AnonymBruker Skrevet 30. april 2020 #1 Skrevet 30. april 2020 Alle klærne våre blir stygge. Mannen er det ikke så nøye med. Mine og ungene sine derimot ser ikke ut. Mine er det mest krise med. Har en 1-2 år gammel Miele, kanskje det er den som ikke er god nok? Det er først nå den siste tiden jeg har merket problemene. Kan ikke akkurat si når. Jeg har noen svarte jeans. De blir grå, en er blitt nuppete og slitt. Mine blå jeans holder seg OK. Har noen polo/tutle neck som er full i nupper. Kjøpt i januar, type bomull med elastan. Alt krympet. Vasker på 30 og 40 grader. Kjøpte like før skolene stengte noen t-shirts til guttungen. Hvite med svart print, dyre merke klær. Printer er grått. Ser ut som arvetøy Vasker alle merke klærne deres omtrent separat på 30 grader, men bruker jeg quick wash blir det ikke rent. De har jo så mye med to eller flere farger, print etc. Det er jo for ille å vaske maskiner med tre små plagg, Alt hvitt blir grått, Hvor kommer det grå fra når det bare er hvite ting med hvitt vaskepulver inne i maskinen? Silken blir hard, trass bruk av Milo Anonymkode: 83f30...b60 1
AnonymBruker Skrevet 30. april 2020 #2 Skrevet 30. april 2020 Er det program valg det kommer an på? Jeg bruker ikke finvask, eller skjorte programmet. Kjøpte en bluse og noen trøyer i videose i høst, de er frynsete i sømmene. Anonymkode: 83f30...b60
alabaster Skrevet 30. april 2020 #3 Skrevet 30. april 2020 Hvite klær som blir grå kan skyldes at du bruker vaskemiddel med bleking. Hvis klærne er farget hvite, og ikke bleket, vil de bli grå. Bedre å bruke vaskemiddel for farget tøy! 5
AnonymBruker Skrevet 30. april 2020 #4 Skrevet 30. april 2020 Jeg bruker selv kun vaskemidler for farget tøy, og så bruker jeg flekkfjerner i sprayflaske om det er flekker. Jeg sentrifugerer heller ikke på max styrke med klær. Skrur ned på 900 som regel. Anonymkode: 3fa7e...f63 1
AnonymBruker Skrevet 30. april 2020 #5 Skrevet 30. april 2020 Får du vann fra brønn? Kalkholdig vann kan misfarge klær. Det kan også gamle rør. I forhold til nupping: er det bra kvalitet på stoffet? Sømmer som rakner: er det bra kvalitet på sømarbeidet? Etter at jeg sluttet å kjøpe klær av dårlig kvalitet har jeg ikke lengre problem med nupper eller sømmer som rakner. Anonymkode: 866ae...d6a 2
AnonymBruker Skrevet 30. april 2020 #6 Skrevet 30. april 2020 Takker for svar, skal bytte til bare å bruke farger tøy pulveret på alt, og ikke mer hvitt. Har vurdert å bare å ha en type, og var tenkt å gå for hvit, men stoler på deg 👍 Jeg sentrifugering alt på max, også ull. Det har jeg alltid gjort. Det går fint med sentrifuge på ull, men et vaskeprogram som ikke er ull, det krymper. Synes ullgensere etc dom henges for våte blir stygge i formen og tørker i feil fasong. Andre klær sentrifugering jeg, fordi jeg ikke bruker tørketrommel. Det skal ta minst mulig tid å tørke ting. Har trodd det ikke betyr noe med omdreininger, så stoler ikke helt på deg der... 🤔 Når der gjelder kvalitet, så er det vel ymse. Plaggene nevnt var vel noe mellom H&M og skikkelige merker. For ungene dreier det seg om merke klør type Levis blant annet. Vi har ikke brønn, og vi har svært lavt kalk innhold i vannet her hvor vi bor. Har har Simens og Zanussi før. Husker ikke det var slik da. Skal endre program, pulver og sentrifugering. Hva med tøymykner, bruker ikke det, kanskje jeg bor begynne? Takker for svar 😊 Anonymkode: 83f30...b60
alli634 Skrevet 30. april 2020 #7 Skrevet 30. april 2020 Har du vurdert å gå over til flytende vaskemiddel? Har for meg at pulver sliter mer på klærne da det tar litt tid før det løses opp i vannet 5
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2020 #8 Skrevet 1. mai 2020 Max sentrifugering er drepen for klæra! Skrur ned på 800 for klær som tåler 40C vask. Bare sengetøy og håndklær som tåler høy sentrifuge. Anonymkode: a8abe...c71 7
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2020 #9 Skrevet 1. mai 2020 12 timer siden, alli634 skrev: Har du vurdert å gå over til flytende vaskemiddel? Har for meg at pulver sliter mer på klærne da det tar litt tid før det løses opp i vannet Jeg bruker pulver, men bare på langvask 60 grader. Anonymkode: 2e5d4...c4a 1
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2020 #10 Skrevet 1. mai 2020 Bruk rett vaskepulver til klærne. Hvit vask til hvitt, svart vask til svarte, farget vask til farget. Og bruk flytende middel. Og har de svarte klærne blitt grå, så kjøp fargepigment svart og farg de opp igjen. Samme med hvite klær. Funker fjell det, har akkurat gjort dette. Anonymkode: d22bf...36a 2
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2020 #11 Skrevet 1. mai 2020 Jeg bruker flytende vaskemiddel som skal kunne brukes på lyst og farget tøy, vasker på finvask ofte. Skrur sentrifuge til 1000 omdreininger. Ull sentrifugeres på 600 omdreininger. Vasker ofte på 30 grader og bruker aldri skyllemiddel. Synes det fungerer veldig bra. Anonymkode: 10309...74f
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2020 #12 Skrevet 1. mai 2020 Jeg bruker Neutral farge pulver vask til alt, inkl ull og alt holdet seg greit. Vasker på ullvask, finvask (olabukser en sjelden gang, 40 (bomullsklær) , 60 (mannens bomullsklær og sengetøy) og 90 (håndklær). Anonymkode: 3e790...5be
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2020 #13 Skrevet 1. mai 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Max sentrifugering er drepen for klæra! Skrur ned på 800 for klær som tåler 40C vask. Bare sengetøy og håndklær som tåler høy sentrifuge. Anonymkode: a8abe...c71 Vi som bor i eldre boliger må nesten kjøre full sentrifugering. Blir for høy luftfuktighet i leiligheten min hvis jeg skal henge opp våte klær. Anonymkode: 62119...2a1 2
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2020 #14 Skrevet 1. mai 2020 3 hours ago, AnonymBruker said: Vi som bor i eldre boliger må nesten kjøre full sentrifugering. Blir for høy luftfuktighet i leiligheten min hvis jeg skal henge opp våte klær. Anonymkode: 62119...2a1 Det er verre i nye boliger, betraktelig mye tettere enn eldre hus. Anonymkode: 83f30...b60 4
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2020 #15 Skrevet 1. mai 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er verre i nye boliger, betraktelig mye tettere enn eldre hus. Anonymkode: 83f30...b60 Ja men nye boliger har tørr luft på grunn av effektiv ventilasjon og avtrekk. Anonymkode: 62119...2a1
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2020 #16 Skrevet 1. mai 2020 Jeg synes det bare høres ut som om klærne har ræva kvalitet. Du skal rimelig høyt opp i pris for å få god kvalitet, og ikke engang da er du sikret. Klær nå til dags lages dessverre generelt veldig, veldig dårlig. Anonymkode: e8330...321 4
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2020 #17 Skrevet 1. mai 2020 Miele er kjent for å være god kvalitet så vil ikke tro det er maskinen. Anonymkode: f6f2c...106 1
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2020 #18 Skrevet 1. mai 2020 Jeg kjører de aller fleste plaggene mine på 30 grader med 400 sentrifugering. Nå kjøper jeg både dyre og rimelige klær, og opplever ikke det du gjør. Bruker også tørketrommel hyppig på de klærne som tåler det. Anonymkode: 87687...a7b 1
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2020 #19 Skrevet 1. mai 2020 4 hours ago, AnonymBruker said: Klær nå til dags lages dessverre generelt veldig, veldig dårlig. 4 hours ago, AnonymBruker said: Miele er kjent for å være god kvalitet så vil ikke tro det er maskinen. Kanskje dette ble mer eller mindre gradvis sammenfallende med tidspunktet for at jeg fikk meg ny vaskemaskin? 4 hours ago, AnonymBruker said: Jeg kjører de aller fleste plaggene mine på 30 grader med 400 sentrifugering. Nå kjøper jeg både dyre og rimelige klær, og opplever ikke det du gjør. Bruker også tørketrommel hyppig på de klærne som tåler det. Og jeg vasker klærne på 40 og 60 grader med 1400 omdreininger på sentrifuge 😱 Plaggene det står 30 grader på har jeg begynt å vaske på 30 og ikke 40, men programmet tar jo fremdeles 2,5 time og 1400 omdreininger. I dag har jeg ryddet ferdig i skap, kastet alt som er blitt for stygt, og skal kutte på de harde vaskeprogram og sentrifugeringer i fremtiden. Og kjøpe meg flytende vaskemiddel. Takk for svar til alle som har øket min innsikt i klesvask 😘 Anonymkode: 83f30...b60
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2020 #20 Skrevet 2. mai 2020 For å supplere gode råd om sentifugering og temperatur; Bukser: skal vrenges. Og vaskes sammen. Ikke bland med stoffer som lett nupper. Silke: trenger tøymykner for å bli fint. Jeg kjører gjerne ned varigheten på programmene på vanlige plagg, slik at de vaskes i 30-60 minutter. Det sliter mye mindre, og de blir like rene. Anonymkode: 06be9...c4e 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå