Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei dere!

Jeg lurer: Hva er den «perfekte» alder for dere å bli gravide på? Hvorfor? 

Jeg begynner å stresse litt. Jeg er 26 år, samboer 30. Jeg vil gjerne være ferdigprodusert innen jeg er 30. Vi er begge akkurat ferdig med høyere utdanning, og føler at familielivet gjerne kan starte nå! Men slik jobbsituasjon osv ser ut nå, så kan det virke som at vi må vente enda noen år...

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Rundt 30 år, når man eier egen bolig, har vært gift i noen år og har stabile jobber.

Anonymkode: 6525c...da4

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Vet Ikke hva dere er utdannet som, siden dere ikke kan få barn nå? Tenker generelt at turnusjobb, jobb i typ konsulenthus/revisjon, jobb med mye reising og lignende er umulig for dere begge to å ha samtidig om dere har små barn, men om en av dere har en helt vanlig jobb med hjemmekontorordning og flekstid går det fint. Har dere ikke jobb enda er der selvfølgelig det første dere prioriterer nå, før dere begynner å prøve på noe som helst.

Men altså, dere har vel ikke dårligere tid enn at dere kan vente et års tid med å begynne å prøve slik at dere får ro på jobbsituasjonen først? Endre hellere ambisjonen om å være ferdigprodusert til å få første før 30 - du vet ikke hvor lang tid det tar å bli gravid, hvor slitsomt det er å ha en liten baby, hvordan det påvirker kroppen/hodet ditt osv, så å legge en fast plan nå er bare dumt (sorry). Ta ting som det kommer og ikke planlegge for mye er det første du må lære deg angående barn - det går ikke an å planlegge hvordan det skal bli uansett og barn gjør absolutt ikke alltid som du tenkte de skulle gjøre 😊

Anonymkode: 37e36...e0d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Generelt tror jeg ikke det er noe som heter den "perfekte alder" å få barn i, fordi det alltid vil være argumenter for hvorfor man burde utsette det litt til. 

Selv følger jeg at vi er på et sted i livet for familieliv ville passet bra, og jeg tenkte tidligere som deg at jeg ville bli ferdig innen jeg var 30. Vi er ca. like gamle som dere, kanskje litt yngre. Jeg blir 26 senere i år og han er 28. Vi har vært sammen lenge og gifter oss neste sommer, begge i jobb og tjener greit. Har snakket om å kanskje begynne prøvingen neste år, men vi tar det litt som det kommer fordi som noen ovenfor nevnte - man vet aldri. Plutselig kan vi ikke få barn eller det tar mye lengre tid en planlagt så tror ikke det er så lurt å legge alt for mange føringer for seg selv. 

Anonymkode: 2fd68...25f

AnonymBruker
Skrevet

Det kommer aldri til å passe å få barn. Det passer perfekt for svært få.

Det kan være dere vil slite med å få barn. Og hvis dere er en av dem, noe som ikke er uvanlig, så er det bedre å starte nå enn å vente. 

Anonymkode: 28b22...595

AnonymBruker
Skrevet

Den perfekte alderen er når man er klar. 

En må være klar for å måtte bruke lang tid, men også at det sitter på første forsøk.

Anonymkode: 67f17...111

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville helst bli ferdig før jeg var 26. Siden det er biologisk optimalt før man er 25. Jeg blir 26 i desember, med termin med nr 2 i august 😀. Men var også viktig for meg å være giftig og å eie bolig.

Anonymkode: 68484...d6e

Skrevet

Vanskelig å si. For meg er det viktig å komme i gang med barn før jeg blir 30. Men det passer egentlig veldig dårlig med barn nå pga jobbsituasjon (er relativt ny i jobben). Jeg er 28 år og føler ikke jeg kan eller vil vente egentlig. Livet skjer, det vil aldri passe perfekt uansett. Så vi kjører på vi! 

AnonymBruker
Skrevet

Som pappa så fint sa en gang; det passer seg aldri helt å få barn før de er født.

Anonymkode: 30205...14e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ett år yngre enn deg TS, og blir ferdig med utdanning neste år. Er også da vi ønsker å prøve, men alle andre sier "nei" pga da min jobbsituasjon! 

Følger denne.

Anonymkode: 9997e...150

AnonymBruker
Skrevet

Få deg jobb. Jobb i 2-3 år. Kjøp dere hus, som er ferdig oppussa.. Få deg barn. 

Snakker av egen erfaring. Er 32 år gammel. Ble ferdig med masteren da jeg var 25. Jobbet i 3 år. Fått meg nettverk, jobberfaring, sparte penger til hus. Det eneste som var super stress for oss var at vi måtte pusse opp huset. Det var forferdelig tungt å være gravid og pusse opp.

Anonymkode: 7c51a...978

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

For min del var den perfekte alderen 21 år, da fikk jeg to tette.  Etter det studerte jeg og bygget karriere. 

Nå er jeg snart 35 år og vurderer et sekundærkull 😊

Anonymkode: 1d222...d3b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det går fint uansett.  Men jeg anbefaler deg å enten få barn som student, eller vente til du har jobb. Jeg fikk førstemann i studiet, noe som gikk overraskende bra. Nr 2 kom da jeg akkurat var begynt i jobb, det var ukomfortabelt for meg - men jeg var jo ikke vanskelig å erstatte med vikar på jobb, og jeg fikk jo vist meg bedre knapt et år senere.  

Det løser seg uansett.  Det er fryktelig dumt å få barn når du er midt i mellom studier og jobb, og havner mellom alle stoler mtp nav og lånekassen. Men det går jo også på et vis det om det skjer.  

Anonymkode: 11840...0b8

AnonymBruker
Skrevet

Av egen erfaring; 25-26 år er perfekt alder.

Jeg var 32 med første barn. Er nå 35 og venter nr 2.. jeg føler meg rett og slett for gammel. Orker lite, og synes det er enormt krevende. Ville også hatt yngre besteforeldre som ville vært i livet til barna enda lenger.. 

Anonymkode: 2f6fa...1f1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Av egen erfaring; 25-26 år er perfekt alder.

Jeg var 32 med første barn. Er nå 35 og venter nr 2.. jeg føler meg rett og slett for gammel. Orker lite, og synes det er enormt krevende. Ville også hatt yngre besteforeldre som ville vært i livet til barna enda lenger.. 

Anonymkode: 2f6fa...1f1

Du kan jo ikke si at 25-26 år er perfekt alder når du ikke har noen erfaring med det🙈.

Jeg fikk forøvrig mitt første barn når jeg var 25. Mitt andre når jeg var 27, og venter mitt tredje nå som 37 åring😄.

Føler meg myyye bedre rustet og forberedt denne gangen. Føler meg overhode ikke gammel på noen måte!

Men jeg kan selvsagt ikke si noe enda om hvordan jeg ville takle søvnmangel osv nå i slutten av 30 årene. Det vil tiden vise😅.

Anonymkode: 98c5a...144

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror heller ikke det er noen «perfekt» alder for å få barn. Og man trenger ikke ha utdannelse, hus og alt klart før man får barn. Jeg fikk selv mitt første barn da jeg var 21 år. Og har etter det studert i flere år, fått fast jobb etter utdannelse og kjøpt bolig de siste årene. Nå er jeg 29 og prøver å få barn nr 2 med ny samboer. Men synes ingen av tidspunktene er mere «perfekt» enn det andre. Føler det var riktig tid å få barn den gang da, og føler også det er riktig tid nå😊 

Anonymkode: ce00f...3fc

AnonymBruker
Skrevet

I moteretning til det mange tror så finnes det ikke noen perfekt alder. Det må kjennes riktig for deg, også er det selvsagt viktig st livet ditt er stabilt. Har du funnet riktig mann, har dere et greit sted å bo, er du ferdig med festing, reising, osv. Når ungen kommer er du ganske stuck, i hvert fall de første to årene. Fet er amming, lite søvn, osv. Jeg var 27 første gang jeg ble mor og det var tøffere enn jeg trodde 

Anonymkode: f8509...f74

AnonymBruker
Skrevet

For meg er det perfekt 29-30år. 
Tatt lang utdannelse, reist mye, opplevd masse, brukt mange år for å endelig kapre drømmejobben 😄 Funnet mannen i mitt liv, og vi har eit godt og stabilt forhold 😍 Hadde følt at jeg hadde gått glipp av noe om jeg hadde startet tidligere. Og nå føler jeg meg klar for neste rolle og livsreise. 

Anonymkode: 2c318...dbf

AnonymBruker
Skrevet

Tror absolutt det er best å være ferdig med utdannelse og ha økonomien på plass før barna kommer.

Jada, det er de som tar utdannelse med småbarn. Men vil tro det ikke er mange. For de fleste blir det med tanken...

Anonymkode: 526e8...c39

Gjest Tamsi
Skrevet

Det finnes ingen perfekt alder, bare livssituasjon. Ser noen sier min alder, 25-26. Barn for min del har aldri vært uaktuelt enn det er nå! Jeg var faktisk bedre rustet da jeg var 19, da var jeg ikke i avstandsforhold, mellom to jobber og masse eksamener, for ikke å nevne midt i en coronakrise.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...