AnonymBruker Skrevet 1. mai 2020 #21 Skrevet 1. mai 2020 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Det gir selvsagt ingen mening å opprettholde strenge tiltak, når det omtrent ikke smittes folk lengre. Har folk virkelig sittet hjemme og trodd at vi skal være helstengt til vi kanskje får en vaksine om et år eller to? Anonymkode: 62ccd...814 Nei jeg tror vi har sittet hjemme så helsevesenet skulle få forberedt seg: få oversikt, opplæring, og handlet inn og gjort klar det de trenger. Så er de bedre forberedt på mange korona pasienter. Anonymkode: ad049...87d 2
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2020 #22 Skrevet 1. mai 2020 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Det gir selvsagt ingen mening å opprettholde strenge tiltak, når det omtrent ikke smittes folk lengre. Har folk virkelig sittet hjemme og trodd at vi skal være helstengt til vi kanskje får en vaksine om et år eller to? Anonymkode: 62ccd...814 Det ser i hvert fall ut til å være et ønske hos mange på KG..... Hva de tror får de nesten svare for selv... Anonymkode: 5edb5...660 1
Hatsumomo Skrevet 1. mai 2020 #23 Skrevet 1. mai 2020 Jeg vet ikke lenger. Jeg er en av dem som trodde at et par uker etter påske så ville antall smittede eksplodere. Det gjør det jo ikke, og jeg tror heller ikke at det vil eksplodere 4 uker etter barnehageåpning/skoleåpning. Jeg ser ikke for meg at det blir et problem fremover. Joda, det vil bli noen innlagte, noen døde osv hele tiden, men det vil holde seg stabilt, det vil være en jevn kurve. Jeg tror nå at vi stengte i tide, og at vi nå har klart å "kvele" viruset sin ferd såpass bra at det bare vil være en liten jevn prosentandel på sykehusene hele veien. Kan ta feil, det vil jo tiden vise. Men jeg er optimistisk. 3
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2020 #24 Skrevet 1. mai 2020 1 time siden, Hatsumomo skrev: Jeg vet ikke lenger. Jeg er en av dem som trodde at et par uker etter påske så ville antall smittede eksplodere. Det gjør det jo ikke, og jeg tror heller ikke at det vil eksplodere 4 uker etter barnehageåpning/skoleåpning. Jeg ser ikke for meg at det blir et problem fremover. Joda, det vil bli noen innlagte, noen døde osv hele tiden, men det vil holde seg stabilt, det vil være en jevn kurve. Jeg tror nå at vi stengte i tide, og at vi nå har klart å "kvele" viruset sin ferd såpass bra at det bare vil være en liten jevn prosentandel på sykehusene hele veien. Kan ta feil, det vil jo tiden vise. Men jeg er optimistisk. Dette er min virdering også. Vi stengte tydeligvis på riktig tid, og gjenåpningen virker å gå i et greit tempo.Norge er et av de landene som har håndtert dette best i verden, og vi har også penger på bok til å betale for dette, og likevel sitter folk og klager, fordi korona-ferien er over, skjønner ikke at de ikke blir flaue over seg selv. Selv har jeg en jobb som nok er blant de siste som gjenåpner, og vi var truet av nedskjæringer før dette, så jeg skulle gitt mye for å være tilbake i arbeid, eller i det minste vite at jeg har en jobb å komme tilbake til. Anonymkode: 62ccd...814 6
missmcbeal Skrevet 1. mai 2020 #25 Skrevet 1. mai 2020 1 time siden, Hatsumomo skrev: Jeg vet ikke lenger. Jeg er en av dem som trodde at et par uker etter påske så ville antall smittede eksplodere. Det gjør det jo ikke, og jeg tror heller ikke at det vil eksplodere 4 uker etter barnehageåpning/skoleåpning. Jeg ser ikke for meg at det blir et problem fremover. Joda, det vil bli noen innlagte, noen døde osv hele tiden, men det vil holde seg stabilt, det vil være en jevn kurve. Jeg tror nå at vi stengte i tide, og at vi nå har klart å "kvele" viruset sin ferd såpass bra at det bare vil være en liten jevn prosentandel på sykehusene hele veien. Kan ta feil, det vil jo tiden vise. Men jeg er optimistisk. 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette er min virdering også. Vi stengte tydeligvis på riktig tid, og gjenåpningen virker å gå i et greit tempo.Norge er et av de landene som har håndtert dette best i verden, og vi har også penger på bok til å betale for dette, og likevel sitter folk og klager, fordi korona-ferien er over, skjønner ikke at de ikke blir flaue over seg selv. Selv har jeg en jobb som nok er blant de siste som gjenåpner, og vi var truet av nedskjæringer før dette, så jeg skulle gitt mye for å være tilbake i arbeid, eller i det minste vite at jeg har en jobb å komme tilbake til. Anonymkode: 62ccd...814 Kanskje viruset har blitt mindre aggressivt? Mutert litt? Eller at vasking av hender og mye fokus på avstand gjør til at de som først blir syke, får så lite av viruset at man ikke blir like syk som før? Det har jo vært en teori rundt dette med mengden virus man blir eksponert for, kan ha vært grunnen til dødsfall blant leger og sykepleiere som har jobbet med syke koronapasienter uten tilstrekkelig smittevernutstyr. Kanskje, kanskje ikke. Enten det, eller så er smitten såpass liten og kontrollert enda at det ikke har rukket å smelle og at spredningen går forholdsvis sent. Antall nye smitta tilfeller er jo enda ikke stigende... så kanskje det bare er stille før stormen. Når de første innleggelsene på sykehuset begynte, var det få og ingen i respirator. Innen en uke hadde antall innlagte steget med over 100 og fleire titals pasienter ble lagt i respirator. Det siste er isåfall dårlig nytt, jeg merker at mange tror at faren er over og virkelig slapper av nå. Da er det gjerne sånn, at når det begynner å smelle, så har det kommet langt... Nei, vi får vel bare se.
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2020 #26 Skrevet 2. mai 2020 På 1.5.2020 den 0.19, Hr. Aktiv skrev: Dette er den siste pandemien verden stenges inne for. Neste vil ikke bli nedstengt pga. økonomien knakk under denne. There will be no dawn for men. Anonymkode: e782e...be2
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2020 #27 Skrevet 2. mai 2020 Hensikten med å åpne opp er økonomi. Hadde vi alle hatt borgerlønn og et utømmelig oljefond, så kunne vi holdt stengt i 100 år, altså lenge etter noen i det hele tatt visste hva corona er lenger. Anonymkode: 7cf60...093
Krantz95 Skrevet 2. mai 2020 #28 Skrevet 2. mai 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hensikten med å åpne opp er økonomi. Hadde vi alle hatt borgerlønn og et utømmelig oljefond, så kunne vi holdt stengt i 100 år, altså lenge etter noen i det hele tatt visste hva corona er lenger. Anonymkode: 7cf60...093 Myndighetene styrer etter en verdi pr reddet liv på 35 millioner. Blir kostnadene for lockdown høyere enn det åpnes det opp.
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2020 #29 Skrevet 2. mai 2020 54 minutter siden, AnonymBruker said: Hensikten med å åpne opp er økonomi. Hadde vi alle hatt borgerlønn og et utømmelig oljefond, så kunne vi holdt stengt i 100 år, altså lenge etter noen i det hele tatt visste hva corona er lenger. Anonymkode: 7cf60...093 Tja noen må jo jobbe med produksjon og distribusjon av mat, strømforsyning, fikse rør som sprekker, jobbe med syke og eldre etc etc etc. Penger løser ikke alt Anonymkode: 981c5...522 2
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2020 #30 Skrevet 2. mai 2020 2 timer siden, Krantz95 skrev: Myndighetene styrer etter en verdi pr reddet liv på 35 millioner. Blir kostnadene for lockdown høyere enn det åpnes det opp. Har prøvd å Google litt nå for å forstå hva du mener. Har ikke funnet noe som forklarer. Hva mener du? Har du en lenke eller to for å vise hva du mener? Anonymkode: 7cf60...093
Krantz95 Skrevet 2. mai 2020 #31 Skrevet 2. mai 2020 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har prøvd å Google litt nå for å forstå hva du mener. Har ikke funnet noe som forklarer. Hva mener du? Har du en lenke eller to for å vise hva du mener? Anonymkode: 7cf60...093 Direktoratet for forvaltning og økonomistyring som ligger under Finansdepartementet sier at verdien av et liv i 2020 er 34,58 milloner kroner: https://dfo.no/fagomrader/utredning/samfunnsokonomisk-analyse/verdien-av-et-statistisk-liv-vsl
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2020 #32 Skrevet 2. mai 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hensikten med å åpne opp er økonomi. Hadde vi alle hatt borgerlønn og et utømmelig oljefond, så kunne vi holdt stengt i 100 år, altså lenge etter noen i det hele tatt visste hva corona er lenger. Anonymkode: 7cf60...093 Nei. Hvis en hel generasjon barn ikke fikk utdanning, ville det bli katastrofe. Anonymkode: c18ca...d01
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2020 #33 Skrevet 2. mai 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Tja noen må jo jobbe med produksjon og distribusjon av mat, strømforsyning, fikse rør som sprekker, jobbe med syke og eldre etc etc etc. Penger løser ikke alt Anonymkode: 981c5...522 Og ikke minst, lære våre barn. Anonymkode: c18ca...d01 1
Den Sagnomsuste Skrevet 2. mai 2020 #34 Skrevet 2. mai 2020 (endret) Vi stengte ned fordi vi ikke var godt nok forberedt. I en årrekke har myndighetene forsømt sitt ansvar. Vi har bygget ned depoter for smittevernutstyr, kjøpt inn for lite respiratorer, og vi har kuttet i antall intensivsykepleiere. Når vi står på bar bakke og smitten er løs blir man tvunget i kne. Vi stengte fordi vi var "etter snar". Dette må vi ta et skikkelig oppgjør med på Stortinget. Vi kan ikke ha en så elendig beredskap når neste pandemi ser dagens lys. Pandemier kommer med 10-15 års mellomrom. Dette er ikke noe nytt! Det må bli slutt på den grenseløse naiviteten som har lammet statsapparatet vårt. Nå åpner vi opp igjen, ikke fordi vi er så sinnsykt mye bedre stilt, men fordi økonomien blør. Ja, vi har nok noe mer utstyr nå enn tilfellet var i mars, men intensivsykepleiere er det fremdeles for få av. Håper bare vi lærer av dette! Kanskje vi evner å være litt mer frempå neste gang. Endret 2. mai 2020 av Den Sagnsomsuste 2
Anbefalte innlegg