Gå til innhold

Når kan man treffe besteforeldre?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har ikke hatt kontakt med min bestemor, barnas oldemor, annet enn noen ganger gjennom vinduet. Hun bor i nærheten og bor alene. Hun er 85 år. Vi har vanligvis mye kontakt, og har pleid å besøke ofte. Nå sitter hun alene, og jeg tror hun begynner å bli deprimert. Vi er ikke så ofte i hagen og prater gjennom vinduet heller, fordi hun maser da om at vi må komme inn, hun vil kose på oldebarn og hun skal jo dø likevel.. Jeg har sagt nei, men syns det begynte å bli ubehagelig å måtte avvise hver gang, da jeg så hun ble lei seg. Og oldebarn vil selvsagt også inn som de er vant med. Nå begynner jeg å bli bekymret, hun virker nedstemt og maser bare om besøk. Får vi beskjed når det er ok å besøke? Vil jo selvsagt ikke risikere smitte. Men det er sårt. Hun virker å ha gitt opp nå.. 

Anonymkode: 77236...fd4

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hun sier jo det selv. Jeg skjønner godt at du ikke vil ha det på samvittigheten om noe skulle skjedd, men samtidig tar man jo livsgleden vekk fra eldre mennesker som før eller siden kommer til å få dette viruset, den siste tiden av livet.. med mindre de isolerer seg selv for alltid. 

Hadde jeg måttet sitte isolert uten særlig menneskelig kontakt (85 åringer forstår vel ikke facetime så godt?), hadde nok jeg villet dø. 

Er du sikker på at ingen av dere har korona ville jeg faktisk tatt sjansen når hun selv ber om det. 

Anonymkode: bcf0a...15c

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har veldig lyst, og hadde det bare vært opp til meg, så hadde vi nok besøkt. Men min mor og tanter (hennes barn) er veldig strenge på at det er uaktuelt at noen besøker (de gjør det heller ikke), derfor håpte jeg at de kanskje sa noe om det fra myndighetene snart. De følger det slavisk. Noe som selvsagt er positivt, men akkurat denne situasjonen syns jeg er sår. De sier at dette kan vare til 2022-24, da er det ingen garanti for at hun er her, korona eller ei.. 

AnonymBruker
Skrevet

Dette skjønner jeg veldig godt. Jeg er så glad min bestemor på 87 døde før dette. Hun hadde blitt deprimert av dette. Hun satte så utrolig stor pris på å få besøk av oldebarn, og når de er så gamle tror jeg det er vanlig å ha en realistisk holdning til at det snart er slutt. Jeg vil tro ingen anbefaler kontakt før hun har fått vaksine, men hadde kanskje tatt sjansen om dere bor et sted med svært lite kjent smitte. Kommet inn med rene klær, du holder deg lenger unna enn barnet ditt, og vasker de få stedene dere må ta på. Noen ganger tror jeg det finnes ting som er verre enn korona, og depresjon og resignasjon kan føre til raskere død. Min andre bestemor var frisk og rask da hun mistet sin mann, men etter det ga hun litt opp og slet med å se gleder i livet, og da gikk det ikke lange tiden før hun også var død rundt 75 år.

Men det kan også hjelpe å sende bilder og videoer. Det gjorde vi mye når vi ikke kunne komme. 

Anonymkode: b6e81...75c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ååå! Vi er i akkurat samme situasjon! Min bestemor er 95, og verdens mest sosiale dame. Hun blir rett og slett deprimert av dette, og hvem vet, dette kan jo fort være hennes siste år uansett. Hele familien er superstrenge og jeg er den eneste som tenker at dette er jo ikke noe liv for henne...

Anonymkode: d7632...b7a

• Liker 3
Gjest Albbas
Skrevet (endret)

FHI er veldig tydelige på at man kan besøke eldre så lenge alle er friske (altså ikke har symptomer på luftveisinfeksjon) , man opprettholder avstand og er max 5. Det har aldri vært en generell frarådning mot å besøke besteforeldre som bor i eget hjem. Det er folk selv som har tolket det sånn. 

Så besøk oldemor hvis hun vil! Disse rådene om avstand kommer til å vare lenge, de er ikke over til sommeren, og eldre kommer ikke magisk ut av risikogruppa. 

Det dere må tenke mest på er om dere ved et eventuelt besøk skal la henne ha nær kontakt med barna, altså bryte rådet om 2 meter avstand. For vår del har vi det rådet i bakhodet og klenger oss ikke sammen i samme sofa, men om min mor på 70 løfter barnebarnet som er en baby så får hun gjøre det. Hun er voksen og bestemmer selv risikoen hun vil utsette seg for (som jo er lav, hvertfall i vår by). Og så møtes vi ute så mye vi kan. 

Screenshot_20200430-092350.png

Endret av Albbas
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar :) jeg får mote meg opp og ta det opp i familien. Jeg syns ikke dette er henne verdig.. Bare "kutte kontakten" sånn, selv om det selvsagt er godt ment..

Ts 

Gjest Albbas
Skrevet

Og av nysgjerrighet, dere som lurer på når det er ok å besøke: Hvordan/når har dere oppfattet at det IKKE er ok å besøke? For det har aldri vært et råd så vidt jeg vet? 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har foreldre på 75 år og 82 år. Sistnevnte fikk en kreftdiagnose høsten 2019..vedkommende ser  ikke syk ut, men behandling er stoppet da den ikke virker. Vi har ikke sett de siden en fam bursdag 07.mars. det er vondt Å ikke kunne dra på besøk, jeg vet de savner barnebarn,  vi snakkes ofte på tlf....jeg tør ikke tenke på at jeg kan være smittebærer  om vi drar på besøk, begge to er i risiko gruppa. Om dette skal være to år til , må vi finne en måte å treffes på ! De bor 3 t kjøring unna, så vi pleier å overnatte, noe som ikke går med tanke på smitte......jeg merker på de at dette "møteforbudet" tærer på dem. 

Hva kan vi gjøre?

Anonymkode: 9832f...177

• Liker 1
Gjest Albbas
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har foreldre på 75 år og 82 år. Sistnevnte fikk en kreftdiagnose høsten 2019..vedkommende ser  ikke syk ut, men behandling er stoppet da den ikke virker. Vi har ikke sett de siden en fam bursdag 07.mars. det er vondt Å ikke kunne dra på besøk, jeg vet de savner barnebarn,  vi snakkes ofte på tlf....jeg tør ikke tenke på at jeg kan være smittebærer  om vi drar på besøk, begge to er i risiko gruppa. Om dette skal være to år til , må vi finne en måte å treffes på ! De bor 3 t kjøring unna, så vi pleier å overnatte, noe som ikke går med tanke på smitte......jeg merker på de at dette "møteforbudet" tærer på dem. 

Hva kan vi gjøre?

Dere kan jo overnatte, hvis dere kan ha eget bad, passe på å kun bruke egne håndklær, sitte med litt avstand i sofa, rundt bordet etc. Være veldig nøye på å ikke blande ting, glass etc, begrense klemmer osv. 

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, Albbas skrev:

Dere kan jo overnatte, hvis dere kan ha eget bad, passe på å kun bruke egne håndklær, sitte med litt avstand i sofa, rundt bordet etc. Være veldig nøye på å ikke blande ting, glass etc, begrense klemmer osv. 

Det finnes kun et bad i huset,  barnet vårt er så lite 1.5 år at å unngå klemming er lest en umuøig6(selv om besteforeldre ikke gjør det). Avstand i sofa er mulig, blanding av ting kan vi sikkert unngå...usikker på om jeg tør r sjansen 

Gjest Albbas
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Det finnes kun et bad i huset,  barnet vårt er så lite 1.5 år at å unngå klemming er lest en umuøig6(selv om besteforeldre ikke gjør det). Avstand i sofa er mulig, blanding av ting kan vi sikkert unngå...usikker på om jeg tør r sjansen 

Kan de besøke dere? Eller bo på hotell her eller der? Leie bolig? 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var en tur på besøk til henne nå. I utgangspunktet bare ute, men da hun spurte for tredje gang om vi ikke kunne komme inn, så gikk vi (bare jeg og baby) inn en tur. Det var nydelig å se hvor hun strålte, og fikk snakke med baby ❤️ Jeg var forberedt, hadde rene klær, vasket meg før vi gikk og hadde antibac og antibacservietter til overflater i stelleveska. Vasket meg også flere ganger mens vi var der, og holdt avstand selv, men lot hun få holde baby. Da vi snakket om det påpekte hun at hun var da voksen nok til å avgjøre selv om hun vil ha besøk, og det er jeg faktisk enig i. Selv om jeg selvfølgelig ikke vil miste henne, så syns jeg det er urettferdig at mor og tanter har tatt en slik beslutning om hennes liv over hodet på henne. Vi har heller ingen smitte her vi bor. Nå merker jeg at jeg prøver å rettferdiggjøre besøket for meg selv, for jeg blir selvsagt litt nervøs for at noe skjer, og det blir min feil. Men hun takket veldig for besøket, så jeg står mest inne for at det var riktig valg 😊 Jeg snakket litt med mamma og ene tanten på forhånd også, og spurte hva de tenkte, og jeg merka de ikke ville svare og bare dro på det. Jeg tenker at de nok er enig, men ingen tør å være den som har "godkjent" det mistenker jeg. 

Ts

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, Albbas skrev:

Kan de besøke dere? Eller bo på hotell her eller der? Leie bolig? 

Vi har lite hus, kun 1 soverom og 1 bad. Ingen kjellerstue eller loftstue. Skjønner på et tidligere innlegg lenger opp her at vi kan besøke, men med 2m avstand og ingen klemming og ikke mere enn 5 stk sammen.......mulig vi tar en tur da om ikke annet for å se de face to face.....kanji ta en dag med fint vær så vi kan sitte ute.....

Gjest Albbas
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Vi har lite hus, kun 1 soverom og 1 bad. Ingen kjellerstue eller loftstue. Skjønner på et tidligere innlegg lenger opp her at vi kan besøke, men med 2m avstand og ingen klemming og ikke mere enn 5 stk sammen.......mulig vi tar en tur da om ikke annet for å se de face to face.....kanji ta en dag med fint vær så vi kan sitte ute.....

Fra 7. mai er det greit med opptil 50 personer i arrangementer, så rådet om max 5 justeres nok også neste uke. Og nå er det 1 meter som anbefales, ikke 2. 

Gjest WhisperingWind
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg var en tur på besøk til henne nå. I utgangspunktet bare ute, men da hun spurte for tredje gang om vi ikke kunne komme inn, så gikk vi (bare jeg og baby) inn en tur. Det var nydelig å se hvor hun strålte, og fikk snakke med baby ❤️ Jeg var forberedt, hadde rene klær, vasket meg før vi gikk og hadde antibac og antibacservietter til overflater i stelleveska. Vasket meg også flere ganger mens vi var der, og holdt avstand selv, men lot hun få holde baby. Da vi snakket om det påpekte hun at hun var da voksen nok til å avgjøre selv om hun vil ha besøk, og det er jeg faktisk enig i. Selv om jeg selvfølgelig ikke vil miste henne, så syns jeg det er urettferdig at mor og tanter har tatt en slik beslutning om hennes liv over hodet på henne. Vi har heller ingen smitte her vi bor. Nå merker jeg at jeg prøver å rettferdiggjøre besøket for meg selv, for jeg blir selvsagt litt nervøs for at noe skjer, og det blir min feil. Men hun takket veldig for besøket, så jeg står mest inne for at det var riktig valg 😊 Jeg snakket litt med mamma og ene tanten på forhånd også, og spurte hva de tenkte, og jeg merka de ikke ville svare og bare dro på det. Jeg tenker at de nok er enig, men ingen tør å være den som har "godkjent" det mistenker jeg. 

Ts

Jeg er enig med deg. Hun er voksen og hun har levd livet og kan ta eget valg. Så lenge dere tar alle forhåndsregler så synes jeg dette var fint gjort. 

Og om hun dør så tror jeg hun dør lykkeligere av å være omringet av de hun elsker fremfor å være isolert og ensom. 

AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, Albbas skrev:

Og av nysgjerrighet, dere som lurer på når det er ok å besøke: Hvordan/når har dere oppfattet at det IKKE er ok å besøke? For det har aldri vært et råd så vidt jeg vet? 

Jeg som har en bestemor på 95, litt over her. Min bestemor bor i en omsorgsbolig, de slipper ikke noen inn der. 

Anonymkode: d7632...b7a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 30.4.2020 den 9.48, Albbas skrev:

Det er vel ikke annet enn råd om å være forsiktig med besøk hos andre, + hygiene og avstand, uansett, og være ekstra forsiktig når det gjelder noen i risikogruppen. Politikerne har av en eller annen merkelig grunn snakket om besteforeldre når de egentlig mener eldre (65 +). Ingen er i risikogruppen PGA. at de er besteforeldre. Mange er jo langt under 65 (har en venninne som ble bestemor før hun ble 40)

Anonymkode: ed8e1...71c

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke noe mindre farlig nå enn for 3 uker siden. Tenker at det helt sikkert går bra når dere alle er friske og rene og dere har litt avstand. Og så tenker jeg at det er veldig avgjørende at hun selv har tatt dette valget på eget initiativ! Det hadde vært verre om du hadde spurt om å få komme på besøk, og så hadde hun ikke turt å si nei. Psykisk helse er også viktig! Så flott å høre at hun hadde så stor glede av besøket! ❤️

Anonymkode: 9a2a6...a63

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...