AnonymBruker Skrevet 30. april 2020 #1 Skrevet 30. april 2020 Hva nå? Hva er passende straff for det? Hvor mye koster det å reparer? Innafor å la ungen bruke alle sparepengene sine selv? Hun ble sint da hun ikke fikk til noen skoleoppgaver og kastet brettet hardt i bakken. Hun er 12 år. Hvordan lære henne å håndtere frustrasjon og sinne? Anonymkode: ececf...1bf
AnonymBruker Skrevet 30. april 2020 #2 Skrevet 30. april 2020 Dette tenker jeg du tar fra sparepengene hennes, så kommer hun nok ikke til å ødelegge ting fremover. Anonymkode: 6c0fd...a23 28
Gjest WhisperingWind Skrevet 30. april 2020 #3 Skrevet 30. april 2020 Går det ikke under innboforsikring? Hun skal selvsagt kjenne på konsekvensen. Mindre lommepenger en lengre periode. Det svir. Penger fra sparekonto merker hun jo ikke noe til.
AnonymBruker Skrevet 30. april 2020 #4 Skrevet 30. april 2020 Dette er skolen sin iPad. Hun har spart ril ny mobil og fått penger til jul og bursdag. Egenandelen er på 5000kr nå. Hun har pengene i en safe på rommet sitt. TS Anonymkode: ececf...1bf 4
AnonymBruker Skrevet 30. april 2020 #5 Skrevet 30. april 2020 1 minutt siden, AnonymBruker said: Dette er skolen sin iPad. Hun har spart ril ny mobil og fått penger til jul og bursdag. Egenandelen er på 5000kr nå. Hun har pengene i en safe på rommet sitt. TS Anonymkode: ececf...1bf Hva har det med saken å gjøre da? Anonymkode: fbd4f...cd2 5
AnonymBruker Skrevet 30. april 2020 #6 Skrevet 30. april 2020 Jeg tenker hun må erstatte det. Særlig siden det er skolens utstyr Anonymkode: 0ccee...154 23
AnonymBruker Skrevet 30. april 2020 #7 Skrevet 30. april 2020 Det lureste er nok å la henne betale for det selv, selv om det er kjempekjipt når hun har vært flink til spare penger til mobil. I lengden vil hun nok ha større nytte av å lære at dersom man lar følelser ta overhånd og skader eiendeler, folk eller seg selv i affeksjon, får det konsekvenser. Da gjør man det ikke igen. Sikkert også lurt å ha en samtale rundt følelsene sinne og frustrasjon, og vise forståelse for at dette er sterke følelser og at det kan være vanskelig å kontrollere. Snakk om hvordan man kan håndtere disse følelsene på en sunn måte, og få utløp på en måte som ikke får konsekvenser senere. Anonymkode: 52a0a...d57 19
Juniper Skrevet 30. april 2020 #8 Skrevet 30. april 2020 De 5000 går fra hennes sparepenger, selvsagt. Hun gjorde dette med overlegg, og trenger ikke noen ny mobil når hun knuser ting i sinne. 30 1
SPOCA Skrevet 30. april 2020 #9 Skrevet 30. april 2020 Hun bruker selvsagt egne oppsparte midler. Handlinger må få konsekvenser. 6
AnonymBruker Skrevet 30. april 2020 #10 Skrevet 30. april 2020 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva har det med saken å gjøre da? Anonymkode: fbd4f...cd2 At det ikke har noe med innboforsikring, og at det er kommunens eiendom. Anonymkode: ececf...1bf
AnonymBruker Skrevet 30. april 2020 #11 Skrevet 30. april 2020 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette er skolen sin iPad. Hun har spart ril ny mobil og fått penger til jul og bursdag. Egenandelen er på 5000kr nå. Hun har pengene i en safe på rommet sitt. TS Anonymkode: ececf...1bf Da vil hun merke at sparepengene forsvinner. Ellers kunne en konsekvens også være at hun må sitte ved et fast bord et annet sted enn på rommet sitt der det er pc som ikke kan tas med hvor som helst. Og så må dere snakke om alternative måter å takle sinnet på. Trampe i gulvet eller kaste noe mykt, eller gå ut for å kaste stein eller noe. Anonymkode: 55de8...1c0 4
AnonymBruker Skrevet 30. april 2020 #12 Skrevet 30. april 2020 Jeg ville også tenkt at hun bør erstatte det. Men bare delvis. Feks ved å ikke få lørdagsgodt og andre luksusting hun ønsker seg. Vente med ny mobil. Vi voksne er en del av problemet her. Vi gir en skikkelig dyr ting til barn. Ting som er relativt skjøre (elektronikk)Til barn som ikke kan forstå hvor mye 5000 kroner er.. Anonymkode: d49a2...f7d 13 1
Gjest DEN NAKNE GARTNER Skrevet 30. april 2020 #13 Skrevet 30. april 2020 47 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva nå? Hva er passende straff for det? Hvor mye koster det å reparer? Innafor å la ungen bruke alle sparepengene sine selv? Hun ble sint da hun ikke fikk til noen skoleoppgaver og kastet brettet hardt i bakken. Hun er 12 år. Hvordan lære henne å håndtere frustrasjon og sinne? Anonymkode: ececf...1bf For å si det sånn: Hva lærer hun ved å ikke erstatte det hun har ødelagt? Og du kan jo spørre henne:hvem hun mener at skal betale for nettbrettet hun ødela?
AnonymBruker Skrevet 30. april 2020 #14 Skrevet 30. april 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg ville også tenkt at hun bør erstatte det. Men bare delvis. Feks ved å ikke få lørdagsgodt og andre luksusting hun ønsker seg. Vente med ny mobil. Vi voksne er en del av problemet her. Vi gir en skikkelig dyr ting til barn. Ting som er relativt skjøre (elektronikk)Til barn som ikke kan forstå hvor mye 5000 kroner er.. Anonymkode: d49a2...f7d Hallo! Hun er 12 år, ikke 5. Det er dessuten ikke TS og familien som har gitt henne en dyr iPad, det er skolemateriell. Anonymkode: ce6f4...d4c 32
Juniper Skrevet 30. april 2020 #15 Skrevet 30. april 2020 De der skole-ipadene kommer gjerne i skikkelig polstra hylster, og tåler litt juling. Hun har jo virkelig gått inn for å ødelegge den! 10
AnonymBruker Skrevet 30. april 2020 #16 Skrevet 30. april 2020 Kommer det ikke fram på kontakten for lån hva som er konsekvensen ved uaktsom bruk? Kanskje vise henne det. Anonymkode: 1deb1...bee 2
AnonymBruker Skrevet 30. april 2020 #17 Skrevet 30. april 2020 Ta en snakk med henne når ting har roet seg ned. sett deg skikkelig ned for å snakke med henne, og virkelig lytt til hva hun har å si. ang. Nettbrettet, ikke gjør noe som helst før du har snakket med skolen og IT. De kan ha forsikringer på det som du tukler med ved å prøve å få det reparert/ erstattet selv. Anonymkode: e9d28...47e 3
AnonymBruker Skrevet 30. april 2020 #18 Skrevet 30. april 2020 Kjære vene ts, her har du gått så mange dårlige svar at jeg blir helt matt. Lurer på hva gjennomsnittsalderne på de som har svart er. Å straffe jenta ved å få henne til å bruke alle sparepengene sine er ganske voldsomt. Som forelder er du ansvarlig for tingene dine barn ødelegger. "Straff barnet, så gjør de i hvertfall ikke sånn igjen" har lure forskere kommet fram til at ikke virker, men kvinneguiden henger ikke helt med. Problemet her er jo ikke hvem som skal betale, men at 12-åringen ble så sint fordi hun ikke mestret noe, at hun kastet noe verdifullt i gulvet. Hun rakk nok ikke tenke konsekvenser før det skjedde, og gjør nok ikke det neste gang heller. De fleste her har oversett det siste spørsmålet ditt, altså hvordan lære barnet å håndtere sinne. Her vil jeg anbefale Aftenpostens podcast foreldrekoden. De har både en episode om sinne og en om hvorfor straff og belønning ikke virker. Legger også med første og beste artikkel jeg fant om straff. Det er viktig å lære å håndtere store følelser, men vanskelig å lære bort. Hun skal ikke trenge å ha det sånn at hun blir illsint av å ikke få til noe på skolen, det skjer jo omtrent alle fra tid til annen, så dette må jobbes videre med. Lykke til videre! https://www.kk.no/mamma/derfor-bor-du-ikke-straffe-barna-dine/72021124 Anonymkode: b2f20...312 39
AnonymBruker Skrevet 30. april 2020 #19 Skrevet 30. april 2020 En ting til, hva lærer jenta om sparing om du tar fra henne pengene hun har brukt tid på å spare opp? Jeg vil tro hun lærer at det ikke er noen vits å spare, fordi neste gang hun mister kontroll eller har et uhell eller hva det skulle være, så er hun tilbake på 0. Med mindre du tror at det å ødelegge læringsbrettet (er det et ord?) var gjennomtenkt..? Anonymkode: b2f20...312 12
AnonymBruker Skrevet 30. april 2020 #20 Skrevet 30. april 2020 7 minutter siden, AnonymBruker said: Kjære vene ts, her har du gått så mange dårlige svar at jeg blir helt matt. Lurer på hva gjennomsnittsalderne på de som har svart er. Å straffe jenta ved å få henne til å bruke alle sparepengene sine er ganske voldsomt. Som forelder er du ansvarlig for tingene dine barn ødelegger. "Straff barnet, så gjør de i hvertfall ikke sånn igjen" har lure forskere kommet fram til at ikke virker, men kvinneguiden henger ikke helt med. Problemet her er jo ikke hvem som skal betale, men at 12-åringen ble så sint fordi hun ikke mestret noe, at hun kastet noe verdifullt i gulvet. Hun rakk nok ikke tenke konsekvenser før det skjedde, og gjør nok ikke det neste gang heller. De fleste her har oversett det siste spørsmålet ditt, altså hvordan lære barnet å håndtere sinne. Her vil jeg anbefale Aftenpostens podcast foreldrekoden. De har både en episode om sinne og en om hvorfor straff og belønning ikke virker. Legger også med første og beste artikkel jeg fant om straff. Det er viktig å lære å håndtere store følelser, men vanskelig å lære bort. Hun skal ikke trenge å ha det sånn at hun blir illsint av å ikke få til noe på skolen, det skjer jo omtrent alle fra tid til annen, så dette må jobbes videre med. Lykke til videre! https://www.kk.no/mamma/derfor-bor-du-ikke-straffe-barna-dine/72021124 Anonymkode: b2f20...312 Jeg signerer denne og tenker at det viktigste jenta trenger å lære er hvordan mestre sinne. Man lærer ingenting av å bli straffet for å gjøre noe man ikke klarte å kontrollere. Jeg er enig i at hun som naturlig konsekvens kan være med og betale noe av det, men hovedfokuset bør være mestringsstrategier. Anonymkode: 6a2f6...59e 17
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå