AnonymBruker Skrevet 30. april 2020 #1 Skrevet 30. april 2020 Altså, jeg er blant de heldige som har vært i arbeid helt siden jeg var student. Slet litt med å få min første jobb innen mitt fagområde og benyttet da muligheten for praksisplass via NAV og fikk etter en tid fast jobb innen mitt fagområde. Praksisplassen fant jeg selv, så eneste støtte fra NAV den gangen, var litt økonomisk støtte i løpet av praksisperioden. Har dermed ingen erfaring med NAV i senere tid. Jeg er i 40 årene nå. For noen dager siden snakket jeg med en venn som har vært arbeidsledig en stund. Jeg skjønner at det er vanskelig å finne jobb nå pga koronaen som gjør at "halve" Norge er permittert/har mistet jobben, så jeg forventer absolutt ikke at vennen min skal finne jobb akkurat nå. Det jeg stusset på var at han snakket om at NAV gjorde så lite for å hjelpe ham. Han sier han har fått informasjon (via mail?) om jobber som kan passe ham og noen av dem kunne han tenke seg. Problemet er bare at han aldri hører noe mer etter denne første beskjeden. Jeg spurte da om han hadde søkt på disse jobbene, men "nei" det hadde han ikke. Han visste ikke hvordan NAV gjorde det, men tydeligvis tror han at NAV søker for ham eller noe og sitter bare å venter på å få beskjed om at han har fått jobb/skal til intervju. Da må jeg bare spørre; er det slik det fungerer? Jeg ville trodd at de mailene fra NAV var tips om jobber han kan søke på, men at han må søke selv? Anonymkode: 4de6f...919
Strikkegurine Skrevet 30. april 2020 #2 Skrevet 30. april 2020 NAV finner ikke jobb til deg nei. Du må søke selv. De kan være behjelpelige med å feks finne stillinger som kan passe, men søke og skaffe jobb er helt og holdent ditt ansvar. 7
AnonymBruker Skrevet 30. april 2020 #3 Skrevet 30. april 2020 Nei, du må finne jobb selv. Anonymkode: 4a729...6a6 2
AnonymBruker Skrevet 30. april 2020 #4 Skrevet 30. april 2020 Nei, NAV finner ikke jobb til folk. Men NAV har god kontakt med arbeidsmarkedet og vet hvem som trenger folk, og hvis disse firmaene ønsker at NAV skal sende de CVer som NAV har og man matcher, så kan man bli spurt om det. NAV sender ikke ut CVer uten å spørre først. Hvert lokalkontor har egne markedsteam som kun jobber mot markedet. Og de jobber hardt i disse tider. Det er faktisk flere steder som er ute etter ekstra bemanning i disse dager, og de går ofte gjennom NAV. Anonymkode: 4de64...b17 3
AnonymBruker Skrevet 30. april 2020 #5 Skrevet 30. april 2020 Nei, de finner ikke jobb til folk. Synes egentlig det er synd vi ikke har flere statseide arbeidsplasser man kunne brukt til slikt. Sånn at folk hadde kommet innafor, og kunne ha søkt andre stillinger i mellomtiden. Kanskje også tilpasset uføre som har ustabil arbeidskapasitet Anonymkode: 71599...749 1
AnonymBruker Skrevet 30. april 2020 #6 Skrevet 30. april 2020 19 minutter siden, Strikkegurine skrev: NAV finner ikke jobb til deg nei. Du må søke selv. De kan være behjelpelige med å feks finne stillinger som kan passe, men søke og skaffe jobb er helt og holdent ditt ansvar. Var det jeg også trodde, men vennen min virker som han tror noe annet. Synd om han blir gående ledig pga at han ikke søker på de stillingene som kan passe ham da. Anonymkode: 4de6f...919
AnonymBruker Skrevet 30. april 2020 #7 Skrevet 30. april 2020 3 minutter siden, AnonymBruker said: Var det jeg også trodde, men vennen min virker som han tror noe annet. Synd om han blir gående ledig pga at han ikke søker på de stillingene som kan passe ham da. Anonymkode: 4de6f...919 Høres bare ut som latskap fra hans side. Hvem i alle dager setter seg ned og tvinner tommeltotter mens man venter på at NAV skal finne jobb, det høres helt idiotisk ut. Anonymkode: 0b0bc...e09 3
AnonymBruker Skrevet 30. april 2020 #8 Skrevet 30. april 2020 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, NAV finner ikke jobb til folk. Men NAV har god kontakt med arbeidsmarkedet og vet hvem som trenger folk, og hvis disse firmaene ønsker at NAV skal sende de CVer som NAV har og man matcher, så kan man bli spurt om det. NAV sender ikke ut CVer uten å spørre først. Hvert lokalkontor har egne markedsteam som kun jobber mot markedet. Og de jobber hardt i disse tider. Det er faktisk flere steder som er ute etter ekstra bemanning i disse dager, og de går ofte gjennom NAV. Anonymkode: 4de64...b17 Da jeg spurte vennen min om NAV søkte på jobbene for ham, så sa han at han ikke visste hvordan det fungerte. Han syntes det var litt rart selv, da NAV ikke hadde CVen hans? Merkelig... Jeg ble litt satt ut av denne samtalen, så sa bare på slutten at han må ringe NAV og spørre hvordan det fungerer. Han hadde heller ikke fått tilbud om noen kurs eller utdanning, men jeg tenker at den arbeidsledige må ta litt initiativ selv. Finne kurs han har lyst å ta og be om støtte til det f.eks. Jeg våget bare ikke å si for mye, da jeg ikke aner hvordan NAV fungerer. Anonymkode: 4de6f...919
AnonymBruker Skrevet 30. april 2020 #9 Skrevet 30. april 2020 NAV gjør ingenting. Du må søke på jobber/kurs på egenhånd. De kan hjelpe deg, til en viss grad, men da må man ringe og avtale et møte. Ingenting skjer automatisk. Anonymkode: 4bed7...0d9 1
AnonymBruker Skrevet 30. april 2020 #10 Skrevet 30. april 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Høres bare ut som latskap fra hans side. Hvem i alle dager setter seg ned og tvinner tommeltotter mens man venter på at NAV skal finne jobb, det høres helt idiotisk ut. Anonymkode: 0b0bc...e09 Ja, jeg tenker litt slik jeg også. Han klager på NAV, men gjør ingenting selv. Han sjekker ikke engang opp hvilke rettigheter og muligheter han har eller hvordan NAV jobber for å hjelpe ham. Samtidig er han frustrert over å ha gått mye ned i lønn, så fikk inntrykk av at han ønsker seg en jobb slik at han kan få bedre inntekt på sikt. Dette er ingen nær venn av meg og jeg snakker bare med han sporadisk nå og da, så jeg har ikke tenkt å blande meg. Ble bare litt satt ut av samtalen her om dagen. Anonymkode: 4de6f...919
AnonymBruker Skrevet 30. april 2020 #11 Skrevet 30. april 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: NAV gjør ingenting. Du må søke på jobber/kurs på egenhånd. De kan hjelpe deg, til en viss grad, men da må man ringe og avtale et møte. Ingenting skjer automatisk. Anonymkode: 4bed7...0d9 Var slik jeg trodde det var også. Jaja, da skal han slite med å få seg jobb... Anonymkode: 4de6f...919
AnonymBruker Skrevet 30. april 2020 #12 Skrevet 30. april 2020 7 minutter siden, AnonymBruker said: Da jeg spurte vennen min om NAV søkte på jobbene for ham, så sa han at han ikke visste hvordan det fungerte. Han syntes det var litt rart selv, da NAV ikke hadde CVen hans? Merkelig... Jeg ble litt satt ut av denne samtalen, så sa bare på slutten at han må ringe NAV og spørre hvordan det fungerer. Han hadde heller ikke fått tilbud om noen kurs eller utdanning, men jeg tenker at den arbeidsledige må ta litt initiativ selv. Finne kurs han har lyst å ta og be om støtte til det f.eks. Jeg våget bare ikke å si for mye, da jeg ikke aner hvordan NAV fungerer. Anonymkode: 4de6f...919 Han har misforstått eller antatt noe som er feil. NAV sender slike generiske brev med forslag om jobber han kan søke og nå vet jeg ikke prosessen nøyaktig men tror ikke det skjer så mye mer med mindre han går ledig lenge og kanskje må på jobbsøkerkurs eller lignende. Han er kanskje ikke den smarteste personen du kjenner? Han må ihvertfall søke og lete etter jobber selv. Det er kun syke eller mennesker med spesielle behov som får praksisplass av NAV. Disse er som regel ikke vanlige jobber, men man får lønn via NAV. Den lønnen er som regel veldig lav, og ikke ordinær lønn som kollegaene får. Altså ikke noe man vil ha med mindre man absolutt må. Siden du ikke kjenner han noe særlig, så ville ikke jeg blandet meg. Han har da andre venner som kan rette på han. Anonymkode: a73a6...ef9 1
AnonymBruker Skrevet 30. april 2020 #13 Skrevet 30. april 2020 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Han har misforstått eller antatt noe som er feil. NAV sender slike generiske brev med forslag om jobber han kan søke og nå vet jeg ikke prosessen nøyaktig men tror ikke det skjer så mye mer med mindre han går ledig lenge og kanskje må på jobbsøkerkurs eller lignende. Han er kanskje ikke den smarteste personen du kjenner? Han må ihvertfall søke og lete etter jobber selv. Det er kun syke eller mennesker med spesielle behov som får praksisplass av NAV. Disse er som regel ikke vanlige jobber, men man får lønn via NAV. Den lønnen er som regel veldig lav, og ikke ordinær lønn som kollegaene får. Altså ikke noe man vil ha med mindre man absolutt må. Siden du ikke kjenner han noe særlig, så ville ikke jeg blandet meg. Han har da andre venner som kan rette på han. Anonymkode: a73a6...ef9 Har ikke inntrykk av at han er supersmart, nei. Jeg skal ikke blande meg. Jeg gav ham et råd om å ringe NAV og sjekke mer opp, så nå er det opp til ham om han gjør det. Det er uansett ikke mitt problem. Anonymkode: 4de6f...919
AnonymBruker Skrevet 30. april 2020 #14 Skrevet 30. april 2020 NAV vet godt at arbeidsmarkedet i Norge er nettverksbasert. Man får ikke jobb uten å bygge nettverk. Men det vanskelig for NAV å hjelpe folk med å bygge nettverk, derfor vet de godt at de ikke hjelper folk ut i jobb. De holder dem bar i aktivitet for at de ikke skal sove lenge om dagen. Selv om det også er vel og bra. Bare se på Nicolai Tangen. Hvordan fikk han jobben som oljefondsjef? Jo, gjennom nettverk. Og milliardærdatter Andreassen fikk jobb hos Innovasjon Norge gjennom nettverket sitt. I Norge må alle som vil ha jobb bygge nettverk. Anonymkode: 25c55...e51 1
Knirke Skrevet 30. april 2020 #15 Skrevet 30. april 2020 Akkurat nå tror jeg NAV har nok å gjøre. Men i normale tider stilles det krav om at han søker aktivt på jobber for at han skal få utbetalt dagpenger. Om han ikke får jobb blir han sendt på jobbsøker-kurs, og der gjør de det veldig klart og tydelig at det er han selv som skal skrive søknader. 1
AnonymBruker Skrevet 30. april 2020 #16 Skrevet 30. april 2020 3 hours ago, AnonymBruker said: NAV vet godt at arbeidsmarkedet i Norge er nettverksbasert. Man får ikke jobb uten å bygge nettverk. Men det vanskelig for NAV å hjelpe folk med å bygge nettverk, derfor vet de godt at de ikke hjelper folk ut i jobb. De holder dem bar i aktivitet for at de ikke skal sove lenge om dagen. Selv om det også er vel og bra. Bare se på Nicolai Tangen. Hvordan fikk han jobben som oljefondsjef? Jo, gjennom nettverk. Og milliardærdatter Andreassen fikk jobb hos Innovasjon Norge gjennom nettverket sitt. I Norge må alle som vil ha jobb bygge nettverk. Anonymkode: 25c55...e51 Men ingen av disse hadde fått jobbene om de ikke var godt kvalifisert fra før av Anonymkode: 596a3...da8
AnonymBruker Skrevet 30. april 2020 #17 Skrevet 30. april 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Men ingen av disse hadde fått jobbene om de ikke var godt kvalifisert fra før av Anonymkode: 596a3...da8 Selvsagt ikke. Men det er ikke vanskelig å være kvalifisert når stillingsbeskrivelsen er skrevet spesielt for deg. Anonymkode: 25c55...e51 1
AnonymBruker Skrevet 30. april 2020 #18 Skrevet 30. april 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Da jeg spurte vennen min om NAV søkte på jobbene for ham, så sa han at han ikke visste hvordan det fungerte. Han syntes det var litt rart selv, da NAV ikke hadde CVen hans? Merkelig... Jeg ble litt satt ut av denne samtalen, så sa bare på slutten at han må ringe NAV og spørre hvordan det fungerer. Han hadde heller ikke fått tilbud om noen kurs eller utdanning, men jeg tenker at den arbeidsledige må ta litt initiativ selv. Finne kurs han har lyst å ta og be om støtte til det f.eks. Jeg våget bare ikke å si for mye, da jeg ikke aner hvordan NAV fungerer. Anonymkode: 4de6f...919 Han må ta ansvar selv, det er tross alt hans liv. Ingen jobb faller i fanget hans. Han må selv legge inn CVen i systemet, det skal han gjøre når han er arbeidssøker. Men NAV kan som sagt matche jobbønskene hans, så det er viktig at disse også fylles ut. Det går noen elektronisk jobbsøker kurs, men spørs hvor nytte de fleste har av det. Om det er noen kurs han mener han trenger for å bli mer attraktiv på arbeidsmarkedet så kan han høre med veilederen sin om det. Han kan ta kontakt med veilederen sin via aktivitetsplanen. Anonymkode: 4de64...b17
AnonymBruker Skrevet 30. april 2020 #19 Skrevet 30. april 2020 Har selv vært arbeidssøker en stund selv, og får nå utvidet oppfølging med en jobbspesialist. Jeg har ikke noe nettverk selv som er aktuelle, har søkt på utrolig mange jobber, gått rundt og vært aktiv arbeidssøker. Nå skal jeg bare søke der jeg ser for meg en lengre fremtid. Han hjelper meg å skape et nettverk via praksisplasser på aktuelle arbeidsplasser, han sender meg alle former for stillingsutlysninger som jeg kan finne spennende som jeg kanskje ikke har tenkt på som mulighet selv, får meg til å skrive søknad og perfeksjonerer den, hjelper meg å øve til intervju og komme i kontakt med tidligere arbeidere der så jeg får et innblikk i arbeidshverdagen. Jeg er fortsatt den som søker på jobbene, møter opp på møter, søker etter ledige stillinger, snakker med folkene, har intervjuene osv.. De kan jo ikke trylle, jeg må jo finne noe egne muligheter. Han motiverer, pusher og tilrettelegger bare for meg. Anonymkode: 279c3...6b2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå