AnonymBruker Skrevet 29. april 2020 #1 Skrevet 29. april 2020 Jeg er en dame som har skrevet mye i mitt liv - men jeg har aldri lært meg touch-metoden! Jeg skriver på PC på min "egen måte", en måte som bare har blitt sånn. Bruker vel en 5-6 fingre på tastaturet, men det går ganske raskt. Jeg har alltid hatt lyst til å lære meg touch-metoden, men aldri begynt med det. Før jeg begynte i dag! Nå har jeg sittet og øvd i ulike øvingsprogrammer i flere timer. Men det tar laaang tid å skrive noe som helst fornuftig på denne måten. Forsøkte meg på et brev i sted, som jeg brukte en halvtime på. Vanligvis ville dette tatt meg 2 minutter å skrive. Og da er spørsmålet mitt - ved iherdig øving, er det noen som vet hvor lang tid det vil ta før dette sitter i fingrene? Snakker vi måneder? Uker? År? For jeg kan ikke holde på slik, en alminnelig arbeidsdag vil jo nå ta 12 timer, minst. Hjelp! Anonymkode: 7a5d9...ad2 1
AnonymBruker Skrevet 29. april 2020 #2 Skrevet 29. april 2020 Touch metoden opplever jeg som ganske lett men så lærte jeg den i 12-13års alderen da.. Hvor lang tid det tar har vel litt med hvor god du er i fingre (om du har leddgikt og sånn) og alderen din og hvor mange uvaner du har tillært deg før den tid. Tok ikke mange månedene for meg men som sagt jeg var jo tidlig i tenårene. Anonymkode: 4ee79...496
AnonymBruker Skrevet 29. april 2020 #3 Skrevet 29. april 2020 Øve-øve-øve er det som gjelder her. Mengdetrening er stikkordet. Jeg lærte dette for 30 år siden og nå er det som å sykle. I glansdagene nådde jeg ca. 200 anslag pr. minutt- lykke til, det er verdt det Anonymkode: c135d...55d 3
AnonymBruker Skrevet 29. april 2020 #4 Skrevet 29. april 2020 Du vet jo hvor bokstavene er på tastaturet, så dette går nok raskt. Tror ikke du bruker så veldig langt tid før du får dreisen på det. Anonymkode: d00f9...75c
AnonymBruker Skrevet 29. april 2020 #5 Skrevet 29. april 2020 Det går nok mer enn noen timer. Jeg hadde det i valgfag på videregående, husker ikke hvor lang tid jeg brukte på å lære det da. Anonymkode: 92c02...d7b 1
AnonymBruker Skrevet 29. april 2020 #6 Skrevet 29. april 2020 Jeg brukte ett skoleår Anonymkode: a54b6...ab0 1
AnonymBruker Skrevet 29. april 2020 #7 Skrevet 29. april 2020 Det er individuelt. Du vil gradvis bli flinkere om du øver mye. Anonymkode: b17fa...905 2
AnonymBruker Skrevet 29. april 2020 #8 Skrevet 29. april 2020 Hva er fordelen med touch-metoden? Hvis man klarer å skrive fort uten den, så er det ikke noe vits å lære seg den... eller? Anonymkode: 99d15...82e 4
applestories Skrevet 29. april 2020 #9 Skrevet 29. april 2020 En skoletime i uken fra skolestart til jul mens læreren leste avisen. Men jeg var 10-11 og kunne bare "taste hardt på skrivemaskin for at fargen slulle feste seg, men forsiktig så ikke "tastene" festet seg i hverandre. At du kan mye fra før kan jo være både positivt - du vet hvor bokstavene er, og negativt - du har din måte som fungerer veldig bra - hvorfor bytte? Men mer enn noen timer må du nok uansett regne med 😊 1
AnonymBruker Skrevet 30. april 2020 #10 Skrevet 30. april 2020 Hvis du allerede skriver fort, uten at det er touch metoden, hvorfor bytte? Jeg bruker en halvveis touch metode, kan skrive uten å se på tastaturet og skriver fort. Da gidder jeg ikke å lære meg ren touch. Men det vil nok ta deg noen uker før du får det helt til, kommer an på hvor mye du øver. Anonymkode: a4c98...8d5 2
AnonymBruker Skrevet 30. april 2020 #11 Skrevet 30. april 2020 Hva er touch-metoden? Er 24 år og har aldri hørt om det??? Anonymkode: a2bd2...727
Anim92 Skrevet 30. april 2020 #12 Skrevet 30. april 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva er touch-metoden? Er 24 år og har aldri hørt om det??? Anonymkode: a2bd2...727 Er en måte å skrive på tastaturet til PC med. Skal hjelpe til å skrive kjappere og uten å titte på tastene. Vi hadde en mildt sagt ivrig norsklærer på VGS som skulle lære bort dette. Følte det var såå unødvendig, skrev fort fra før av. I dag bruker jeg vel en miks av touch og selvlært bruk. Uansett trenger jeg ikke se på tastaturet, og jeg tenker det er det viktigste. Hva er vitsen å endre på noe som funker?
Lord Friendzone Skrevet 30. april 2020 #13 Skrevet 30. april 2020 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva er fordelen med touch-metoden? Hvis man klarer å skrive fort uten den, så er det ikke noe vits å lære seg den... eller? Anonymkode: 99d15...82e Jeg skrev temmelig fort også før jeg lærte touch-metoden, men før jeg la om måtte jeg i mye større grad se ned på tastaturet. Når man skriver touch så føler man mye bedre hvor hver bokstav er i forhold til fingrene, ettersom man lærer å holde hendene i en fast posisjon. Da kan man korrekturlese samtidig som man skriver, eller skrive inn tekst samtidig som man leser direkte fra en ekstern kilde, som bok eller nettbrett. 5
AnonymBruker Skrevet 30. april 2020 #14 Skrevet 30. april 2020 3 minutter siden, Lord Friendzone skrev: Jeg skrev temmelig fort også før jeg lærte touch-metoden, men før jeg la om måtte jeg i mye større grad se ned på tastaturet. Når man skriver touch så føler man mye bedre hvor hver bokstav er i forhold til fingrene, ettersom man lærer å holde hendene i en fast posisjon. Da kan man korrekturlese samtidig som man skriver, eller skrive inn tekst samtidig som man leser direkte fra en ekstern kilde, som bok eller nettbrett. Hvor lang tid brukte du? Anonymkode: 89701...1e3
Lord Friendzone Skrevet 30. april 2020 #15 Skrevet 30. april 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hvor lang tid brukte du? Anonymkode: 89701...1e3 Jeg øvde mye over en ukes tid, ved å konsekvent se på skjermen mens jeg skrev i en tekstbehandler. Når jeg skrev feil så startet jeg forfra igjen på samme setningen, og denne metoden ga raskt resultater. Det må sies at jeg var 11-12 år da, og allerede hadde svært god oversikt over tastaturet. Etter denne dedikerte øvingsperioden klarte jeg fint å holde blikket borte fra tastene, men det tok nok et par måneder før jeg konsekvent klarte å holde høyere tempo med touch, enn med den gamle metoden. 2
Pipaluk Skrevet 30. april 2020 #16 Skrevet 30. april 2020 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva er fordelen med touch-metoden? Hvis man klarer å skrive fort uten den, så er det ikke noe vits å lære seg den... eller? Anonymkode: 99d15...82e Det kan være en fordel om man ønsker å skrive uten å se på tastaturet.
Pipaluk Skrevet 30. april 2020 #17 Skrevet 30. april 2020 Jeg går til en gynekolog som skriver med to pekefingre. Det virker nesten som om hun er redd for tastene, at de skal sprette opp og bite henne. Fatter ikke at hun ikke har funnet en bedre skriveteknikk. Kanskje hun benytter seg av en dikteringsfunksjon også? Samme med en karriereveileder i navtiltak. Jeg holdt på å bli sprø da hun skulle skrive noe. Jeg hadde så lyst til å overta for henne. Når det går så tregt så mistet jeg helt tråden i hva vi snakket om. Det blir som å taste SMS på mobilen. Uten ordliste. 1
AnonymBruker Skrevet 30. april 2020 #18 Skrevet 30. april 2020 21 timer siden, AnonymBruker skrev: Øve-øve-øve er det som gjelder her. Mengdetrening er stikkordet. Jeg lærte dette for 30 år siden og nå er det som å sykle. I glansdagene nådde jeg ca. 200 anslag pr. minutt- lykke til, det er verdt det Anonymkode: c135d...55d Samme her! Touch er uten tvil det mest nyttige jeg lærte på videregående. Anonymkode: 2b474...614 1
AnonymBruker Skrevet 30. april 2020 #19 Skrevet 30. april 2020 Takk for mange tilbakemeldinger! Årsaken til at jeg ønsker å legge om er at jobben min er å skrive - MYE. Og da har jeg innsett at jeg har en del å tjene på å kunne skrive mye raskere. Men skjønner at det vil kreve en viss innsats nå i denne omleggingsfasen. Dette skal bli interessant Ts Anonymkode: 7a5d9...ad2 1
AnonymBruker Skrevet 30. april 2020 #20 Skrevet 30. april 2020 Jeg hadde én time i uka i ett semester på videresender og lærte Touch. Fikk 6'er i faget. Det var 25 år siden og bruker det fortsatt daglig. Som andre sier, så er det en måte å lære seg å skrive fort på tastatur uten å se på tastene. Anonymkode: 1a6aa...65d 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå