Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en veldig hyggelig facebookvenn som er så skrytete. «Framsnakker» jobben, toppturer og egne styreverv etc. støtt. Og så er det en «dameklikk» som hiver seg på og skryter av hverandre hele tiden.

Jeg vet ikke helt, men jeg kjenner jeg rett og slett får en merkelig smak i munnen. Er jeg virkelig så smålig at jeg er misunnelig, er det janteloven? Noen andre som har det sånn?

Anonymkode: 65590...c0a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har det ikke sånn. Jeg sammenlikner meg ikke med andre.

Anonymkode: 0029a...470

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er vel litt unorsk å skryte av seg selv, så vi som er rundt en som er flink til å skryte av seg selv vil nok reagere.

Såfremt det er sant alt dette han skryter om, så hadde jeg himla litt med øynene og tenkt han hadde stort behov for å hevde seg selv. Kanskje han har mangler på andre områder i livet og føler for å fremheve det positive.

Anonymkode: 274c5...406

• Liker 2
Skrevet (endret)

Bra hun har god selvtillit. Alle kunne med fordel bli litt mere skrytete, av både seg selv og andre. 

Endret av Saph
Han/hun-bytte
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel litt unorsk å skryte av seg selv, så vi som er rundt en som er flink til å skryte av seg selv vil nok reagere.

Såfremt det er sant alt dette han skryter om, så hadde jeg himla litt med øynene og tenkt han hadde stort behov for å hevde seg selv. Kanskje han har mangler på andre områder i livet og føler for å fremheve det positive.

Anonymkode: 274c5...406

Ja, hun har nok et behov for å framheve seg selv og bilder deles av både fjell, styreverv etc. Hun fremstår som ganske perfekt, og det virker som at folk elsker det.

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Saph skrev:

TBra han har god selvtillit. Alle kunne med fordel bli litt mere skrytete, av både seg selv og andre. 

Ja, hvorfor det?

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, hvorfor det?

Fordi vi er alt for gode til å snakke oss selv ned og snakke andre ned. Det er en uting. Da gir vi oss selv dårlig selvtillit og vi får andre til å føle seg kjipe. 

Skrevet

Jeg har ei på vennelista som også er slik, og noen ganger tenker jeg at "Ja ja, det var vel litt i overkant. Ta den ned NOEN hakk, da!". Forskjellen er at hun ikke får særlig mange likes eller "fineste du"/"flinkeste deg"-kommentarer.

Folk har ulike formidlingsbehov. Det som framstår som litt kleint for meg kan sikkert være viktig for henne å dele. Jeg deler selv ting jeg er glad for eller stolt over, og som muligens kan virke skrytete uten at de er ment som skryt. Jeg har ikke enerett på å mene noe om andres innlegg, og regner med at det finnes de som ikke er superpositive til mine innlegg, heller, selv om jeg selvsagt skulle ønske at jeg var godt likt av alle.  

• Liker 2
Skrevet

Synes det er verre med de som må utbrodere dagens gode gjerning. 
F.eks lange statuser ala «En stakkars mor i køen på Rema som ikke hadde nok penger til bleier. Jeg betalte selvsagt for henne og takknemligheten hennes var så rørende. Deler dette fordi jeg ønsker at flere skal være ett medmenneske.» 

Eller verre - de som legger ut bilder av at de gir penger til narkomane uten en gang å spørre vedkommende om det er greit. 

Så heller ja takk til åpenbar skryt av fantastisk jobb, topptur eller prestasjoner fremfor «gode» samaritanere som utelukkende er ute etter «Åååå, du er så godhjerta du» 

Ville ikke de fleste av oss spandert ett brød eller en bleiepakke på en fremmed foran oss i køen? Ville ikke de fleste av oss hjulpet en eller annen fremmed i nød av ulike årsaker? Hvorfor da skrive en lang avhandling om det på sosiale medier? 

• Liker 2
Skrevet

Jeg ser ikke helt problemet. Folk deler det de er interessert i. Og eksemplene du nevner (fjellturer, jobb, styreverv), tyder vel på at du kun har tilgang til det som er mer eller mindre offentlig, dvs. det hun synes er ok at bekjente, kunder eller arbeidsgivere ser. Hun har garantert mer private innlegg der hun deler ting for de nærmeste. 

Må innrømme at jeg heller ikke synes at sånne innlegg er verdens mest spennende dersom jeg ikke har samme hobbyer eller er i samme bransje, men å kalle det for skryt er å stakkarsliggjøre seg selv. Hvorfor må du sammenligne deg med henne? Har ikke du dine ting som er viktig for deg og som du gjerne snakker om?

Og hva er det egentlig du forventer? Hvis hun har styreverv, er hun neppe typen til å legge ut om at "Tante rød er på besøk" eller "Kattejævelen pissa på teppet IGJEN". 

Og helt til slutt, ikke glem at ingen er perfekte, alle har sitt, uansett hvor perfekte de kan framstå utad.

Skrevet

Det er ikke unormalt at du føler litt på misunnelse, det er hele bakdelen med sosiale medier. Facebook og SoMe er mye fake. Alle er så lykkelige at de skinner om kapp med sola. Fb har blitt en arena der fasaden pusses og polerer jevnlig, det være seg toppturer, venninneturer, vinkvelder, fine middager, U name it. Hvis du leser mellom linjene så handler det om: se meg da!! Se hvor fin og søt jeg er!! Se hvor flink jeg er! Se hva jeg har fått til! Se hvor flinke barna våre er! Se hvor bra forholdet til mannen er! (Kyssebilder) se hvor sprek jeg er! Se hvor fint hjem jeg har! Se hvor lykkelig jeg er! Ofte ligger det et lite håp om at andre bare; wow!! Så fin du er, flink, sprek osv 🥱 så får en tilfredstille egoet sitt.. så kan en slenge seg på sofaen å sanke inn likes og skryt. 
Toppturen i seg selv er ikke verdt turen om den ikke er dokumentert og klint utover alle SoMe kanaler som snap, insta, fb osv. Da er en sikker på at alle har fått det med seg, og du har gitt alle et snev av misunnelse, utilstrekkelighet og kanskje litt misunnelse. 
dagen etter er det nye eventyr som skal dokumenteres.. etter uker, mnd og år får du følelsen av å ha overbevist verden om at du er en superwoman på alle plan; både økonomisk, sosialt, som foreldre, som arbeidstager, som menneske.. 

dette er mennesker som slettes ikke har det bedre enn andre.. men de ønsker å framstå slik. Har gjennomskuet veldig mange, og det er bare en fasade og et jag om det perfekte utad. Inni seg er de ofte både ensomme, tomme, og usikker.. de søker bekreftelse konstant. 

AnonymBruker
Skrevet

Syns folk skal få lov til å skryte om de vil og det de skryter om faktisk er sant. Vi alle gjør det uten å være ops på det til tider. Har du aldri lagt ut en snap ala: 

- Søndagsmiddag (å bilde av noe fancy du har mekket) 

- Eller bilder av deg på fjelltur eller trening? 

Dette er bare eksempler men du forstår tegninga. Vi alle legger ut hverdagslige ting og til en viss grad legger vi inn litt skryt her å der. Både i samtaler med andre og på SoMe. 

Jeg gjør det selv. Syns det er veldig gøy å skryte litt i blant. Kan være småting for andre men stort for meg. Slike «se så flink jeg er snapper». 

Har man et liv man har jobbet for eller lignende så syns jeg man skal få lov å skryte. Syns det er slitsomt med janteloven. 

Anonymkode: 08082...03e

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Syns folk skal få lov til å skryte om de vil og det de skryter om faktisk er sant. Vi alle gjør det uten å være ops på det til tider. Har du aldri lagt ut en snap ala: 

Dette er bare eksempler men du forstår tegninga. Vi alle legger ut hverdagslige ting og til en viss grad legger vi inn litt skryt her å der. Både i samtaler med andre og på SoMe. 

Jeg gjør det selv. Syns det er veldig gøy å skryte litt i blant. Kan være småting for andre men stort for meg. Slike «se så flink jeg er snapper». 

Har man et liv man har jobbet for eller lignende så syns jeg man skal få lov å skryte. Syns det er slitsomt med janteloven. 

Enig! Men da bør det faktisk være sant. Det er slitsomt med janteloven, men det er jammen slitsomt med det perfekte fasade jaget også

AnonymBruker
Skrevet
15 timer siden, Sunnys skrev:

Det er ikke unormalt at du føler litt på misunnelse, det er hele bakdelen med sosiale medier. Facebook og SoMe er mye fake. Alle er så lykkelige at de skinner om kapp med sola. Fb har blitt en arena der fasaden pusses og polerer jevnlig, det være seg toppturer, venninneturer, vinkvelder, fine middager, U name it. Hvis du leser mellom linjene så handler det om: se meg da!! Se hvor fin og søt jeg er!! Se hvor flink jeg er! Se hva jeg har fått til! Se hvor flinke barna våre er! Se hvor bra forholdet til mannen er! (Kyssebilder) se hvor sprek jeg er! Se hvor fint hjem jeg har! Se hvor lykkelig jeg er! Ofte ligger det et lite håp om at andre bare; wow!! Så fin du er, flink, sprek osv 🥱 så får en tilfredstille egoet sitt.. så kan en slenge seg på sofaen å sanke inn likes og skryt. 
Toppturen i seg selv er ikke verdt turen om den ikke er dokumentert og klint utover alle SoMe kanaler som snap, insta, fb osv. Da er en sikker på at alle har fått det med seg, og du har gitt alle et snev av misunnelse, utilstrekkelighet og kanskje litt misunnelse. 
dagen etter er det nye eventyr som skal dokumenteres.. etter uker, mnd og år får du følelsen av å ha overbevist verden om at du er en superwoman på alle plan; både økonomisk, sosialt, som foreldre, som arbeidstager, som menneske.. 

dette er mennesker som slettes ikke har det bedre enn andre.. men de ønsker å framstå slik. Har gjennomskuet veldig mange, og det er bare en fasade og et jag om det perfekte utad. Inni seg er de ofte både ensomme, tomme, og usikker.. de søker bekreftelse konstant. 

Takk for fint svar. Superwoman var ordet som dekket henne. Hun prøver å fremstille seg selv på denne måten. 
Jeg har ikke noe i mot alle andre som legger ut fjellbilder og et skrytebilde i ny og ne, gjør sikkert det selv også. 
Det er nok mer at jeg føler at hun gjør det bevisst for å bygge en superwoman. Og det har hun lykkes med i manges øyne. 

AnonymBruker
Skrevet
15 timer siden, ti10 skrev:

Jeg ser ikke helt problemet. Folk deler det de er interessert i. Og eksemplene du nevner (fjellturer, jobb, styreverv), tyder vel på at du kun har tilgang til det som er mer eller mindre offentlig, dvs. det hun synes er ok at bekjente, kunder eller arbeidsgivere ser. Hun har garantert mer private innlegg der hun deler ting for de nærmeste. 

Må innrømme at jeg heller ikke synes at sånne innlegg er verdens mest spennende dersom jeg ikke har samme hobbyer eller er i samme bransje, men å kalle det for skryt er å stakkarsliggjøre seg selv. Hvorfor må du sammenligne deg med henne? Har ikke du dine ting som er viktig for deg og som du gjerne snakker om?

Og hva er det egentlig du forventer? Hvis hun har styreverv, er hun neppe typen til å legge ut om at "Tante rød er på besøk" eller "Kattejævelen pissa på teppet IGJEN". 

Og helt til slutt, ikke glem at ingen er perfekte, alle har sitt, uansett hvor perfekte de kan framstå utad.

Takk for svar, men jeg trur du misforstår meg litt. Vi er venner både på flere some, så jeg slipper liksom ikke unna. Det er ikke skrytebilder på some generelt jeg reagerer på, det er fra akkurat denne personen som er veldig på å bygge en fasade og ett bilde av seg selv som superwoman. Men jeg ser det nå via ett annet innlegg her, at hun nok er litt vel høy på seg selv. 

AnonymBruker
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Enig med deg. Og de aller fleste skryter innenfor en viss grense. Jeg reagere kun på en person, og hun fremstiller seg som superwomen. Hun bruker some til å markedsføre seg selv og det blir jeg rett og slett litt kvalm av.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er også sånn, har noen jeg ikke kan fordra fordi de legger ut slikt, men det har noe med måten de gjør det på å gjøre, måten de ordlegger seg på. Det blir så tydelig at de bare er ute etter oppmerksomhet. 

Jeg er av den typen som mener at man ikke trenger å legge ut på FB, Snap og Insta hver gang man hat trent e.l. Jeg mener det må være nok å være fornøyd / stolt av seg selv uten å måtte søke anerkjennelse fra andre alltid. 

Ja, gjerne legg ut en gang i blant. Bildet blir ofte unyansert. Mange føler nok at de kommer til kort for du får sjelden se at noen legger ut nedturene, de vanskelige tingene i livet. 

Anonymkode: 04a3e...385

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har en veldig hyggelig facebookvenn som er så skrytete. «Framsnakker» jobben, toppturer og egne styreverv etc. støtt. Og så er det en «dameklikk» som hiver seg på og skryter av hverandre hele tiden.

Jeg vet ikke helt, men jeg kjenner jeg rett og slett får en merkelig smak i munnen. Er jeg virkelig så smålig at jeg er misunnelig, er det janteloven? Noen andre som har det sånn?

Slitsomme figurer og klikker -jeg gjør det enkelt og sletter sånne.

Anonymkode: cdb88...e58

• Liker 1
Skrevet

Jeg brukte FB før til å legge ut bilder av meg selv/familie/venner som betydde noe for meg. I utgangspunktet gjorde jeg det for å dele av livet mitt, men må selvfølgelig innrømme at det var koselig å få likes og kommentarer på hva jeg gjorde. Så en dag kom det en kommentar fra en bekjent om at det var SÅ irriterende med folk som la ut bilder av seg selv/bygget fasade osv, Følte den veldig myntet på meg selv. For bildene jeg la ut VAR jo nettopp gjerne slike som folk irriterer seg over: jeg har en flott og vellykket familie, instavennlige venner, bor i et flott hus og lekker hytte, har mulighet til å gjøre mange morsomme ting fordi vi har et "enkelt" liv... Så jeg sluttet. Sluttet å legge ut bilder - rett og slett fordi jeg ikke vil være den som skaper "instamisunnelse" og som andre tror bygger en fasade - selv om det er slik livet mitt er. Jeg vil ikke ha pepper for å legge ut "My perfect life" og mistenkes for å ha fullstendig kaos bak fasaden. For misunnelse kan ofte tolke det dithen at det ekteskapet som ser så perfekt ut på snap, mest sannsynlig er konemishandling når kameraet er slått av.... 😉

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Takk for fint svar. Superwoman var ordet som dekket henne. Hun prøver å fremstille seg selv på denne måten. 
Jeg har ikke noe i mot alle andre som legger ut fjellbilder og et skrytebilde i ny og ne, gjør sikkert det selv også. 
Det er nok mer at jeg føler at hun gjør det bevisst for å bygge en superwoman. Og det har hun lykkes med i manges øyne. 

Har også ei venninne/ bekjent som er slik.. i løpet av ei helg har hun: trent, vært på topptur, laget deilig middag fra bunn, (flink kone og kokk) vinkveld med venninnegjengen, (populær og sosiale) bakedag fisketur kino badeland med barna, (supermamma) lest på eksamen, (strukturert og smart) ALT dette på EI helg... både på insta, snap og face.. 

kommentarene hagler inn: wow!! Så sprek du er, hvor får du energien din fra? Superwoman❤️❤️ Mens hun nyyyter beundingen og takker ydmykt til alle.. 

en trenger ikke være rakettforsker for å se hva hun prøver på.. blir bare matt av henne 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...