Gå til innhold

Gå tur med katt i bånd, er det helt feil?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvis man f eks bor et sted med litt mye trafikk og ønsker at katten kan bli med til parken og skogen.

Anonymkode: 42b0c...0b1

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

JA!

Anonymkode: da10f...845

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Skaff deg heller en hund, katter skal ikke gå i bånd.

Anonymkode: aa3ff...8ae

• Liker 1
Skrevet

Nei!! Det er ikke feil! Så fremt den er vant til det. Da vi flyttet til et meget traffikert område hadde vi pus i bånd, han ville aldri ha trivedes som 100% innekatt.  

• Liker 12
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Skaff deg heller en hund, katter skal ikke gå i bånd.

Anonymkode: aa3ff...8ae

Hvorfor er det verre enn at hunder går i bånd??

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Absolutt ikke! Katter kan fint gå i bånd! Det har vi gjort med alle være katter. 

Anonymkode: c0816...057

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Absolutt ikke feil så lenge det er en god og trygg sele (som den ikke kan vri seg ut av), at katten er vandt med å gå i bånd, og du er fullstendig klar over at katter ikke går tur som en hund, katten går heller tur med deg, så forvent å gå på rare steder. 

Anonymkode: c577c...2a6

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Nei det er ikke feil, men vær forberedt på å få et hav av blikk fra fremmede.

Folk klager når katter går løs, og de ser dumt på deg om du går med katten i bånd. En tap-tap situasjon 😐

Jeg har selv gjort det, av samme grunn, ønsker ikke at pus ikke skulle komme hjem en dag fordi han var blitt påkjørt. Han elsker å være med ut på tur. Når jeg gikk bort til skapet der båndet lå sprang han bort til døren, han malte skikkelig når jeg tok på båndet, og vi storkoste oss ute 😸😸

Anonymkode: 543f7...cae

• Liker 7
Gjest Mocchhaa
Skrevet (endret)
7 minutter siden, Tanuki said:

Hvorfor er det verre enn at hunder går i bånd??

Fordi hunder er flokkdyr, de er ikke selvstendige, som katter. Katt i bånd er ikke ok. 

Legger til: Om katten skulle ha det Ok med bånd, så kan det vel gå, men syns det er bedre og da evt ikke få katt før man har ett bra sted. 

Endret av Mocchhaa
AnonymBruker
Skrevet

Det kommer helt an på katten! Har to innekattar. Den eine er med på korte turar i bånd, men liker seg bedre på verandaen. Den andre er ikkje interessert i å gå ut. (Muligens fordi han pleier å sove det meste av dagen og er meir aktiv om natta) Eg vil tru at det er lettare å venne ein kattunge/ung katt til bånd enn ein katt som er godt voksen. OBS: Kattar er veldig flinke til å vri seg ut av selen. Eg ville ikkje ha tatt med ein skvetten katt ut på tur i bånd!

Anonymkode: 12776...380

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det kommer an på katten. Jeg har hatt to av mine 4 i bånd ifbm. Flytting.

Den ene var så nervøs for å gå ut på ukjent plass, men hadde alltid vært utekatt. Etter 2mnd i nytt hus tok jeg han med ut i en liten hundesele. Han storkoste seg. Snuste rundt, gikk tom. Bort til folk for kos! Så trygg var han når jeg hadde han i båndet. Etter å ha blitt kjent utenfor en ukes tid fikk han gå uten, da holdt han seg i nærheten, men fremmede fikk ikke hilse på han når jeg ikke var der😅 både jeg og han ble trygg på den nye situasjonen ved å gjøre det slik. Hadde aldri sluppet han ut og lukket døren, da hadde han vært så redd at han sikkert hadde lagt på sprang.. 

Men å gå langs fortauet som en hund, nei. Det er heller sjeldent at katter gjør.

Anonymkode: 5d1e6...b7a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
59 minutter siden, Mocchhaa skrev:

Fordi hunder er flokkdyr, de er ikke selvstendige, som katter. Katt i bånd er ikke ok. 

Legger til: Om katten skulle ha det Ok med bånd, så kan det vel gå, men syns det er bedre og da evt ikke få katt før man har ett bra sted. 

Sitat fra dyreklinikk.no; Myten om at katten ikke er et flokkdyr, er ikke sann, sannheten er at dens flokkliv er annerledes enn det vi kjenner hos hunder eller mennesker.

• Liker 5
Gjest Mocchhaa
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Sitat fra dyreklinikk.no; Myten om at katten ikke er et flokkdyr, er ikke sann, sannheten er at dens flokkliv er annerledes enn det vi kjenner hos hunder eller mennesker.

Katter er selvstendige, i motsetning til hunder. 

Skrevet

Hvis den blir med på tur er det greit🙂

• Liker 1
Skrevet

Det går fint, bare venn katten til bånd og sele inne før du tar den ut. Det kan også være greit at den første turen/de første turene ikke er når det er mest trafikk/der det er mest trafikk. 

Sjekk gjerne ut FB gruppa «turkatter»

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke helt feil, fin måte å lufte innekatter på eller i en tilvenningsperiode for å bli kjent i nytt område. Vender katten vår til å være ute nå og da bruker vi bånd i starten. Katten går rundt og utforsker og vi følger etter. 

Bare pass på at ikke katten kommer seg løs med bånd etter seg, de kan sette seg fast.

Anonymkode: 63c17...2a6

• Liker 1
Skrevet

Jeg gikk tur med katten min den første tiden jeg hadde han (de skal jo ikke gå løs med en gang på nytt sted). Det gikk helt fint, og han virket glad for å ikke bare være inne. At jeg fikk noen blikk fra naboene bryr jeg meg fint lite om;)

Katten er fortsatt med på tur, men nå følger han etter selv uten bånd:) og naboene kikker fortsatt... 

Hvis katten virker komfortabel og er gjort vant med selen ville jeg gått tur i bånd istedet for å bare ha den inne. 

• Liker 1
Skrevet

Så lenge katten ikke plages med selen og legger seg ned som et skinnlik når du tar den på, vil katten bli vant til å gå i sele.
Med bånd blir det naturlig nok litt mer restriktivt og du må belage deg på å gå litt rundt både busker og trær fordi pus vil utforske, men det er helt klart MYE bedre å ta med pus ut i sele enn å bare være inne. Pus får brukt en hel masse ekstra sanser når den får snuse seg rundt. Vi ser det veldig godt på kattungene våre som nå er i ferd med å begynne å gå ut. De blir helt utslitt når de har vært ute en times tid pga alle sanseinntrykkene.

• Liker 1
Skrevet

Katter kan fint gå i bånd, men må gjerne vennes til det fra tidlig av. Jeg har to innekatter, og han ene liker å luftes, mens den andre ikke gjør det. :) 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Mennesker kan også gå i bånd hvis man blir tvunget til det. 

Anonymkode: 31340...79a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...