Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg går igjennom gamle papirer og skal skrive en oversiktlig CV. Dessverre har jeg ikke hatt helt orden på papirene pga mye flytting, og jeg ser også at jeg mangler noen attester. Jeg har også flere utdanninger som er påbegynt, men ikke avsluttet (har ikke vitnemål). I tillegg har jeg gått på AAP via Nav (den gang Aetat) og var da i tiltak i ulike bedrifter. Alt dette er 15-20 år tilbake i tid. 

Jeg har en svært usammenhengende og rotete CV og derfor lurer jeg på hva jeg skal ta med og ikke. En liten vikarjobb fra 2002 som jeg ikke har attest på, men som kan ha betydning nå? Et studie jeg har startet på, men ble syk og ikke fullførte? Mange slike ting. Jeg vet noen arbeidsgivere vil se fullstendig CV, men det gir vel ikke videre godt inntrykk med alt dette "rotet"? Det skal sies at jeg har utmerkede attester fra de stedene jeg har jobbet. Jeg har også vitnemål med veldig gode karakterer. Jeg ble bare syk og det har rotet til veldig mye for meg. Og det er vel det siste arbeidsgivere vil høre... 

Så, hva gjør jeg? Og hvordan forklarer jeg valget av å ta med/ikke ta med de forskjellige utdanningene som ikke er fullført, og jobber jeg mangler attester på? (Ser at noen av stedene jeg har jobbet er nedlagt også, så jeg får ikke tak i attest derfra nå.)

Anonymkode: 77f23...42a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville ha tatt vekk alt rotet og se hvordan CVen din ser ut da. Hvis den er for ufullstendig kan du eventuelt fylle på, men jeg ville ikke ha fylt på bare for å fylle på. Det må være en grunn til at du fører det opp. 

Anonymkode: 8e003...3b7

Skrevet

Det er en myte at arbeidsgivere ser etter "hull" i CV'en. Det som er viktig er at du anpasser CV'en til den enkelte jobben du søker. F.eks: Hvis du søker jobb som servitør, skriv opp at du hadde sommerjobb på den lokale kneipa i 2001. Søker du jobb som ingeniør: dropp det. Og for guds skyld ikke skriv at du har vært syk eller gått på NAV. 

Jeg hadde en lang og rotete CV, og strøk alt som var irrelevant for nåværende utdannelse/jobb. Øverst står det "kun relevant erfaring er tatt med" Jeg har aldri fått noe spørsmål om alle hullene.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har masse småjobber og småfag. Jeg samlet dem på en linje under utdanning og en under jobb, skrev årstallene og "diverse fag innen.... "/assistentjobb. Får det med, men det ser ikke rotete ut. Nå spørs det om jeg hadde tatt det helt bort. 

Anonymkode: c488a...96b

AnonymBruker
Skrevet

Takk for gode tips. Jeg skal tilpasse litt mer. Det som er litt vrient er at CV fort kan bli litt kort, da jeg har vært lenge i nåværende jobb. I tillegg er jeg såpass voksen at det burde stått noe mer. 

En annen ting er at jeg har vært på intervjuer der alt av jobb og studier måtte med, selv det som ikke var fullført måtte de ha, "for å se hva du har gjort disse årene". Jeg vil tro det skinner igjennom at ingen ting har blitt gjort (sykdom) når det ikke finnes et eneste papir på det. Ingen kan bekrefte at jeg har "studert X på Y Universitet". Men det var kanskje arbeidsgiver som var litt spesiell..? (Stort, anerkjent selskap i Norge...). 

Kjenner jeg blir litt "CV-bekymra" selv om jeg har gode karakterer, gode attester, gode referanser, men dessverre et rotete privatliv når det kommer til helse (for 15-20år siden...).

Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Takk for gode tips. Jeg skal tilpasse litt mer. Det som er litt vrient er at CV fort kan bli litt kort, da jeg har vært lenge i nåværende jobb. I tillegg er jeg såpass voksen at det burde stått noe mer. 

En annen ting er at jeg har vært på intervjuer der alt av jobb og studier måtte med, selv det som ikke var fullført måtte de ha, "for å se hva du har gjort disse årene". Jeg vil tro det skinner igjennom at ingen ting har blitt gjort (sykdom) når det ikke finnes et eneste papir på det. Ingen kan bekrefte at jeg har "studert X på Y Universitet". Men det var kanskje arbeidsgiver som var litt spesiell..? (Stort, anerkjent selskap i Norge...). 

Kjenner jeg blir litt "CV-bekymra" selv om jeg har gode karakterer, gode attester, gode referanser, men dessverre et rotete privatliv når det kommer til helse (for 15-20år siden...).

Jeg tror det er litt typisk for store firmaer som starter i litt motsatt ende når de intervjuer, dvs de leter etter folk de kan eliminere, sånn at det blir færre igjen i bunken. Jeg søkte en gang på en jobb i et stort, velkjent firma. Det første jeg ble bedt om var å ta en personlighetstest via nett, med en haug tullete spørsmål som "Synes du selv du har et interessant liv?". Jeg fikk en automatisk beskjed om at jeg ikke var en aktuell kandidat for dem, og de kom ikke til å svare hvis man ba om begrunnelse🙄. Altså de var ikke interessert i å høre hva jeg faktisk kunne tilby dem. 

Hvis du føler du har med for lite formell utdannelse kan du jo fylle på med verv og kurs etc. Jeg har tidligere ført opp ufullstendige utdannelser som "diverse fag fra Universitetet", der jeg har bestått, men som ikke er en del av en grad. 

AnonymBruker
Skrevet

Bare ta det som er relevant for den stillingen du søker. Men om du faktisk ikke har noe relevant kan du ta det du synes er greit å ta med. Jeg har selv tatt med det som ikke er relevant fordi jeg har hatt endel jobber som ikke krever utdannelse, og nå søker jeg jobb etter utdannelse. Dette gjorde jeg rett og slett for å vise til arbeidsgiver hva jeg hadde gjort i livet mitt (dette var en periode på 10 år), og jeg har fått intervju selv om. 

Anonymkode: 10aae...b86

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...