AnonymBruker Skrevet 30. april 2020 #1 Skrevet 30. april 2020 Teori 1. Vi har for lave smittetall. Vi har kapasitet til mer. Nå åpner samfunnet litt og litt, det blir som å helle forsiktig frem til en strek, for å se effekten av det og for å få opp smittetallene. Teori 2. Korona er under kontroll og vi er over det verste, det vil ikke bli mange syke. Hva tror dere? Mine teorier. Anonymkode: ad049...87d 3
AnonymBruker Skrevet 30. april 2020 #2 Skrevet 30. april 2020 1 Noen i FHI har lest seg blind på at en - 1 - person i WHO (som er svensk....) skryter veldig over at Sverige er veldig flinke. Så nå kjører vi på. Nu kjør vi! Drit i at gamle og unge syke dør. De koster bare penger. 1 meters avstand uten bruk av munnbind er galskap. Hilsen fra Italia. Anonymkode: f1d61...370 13
AnonymBruker Skrevet 30. april 2020 #3 Skrevet 30. april 2020 Det går ikke an å stenge ned alt i to år. Korona er barnemat i forhoød til konsekvensene av det. Vi slipper ikke unna et smittsomt virus. Anonymkode: 981c5...522 20
AnonymBruker Skrevet 30. april 2020 #4 Skrevet 30. april 2020 Teori 3: Det koster skjorta å ha alt stengt. Om det også tar med den ikke-økonomiske betlastningen på folket med i betraktningen vet jeg ikke, men det er jo også en faktor. Så ser de hvor mye de kan åpne før smittetallet går over 1. For meg bekjent har de ikke gått bort fra sin slå ned-strategi Anonymkode: 5edb5...660 8
AnonymBruker Skrevet 30. april 2020 #5 Skrevet 30. april 2020 Jeg håper og tror teori 2. Og ikke det vrøvlet at vi alle må bli smitta før dette er over. Selvsagt blir noen flere smitta men med avstand og håndvask og testing og isolering håper og tror jeg at dette går riktig vei uten flere bølger. Anonymkode: 63da9...831 3
Krantz95 Skrevet 30. april 2020 #6 Skrevet 30. april 2020 Vi kan stenge ned over lang tid, men ulempen er at det er litt dyrt. Ifølge Debatten på NRK har tiltakene kostet 400 milliarder hittil. Det er over en tredjedel av alle inntektene på statsbudsjettet for et helt år. Dette har reddet 900 liv sammenlignet med hvis vi hadde gjort som Sverige. Det gir en pris på nesten 450 millioner kroner pr reddet liv (og de fleste reddede var gamle/syke med få leveår igjen uansett). https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/Xg1w0r/hadde-vi-gjort-som-sverige-ville-norge-vaert-ille-ute 4
AnonymBruker Skrevet 30. april 2020 #7 Skrevet 30. april 2020 Teori 3 (jeg er ikke ts) Nesten ingen blir testet tallene ser penere ut enn de er. Anonymkode: 7258d...d0a 4
Drizzt Skrevet 30. april 2020 #8 Skrevet 30. april 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Teori 1. Vi har for lave smittetall. Vi har kapasitet til mer. Nå åpner samfunnet litt og litt, det blir som å helle forsiktig frem til en strek, for å se effekten av det og for å få opp smittetallene. Teori 2. Korona er under kontroll og vi er over det verste, det vil ikke bli mange syke. Hva tror dere? Mine teorier. Anonymkode: ad049...87d Helt klar 1. Det blir stengt-åpent-stengt-åpent for å ha små porsjoner på sykehus og unngå høye dødstall samtidig som samfunnet ikke stopper helt over en lang periode. Om noen år er vi ferdige med hele greia. 4
AnonymBruker Skrevet 30. april 2020 #9 Skrevet 30. april 2020 15 minutter siden, Krantz95 skrev: Vi kan stenge ned over lang tid, men ulempen er at det er litt dyrt. Ifølge Debatten på NRK har tiltakene kostet 400 milliarder hittil. Det er over en tredjedel av alle inntektene på statsbudsjettet for et helt år. Dette har reddet 900 liv sammenlignet med hvis vi hadde gjort som Sverige. Det gir en pris på nesten 450 millioner kroner pr reddet liv (og de fleste reddede var gamle/syke med få leveår igjen uansett). https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/Xg1w0r/hadde-vi-gjort-som-sverige-ville-norge-vaert-ille-ute Det vet du ikke, for en vet ikke hvor mange ikke-relaterte corona dødsfall som hadde vært dersom helsevesenet er overbelastet. Dessuten har di fleste land hvor pandemien har fått herjet fritt en stund endt opp med lockdown. Tror du det er gratis? Anonymkode: efd7a...461 7
AnonymBruker Skrevet 30. april 2020 #10 Skrevet 30. april 2020 Dør mange over 67 som får pensjon vil det spares mye penger der. Enten er dette noe verden vil skal skje. Kneble økonomien og skylde på viruset. Vi vet jo at fra 12.mars blir det andre tider i hele verden fremover. Det vil ikke reises og oppleves så mye fremover. Det blir for dyrt og mange land har fortsatt høy smitte. Coronaviruset flyr jo rundt i atmosfæren der ute. Tror vi som er bortskjemte nå må tenke annerledes og leve annerledes. Regjeringen åpner litt og litt for å gi oss håp. Håp om at livet blir som før. Nei, det blir aldri som før. Kjøpefesten og caffelatte tiden er forbi. Anonymkode: bd4fd...e70 4
Hr. Aktiv Skrevet 30. april 2020 #11 Skrevet 30. april 2020 Dette er den siste pandemien verden stenges inne for. Neste vil ikke bli nedstengt pga. økonomien knakk under denne. 12
AnonymBruker Skrevet 30. april 2020 #12 Skrevet 30. april 2020 Hensikten med å åpne opp er balanse. Vi kan ikke overleve som samfunn med en så streng nedstengning som vi har hatt de siste ukene. Mer smitte vil det bli, men man er nå bedre rustet til å kontrollere smitten for å ikke overbelaste sykehusene og ivareta ressursene til helsevesenet til å gjenoppta normal drift. Ideelt sett så ville smittetallet fortsette å dale dersom hele befolkningen holdt seg mer i ro, holdt avstand og overholdt generelt smittevern. Men det er en utopi. Anonymkode: ca528...c6f 6
AnonymBruker Skrevet 30. april 2020 #13 Skrevet 30. april 2020 FHI gjør alt feil. Inkompetente, arrogante og selvgode tullinger, som ikke lytter til andre enn seg selv og de de eventuelt er enige med. De bestemte seg for hva de mener i januar, og har ikke endret mening siden, selv når de har bommet gang etter gang. Ingen sier at vi ikke skal åpne gradvis opp og få økonomien igang igjen, men de gjør det fullstendig feil. Anonymkode: f6636...3ca 1
AnonymBruker Skrevet 30. april 2020 #14 Skrevet 30. april 2020 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: FHI gjør alt feil. Inkompetente, arrogante og selvgode tullinger, som ikke lytter til andre enn seg selv og de de eventuelt er enige med. De bestemte seg for hva de mener i januar, og har ikke endret mening siden, selv når de har bommet gang etter gang. Ingen sier at vi ikke skal åpne gradvis opp og få økonomien igang igjen, men de gjør det fullstendig feil. Anonymkode: f6636...3ca Her slenger du ut alle de negative betegnelsene du innehar, men det er fremdeles fullstendig uklart hva du faktisk mener. Lær deg å formulere deg tydelig. Hva går kritikken din ut på? Hvor har FHI "bommet"? Anonymkode: f0d17...bea 16
AnonymBruker Skrevet 30. april 2020 #15 Skrevet 30. april 2020 Det gir selvsagt ingen mening å opprettholde strenge tiltak, når det omtrent ikke smittes folk lengre. Har folk virkelig sittet hjemme og trodd at vi skal være helstengt til vi kanskje får en vaksine om et år eller to? Anonymkode: 62ccd...814 4
AnonymBruker Skrevet 30. april 2020 #16 Skrevet 30. april 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Her slenger du ut alle de negative betegnelsene du innehar, men det er fremdeles fullstendig uklart hva du faktisk mener. Lær deg å formulere deg tydelig. Hva går kritikken din ut på? Hvor har FHI "bommet"? Anonymkode: f0d17...bea Åh, jeg har da flere negative betegnelser på lager, du undervurderer meg der. Jeg vurderte å gå mer i dybden, men det ville blitt langt, derfor nøyde jeg meg med en utblåsning av opparbeidet frustrasjon. Og noe sier meg at du egentlig ikke er så interessert i hva jeg mener uansett. Anonymkode: f6636...3ca
AnonymBruker Skrevet 30. april 2020 #17 Skrevet 30. april 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Åh, jeg har da flere negative betegnelser på lager, du undervurderer meg der. Jeg vurderte å gå mer i dybden, men det ville blitt langt, derfor nøyde jeg meg med en utblåsning av opparbeidet frustrasjon. Og noe sier meg at du egentlig ikke er så interessert i hva jeg mener uansett. Anonymkode: f6636...3ca Joda. Mulig jeg er helt enig med deg. Men da må jeg også vite bakgrunnen til beskyldningene om "inkompetanse", "arroganse" og "selvgodhet". Anonymkode: f0d17...bea 4
Gjest Lasox Skrevet 30. april 2020 #18 Skrevet 30. april 2020 (endret) 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Teori 1. Vi har for lave smittetall. Vi har kapasitet til mer. Nå åpner samfunnet litt og litt, det blir som å helle forsiktig frem til en strek, for å se effekten av det og for å få opp smittetallene. Teori 2. Korona er under kontroll og vi er over det verste, det vil ikke bli mange syke. Hva tror dere? Mine teorier. Anonymkode: ad049...87d Vi har det under kontroll nå, men folk begynner å slappe mere av nå som det begynner å åpne opp igjen og det kommer til å bli nye bølger. Grunnen til at vi åpner opp igjen er alene økonomien. Hadde det ikke vært for at vi hadde hatt penge-systemet ville vi ha holdt oss hjemme for å unngå og bli syke, men for å hindre hele landets økonomi skal kollapse så må man prøve å se om man kan få tilbake noe av aktiviteten slik at vi bremse noe av nedgangsperioden og få flere folk ute i arbeid igjen. Så får vi krysse fingrende for at folk forsetter å være flinke som før. Endret 30. april 2020 av Lasox
AnonymBruker Skrevet 30. april 2020 #19 Skrevet 30. april 2020 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Joda. Mulig jeg er helt enig med deg. Men da må jeg også vite bakgrunnen til beskyldningene om "inkompetanse", "arroganse" og "selvgodhet". Anonymkode: f0d17...bea Ja du har helt rett, jeg burde ikke slenge ut sånne ukvemsord uten å forklare hva jeg mener. Det var usivilisert. Jeg tar det tilbake, fram til jeg eventuelt kommer tilbake med en lengre forklaring på hva jeg mener. Anonymkode: f6636...3ca 1
Nerine_ Skrevet 1. mai 2020 #20 Skrevet 1. mai 2020 7 timer siden, AnonymBruker skrev: FHI gjør alt feil. Inkompetente, arrogante og selvgode tullinger, som ikke lytter til andre enn seg selv og de de eventuelt er enige med. De bestemte seg for hva de mener i januar, og har ikke endret mening siden, selv når de har bommet gang etter gang. Ingen sier at vi ikke skal åpne gradvis opp og få økonomien igang igjen, men de gjør det fullstendig feil. Anonymkode: f6636...3ca Hvordan tenker du at Norge skulle blitt gradvis åpnet igjen? Og hvis du mener de gjør alt feil, det har jo gått ganske greit hittil i Norge? 2
Anbefalte innlegg