Gå til innhold

Når skal et barn kunne bygge lego?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Når bør et barn forstå brukermanualen og klare å sette sammen duplo selv?

Og når bør det klare å sette sammen f.eks. Lego city (de minste pakkene) etter bruksanvisning selv?

Ødelegger barna deres alle biler/fly etc de har bygget? Lar du dem leke med det de har bygget?

Når kunne ditt barn disse tingene?

Anonymkode: 22f36...2e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Står anbefalt alder på Legopakningene.

Å lese instruksjon selvstendig uten hjelp fra voksen i det hele tatt tar litt tid.

De klarer å bygge etter instruksjon før hvis en voksen hjelper til å holde orden på sidetall og følger litt med.

Min var kanskje fire når han bygget city, men da med voksen som fulgte med og sa fra om noe ble feil.

Som femåring snart seks kunne han bygge selvstendig de større pakkene med Ninjago f eks.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er vel ikke akkurat en alder de skal klare det, kommer jo litt an på om interessen er der. Vår eldste begynte med Lego da han var 3,5 kanskje. Nå er han 5,5 og klarer å bygge all slags Lego selv, også de settene beregnet på eldre barn/voksne. Han leser manualen bedre enn meg 😅 men han har også virkelig interessen for det og elsker Lego. Han bygger også mye etter egen fantasi, leker med det, bygger opp og tar fra hverandre igjen. Han får gjøre akkurat hva han vil med legoen, den er jo hans. Eneste krav vi har er at det ikke skal ligge å flyte Lego overalt pga lillesøster. 

Anonymkode: b2852...eef

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det finnes ikke noe bør og skal mener jeg. Veldig mye handler om preferanser, motivasjon og interesse.

Mitt eldste barn begynte å bygge lego etter instruksjon som 4 åring. Elsker LEGO fremdeles, liker best å bygge slik de er tenkt, men kan også bygge etter fantasi. 

Kompisen liker å leke med LEGO, men hater å bygge LEGO,og får andre til å bygge for seg. Får det sikkert til, men liker det ikke. Er en oppegående velfungerende gutt det. 

Mitt yngste barn synes LEGO kan være spennende, men viser ingen interesse for å bygge selv. Gir det bare til storebror, så han kan bygge. Er ikke like interessert i lego. 

Om jeg lar dem leke med det de har bygd? Ja, hva skal ellers være vitsen? Leker til pynt høres jo ut som barne-tortur. Og en god inspirasjon til den første LEGO-filmen! 

Anonymkode: c4041...d11

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har to gutter. Han ene elsker lego. Han har bygget lego siden han var to år. Før det var det duplo. Han begynte vel å sette sammen etter enkle bruksanvisninger som treåring. Også har det selvfølgelig økt i vanskelighetsgrad ettersom årene har gått. Han bygde høyere vanskelighetsgrad i techniklego enn alder. Kan ikke helt se hvorfor jeg ikke skal la han leke med legoen. Det styrer han selv. Bare han rydder opp når han er ferdig.

Den andre gutten har aldri bygget lego, virkelig aldri. Han hadde ikke fått det til om han hadde fått betalt for det. Det ligger bare ikke for han og han liker det ikke. 

Anonymkode: 76df8...228

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

fra 5 år klarer min unge å forstå og bygge selv

Og når bør det klare å sette sammen f.eks. Lego city (de minste pakkene) etter bruksanvisning selv? Bruker lego friends her

Ødelegger barna deres alle biler/fly etc de har bygget? Lar du dem leke med det de har bygget?de ødelegger ikke med en gang, leker med det ganske lenge.

Anonymkode: 6648c...671

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når vi holdt på med Duplo så trengte vi jo ikke bruksanvisning, men på Lego så var han vel 3 når han forsto hvordan det skulle bygges ut i fra tegningene. Men han har alltid likt å lage sine egne kreasjoner. så de har helste vært bedre enn originalen. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å klare å følge en instruksjon, handler mye om logisk tenkning, og alder på når de klarer det avhenger veldig av interesse og hvor mye du har stimulert til logisk tenkning opp igjennom. Min jente på 6 klarer å bygge det meste lego friends nå. Duplo og enkle ting har hun klart en stund, men det er nok ikke så stor forskjell på enkle og vanskelige ting. Det viktige er å forstå konseptet ved at en todimensjonal tegning representerer noe tredimensjonalt. Det kan se selvfølgelig ut når du klarer å se det, men det å oversette fra to til tre dimensjoner i hodet, er faktisk ganske vanskelig for mange. 

Når det gjelder hvordan de leker med legoen, varierer det mye. Min eldste likte best å bygge, og når det var ferdig var hun ferdig hvis ikke hun tok det fra hverandre og bygget en gang til. Mellomste bygget masse på frihånd og var ikke så nøye på at ting skulle være som på tegningen. Han holdt på med duplo lenge, for det ble mye større bygninger enn lego. Yngste vil at det skal være akkurat som på tegningen, og leker masse med rollespill. Og alle har selvfølgelig fått leke med det de har bygget. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvorfor skulle de ikke få leke med det de bygger? Eller for den del knuse det og bygge noe annet? Hjemme fikk vi alltid frie tøyler med Lego.

Anonymkode: e454c...e24

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har to gutter. Han ene elsker lego. Han har bygget lego siden han var to år. Før det var det duplo. Han begynte vel å sette sammen etter enkle bruksanvisninger som treåring. Også har det selvfølgelig økt i vanskelighetsgrad ettersom årene har gått. Han bygde høyere vanskelighetsgrad i techniklego enn alder. Kan ikke helt se hvorfor jeg ikke skal la han leke med legoen. Det styrer han selv. Bare han rydder opp når han er ferdig.

Den andre gutten har aldri bygget lego, virkelig aldri. Han hadde ikke fått det til om han hadde fått betalt for det. Det ligger bare ikke for han og han liker det ikke. 

Anonymkode: 76df8...228

Signerer denne. Dette handler utelukkende om interesse. Den ene gutten min bygde Chima-lego med bruksanvisning fra han var 3 år. Den andre gutten min er 7 år nå og har aldri giddet å kaste et blikk etter lego i det hele tatt. 

Anonymkode: 093bd...594

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Eldste her er 4 1/2, har bygd med lego siden han var 4. Han er flink til å følge bruksanvisning, men tar det for mange minutter så har han ikke tålmodighet lenger. 

Han er helt rå på å bygge og konstruere selv. Vi trodde han ville bli lei seg når lillebror knuste bilene som var nøysomt bygd opp etter tegning, men her er det nye kreative kjøretøy og/eller romraketter hver dag og det er å bygge etter fantasi som er stas. 

Anonymkode: b349b...97e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geirfuglen

Tror det er helt vanlig å være 5 før man kan bygge etter bruksanvisning. Det er min erfaring i alle fall. Har selv en på 3 som bygger duplo etter fri fantasi. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det står på pakken og det handler mye om interessen til barnet. Her i huset bygger vi som regel etter instruksene, men barnet elsker også å lage egne figurer og det får han lov til. Det er barnets lego og han bestemmer selv om han vil bygge om figurene. 

Anonymkode: babe3...5a3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WhisperingWind
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og når bør det klare å sette sammen f.eks. Lego city (de minste pakkene) etter bruksanvisning selv?

Ødelegger barna deres alle biler/fly etc de har bygget? Lar du dem leke med det de har bygget?

Hæ? Om de får lov å leke med det de har bygget?

Selvfølgelig skal barna få lov å leke med lekene sine. Rive det fra hverandre og bygge igjen eller etter egen fantasi. Noe annet hadde vært veldig rart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mine bygget etter bruksanvisning med litt hjelp før de fylte 4 (husker de fikk masse til bursdagen, og de bygde de minste pakkene selv).

Etter at de er bygget, så bygger de de gjerne om og lager andre ting. Det er kreativt og utviklende, og det er deres leker. Lego som er helt fra hverandre, går i legokassen. SKjønner at det er kjipt om dere har kjøpt brannstasjoner til over 1000 kr, men etter et par unger, så har jeg lært at så lenge den ikke kan stå i fred på hylla uten å bli demontert (og hvorfor skulle den det?), så er det bare dumt å kjøpe så store/dyre lego. 

Anonymkode: 462c1...7ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...