Man kan fint nevne grunner for at ett søkersted er mye bedre for vedkommende enn det stedet man allerede jobber, om ikke hadde man vel ikke søkt seg videre vel? 
Men å proklamere noe slikt uten å være negativt om nåværende eller forhenværende arbeidsplass viser for meg at man er mer diplomatisk og god på å selge seg selv.

Det er forøvrig stor forskjell på konstruktiv kritikk og å sitte i en søkerprosess og snakke negativt om noe eller noen. Negativitet selger ikke som sagt. Den konstruktive kritikken bør jo sendes der den skal, til de som bør motta den kritikken, ikke til fremmede som man ønsker å overbevise om at nettopp den er den riktige personen til den ledige stillingen.

Jeg kommenterte bare min observasjon og erfaring der jeg sammenligner de norske "normene og uskrevne regler" kontra andre land. Jeg sier ikke at TS skal si såkalte "negative" ting. Jeg kritiserer hvorfor det egentlig "ikke er lov" å si noe negativt, når det faktisk er sannheten. Altså dette med den potensielle arbeidsplassen ønsker bare å høre en del påsmørte half-lies og "rosa" kosehistorier. 

Det er bra at du er enig med meg i det jeg har fremhevet i fet skrift. 

Det stilles flere spørsmål på et intervju der man prøver å "fiske" hvorfor man ikke ønsker å jobbe lenger der man er. Det er dermed trist at man må sitte og øve på fake svar med en såkalt "CV-ekspert" og holde et teater foran deg, fremfor å bare senke skuldrene og si sannheten som den er. 

Jeg er fortsatt uenig med deg i at bedrifter i Norge ikke har en slags lojalitet ovenfor hverandre, mens dere aktivt søker etter å spille de ansatte, for det gjør dere hele tiden. I andre land er det helt normalt at konkurrerende bedrifter ikke er noe fan av hverandre og det sees til og med positivt om man setter en verbal kraftsalve mot en konkurrent. Mens her er det bare hysj HYSJ. 

Når dere spør: "Hva likte du ikke ved den nåværende arbeidsplassen din"? Da må man komme med fake svar, der man har fått tips av en sånn CV-ekspert. 

På samme måte som man føler ofte at man ikke kan svære ærlig når det gjelder spørsmålet: "Hva er dine svake sider?". Man må komme med fake svar her også, som samtidig høres "troverdige ut". Typisk er å si noe "svakt" om seg selv, men som likevel ansees som "styrke". Man må bare nesten spy av disse tipsene. Det verste er faktisk at dere tror på dette crapet og etterlyser gjerne slike "avanserte", men falske svar.

Uansett, dette er bare en observasjon som jeg har sett selv ved en rekke anledninger, der man ikke får i gang en ærlig samtale, men må oppføre seg på jobbintervju som om det var en teaterforestilling eller en film der man skal fake alt.

Jeg er helt enig i at konstruktiv kritikk bør man tåle, men du bommer hardt når du sier at den bør rettes mot de som skal motta kritikken. Du evner ikke å se scenarioet der man IKKE greier å få til noe positivt på den nåværende arbeidsplassen selv etter at den konstruktive kritikken har blitt luftet. Der sjefen eller visse ansatte fortsetter med det samme tullet som før og man ikke ser noe annen utvei enn å se seg etter en ny jobb. Og når dere som intervjuer, spør etter hva er det man ikke likte eller "fant vanskelig" i den forrige jobben sin, så får man altså ikke "lov" å si sannheten. 

Fakta er at ingen søker seg bort hvis de er ca 100% fornøyde. Det ser ut som du sliter med å forstå dette. 

Jeg kan også legge til en annen sosialantropologisk kritikk. Nå kan vi jekke oss ned til stillinger som ikke krever høyere utdanning. Under dette scenarioet er det slik at man ikke kan si på jobbintervju at man bare vil ha jobb fordi man trenger penger. Nei, det er visst fy fy å si, selv om man jobber effektivt og kommer på tide, så må man komme med en rekke spennende og fake svar på hvorfor man bare digger totalt å jobbe i en skobutikken. Man må bare være den rene skoeksperten. Pugge ned til hver minste detalj hva skoen er blitt laget av omtrent. 

Da må man jo bare si: OMG, digger jo sko like totally. Har 40 par hjemme. "Jeg synes at det er så spennende med at de fleste skoene lages i Kina, Vietnam og Malaysia og sånn", men så var det også med kvaliteten som er interessant på selveste gummien. Har hørt at den ikke er av like god kvalitet. Ååååååh, også tenk produksjonsmåten! Måten de syr stoffet på! Det er utrolig fascinerende !! 😂🤣 Vi tar en PhD på det ! 😀

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...