AnonymBruker Skrevet 30. april 2020 #21 Skrevet 30. april 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er sant; Ikke dersom vi skal sitte innesperret i 18 måneder til vaksinen er klar. Men før den tid er alle bedrifter i landet gått konkurs og det finnes ingen til å betale skatten som finansierer de offentlige lønningene. Anonymkode: c7d3d...5f2 Det er ingen som sitter innesperret, med mindre man er i isolasjon. Man kan bevege seg ute blant folk med avstand. Synes du det er så forferdelig begrensende å holde avstand og ta hensyn til andre at du heller sperrer deg inne, er det ditt problem. Anonymkode: f99f4...df7 7
AnonymBruker Skrevet 30. april 2020 #22 Skrevet 30. april 2020 7 hours ago, Vera said: Javel..Men hvorfor i all verden hyller de ikke Italia også da? Eller Spania? Eller Frankrike? Eller USA? Eller England? Disse landene ble jo kritiserert sønder og sammen av samme folkene fordi de var for sene med nedstenging.. Hvorfor kritiserer de alle andre land som ikke tar i bruk tiltakene de anbefaler..alle utenom Sverige..Shady.. Sverige har jo en langt flatere kurve enn de landene du nevner. De satte inn tiltak mye tidligere i kurven, men langt mindre inngripende tiltak. Det jeg ikke forstår er hva alternativet til hva Sverige gjør skulle være? Det går jo ikke an å stenge verden lenger. Vi må reise oss opp og ha en toårig plan. Stengte skoler og portforbud er krisetiltak, ikke noe man kan holde på med i lang tid Anonymkode: f1bd4...298 6
AnonymBruker Skrevet 30. april 2020 #23 Skrevet 30. april 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Sverige har jo en langt flatere kurve enn de landene du nevner. De satte inn tiltak mye tidligere i kurven, men langt mindre inngripende tiltak. Det jeg ikke forstår er hva alternativet til hva Sverige gjør skulle være? Det går jo ikke an å stenge verden lenger. Vi må reise oss opp og ha en toårig plan. Stengte skoler og portforbud er krisetiltak, ikke noe man kan holde på med i lang tid Anonymkode: f1bd4...298 Hva med den Norske modellen? Få oversikt, kontroll og forbedre/innkjøp/opplæring. Så åpne kontrollert med økt testkapasitet, smittesporing og tydelige retningslinjer. Nå ser det ut til at vi skal få lov å reise, i det minste innen eget land. I Sverige gikk statsminister ut i går og sa at svenskene må regne med å ikke få reise i sommer, verken til utlandet eller innenlands. Sommerferien er den viktigste tiden for mange reiselivsbedrifter. Kanskje vi faktisk greier å redde flere av disse enn hva Svenskene klarer. Hvem har rett til slutt er det selvsagt for tidlig å konkludere med. Kostnader er stor på begge sider av grensen, men foreløpig ser det ut til at vi kommer til å ende opp med færre dødsfall og et helsevesen som er forberedt på mer press. Jeg heier litt på Sverige, for det har vært fryktelig om de mistet kontrollen... Anonymkode: 0e8e6...ef2 4
AnonymBruker Skrevet 30. april 2020 #24 Skrevet 30. april 2020 2 minutter siden, AnonymBruker said: Hva med den Norske modellen? Norge stengte ned helt, selv om vi nesten ikke hadde smitte. Etter en og en halv måned er vi på samme sted som før nedstengingen, og nå må vi åpne. Vi har brukt opp de kraftigste virkemidlene, og det er først nå det begynner. Antakeligvis er det 2 år til massevaksinering eventuelt kommer. Ingen kan si sikkert hva som har vært best. Men å si at det Sverige gjør er "galskap" er helt på jordet. De ser langsiktig på det, og ikke bare på hvor mange som dør i dag Anonymkode: f1bd4...298 8
AnonymBruker Skrevet 30. april 2020 #25 Skrevet 30. april 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Norge stengte ned helt, selv om vi nesten ikke hadde smitte. Etter en og en halv måned er vi på samme sted som før nedstengingen, og nå må vi åpne. Vi har brukt opp de kraftigste virkemidlene, og det er først nå det begynner. Antakeligvis er det 2 år til massevaksinering eventuelt kommer. Ingen kan si sikkert hva som har vært best. Men å si at det Sverige gjør er "galskap" er helt på jordet. De ser langsiktig på det, og ikke bare på hvor mange som dør i dag Anonymkode: f1bd4...298 Norge stengte ikke helt ned... Det var egentlig veldig lite som stengte pga pålegg fra myndighetene. De som valgte å stenge av egen vilje gjorde det fordi de mistet kundegrunnlag. Og nå har det aller meste åpnet igjen. Resten er det en plan for. Bortsett fra fotball da, men den er vi mange koner som synes det er deilig å få ei pause fra 😂 Anonymkode: 0e8e6...ef2 3
AnonymBruker Skrevet 30. april 2020 #26 Skrevet 30. april 2020 Sverige ofrer sine eldre for denne flokkimmunteorien sin. De gir faen i sine eldre. Anonymkode: e6212...6a3 5
Vera Skrevet 30. april 2020 #27 Skrevet 30. april 2020 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sverige har jo en langt flatere kurve enn de landene du nevner. De satte inn tiltak mye tidligere i kurven, men langt mindre inngripende tiltak. Det jeg ikke forstår er hva alternativet til hva Sverige gjør skulle være? Det går jo ikke an å stenge verden lenger. Vi må reise oss opp og ha en toårig plan. Stengte skoler og portforbud er krisetiltak, ikke noe man kan holde på med i lang tid Anonymkode: f1bd4...298 Alternativet er å ha kontrollert smitte, slik vi prøver på her i Norge. Hvordan tallene vil se ut når alt kommer til alt er umulig å si, men ved å kontrollere smitten, klarer vi også å gi adekvat helsehjelp til de som blir veldig syke. Å risikere at helsesektoren kollapser, som følge av ukontrollert smitte, er ikke etisk forsvarlig - hverken for dem som jobber der, eller de som blir syke. Man bør ta sikte på å aldri komme i en situasjon hvor man må prioritere bort mennesker som ville klart seg om de hadde fått riktig hjelp. 5
Vera Skrevet 30. april 2020 #28 Skrevet 30. april 2020 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Norge stengte ned helt, selv om vi nesten ikke hadde smitte. Etter en og en halv måned er vi på samme sted som før nedstengingen, og nå må vi åpne. Vi har brukt opp de kraftigste virkemidlene, og det er først nå det begynner. Antakeligvis er det 2 år til massevaksinering eventuelt kommer. Ingen kan si sikkert hva som har vært best. Men å si at det Sverige gjør er "galskap" er helt på jordet. De ser langsiktig på det, og ikke bare på hvor mange som dør i dag Anonymkode: f1bd4...298 Norge stengte ikke helt ned nei..det eneste som er helt nedstengt er reiselivsbransjen - og det skyldes i stor grad verdenssituasjonen og ikke situasjonen i landet. Jeg ser flere her inne sier at Norge er nedstengt, og det finner jeg litt snodig..det aller meste er oppe og går - på en anderledes måte enn de gjorde det tidligere, men det er oppe og går. De aller fleste har hatt hjemmekontor, om man ikke jobber i serviceyrker som frisør, tannlege osv, men også disse har nå åpnet igjen. 6
Isambard Skrevet 30. april 2020 #29 Skrevet 30. april 2020 4 minutter siden, Vera skrev: Norge stengte ikke helt ned nei..det eneste som er helt nedstengt er reiselivsbransjen - og det skyldes i stor grad verdenssituasjonen og ikke situasjonen i landet. Jeg ser flere her inne sier at Norge er nedstengt, og det finner jeg litt snodig..det aller meste er oppe og går - på en anderledes måte enn de gjorde det tidligere, men det er oppe og går. De aller fleste har hatt hjemmekontor, om man ikke jobber i serviceyrker som frisør, tannlege osv, men også disse har nå åpnet igjen. Har du fått med deg at flere hundre tusen er permittert? 3
AnonymBruker Skrevet 30. april 2020 #30 Skrevet 30. april 2020 Akkurat nå, Isambard skrev: Har du fått med deg at flere hundre tusen er permittert? De er permitterte fordi produksjonen/kundegrunnlaget sviktet, ikke fordi myndighetene påla bedriftene å stenge. Anonymkode: f99f4...df7 7
AnonymBruker Skrevet 30. april 2020 #31 Skrevet 30. april 2020 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Men kjære vene, les mer enn overskriften da og se hva han sier: "– Vi må være bevisste på at viruset finnes, og vi som individer, familier og samfunn må gjøre alt vi kan for å begrense spredningen Ryan mener det har spredd seg en misforståelse om at Sverige nærmest ikke gjør noe for å stanse spredningen av koronaviruset. Det stemmer overhodet ikke, fastslår han, ifølge Expressen. – Det er en oppfatning at Sverige har latt viruset spre seg. Ingenting er lenger fra sannheten. Sverige har en hard linje når det gjelder sosial distansering. Det de har gjort annerledes, er at de har satt sin lit til relasjonen mellom befolkningen og myndighetene, sier Ryan på en pressekonferanse onsdag." Senere i artikkelen sier Ola Rosling: – Det er ikke hvilke tiltak en regjering innfører, som har avgjørende betydning for smittespredningen, men om folk følger dem eller ikke. En regjering kan ikke skape en viss oppførsel bare ved å beordre befolkningen, for folk blåser i det hvis de mistror regjeringen. Der har mange regjeringer slurvet. Dette handler altså ikke om diskusjonen flokkimmunitet og økonomi, men snarere om flokkpsykologi, og hvordan Sverige kanskje bedre har sikret at folk faktisk følger rådene ved å holde mer åpent og gi folk mer personlig ansvar. Når man leser trådene her inne kan man lure på om han har rett, for makan til respektløs holdning mange her har til oppfordringene fra myndighetene. "Det er ikke ulooooovlig!", er gjennomgangstonen i annenhver tråd, og "jeg går på butikken og hoster så mye jeg vil, for dette er ikke verre enn influensa og vi må få fortgang i spredningen!" Er ikke akkurat det denne WHO-rådgiveren oppfordrer til, er det vel? Det er jo ingen tvil om at man ville kommet langt om alle gjorde sitt beste for å følge oppfordringene, da kunne sikkert mye mer vært lov/åpent hele tiden også, men det har jo vist seg å være utopi her til lands. Jeg minner om at hytteforbudet startet som en oppfordring om ikke å ta karantenen der, samt at mange skjenkesteder fikk opptil flere sjanser til å holde åpent, og vi så hvor bra det gikk. Men om noe hadde endret seg i positiv retning her ved å gi MER personlig ansvar til folket, er jeg jammen ikke sikker på. Jeg tror bare svenskene er mindre anarkistisk anlagte. Mulig jeg er for pessimistisk. Anonymkode: 4471b...5c8 Problemet med svarene du refererer til er at dette stemmer NÅ. Sverige har i dag strammet inn. Men veldig lenge hadde de ikke slike tiltak. Veldig lenge levde alle som normalt, og alle kunne gjøre som de ville. Ingen klare eller tydelige anbefalinger. Anonymkode: 9dd27...4d9 4
Isambard Skrevet 30. april 2020 #32 Skrevet 30. april 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: De er permitterte fordi produksjonen/kundegrunnlaget sviktet, ikke fordi myndighetene påla bedriftene å stenge. Anonymkode: f99f4... Poenget er at grunnlaget for å drive er fjernet gjennom statlige tiltak. Det rammer en veldig stor del av arbeidsplassene. Det er flisespikkeri om de ble direkte pålagt å stenge. 1
Vera Skrevet 30. april 2020 #33 Skrevet 30. april 2020 13 minutter siden, Isambard skrev: Har du fått med deg at flere hundre tusen er permittert? Og i hvilke yrker er hovedtyngden av de permiterte? 3
AnonymBruker Skrevet 30. april 2020 #34 Skrevet 30. april 2020 6 minutter siden, AnonymBruker said: Problemet med svarene du refererer til er at dette stemmer NÅ. Sverige har i dag strammet inn. Men veldig lenge hadde de ikke slike tiltak. Veldig lenge levde alle som normalt, og alle kunne gjøre som de ville. Ingen klare eller tydelige anbefalinger. Anonymkode: 9dd27...4d9 Jeg bor i Stockholm, og dette stemmer ikke. Her har det vært hjemmekontor osv siden midten av mars, stengte universitet og videregående skoler, med sterke anbefalinger om å unngå kollektivtransport, trengsel o.s.v.. Eldre har blitt bedt om å isolere seg selv og det har vært besøksforbud på sykehjem omtrent like lenge. Flere innstramminger for folkemengder kom før påske, som effektivt hindret skisteder i å holde åpent. Det stemmer at restauranter som ikke klarer å holde tilstrekkelig avstand fikk anmerkninger, og noen ble stengt i helgen. Men hovedtiltakene har altså pågått omtrent like lenge som i Norge. Om det er nok til å være effektive, og samtidig lite nok til å være holdbare over tid, får vi se. Enn så lenge fins det sykehuskapasitet til å ta unna. Anonymkode: 56f0f...c79 7
Isambard Skrevet 30. april 2020 #35 Skrevet 30. april 2020 (endret) 5 minutter siden, Vera skrev: Og i hvilke yrker er hovedtyngden av de permiterte? Det kan du fortelle meg. 430 000 er arbeidsledige og du prøver å gjøre det til en liten ting. Det har ikke vært så mange noen gang i historien. Kanskje prosentvis like mange på 30-tallet. Endret 30. april 2020 av Isambard 1
AnonymBruker Skrevet 30. april 2020 #36 Skrevet 30. april 2020 5 minutter siden, Isambard skrev: Poenget er at grunnlaget for å drive er fjernet gjennom statlige tiltak. Det rammer en veldig stor del av arbeidsplassene. Det er flisespikkeri om de ble direkte pålagt å stenge. Begrynn. Bedriftene som ble pålagt å stenge var: treningssenter, frisør, tatovering, massasje, hudpleie, optiker, fysioterapi, kiropraktor, idrett, kino, bibliotek, badeland... Nevn noe annet som ble pålagt stengt. Og hvordan statens tiltak har rammer alle andre arbeidsplasser? Jeg kan gi deg noen stikkord. Kronekurs, manglende levering fra Kina som faktisk hadde stengt, manglede eksport pga redusert aktivitet i andre land, reiseliv pga manglende reiser. Felles for dette er Korona ikke hva vår regjering har bestemt. Anonymkode: 0e8e6...ef2 4
Vera Skrevet 30. april 2020 #37 Skrevet 30. april 2020 1 minutt siden, Isambard skrev: Det kan du fortelle meg. 430 000 er arbeidsledige og du prøver å gjøre det til en liten ting. Det har ikke vært så mange noen gang i historien. Kanskje prosentvis like mange på 30-tallet. Nå er det jo du som kommer med tallene? Jeg presiserte i mitt innlegg at hovedtyngden av de som ikke har jobb i dag er de som tilhører reiselivsbransjen - og det skyldes verdenssituasjonen, ikke landets situasjon. Hvor prøver jeg forøvrig å gjøre det til en liten ting? Ved å si at Norge ikke er nedstengt? Norge er ikke nedstengt. Store deler av verden er nedstengt, og det er lite å gjøre med for Norge. 5
Isambard Skrevet 30. april 2020 #38 Skrevet 30. april 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Begrynn. Bedriftene som ble pålagt å stenge var: treningssenter, frisør, tatovering, massasje, hudpleie, optiker, fysioterapi, kiropraktor, idrett, kino, bibliotek, badeland... Nevn noe annet som ble pålagt stengt. Og hvordan statens tiltak har rammer alle andre arbeidsplasser? Jeg kan gi deg noen stikkord. Kronekurs, manglende levering fra Kina som faktisk hadde stengt, manglede eksport pga redusert aktivitet i andre land, reiseliv pga manglende reiser. Felles for dette er Korona ikke hva vår regjering har bestemt. Anonymkode: 0e8e6...ef2 Det er 430 000 arbeidsledige nærmest over natta. Hvorfor skal jeg bruke til på å mate deg med teskje hvem alle er? Jeg vet at årsaken er korona. Ikke sykdommen, men tiltakene. Man kan godt argumentere for at det er verd det, men ikke lat som om det er en liten ting.
AnonymBruker Skrevet 30. april 2020 #39 Skrevet 30. april 2020 2 minutter siden, Vera said: Nå er det jo du som kommer med tallene? Jeg presiserte i mitt innlegg at hovedtyngden av de som ikke har jobb i dag er de som tilhører reiselivsbransjen - og det skyldes verdenssituasjonen, ikke landets situasjon. Hvor prøver jeg forøvrig å gjøre det til en liten ting? Ved å si at Norge ikke er nedstengt? Norge er ikke nedstengt. Store deler av verden er nedstengt, og det er lite å gjøre med for Norge. Det kanskje største problemet har vært stengte barnehager og skoler. Jeg feks har ikke mista jobben, jeg jobber i hjemmekontor. Men jeg har en jobb som krever mye konsentrasjon, jeg har ikke fått gjort jobben min i det hele tatt. Dette koster firmaet og til slutt samfunnet mye. Den største forskjellen mellom Norge og Sverige er stenging av barnehager og skoler. Men det mange ikke forstår er at det utgjør enormt mye. Anonymkode: f1bd4...298
AnonymBruker Skrevet 30. april 2020 #40 Skrevet 30. april 2020 4 minutter siden, Isambard skrev: Det er 430 000 arbeidsledige nærmest over natta. Hvorfor skal jeg bruke til på å mate deg med teskje hvem alle er? Jeg vet at årsaken er korona. Ikke sykdommen, men tiltakene. Man kan godt argumentere for at det er verd det, men ikke lat som om det er en liten ting. Og igjen, hvor mange av disse er direkte eller indirekte knyttet til reiseliv, kultur og underholdning...? Hvor stor andel er permittert, hvor mange er fulltids ledig? Enkelt av de som har gått konkurs nå har slitt i flere år og i hvertfall før korona. Altså Garderobemannen, og de klesbutikkene jeg leste om i dag. Et enklere liv har blitt reddet en gang allerede, klart det blir kroken på døra nå. Jeg trenger ikke en teskje servert av en mørkemann. Anonymkode: 0e8e6...ef2 3
Anbefalte innlegg