Ingrid.tp Skrevet 29. april 2020 #1 Del Skrevet 29. april 2020 Hei! Jeg leier ut boligen min fult møblert og med hvitevarer, hvilket skal gi skattefradrag. Imidlertid finner jeg ingen poster for å føre opp dette på selvangivelsen inne på kategori for utleie av bolig. Er det noen som vet hvordan man fører opp dette? På forhånd tusen takk for svar! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kala Skrevet 29. april 2020 #2 Del Skrevet 29. april 2020 Det gir ikke fradragsrett å leie ut møblert. Det er skattefritt utleie, så lenge utleieverdien er under halvparten av boligen regnet i omsetningsverdi. Dersom du leide ut i næring, og påkostet/utbedret noe i utleieenheten hadde du kunne fått fradrag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ingrid.tp Skrevet 1. mai 2020 Forfatter #3 Del Skrevet 1. mai 2020 Tusen takk for svar! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2020 #4 Del Skrevet 1. mai 2020 På 30.4.2020 den 0.44, Kala skrev: Det gir ikke fradragsrett å leie ut møblert. Det er skattefritt utleie, så lenge utleieverdien er under halvparten av boligen regnet i omsetningsverdi. Dersom du leide ut i næring, og påkostet/utbedret noe i utleieenheten hadde du kunne fått fradrag. På 30.4.2020 den 0.44, Kala skrev: Det gir ikke fradragsrett å leie ut møblert. Det er skattefritt utleie, så lenge utleieverdien er under halvparten av boligen regnet i omsetningsverdi. Dersom du leide ut i næring, og påkostet/utbedret noe i utleieenheten hadde du kunne fått fradrag. Nei dette stemmer ikke. Det er skattefritt kun om man selv bor i en del av boligen som minst er halvparten av boligens utleieverdi. (Typisk når man leier ut en kjellerleilighet, eller identisk halvpart av 2-mannsbolig) All utleie av sekundærboliger er skattepliktig, og da kan man søke fradrag for vedlikehold. Om utbytting av møbler i sekundærbolig er innenfor dette kravet vet jeg ikke, men tviler litt. Sikkert bare å Google. Man må isåfall kunne fremlegge kvitteringer for de omkostninger som har vært i 2019. Anonymkode: ce9be...e6d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kala Skrevet 1. mai 2020 #5 Del Skrevet 1. mai 2020 (endret) 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei dette stemmer ikke. Det er skattefritt kun om man selv bor i en del av boligen som minst er halvparten av boligens utleieverdi. (Typisk når man leier ut en kjellerleilighet, eller identisk halvpart av 2-mannsbolig) All utleie av sekundærboliger er skattepliktig, og da kan man søke fradrag for vedlikehold. Om utbytting av møbler i sekundærbolig er innenfor dette kravet vet jeg ikke, men tviler litt. Sikkert bare å Google. Man må isåfall kunne fremlegge kvitteringer for de omkostninger som har vært i 2019. Anonymkode: ce9be...e6d Jeg skrev vel ikke at utleie av sekundærbolig, eller utleie i næringsvirksomhet var skattefritt. Så det stemmer det jeg sier. Fradrag for skatt, kommer sammen med skatteplikt. Påkostninger på en skattepliktig utleie, kan gi fradrag, men møblering kan knapt kalles påkostninger på utleieenheten. Men sjekke ut forskriftene til skatteloven kapittel 7,kanskje de presiserer hva de mener med påkostninger. Du kan ikke trekke inn noe jeg ikke nevner, som en påstand jeg kommer med. Endret 1. mai 2020 av Kala Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2020 #6 Del Skrevet 2. mai 2020 På 30.4.2020 den 0.44, Kala skrev: Det gir ikke fradragsrett å leie ut møblert. Det er skattefritt utleie, så lenge utleieverdien er under halvparten av boligen regnet i omsetningsverdi. Dersom du leide ut i næring, og påkostet/utbedret noe i utleieenheten hadde du kunne fått fradrag. Hvorfor svarer du når du ikke har peiling? «Dersom du leier ut møblert, gis det fradrag for kostnader til møbler.» https://www.skatt.no/2018/10/29/4-fradrag-du-bor-ha-med-nar-du-leier-ut/ Anonymkode: b7025...a33 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2020 #7 Del Skrevet 2. mai 2020 7 timer siden, Kala skrev: Jeg skrev vel ikke at utleie av sekundærbolig, eller utleie i næringsvirksomhet var skattefritt. Så det stemmer det jeg sier. Fradrag for skatt, kommer sammen med skatteplikt. Påkostninger på en skattepliktig utleie, kan gi fradrag, men møblering kan knapt kalles påkostninger på utleieenheten. Men sjekke ut forskriftene til skatteloven kapittel 7,kanskje de presiserer hva de mener med påkostninger. Du kan ikke trekke inn noe jeg ikke nevner, som en påstand jeg kommer med. Herlighet, det du skriver er jo bare tull. Jo, man kan få fradrag for møbler når man leier ut fullt møblert. Anonymkode: b7025...a33 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå