AnonymBruker Skrevet 30. april 2020 #1 Skrevet 30. april 2020 Så nettopp at eplene jeg kjøpte idag er fra Italia. Jeg kjøpte de fordi de var pakket inn i plast og ikke lå åpent i butikken, men så først når jeg kom hjem at de stammer fra Italia. Noen andre som hadde tenkt noe mer over det? Anonymkode: 0b5a7...061
Den Sagnomsuste Skrevet 30. april 2020 #2 Skrevet 30. april 2020 Ikke dumt å stille spørsmål nei, mat er visst i liten grad smitteførende. Dessuten har de blitt plukket for mange dager siden. Altså, spis i vei og kos deg med deilig frukt 2
Gjest Frankenstein1 Skrevet 30. april 2020 #3 Skrevet 30. april 2020 (endret) Det er nok en stund siden de har blitt plukket og sendt fra Italia. Mer sannsynlig at noen med smitte har tatt på plasten utenfor, men er ikke så veldig sannsynlig det heller. Vask eplene med såpe og vann hvis du føler deg usikker, det gjør jeg med epler og annen frukt jeg plukker i løsvekt (og nei, de smaker ikke såpe). Endret 30. april 2020 av Frankenstein1
AnonymBruker Skrevet 30. april 2020 #4 Skrevet 30. april 2020 Ja, frukt plukket i utlandet og derfor for flere dager siden er trygt. Blir verre når norske jordbær kommer. Kan ikke sette bærene i karantene og vente liksom. Verre med frukt/grønnsaker med kort holdbarhet og kortreist. https://www.dagsavisen.no/demokraten/smittevernlege-det-holder-ikke-a-skylle-frukt-og-gront-i-kaldt-vann-1.1703108 Anonymkode: b3c7f...bff 3
AnonymBruker Skrevet 30. april 2020 #5 Skrevet 30. april 2020 Det er nok ganske trygt. Blant annet fordi "episenteret" i Italia er i Lombardia-regionen. Og det er langt nord i Italia. Der er det industri og lite frukt. I sør dyrkes frukt og grønt. Der er pandemien under ganske god kontroll. Anonymkode: 8bf2e...dbf
AnonymBruker Skrevet 30. april 2020 #6 Skrevet 30. april 2020 Jeg syntes det var bra spm. Anonymkode: b3c7f...bff 2
AnonymBruker Skrevet 30. april 2020 #7 Skrevet 30. april 2020 Jeg spiser frukt og grønt uten å skylle eller vaske. Alltid gjort det og aldri reagert. Kommer også til å fortsette med det. Er i følge råd vi får ikke farlig. Alltid vel vært annbefalt å skylle. Nå spiser jeg desverre enorme mengder epler å pærer ( 3 av hver hver dag) Så skulle jo sånn sett hatt alskens sykdommer til nå. Anonymkode: 1ef5b...151
AnonymBruker Skrevet 30. april 2020 #8 Skrevet 30. april 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg spiser frukt og grønt uten å skylle eller vaske. Alltid gjort det og aldri reagert. Kommer også til å fortsette med det. Er i følge råd vi får ikke farlig. Alltid vel vært annbefalt å skylle. Nå spiser jeg desverre enorme mengder epler å pærer ( 3 av hver hver dag) Så skulle jo sånn sett hatt alskens sykdommer til nå. Anonymkode: 1ef5b...151 « jeg sykler uten hjelm og kjører uten bilbelte hver dag. Har alltid gjort det og jeg lever enda.» Anonymkode: b3c7f...bff 7
Frøkensina Skrevet 30. april 2020 #9 Skrevet 30. april 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg spiser frukt og grønt uten å skylle eller vaske. Alltid gjort det og aldri reagert. Kommer også til å fortsette med det. Er i følge råd vi får ikke farlig. Alltid vel vært annbefalt å skylle. Nå spiser jeg desverre enorme mengder epler å pærer ( 3 av hver hver dag) Så skulle jo sånn sett hatt alskens sykdommer til nå. Anonymkode: 1ef5b...151 Da får du i deg mye sprøytemidler og det er jo ikke så heldig. Sånne ting er skadelig på sikt og kan ha noe å si for utviklingen av sykdommer som Parkinsons eller være kreftfremkallende. 2
AnonymBruker Skrevet 30. april 2020 #10 Skrevet 30. april 2020 Viruset overlever maks et par-tre dager på eplene og/ eller plasten, så null stress dette! Anonymkode: c498b...e10 2
AnonymBruker Skrevet 30. april 2020 #11 Skrevet 30. april 2020 Har lurt på det samme selv. Vi kjøper mye øko frukt og grønt, og det kommer oftest fra Italia og Spania. Men jeg har tenkt at det går bra på grunn av den lange reiseveien. Anonymkode: 258f5...db3
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2020 #12 Skrevet 1. mai 2020 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Så nettopp at eplene jeg kjøpte idag er fra Italia. Jeg kjøpte de fordi de var pakket inn i plast og ikke lå åpent i butikken, men så først når jeg kom hjem at de stammer fra Italia. Noen andre som hadde tenkt noe mer over det? Anonymkode: 0b5a7...061 Jeg har tenkt over det, men jeg vasker eller skreller frukt før jeg spiser den, så jeg bekymrer meg ikke. Ingen grunn til å kjøpe ferdigpakket om det ikke er den typen og mengden du allikevel foretrekker. Du har fått en del rare svar, som jeg vanskelig kan la være å kommentere. 11 timer siden, Frankenstein1 skrev: Det er nok en stund siden de har blitt plukket og sendt fra Italia. Mer sannsynlig at noen med smitte har tatt på plasten utenfor, men er ikke så veldig sannsynlig det heller. Vask eplene med såpe og vann hvis du føler deg usikker, det gjør jeg med epler og annen frukt jeg plukker i løsvekt (og nei, de smaker ikke såpe). Vask med vann, ikke bruk såpe på mat. 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er nok ganske trygt. Blant annet fordi "episenteret" i Italia er i Lombardia-regionen. Og det er langt nord i Italia. Der er det industri og lite frukt. I sør dyrkes frukt og grønt. Der er pandemien under ganske god kontroll. Anonymkode: 8bf2e...dbf Italienske epler dyrkes hovedsakelig (50%) i Sør-Tyrol, som ligger i Nord-Italia. Og det er stort sett dem vi ser i norske butikker. 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Nå spiser jeg desverre enorme mengder epler å pærer ( 3 av hver hver dag) Anonymkode: 1ef5b...151 Hvorfor spiser du så mye epler og pærer mot din egen vilje (hvis det er sånn man skal tolke "dessverre")? Anonymkode: 65cb6...b27
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2020 #13 Skrevet 1. mai 2020 11 timer siden, AnonymBruker skrev: « jeg sykler uten hjelm og kjører uten bilbelte hver dag. Har alltid gjort det og jeg lever enda.» Anonymkode: b3c7f...bff Livet er farlig, ikke alle av oss gidder bruke så mye tid på å unngå alle mulige farer. Skjønner ikke at dere orker, det høres fryktelig slitsomt ut. Anonymkode: 256ff...69b
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2020 #14 Skrevet 1. mai 2020 11 timer siden, AnonymBruker skrev: « jeg sykler uten hjelm og kjører uten bilbelte hver dag. Har alltid gjort det og jeg lever enda.» Anonymkode: b3c7f...bff Herregud så tett.... Hvis du ikke klarer å se forskjellen, så er det litt trist. Skal jeg forklare hvordan man styrker imunforsvaret sitt ? Anonymkode: 1ef5b...151
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2020 #15 Skrevet 1. mai 2020 38 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jpiser du så mye epler og pærer mot din egen vilje (hvis det er sånn man skal tolke "dessverre")? Anonymkode: 65cb6...b27 Er en overspiser. Dog er heldig som spiser mest frukt og grønnsaker. Men må ha fruktose. Så en avhengighet. Min eneste. Anonymkode: 1ef5b...151
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2020 #16 Skrevet 1. mai 2020 11 timer siden, Frøkensina skrev: Da får du i deg mye sprøytemidler og det er jo ikke så heldig. Sånne ting er skadelig på sikt og kan ha noe å si for utviklingen av sykdommer som Parkinsons eller være kreftfremkallende. Som mye annet kan også. Det er jeg faktisk ikke redd for i heletatt da vi i Norge jo importerer ting etter lover og regler. Blandt annet ang mye og farlig sprøytemidler. Anonymkode: 1ef5b...151
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2020 #17 Skrevet 1. mai 2020 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Herregud så tett.... Hvis du ikke klarer å se forskjellen, så er det litt trist. Skal jeg forklare hvordan man styrker imunforsvaret sitt ? Anonymkode: 1ef5b...151 Man styrket ikke immunforsvaret sitt med å spise sprøytemidler og kattetiss. Det tar ikke lang tid å skylle et eple i vann. Jeg trodde det var noe alle gjorde: man vasker hender etter å ha vært på do, man skyller frukt før det spises, man bruker bilbelte i bil. Anonymkode: b3c7f...bff 3
Gjest Frankenstein1 Skrevet 1. mai 2020 #18 Skrevet 1. mai 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Vask med vann, ikke bruk såpe på mat. Anonymkode: 65cb6...b27 Hvorfor ikke såpe? Såpen går jo ikke inn i frukten, den legger seg midlertidig utenpå skallet og skylles godt av. Man får neppe i seg mer såpe enn om man vasker hendene før man spiser/tilbreder mat, noe man strengt tatt burde gjøre hvis man er redd for virus og annet, siden hendene har tatt på alt mulig rart. Jeg bruker bare litt mild håndsåpe, og det verken lukter eller smaker noe av frukten eller hendene etterpå. Vann fjerner jo ikke virus, bortsett fra kokvarmt vann kanskje, men jeg vil jo ikke ha kokvarm frukt.
Anbefalte innlegg