AnonymBruker Skrevet 29. april 2020 #1 Skrevet 29. april 2020 Ble ikke døpt når jeg var liten fordi foreldrene mine ville jeg skulle bestemme det selv når jeg be voksen, er voksen nå og lurte på hva den katolske religionen innebærer. hva er forskjellen på kristendommen og den katolske kirke? Anonymkode: 60034...ae6
AnonymBruker Skrevet 29. april 2020 #2 Skrevet 29. april 2020 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: hva er forskjellen på kristendommen og den katolske kirke? 1. Helgener Vi kan si at det er en religion med hierarki. Det er Gud, englene, Maria og helgener. Anonymkode: 8bbbb...b67
Nicathv Skrevet 29. april 2020 #3 Skrevet 29. april 2020 (endret) 1 time siden, AnonymBruker skrev: hva er forskjellen på kristendommen og den katolske kirke? Anonymkode: 60034...ae6 Katolisismen er en type kristendom. Katolikker er kristne. Omtrent halvparten av verdens kristne er katolikker. Spørsmålet ditt er som å si "Hva er forskjellen på nordmenn og østlendinger?" Du kan lese mer her: https://simple.wikipedia.org/wiki/Catholicism Endret 29. april 2020 av Nicathv 3
AnonymBruker Skrevet 29. april 2020 #4 Skrevet 29. april 2020 Kristendom er både protestantisme og katolisisme, protestantismen ble en egen sidegren etter at det oppstod protester mot den katolske kirkens styre. Martin Luther er vel kjent som den som startet det hele med sine teser mot avlatshandelen. Egentlig så er det ikke store forskjeller mellom protestantisme og katolisisme, katolikkene feirer ofte helgener som St. Olav, St. Maria, St. Lucia osv. Man kan også kjøpe seg fri fra sine synder men det er et omstridt tema. Anonymkode: b864f...728 2
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2020 #5 Skrevet 4. mai 2020 Katolisismen er jo den største kristne grupperingen i verden Forskjeller er og sakramenter. Den norske kirke har 2 sakramenter (dåp og nattverd) og Katolsk har 7 (Dåp, Skriftemål, Kommunion (Nattverd) , Konfirmasjon, Ekteskap, Ordinasjon og Sykesalving. Messeplikt på søndager, skriftemål ihvertfall 2 ganger i året før påske og jul har vi pleid å gjøre det. Det som noen over her nevnte kjøpe seg fri fra synder - det var i Middelalderen og det er ikke noe som praktiseres. Når man skrifter og får en bot betyr det en bønn eller evt. gjøre noe godt for andre. Anonymkode: a75b6...cb5 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2020 #6 Skrevet 13. mai 2020 Den katolske kirken baserer seg på korrupsjon og pedofili. Prestene begår overgrep mot barn for å "rense dem for deres synder". Anbefaler å se bl.a "The Keepers" og "Et spørsmål om samvittighet" på Netflix. Da lærer du mye om kirken og ser at det er en pil råtten religion. Anonymkode: 5528b...fbc
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2020 #7 Skrevet 25. mai 2020 Tusen takk for svar alle sammen!:) Anonymkode: 60034...ae6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå