AnonymBruker Skrevet 30. april 2020 #1 Skrevet 30. april 2020 Hva er deres tanker? Katter markerer, pisser og driter i andres hagemøbler, hager, balkonger, sandkasser og plen. Flere i nabolaget sliter med dette. Hunder bæsjer der eieren tar dem med. Noen plukker opp etter hundene sine, andre ikke. Jeg har hund og plukker a l l t i d opp etter den! Når det er sagt så sliter jeg med å forstå at det skal være greit for folk at andres katter ødelegger privat eiendom? Lurer på hva noen hadde sagt om en fremmed hund kom inn i deres hage bet i stykker møbler eller dreit oppi dem? Hadde blitt månelyst skal jeg fortelle dere! Jeg er glad i både hunder og katter, men jeg mener at alle har ansvar for sine egne dyr og deres handlinger. Hva synes dere? Hvilke tiltak er innafor for å unngå at slikt skjer? Hva kan jeg som huseier gjøre for å slippe å bruke penger på andres katters ødeleggelse? Jeg har aldri opplevd en fremmed hund eller dens avføring i hagen min, men naboers katter gjør akkurat som de vil. Da det er flere av dem er det umulig å ta kontakt med en konkret nabo. Synes heller ikke det er riktig at jeg skal være nødt å bruke masse penger på midler eller kjøpe nye hagemøbler pga andres dyr. Noen råd? Anonymkode: 55b2f...249 2
Nooni Skrevet 30. april 2020 #2 Skrevet 30. april 2020 Vet du ... jeg forstår deg. Jeg er en hundeperson, men har katter. Jeg er enig i din beskrivelse. Mine katter har kattedør og beveger seg fritt ut/inn. Jeg bor i enebolig og regner med at kattene mine slår seg ned der hvor de liker seg best når sola skinner , i andres utemøbler så vel som mine. Jeg vet ikke, men jeg regner med det. Jeg tror ikke de pisser i balkongkasser (som nabokattene da jeg bodde i blokk) for de gjør ikke fra seg i mine blomsterkasser, men i skog og buskas, men jeg regner med at de kanskje legger fra seg hår på puter og så videre. Men uansett så forstår jeg deg. Det er irriterende. Jeg vet ikke hvordan man skal fikse problemet annet enn å ta på seg "sinnafjeset" når de kommer, sånn at de ikke får så lyst å besøke deg igjen. Bortsett fra det så må jeg bare beklage altså, på vegne av alle katteeiere. 7
AnonymBruker Skrevet 30. april 2020 #3 Skrevet 30. april 2020 2 minutter siden, Nooni skrev: Vet du ... jeg forstår deg. Jeg er en hundeperson, men har katter. Jeg er enig i din beskrivelse. Mine katter har kattedør og beveger seg fritt ut/inn. Jeg bor i enebolig og regner med at kattene mine slår seg ned der hvor de liker seg best når sola skinner , i andres utemøbler så vel som mine. Jeg vet ikke, men jeg regner med det. Jeg tror ikke de pisser i balkongkasser (som nabokattene da jeg bodde i blokk) for de gjør ikke fra seg i mine blomsterkasser, men i skog og buskas, men jeg regner med at de kanskje legger fra seg hår på puter og så videre. Men uansett så forstår jeg deg. Det er irriterende. Jeg vet ikke hvordan man skal fikse problemet annet enn å ta på seg "sinnafjeset" når de kommer, sånn at de ikke får så lyst å besøke deg igjen. Bortsett fra det så må jeg bare beklage altså, på vegne av alle katteeiere. Bare det å lese at det finnes en fornuftig eier gjorde ting veldig mye lettere for meg å akseptere:) takk for det! Har vurdert å skaffe oss katt selv i fremtiden, så dette vil potensielt angå oss også. Når det er sagt så pleier jeg å hvese dem bort, samtidig så synes jeg de er så sykt søte og har jo lyst å kose med dem. Derfor jeg tenkte at det kanskje finnes noe som vil gjøre så de ikke ønsker å komme innom. De har tisset på bilen en gang også. Og på sko som stod ute. Ingen har dødd, men det koster med tiden penger. Det er ingenting som er mer hyggelig enn en søt katt som kommer tuslende og spesielt om den vil hilse, men ja....er ulemper ved det også! Nei huff nå føler jeg meg fæl og slem også, men vi blir oppgitte når vi kjøper utemøbler til 25.000 og katter tisser og bæsjer i det:/ Anonymkode: 55b2f...249
Nooni Skrevet 30. april 2020 #4 Skrevet 30. april 2020 Som sagt, jeg har katter selv, men jeg liker overhode ikke å få fremmede katter inn i huset mitt når dørene står åpne på sommeren. Jeg klapper gjerne en katt og vil dem ikke no vondt, men vil ikke ha ukjente katter rundt dørene mine, så det er derfor jeg forstår deg. Jeg vet ikke hvor du bor, men da jeg bodde i terasseleilighet i Oslo var jeg så forbanna på kattene som vandret utvendig og pisset i blomsterkasser og/eller kom inn i min leilighet. Her jeg bor nå har kattene mine masse av steder hvor de kan boltre seg som er mye mer spennende enn andres terasser, men som sagt, katter er katter og de legger seg nå der de finner det for godt. Men jeg synes det er rart at de pisser på bilen din mm. Jeg føler det samme som deg, samtidig så er det ikke så enkelt å regulere katters adferd om man ikke bor i blokk. Da er det alltids en mulighet å klage til styre. Jeg skal lese tråden med interesse. Jeg vet ikke om det finnes middel man kan spraye på ting som får katter til å skygge unna, men det hadde vært fint da 1
Tatja Skrevet 30. april 2020 #5 Skrevet 30. april 2020 (endret) Jeg har både katt og hund, og forstår deg meget godt. Vi har en del nabokatter på besøk her, de bæsjer og tisser på terrassen vår, klorer på syrinene og krangler med vår katt. Nå har jeg begynt å gi dem en real sprut vann, for jeg er møkk lei disse kattene. Så er det jo det, at min katt antagelig driver på samme viset i andres hager, så jeg kan jo ikke klage. Og katter kan man ikke sperre inne, det er på grensen til dyreplageri. Endret 30. april 2020 av Tatja 2
AnonymBruker Skrevet 30. april 2020 #6 Skrevet 30. april 2020 Hiv en bøtte med vann på katten hver gang den kommer på din terrasse. Funker veldig bra her og har gjort det i flere år hver gang en ny katt finner mine hagemøbler interresant. Anonymkode: db539...6be 8
Tvist Skrevet 30. april 2020 #7 Skrevet 30. april 2020 Kan du ikke dekke til hagemøblene? Det finnes sprayer på dyrebutikk, f. eks cat off, men jeg vet ikke om det funker. Om det er en spesiell katt som er problemet, ville jeg prøvd å sport opp eieren (spør naboene) og hørt om pus er kastrert. Kastrerte katter markerer mindre og det lukter mindre. 6
Diamant20 Skrevet 30. april 2020 #8 Skrevet 30. april 2020 22 minutter siden, Tvist skrev: Kan du ikke dekke til hagemøblene? Det finnes sprayer på dyrebutikk, f. eks cat off, men jeg vet ikke om det funker. Om det er en spesiell katt som er problemet, ville jeg prøvd å sport opp eieren (spør naboene) og hørt om pus er kastrert. Kastrerte katter markerer mindre og det lukter mindre. Enig! Du kan også prøve å legge ut noe i fra sitrusfrukter. 4
AnonymBruker Skrevet 30. april 2020 #9 Skrevet 30. april 2020 39 minutter siden, AnonymBruker said: Hiv en bøtte med vann på katten hver gang den kommer på din terrasse. Funker veldig bra her og har gjort det i flere år hver gang en ny katt finner mine hagemøbler interresant. Anonymkode: db539...6be Dette funker! Anonymkode: 7e687...f79 1
AnonymBruker Skrevet 30. april 2020 #10 Skrevet 30. april 2020 Katter driter ikke i hagemøbler med mindre de er dekt i et tykt lag sand. Tror du overdriver veldig fordi en katt har markert på møblene dine. Anonymkode: 41ed8...0fb 10
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2020 #11 Skrevet 1. mai 2020 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Katter driter ikke i hagemøbler med mindre de er dekt i et tykt lag sand. Tror du overdriver veldig fordi en katt har markert på møblene dine. Anonymkode: 41ed8...0fb En katt har 100% sikkert driti i møblene jo. Markering er faktisk verre. Andres husdyr ødelegger eiendom. Det er jo helt på tryne om en tenker seg om. Som jeg sa i hovedinnlegget; skulle vært en hund som ødela noe i en fremmede hage eller eiendom... hadde blitt månelyst! Faktisk så mener jeg at selv den minste skade påført av andres husdyr på privat eiendom, er helt uakseptabelt. I grunn utrolig det er lov å ha dyr man ikke kan ta ansvar for. Er jo dessverre veldig mange som tyr til fæle ting for å redde eiendommen sin. Jeg ønsker bare råd om hva jeg evt kan gjøre uten å skade dyrene! Anonymkode: 55b2f...249 2
Mousj Skrevet 1. mai 2020 #12 Skrevet 1. mai 2020 Her har vi en ukastret hannkatt rekende som er besatt av mine to innekatter. Hyl og skrik, og jeg kan ikke ha et vindu på gløtt en gang før han er inne. Jeg har snakkeT med eier og han skylder på corona. Så jeg har skaffet ham dyrlege som vil ta jobben, og forventer at det skjer. Det vil redusere pissing og markering VELDIG. Og da skal han heller få komme på playdate. Så hvis det er så ille som du sier, så er sannsynligvis et lignende individ. Katter er vanligvis renslige dyr. 4
Brunhilde Skrevet 1. mai 2020 #13 Skrevet 1. mai 2020 Jeg hadde katter og da naboen kom og sa at katten min gjorde fra seg på hans gressplen kjøpte jeg en flaske "Cat-off" til ham. Det var det som skulle til for å bevare et godt naboforhold. Nå har jeg bare ei gammel kjette, og hun går på besøk til en av naboene av og til, uten at det skaper noen problemer. Tror kanskje hun lar være å gjøre fra seg der og at hun bare er innom for å hilse på. Det er ikke så lett å holde katter på eget område, men det er nok lurt å ikke slutte med kattedo selv om man har utekatter, da vil de ofte velge å gå på do der i stedet for i naboens havemøbler. 4
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2020 #14 Skrevet 1. mai 2020 Det er kanskje ikke så lett å få alle naboer til å stenge inne katten sin(katter kan også ha store territorier og vandre langt hjemmefra i løpet av en dag), men du kan forebygge: Sett puter på høykant når de ikke er i bruk. Ting katter ikke liker lukten av: kaffegrut, sitrusfrukter, chili, pepper, lavendel, rosmarin, eddik etc. Legg avklippet rosegrener i bed der de ofte bæsjer (med torner). Det finnes ulike sprayer og midler man kan legge ut som kan hjelpe. Det som er mest effektivt er å få din egen katt. Helst en stor hankatt. 😊 Anonymkode: 21ddd...692 1
Diamant20 Skrevet 1. mai 2020 #15 Skrevet 1. mai 2020 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Dette funker! Anonymkode: 7e687...f79 Da bør man være sikker på at katten har et hjem, så den ikke blir gående ute klissvåt. 1 time siden, Mousj skrev: Her har vi en ukastret hannkatt rekende som er besatt av mine to innekatter. Hyl og skrik, og jeg kan ikke ha et vindu på gløtt en gang før han er inne. Jeg har snakkeT med eier og han skylder på corona. Så jeg har skaffet ham dyrlege som vil ta jobben, og forventer at det skjer. Det vil redusere pissing og markering VELDIG. Og da skal han heller få komme på playdate. Så hvis det er så ille som du sier, så er sannsynligvis et lignende individ. Katter er vanligvis renslige dyr. Dette! 3
Strikkegurine Skrevet 1. mai 2020 #16 Skrevet 1. mai 2020 De fleste katter som holder på sånn er desverre ukastrerte katter som markerer revir. Her veit hele nabolaget hvilken katt som er min, og at de må si ifra hvis hun gjør ugang, jeg renser gjerne hageputer og prøver gjerne å få tak i midler som gjør at pusen ikke ønsker å holde på å blomsterbed. Vår, og nabopusen (de eneste i nabolaget) er begge kastrert og holder ikke på med markering heldigvis. Siden vi bor i et skogsområde er det andre dyr her, så folk putter puter i putekassa/ta det inn for å hindre at noe blir ødelagt når det ikke brukes.
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2020 #17 Skrevet 1. mai 2020 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Katter driter ikke i hagemøbler med mindre de er dekt i et tykt lag sand. Tror du overdriver veldig fordi en katt har markert på møblene dine. Anonymkode: 41ed8...0fb Er du helt på tur? Du vet at det finnes urenslige katter? Tror du at de bare gjør fra seg der hvor det er sand? Ang markering så er det ikke bare ukasterte katter som driver på med det. Jeg har sett at våre tidligere katter som var kastrert markerte både på bilen, redskapsboden O.l det luktet men ikke sånn som en ukastret hannkatt. Men fortsatt ekkelt. Handlingen bunner i markering, er det andre katter i området så vil katten fortsatt ha behov for å markere seg. Vi har nå ei sterilisert katte, hun blir ofte med på tur og da ser jeg titt at hun markerer på busker O.l. Det er fult mulig at hun kan gjøre dette i nabolaget. Får vi beskjed at hun går i sandkassa å driter så plukker vi det opp, men det har vi aldri sett at naboene gjør når kattene deres går oppi der. Og nå får naboene katter her i en fleng. Snart får ikke ungene gå i sandkassa lenger. Jeg har kommet frem til at jeg vil aldri ha katt igjen pga dette. Anonymkode: 9922d...d08
Thea82 Skrevet 1. mai 2020 #18 Skrevet 1. mai 2020 Jeg har katt, men bor på landet og det er bare et par hus her. Og alle naboene har også katt, så håper og tror min katt ikke generer de. Jeg ser ihvertfall lite til naboens katter (min katt jager de ut av hagen om de prøver å «invadere» territoriet;)). Har derimot opplevd at en hund kom inn i vår hage og jaget min katt opp i et tre (eieren gikk med den løs og hadde ikke kontroll). Det er sjeldent jeg blir sint, men tror den hunden blir holdt i bånd fremadrettet... Når jeg bodde i leilighet hadde jeg innekatt, tror rett og slett jeg ikke hadde turt å ha en katt som gikk ute med så mange kattehatere det er der ute. Men til TS: prøv «katt vekk» spray, det vil forhåpentligvis hjelpe litt. Evt spray de med vann om du kommer over de (bare en liten sprayflaske altså, ikke en hel bøtte. Jeg bruker det selv for å lære katten å ikke klore på møblene). 1
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2020 #19 Skrevet 1. mai 2020 Min erfaring er at det er hjemløse og/eller ukastrerte katter som er det største problemet. Ser du kattene noen gang, slik at du kan beskrive dem eller ta bilder? Hvis dere har nabolagsgruppe på face kan du etterlyse eventuelle eiere der, og prøve å oppfordre dem til kastrering, eventuelt true med å sende regning. Hvis ingen eier melder seg kan du kontakte den lokale dyrebeskyttelsen, de kan hjelpe deg å fange inn katten, ta den til dyrlegen og klargjøre for omplassering. Jeg har katter selv, og opplevde at naboen klagde på at de tisset hos dem, men etter å ha spurt litt fant jeg ut at de ikke hadde sjekket så nøye, og at det var den samme hjemløse karen som tisset på utemøblene mine, og tilegg banket opp de godslige kastratene mine, som knapt beveger seg utenfor tomta. Folk som ikke har katt selv ser ikke nødvendigvis forskjell på en grå semihåret kastrat og en større, brun langhåret med ballene i behold, feks. Anonymkode: f6a68...f62 2
Brunello Skrevet 1. mai 2020 #20 Skrevet 1. mai 2020 (endret) Vi bor i et villaområde der det er en del katter. Har aldri opplevd plagsomme katter. Var en som kom inn en gang, men det kasta vi bare ut. Har sikkert gjort fra seg på tomten også, men de fleste katter graver det bed. Synes hundedritt rr være, men ikke noe stort problem. De fleste plukker opp. Det eneste jeg av og til irriterer meg over er hunder som står ute og bjeffer lenge. Endret 1. mai 2020 av Brunello 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå