AnonymBruker Skrevet 30. april 2020 #21 Skrevet 30. april 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg hadde én time i uka i ett semester på videresender og lærte Touch. Fikk 6'er i faget. Det var 25 år siden og bruker det fortsatt daglig. Som andre sier, så er det en måte å lære seg å skrive fort på tastatur uten å se på tastene. Anonymkode: 1a6aa...65d Skulle selvfølgelig være "videregående". Anonymkode: 1a6aa...65d
AnonymBruker Skrevet 30. april 2020 #22 Skrevet 30. april 2020 Var nesten ikke klar over at dere hadde tastatur for 25-30 år siden. Anonymkode: 65cc4...fbe
AnonymBruker Skrevet 30. april 2020 #23 Skrevet 30. april 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Var nesten ikke klar over at dere hadde tastatur for 25-30 år siden. Anonymkode: 65cc4...fbe Apropos det: Leste faktisk at touch-metoden skriver seg (hehe) fra før 1888 😄 Ts Anonymkode: 7a5d9...ad2
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2020 #24 Skrevet 1. mai 2020 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg hadde én time i uka i ett semester på videresender og lærte Touch. Fikk 6'er i faget. Det var 25 år siden og bruker det fortsatt daglig. Som andre sier, så er det en måte å lære seg å skrive fort på tastatur uten å se på tastene. Anonymkode: 1a6aa...65d Samme her. Jeg gikk ut fra videregående for 20 år siden. Jeg tror vi hadde 1-2 timer i uka med IT, i to semester. Mye av denne tiden brukte vi selvsagt også på andre ting enn Touch. Hovedsaken fant jeg ut var å følge opplæringsprogrammet slavisk, og ikke lage seg egne måter å gjøre ting på. Det ga raskt resultater, og jeg ble den raskeste i klassen på EasyTouch. Har vært glad for det mange ganger! Det er absolutt verdt å bruke tiden på å lære seg Touch, men vær mentalt innstilt på at du må starte på scratch, og legge bort gamle vaner/uvaner. Anonymkode: 2b474...614 1
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2020 #25 Skrevet 1. mai 2020 Kan touch, men skriver tregt og med altfor mye feil. Anonymkode: 34d86...52c
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2020 #26 Skrevet 1. mai 2020 Jeg er så glad jeg lærte meg touch på ungdomsskolen! Hadde det som valgfag, var helt tilfeldig at jeg endte opp med det. Jeg hadde egentlig valgt moped, men valgte å slutte pga det bare var gutter og meg og jeg ville ikke være alene jente. Da var det plass på touch-gruppa og jeg valgt meg dit. Husker vi satt med eldgammel windows og startet opp et touch-program som var et slags spill, om jeg ikke husker helt feil. Dette var på midten av 90-tallet, så du som sier du ikke visste det fantes tastatur på den tiden tar grundig feil. Vet ikke akkurat hvor lang tid det tok meg å lære det, men jeg er en habil touch-skriver fortsatt. Jeg lærte meg aldri helt tallene, av uviss grunn, men jeg kan fortsatt alle bokstavene og skriver uten å se på tastaturet en eneste gang. Så deilig å kunne, spesielt når jeg ser kolleger som leter lenge etter hver tast på tastaturet når de skal skrive. Mitt inntrykk er at det er veldig mange som ikke kan touch og heller ikke har hørt om det. 😅 Anonymkode: c44e6...325
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2020 #27 Skrevet 2. mai 2020 Hvis du lurer på om det er verdt å lære seg, kan du jo ta en av disse online testene hvor du får testet hvor fort og korrekt du skriver. Den som oppi her skriver at vedkommende i "glansdagene" skrev 200 tegn i minuttet (hvilket sikkert er bra, gratulerer!) - men det gjorde at jeg ble nysgjerrig og testet selv. Jeg testet nå og skrev 425 tegn eller 85 ord i minuttet, på første forsøk. 98 % riktig. Dette etter at jeg lærte meg touch på en skrivemaskin (ja en sånn manuell en..) tidlig på 90-tallet, og har praktisert siden. Tror at touch er noe av det mest nyttige jeg har lært, og jeg får den dag i dag stadig vekk kommentarer på hvor fort jeg skriver. Og driver egentlig ikke med å skrive tekster, men som "vanlig kontorarbeider" skriver jeg jo en del likevel. Anonymkode: 9ff8c...d0c 3
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2020 #28 Skrevet 2. mai 2020 Jeg testet denne: https://10fastfingers.com/typing-test/norwegian Og skrev 95 ord i minuttet med 96% riktig. Touch er svært praktisk, synes jeg. Anonymkode: 1a6aa...65d
Gjest Lasox Skrevet 2. mai 2020 #29 Skrevet 2. mai 2020 Lærte meg det veldig raskt. Gi det et par timer med trening. Så går det bra!
detvardet Skrevet 2. mai 2020 #30 Skrevet 2. mai 2020 Har aldri lært dette. Usikker på når dette falt av på ungdomsskolen/vgs. Skal sjekke det ut 😊
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2020 #31 Skrevet 2. mai 2020 Jeg føler at jeg lærte dette på barneskolen men det var nok på ungdomsskolen, rundt 1999/2000 Glad jeg kan det altså, får fremdeles kommentarer iblant på hvor fort jeg skriver. Vanskelig å si hvor lang tid jeg brukte, vi hadde et sånt spill vi spilte på skolen også husker jeg at jeg øvde litt hjemme også. Gikk sakte i starten men kjappere etterhvert. Tror nok det gjør det lettere å skrive på nye tastaturer også enn egenlagde teknikker, så lenge de har de små bumpene på F og J så man kan plassere fingrene. Til dere som ikke vet hva touch er, om du ser på tastaturet ditt så har du gjerne to små bumper på tastene F og J, du kjenner dem med fingrene. Her skal pekefingrene ligge. Så ligger resten av fingrene til høyre og venstre for disse på de tre neste tastene til høyre og venstre, mens tommel er på space. Da har man tilgang til alle knappene med fingrene og det er faste fingre som skal trykke på hver bokstav sånn at man kan skrive uten å se på tastaturet og det går fort fordi hendene lærer seg bevegelsene for hver bokstav liksom. Anonymkode: 72615...2cc 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå