Gå til innhold

Tisper og territorie

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Leggermerke til at tispevalpen vår holder seg innenfor tomtegrensen selv når vi ikke er der med direkte oppsyn. Jeg er vant med andre raser som flyr hit og dit, da hannhunder. Dette jeg har nå er en fuglehund på 8 mnd og hun virker ikke interessert i naboområdene. Ikke keen på å snuse rundt utenfor «sitt eget».Hun ser ikke ut til å bry seg om unger, joggere eller andre forbipasserende. Jeg synes det er helt fantastisk å kunne ha henne løs på denne måten men lurer på om jeg kanskje ikke kan forvente at det fortsetter slik. Og er det lov?hvordan gjør dere det? Vi har stor tomt og en spennende hage som byr på nok av stimuli, men samtidig naboer (med hund) i alle himmelretninger inntil tomta vår (boligfelt). Hvordan er deres hunder på dette?

Anonymkode: 93b67...2f0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lar aldri hundene være løse ute uten tilsyn. Lufter de alltid uten bånd og de er ofte med ute i hagen, men alltid under tilsyn. Fort gjort at de leker og ting går litt fort og plutselig er de ute på veien.

AnonymBruker
Skrevet

Min erfaring er at tisper er bedre på å holde seg i nærheten/på tomta enn hanner. Men pass på i løpetida 😁

I båndtvangstida er det jo ikke lov, med mindre hele tomta er forsvarlig inngjerda. 

Anonymkode: fd860...ca1

Skrevet

Voksne tisper som ikke er i løpetid har som regel mindre interesse av å oppsøke andre hunder, det er mer en hannhundgreie.

Jeg hadde likevel ikke stolt på at det ville fortsette slik. Også tisper kan finne en interessant lukt de vil undersøke. Nå skriver du ikke om din tispe har hatt sin første løpetid, men hvis ikke så kan hun få den når som helst - og DA vil hun oppsøke andre hunder! I tillegg har du en fuglehund som lett kan ta etter ferten av en fugl.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en tispe som ikke vil gå ut i hagen/utfor huset alene. Jeg kan sove på sofaen og ha terrassedøren bak huset på vidt gap, men hun går aldri ut og er en sånn type som jeg omtrent må holde i hånda noen ganger for at hun skal forte seg ut å tisse i hagen. Hun er veldig opptatt av å være nær flokken hele tia og vi nyter også godt av at hun kan være mye løs.

Anonymkode: d2e17...eb2

Skrevet

Våre to tisper (gjeterhunder) holder seg rundt huset, så de er som regel uten bånd når vi er ute sammen med dem. Men det skjer jo at de vimser seg utenfor tomtegrensa mens de leker eller lukter rundt, så hadde aldri latt dem være løse uten å være under oppsyn. De har alltid vært «hjemmekjær» ☺️

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...