Gå til innhold

Persille henger med hodet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Veldig ofte når jeg kjøper urter på butikken, så begynner de å henge eller bli matte veldig fort. 

Men denne kjøpte jeg i går, og nå henger den... Basilikumen og gressløken som sto på samme sted, ser mye bedre ut. 

Hva er greia? Hva er hemmeligheten? Annet enn å bruke hele busken på en gang, selvfølgelig 😜

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dette skulle jeg også gjerne visst. Virker som det er en statshemmelighet. 🤔

Anonymkode: a68fc...810

Skrevet

Jeg tror årsaken er for små potter og dårlig jord. Jeg kjøpte en rosmarin til påske, den hadde ganske stor potte og klarte seg til jeg plantet den ut for et par dager siden, men jeg tror det er unntaket heller enn regelen, dessverre.

AnonymBruker
Skrevet

Viktigst: Vann kun fra skål som står under potta. Aldri vann direkte på jorden. 

Jeg har her både basilikum og salvie som jeg kjøpte i november 2019. Begge er i fin form! 

Anonymkode: c53dd...e91

Skrevet

Vann den da.

Planter trenger vann, dette lærte man i barnehagen.

AnonymBruker
Skrevet

Ikke kjøp persille og gressløk i potte, kjøp avskåret pakket i plast. Den du får i pakke er av mye bedre kvalitet - særlig persille i potte er ikke stort mer enn tusenvis av spede frøplanter tett i tett, som ikke tåler noenting, og som ikke smaker noenting heller. Det er på grensen til svindel å selge dette som persille.

Om du har kjøpt i potte: Kutt av hele greia, skyll godt i kaldt vann, rist litt av, og legg urten i plastpose med luft i, feks en ziplock-pose, i kjøleskapet. Da vil den etter en stund bli saftspent igjen, og den vil holde mye lenger enn den ville gjort i potte.

Urter i potte er ikke planter til kjøkkenvinduet som man kan regne med å høste av lenge, men forbruksvare med kort holdbarhet, på linje med alt alt av frukt og grønt. Basilikum kan overleve en stund i blant, men feks koriander og timian er håpløst. Da fungerer metoden jeg skisserte mye bedre enn å ha planten i potten sin, vanne etc.

Ellers er metoden med skylling, risting og oppbevaring i pose med luft trikset for beste oppbevaring av alle bladgrønnsaker (salat, spinat, mangold, grønnkål.... ).

Anonymkode: 0bbfb...69b

AnonymBruker
Skrevet

Er jorden tørr? Om det er de plantene i bitte små potter, så suger de opp vannet som er der temmelig raskt.

Anonymkode: dbc19...801

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...