Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er generelt harde tider for flybransjen. Det vil ta tid før flyreisene blir så billige som vi har vært vant med de siste 20 årene . Selv om dette er MDGs våte drøm,  blir dette kjedelig for vanlige folk som nå kanskje må legge 5000 kr ekstra på bordet for å komme hjem til jul . 

  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
12 minutter siden, AlkoMann skrev:

Det er generelt harde tider for flybransjen. Det vil ta tid før flyreisene blir så billige som vi har vært vant med de siste 20 årene . Selv om dette er MDGs våte drøm,  blir dette kjedelig for vanlige folk som nå kanskje må legge 5000 kr ekstra på bordet for å komme hjem til jul . 

Akkurat hjem til jul problematikken, handler om statens reguleringer og subsidier, og det er ikke noe nytt. Det hadde man løsninger på lenge for selskaper som Norwegian

Lavpris flygning har i all hovedsak kapitalisert på å senke kvaliteten i produkter, og akkurat nå håper jeg det tar en stund før de blir premissgiver i bransjen igjen. Det hadde vært greit om flybransjen fikk en periode der de måtte jobbe med en gitt kostbase og konkurrere på service og ytelser igjen.

Så jeg vil neppe felle store tårer over tapet av den aksjeposten.

  • Liker 1
Skrevet

Dersom det skal være en miljøgevinst i dette, kan det ikke bare være Norge som har dyre billetter. Bodde i utlandet noen år,  da barna var små, og ble sjokkert over hvor billige vanlige billetter mellom storbyene var. 

Har en venninne i London. Hun kan reise overalt for under 50€. 

Vi har vært veldig fornøyde med Norwegian. Trist hvis det er over. Da blir det både dårligere rutetilbud og dyrere.

  • Liker 8
Skrevet
6 minutter siden, SS skrev:

Dersom det skal være en miljøgevinst i dette, kan det ikke bare være Norge som har dyre billetter. Bodde i utlandet noen år,  da barna var små, og ble sjokkert over hvor billige vanlige billetter mellom storbyene var. 

Har en venninne i London. Hun kan reise overalt for under 50€. 

Vi har vært veldig fornøyde med Norwegian. Trist hvis det er over. Da blir det både dårligere rutetilbud og dyrere.

Norge vil alltid ha en hånd på ryggen i forhold til innenlandsfly. Det er få markedsområder som er mer avhengig av nivåer i befolkningstetthet. Skal vi lete etter andre lands modeller, bør vi se til Australia.

Skrevet
24 minutter siden, Druid skrev:

Akkurat hjem til jul problematikken, handler om statens reguleringer og subsidier, og det er ikke noe nytt. Det hadde man løsninger på lenge for selskaper som Norwegian

Lavpris flygning har i all hovedsak kapitalisert på å senke kvaliteten i produkter, og akkurat nå håper jeg det tar en stund før de blir premissgiver i bransjen igjen. Det hadde vært greit om flybransjen fikk en periode der de måtte jobbe med en gitt kostbase og konkurrere på service og ytelser igjen.

Så jeg vil neppe felle store tårer over tapet av den aksjeposten.

Jeg har tatt et tap i hodet allerede . Gammel sparebankfilosofi hvor man tjener inn før man investerer worldwide burde kanskje være noe å tenke på. Jeg har registrert et hat mot en slik økonomisk fornuftig tankegang siden år 2000. Folk glemmer jævlig fort når de har fått på seg fin dressen .

Skrevet
24 minutter siden, SS skrev:

Dersom det skal være en miljøgevinst i dette, kan det ikke bare være Norge som har dyre billetter. Bodde i utlandet noen år,  da barna var små, og ble sjokkert over hvor billige vanlige billetter mellom storbyene var. 

Har en venninne i London. Hun kan reise overalt for under 50€. 

Vi har vært veldig fornøyde med Norwegian. Trist hvis det er over. Da blir det både dårligere rutetilbud og dyrere.

Norge gir 37 milliarder i bistand i året. Dyre flybilletter har vi også råd til lissom . Det kjedelige er å sitte 17 timer på et tog til Bodø fra Oslo . Norge er over 200 mil langt . Norwegian har nok gjort kontakten mellom folk i Norge lettere . Det vil ta noen år før noen vil satse på lavpris med et slik rutenett som Norwegian har/hadde ?

  • Liker 1
Skrevet
46 minutter siden, Druid skrev:

Akkurat hjem til jul problematikken, handler om statens reguleringer og subsidier, og det er ikke noe nytt. Det hadde man løsninger på lenge for selskaper som Norwegian

Lavpris flygning har i all hovedsak kapitalisert på å senke kvaliteten i produkter, og akkurat nå håper jeg det tar en stund før de blir premissgiver i bransjen igjen. Det hadde vært greit om flybransjen fikk en periode der de måtte jobbe med en gitt kostbase og konkurrere på service og ytelser igjen.

Så jeg vil neppe felle store tårer over tapet av den aksjeposten.

Vil du ha middag og fri bar på flyet ala Pan Am 1955 ? Poenget er at nå må du betale eventuelt ganske mye fremover uten å få gratis drinker på flyet .  

  • Liker 2
Skrevet
11 minutter siden, AlkoMann skrev:

Norge gir 37 milliarder i bistand i året. Dyre flybilletter har vi også råd til lissom . Det kjedelige er å sitte 17 timer på et tog til Bodø fra Oslo . Norge er over 200 mil langt . Norwegian har nok gjort kontakten mellom folk i Norge lettere . Det vil ta noen år før noen vil satse på lavpris med et slik rutenett som Norwegian har/hadde ?

Norwegian har opprettholdt ett visst prispress, men det har handlet mye om å endre folka oppfatning av hva man forventer av å fly.

Jeg er redd det ikke er lenge igjen til det er tilbake på dette nivået, men jeg hadde foretrukket at vi fikk løst dette på en mer bærekraftig måte.

Men nå som jeg ikke lenger bruker mer tid i flyplasslounger enn i senga med kona, så må jeg ærlig innrømme at jeg er litt likeglad til hele problemet.

Skrevet
1 minutt siden, Druid skrev:

Norwegian har opprettholdt ett visst prispress, men det har handlet mye om å endre folka oppfatning av hva man forventer av å fly.

Jeg er redd det ikke er lenge igjen til det er tilbake på dette nivået, men jeg hadde foretrukket at vi fikk løst dette på en mer bærekraftig måte.

Men nå som jeg ikke lenger bruker mer tid i flyplasslounger enn i senga med kona, så må jeg ærlig innrømme at jeg er litt likeglad til hele problemet.

Du reiser altså aldri med fly i Norge ?

  • Liker 1
Skrevet
13 minutter siden, AlkoMann skrev:

Vil du ha middag og fri bar på flyet ala Pan Am 1955 ? Poenget er at nå må du betale eventuelt ganske mye fremover uten å få gratis drinker på flyet .  

Nei, jeg vil ha benplass og rompeplass så ikke en times flyturer blir tortur og trigger slag.

Jeg vil at flyselskapene skal være i en form for system, så hvis ett selskap ikke kan ta de, så kan noen andre. 

Jeg vil at bagasjeløsningene ikke skal være modellert slik at folk må være «kreative» for å få den prisen selskapet reklamerer for.

Jeg vil at flyselskapet er ansvarlig for opplevelsen, ikke bare transporten, sånn at personen som er ansvarlig for meg i luften, har trygge arbeidsvilkår og har mulighet for å bygge en stolthet for leveransen av produktet.

Og jeg vil at infrastrukturen på bakken er istand til å takle konsekvensen av luften. 

Stort sett flybransjen på 80 tallet

  • Liker 1
Gjest tullingfranord
Skrevet
18 minutter siden, AlkoMann said:

Vil du ha middag og fri bar på flyet ala Pan Am 1955 ? Poenget er at nå må du betale eventuelt ganske mye fremover uten å få gratis drinker på flyet .  


Helt ærlig spesielt på utenlandsreiser så har Norwegian altid vært dyrere enn konkurrentene og på British Airways, Lufthansa og flere andre er det fri bar og bagasje inkludert i prisen.

Norwegian sine "billig" biletter inkluderer ingenting og har du bagasje så kan prisen fort bli dyrere enn andre flyselskaper.

Og på de som bor ved kortbanenettet som har med Widerøe (ett selskap som burde få konkuranse) og som takket være staten priser en billettene på korte flyvninger så høyt at det å fly til New York er billigere.

La dem gå konk sier jeg det kommer altids til å være noen andre som tar over og mer konkurranse har aldri skadet noen.

Skrevet
13 minutter siden, AlkoMann skrev:

Du reiser altså aldri med fly i Norge ?

De siste 3 årene, har flygning i Norge stort sett vært når jeg måtte via Gardemoen internasjonalt. Men fra 90 tallet og fram til da , var jeg stamkunde på  de fleste nasjonale flyselskap. 

Men det siste året har jeg gått over til privatreising og med dagens kvalitet på flyopplevelser , innskrenker jeg det til minimum.

Skrevet
10 minutter siden, Druid skrev:

De siste 3 årene, har flygning i Norge stort sett vært når jeg måtte via Gardemoen internasjonalt. Men fra 90 tallet og fram til da , var jeg stamkunde på  de fleste nasjonale flyselskap. 

Men det siste året har jeg gått over til privatreising og med dagens kvalitet på flyopplevelser , innskrenker jeg det til minimum.

Norwegian er blitt Ryanair. Er enig i det. 

Skrevet
10 minutter siden, tullingfranord skrev:

Og på de som bor ved kortbanenettet som har med Widerøe (ett selskap som burde få konkuranse) og som takket være staten priser en billettene på korte flyvninger så høyt at det å fly til New York er billigere.

Widerøe har hatt konkurranse gjennom alle tider.  Det konkurrentene og deres kunder oppdager veldig fort er at det er ikke rom for lavere priser og fortsatt levere ett rutenett.

Det ER dyrere pr passasjer å transportere 30 stykker mellom småsteder enn å fly 300 stykker fra Oslo til new York. 
Sånn sett håper jeg at Widerøe overlever og kan bruke sine nye fly til å dekke deler av Norwegian sitt rutenett, for jeg tror den kapasiteten er mer i tråd med behovet.

Skrevet (endret)
18 minutter siden, tullingfranord skrev:


Helt ærlig spesielt på utenlandsreiser så har Norwegian altid vært dyrere enn konkurrentene og på British Airways, Lufthansa og flere andre er det fri bar og bagasje inkludert i prisen.

Norwegian sine "billig" biletter inkluderer ingenting og har du bagasje så kan prisen fort bli dyrere enn andre flyselskaper.

Og på de som bor ved kortbanenettet som har med Widerøe (ett selskap som burde få konkuranse) og som takket være staten priser en billettene på korte flyvninger så høyt at det å fly til New York er billigere.

La dem gå konk sier jeg det kommer altids til å være noen andre som tar over og mer konkurranse har aldri skadet noen.

Spesielt du som er fra Nord burde forstå at det tar litt tid før noen setter opp flygninger til Lakselv til en ok pris . Litt arrogant , men Norwegian bestemmer ikke lenger sin egen skjebne så det du sier har en relevans til virkeligheten . 

Endret av AlkoMann
Skrevet
9 minutter siden, AlkoMann skrev:

Norwegian er blitt Ryanair. Er enig i det. 

Hadde det bare påvirket Norwegian, kunne jeg akseptert det, men det har påvirket SAS og større selskaper også. Det er ulempen når konkurransen tar en retning: det blir samling i bånn.

Skrevet

Tjaa.. som MDGer vil jeg si at dette ikke er noen av mine partikollegaer sin våte drøm. Jeg elsker Norwegian! 

  • Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, delias skrev:

Tjaa.. som MDGer vil jeg si at dette ikke er noen av mine partikollegaer sin våte drøm. Jeg elsker Norwegian! 

Hva ? MDG stemte jo imot redningspakken. Ikke forstå ?

Skrevet

Norwegian var på vei til å bli et kostnadseffektivt selskap i likhet med SAS . 

  • Liker 1
Gjest tullingfranord
Skrevet
1 minutt siden, delias said:

Tjaa.. som MDGer vil jeg si at dette ikke er noen av mine partikollegaer sin våte drøm. Jeg elsker Norwegian! 

Har hatt så mange negative erfaringer at på utenlands reiser så unngår jeg Norwegian og finner billigere priser med andre flyselskaper med skyscanner finnair til Asia via Helsinki fra Trondheim er billigere enn Norwegian der har du inkludert bagasje og servering ombord på billetten.

Betalte 5000 turretur mens norwegian skulle 8000 og det var billigbillettene

 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...