Gå til innhold

Kan en 12-åring sitte barnevakt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en ansvarlig og moden 12 åring, som har passet lillesøster noen timer innimellom når det trengs mtp jobb. Lillesøster er 6 år. 

Jeg er 100% alene med dem, og nå har jeg fått endel kveldsvakter fremover. Dvs jobb fra 15-23. Vi bor i blokk, og jeg har en god venninne som bor 2 etasjer over meg, samt ei som bor i naboblokka 20 meter unna. 

Er det innafor og la barna være sammen med venninnen min i de timer frem til leggetid, og at fra kl 20-23 er alene hjemme? Lillesøster legger seg 20, og storesøster 2130. Venninnen min /naboen min vil da gå ned ved leggetider å sjekke at de har lagt seg. 

Storesøster har selvsagt telefon, ellers er det bare løpe opp 2 trapper om det skulle være noe. 

Høres dette okei ut? Eller bør jeg finne en annen løsning? 

Anonymkode: 23bd8...5d9

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg mener du bør finne en annen løsning da jeg syns 12 år er for ungt men om dine venninner er 100% tilgjengelig kanskje det kan funke, det kommer jo ann på mye mer enn bare alder.. 

• Liker 2
Skrevet (endret)

Jeg har en som er 11 og jeg kan lett se for meg at han kunne passet søsknene på kveldstid neste år. De er allerede alene hjemme sammen 2-3 timer med jevne mellomrom fordi vi handler eller andre ting. Slik du beskriver det, at de har telefon de kan ringe deg på, at venninnen din tar på seg ansvaret som "bakvakt" og at barna vet de kan gå dit om det er noe synes jeg det er innafor. Jeg ville ikke valgt en fremmed barnevakt så ung (selv om jeg selv satt barnevakt fra jeg var 13), men søsken synes jeg er ok. Jeg forutsetter at barna selv synes det er greit å være hjemme alene så sent/etter at det har blitt mørkt.

Når det er sagt, hvis venninnen din stiller opp på såpass mye her, hvorfor kan ikke hun sitte barnevakt? Hun skal være sammen med dem fra 15 til 20, hvorfor kan hun ikke bli værende til du kommer hjem kl 23? Hun sitter vel bare i egen leilighet og ser på TV uansett, det kan hun like godt gjøre i din? 

Endret av Arkana
  • Liker 8
Skrevet
17 minutter siden, Arkana skrev:

Jeg har en som er 11 og jeg kan lett se for meg at han kunne passet søsknene på kveldstid neste år. De er allerede alene hjemme sammen 2-3 timer med jevne mellomrom fordi vi handler eller andre ting. Slik du beskriver det, at de har telefon de kan ringe deg på, at venninnen din tar på seg ansvaret som "bakvakt" og at barna vet de kan gå dit om det er noe synes jeg det er innafor. Jeg ville ikke valgt en fremmed barnevakt så ung (selv om jeg selv satt barnevakt fra jeg var 13), men søsken synes jeg er ok. Jeg forutsetter at barna selv synes det er greit å være hjemme alene så sent/etter at det har blitt mørkt.

Når det er sagt, hvis venninnen din stiller opp på såpass mye her, hvorfor kan ikke hun sitte barnevakt? Hun skal være sammen med dem fra 15 til 20, hvorfor kan hun ikke bli værende til du kommer hjem kl 23? Hun sitter vel bare i egen leilighet og ser på TV uansett, det kan hun like godt gjøre i din? 

Jeg vet at storesøster lett tar på seg ansvaret, hun er veldig moden og ansvarsfull for alderen, men vil likevel ikke legge for mye på henne. 

Venninnen min har selv 2 små barn hun er alene med, så hun kan ikke forlate leiligheten annet en å løpe ned å sjekke at alt er ok. Ellers hadde det vært 0 stress 😊

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Nei, jeg synes dette blir feil. Jeg skjønner du står i en presset situasjon, men å forlate to så små barn systematisk hver uke/måned fra 20.00-23.00 er ikke bra. Ikke bra i det hele tatt. Hvor er barnefar? 

Anonymkode: 80ef3...8f7

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

En 12-åring kan være barnevakt, men ikke fast! Så denne løsningen synes jeg er veldig dårlig.

To sovende barn alene er heller IKKE greit 

Anonymkode: 27844...347

• Liker 5
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Jeg synes det høres helt OK ut, dersom 12-åringen selv er komfortabel med det.

AnonymBruker
Skrevet

Min 14-åring har passet 10-åring og 6-åring i mange timer, og også lagt dem, men jeg hadde ikke latt dem være alene fast, selv med bakvakt. Om det er snakk om at de er hos din venninne frem til leggetid og så er alene etter de har lagt seg, høres det helt greit ut så lenge de selv godtar det. 

Anonymkode: bc0b5...f04

• Liker 1
Skrevet (endret)

Lett, -helt innafor... Vi overlevde da i gamledager... -Søs er 2 år eldre enn meg, -hadde nøkkel rundt halsen, fra barnehage jeg,

-null stress. ( Hva vi gjorde av "morro" var jo en annen ting... ) Men så lenge de har voksne de kan kontakte i oppgangen, og seff har telefon, -lært att 113 = Ambulanse etc. ... Kjør på, -sikkert bra for de..!

a.

Endret av Sliten&kjørt52
  • Liker 6
Skrevet

Dette er ikke fast, men snakk om noen kvelder i måneden. Jeg hadde aldri satt 12 åringen til å passe fast hver kveld.

Jeg har ei venninne som kan ha de noen av kveldene når hun ikke jobber selv, men det er ikke sagt at hun kan gjøre det hver eneste gang jeg jobber. 

Og jeg har de 100% fordi barnefar ikke er involvert. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Mine syntes det var stas å få ansvar, men det ble også litt ekstra snoking i kjelleren om ikke vi var hjemme. 

Anonymkode: bc0b5...f04

• Liker 5
Skrevet

Jeg er også enig i at dette ikke bør være fast. Og for min del er som sagt forutsetningene 1) at barna kan kontakte deg når som helst på telefon og 2) at det er andre voksne innen få minutter unna som er tilgjengelie og inneforstått med at de stiller opp om barna har behov for det eller noe skulle skje. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ingen problem med å la en 12-åring være barnevakt.

Anonymkode: ed490...bbc

• Liker 8
Skrevet
1 time siden, LatersBaby skrev:

Venninnen min har selv 2 små barn hun er alene med, så hun kan ikke forlate leiligheten annet en å løpe ned å sjekke at alt er ok. Ellers hadde det vært 0 stress 😊

Men da kan hun med andre ord ikke bli der og hjelpe til om noe ikke er ok? Det er begrenset hvor mye hjelp det er i en bakvakt som ikke kan stille opp om det skulle skje noe.

Som en enkelthendelse eller en gang i blant ville jeg tenkt at det var ok, men dette høres mye ut. Det kan gå helt fint, men 12 år er ikke så gammelt hvis noe ikke går helt etter planen. Jeg satt barnevakt for lillebror (5 år yngre) av og til da jeg på den alderen - jeg var moden og ansvarsfull og han var stort sett lett å ha med å gjøre, men vi hadde et par episoder da han plutselig ikke synes det var greit å være hemme alene med meg likevel. Ikke fordi han gjorde seg vrang, men av en eller annen grunn ble han utrygg. Det skjedde forsåhvit ikke noe galt, men det var lite trivelige opplevelser for oss begge, og jeg ville ikke være barnevakt en stund etter det. 

• Liker 2
Skrevet

du må teste om 12-åringen våkner av røykvarsleren din. Det er ikke alle barn som gjør det. hvis hun ikke gjør det er det i hvert fall no-go. jeg tror jeg ville funnet en annen løsning. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg satt selv bv fra jeg var 9 år, over natta!😂. Har idag to unger på 6 og 11, og det er helt uaktuelt at den eldste er barnevakt mer enn at jeg løper i butikken 3 min unna. Men så er hun uansvarlig til tider og lite selvstendig for alderen da. Uansett synes jeg det er i yngste laget, barn skal ikke ha ansvar for andre barn. 

Anonymkode: be244...006

Skrevet

Skjønner det er delte meninger om dette 😅 Jeg er usikker selv om det er helt forsvarlig, derfor jeg tenkte å høre med andres erfaringer/råd. Får i første omgang sjekke andre muligheter, da jeg selv er mest komfortabel med at noen sitter her og passer dem de få timene det trengs 😊

AnonymBruker
Skrevet

Forskjell fra 12-åring til 12-åring. Jeg passet min bror på 2 ofte når jeg var 12, men gjorde nok ikke det på kveldstid da. Men derimot min søster på 16, hun hadde ikke kunne passet min sønn på 5, er altfor umoden til det. (Kanskje en halvtime mens jeg er i butikken og sånn bare) Så er forskjell fra person til person! 

Anonymkode: b232e...8fc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, LatersBaby skrev:

Skjønner det er delte meninger om dette 😅 Jeg er usikker selv om det er helt forsvarlig, derfor jeg tenkte å høre med andres erfaringer/råd. Får i første omgang sjekke andre muligheter, da jeg selv er mest komfortabel med at noen sitter her og passer dem de få timene det trengs 😊

Jeg har tenkt på situasjonen din de siste dagene og synes det er utrolig trist at du som alenemor skal være i en sånn skvis. Jeg mener likevel at det ville vært bedre om barna heller overnattet for eksempel hos din venninne I blokka som selv har to barn, eller den andre venninnen som bor i en annen blokk. Så får du heller betale noen ekstra kroner for dette og påta deg rollen som barnevakt for deres barn i retur ved et annet tidspunkt.

Barn bør ikke legge seg selv, de bør ikke sitte alene i tomt hus om kvelden/natta. Det handler om noe langt mer enn kun «de timene» der og da. Det handler om omsorg, helhetlig. Det handler om trygghet og stabilitet. Å vite at de ikke er tvunget til å være i en slik posisjon hvor de skal takle det alene. 
Finn en annen løsning. Og si nei takk til kveldsvakt. Forklar situasjonen med arbeidsgiver. Jeg vil påstå at du skal strekke deg langt for å unngå at barna dine blir sittende i en slik situasjon.

Anonymkode: 80ef3...8f7

• Liker 1
Gjest Mysticgirl
Skrevet

Da jeg var 12 år satt jeg ofte barnevakt for nabobarna , jeg både pusset tennene og la dem, mens foreldrene var på fest. Sov over alene med to små barn til de kom hjem i 4-5 tiden på morgenen. Passet også ofte broren min på kveldstid, om mamma og pappa skulle bort.Så du kan helt klart la storesøster passe lillesøster om hun er moden nok for det :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...