Gå til innhold

Høyt blodtrykk er den største risikofaktoren - vet du hva blodtrykket ditt er?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kommer helt ann på hva du mener med eldre!

Anonymkode: 6d234...c16

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva offer du deg for?

Anonymkode: 6d234...c16

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er sykepleier og måler mitt eget blodtrykk innimellom på jobb, så det er kjekt. Hadde 115/70 sist jeg målte på jobb :) 

Anonymkode: f333c...c37

AnonymBruker
Skrevet

har målt det titusen ganger. Men det går ikke an å svare på hva blodtrykket "er". Blodtrykket er labilt. Det går opp og ned hele tiden. Jeg vet at gjennomsnittet mitt målt over et døgn er ok.

Anonymkode: ae2a6...6cf

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvem har fortalt deg at det er forhøyet?

Anonymkode: bd26c...1d6

Meg selv bare😅 ligger litt lavere vanligvis, som ikke-gravid.

Anonymkode: 23cb1...321

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Audiot skrev:

180/140. Legen uffer seg over at det er alt for høyt, men får ikkeno medisiner så da er det sikkert greit..

Seriøst, sikker på at du har 140 i undertrykk? Du burde vært innlagt på sykehus. 

Anonymkode: 4b298...022

• Liker 1
Gjest Audiot
Skrevet
58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Seriøst, sikker på at du har 140 i undertrykk? Du burde vært innlagt på sykehus. 

Anonymkode: 4b298...022

Skal jeg tro legen, så ja. 

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er gravid, så da måles blodtrykket som en fast greie hver kontroll. Dagens trykk var 75/120, noe forhøyet, men helt innafor normalen heldigvis. 

Det er da ikke forhøyet (regner med du mener 120/75). Kanskje høyere enn ditt normale trykk, men det er jo flotte tall. Er det ikke 120/80 som er det "perfekte" blodtrykket?

Selv pleier jeg å ha 110/70.

AnonymBruker
Skrevet

De målte det for et par måneder siden da jeg fikk nye p-piller. Lå på 118/77 eller noe sånt.

Anonymkode: a12fe...96a

AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, Anonymus Notarius skrev:

Det er da ikke forhøyet (regner med du mener 120/75). Kanskje høyere enn ditt normale trykk, men det er jo flotte tall. Er det ikke 120/80 som er det "perfekte" blodtrykket?

Selv pleier jeg å ha 110/70.

Mente 120/75 ja😅 Ligger bittelitt lavere vanligvis, men kanskje det ikke er så gæli da? Bare husker sist graviditet, da trykket mitt steg til 125/ 80 og jeg måtte til ekstra kontroller pga «høyt blodtrykk»...

AnonymBruker
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mente 120/75 ja😅 Ligger bittelitt lavere vanligvis, men kanskje det ikke er så gæli da? Bare husker sist graviditet, da trykket mitt steg til 125/ 80 og jeg måtte til ekstra kontroller pga «høyt blodtrykk»...

Jeg hadde byttet hvis jeg hadde en så uvitende lege. 

Anonymkode: 38818...7b8

AnonymBruker
Skrevet
På 29.4.2020 den 22.04, AnonymBruker skrev:

Diskutert dette litt med familie, og det er påfallende få som har målt blodtrykket sitt. Selv har jeg ikke gjort det på over 10 år, sist gang var nok da jeg gikk på p-piller. Aner ikke hva jeg har i blodtrykk nå som 40-åring. Det er vel ikke vanlig at man måler blodtrykk når man går til legen? Det har jeg aldri opplevd. Kanskje de bare måler eldre pasienter? Er det symptomer på høyt blodtrykk?

Anonymkode: df97f...3d6

Jeg vet at det er normalt. Det er helt vanlig å måle blodtrykk årlig om man jobber i et yrke der man ikke kan falle om i jobbsammenheng uten å risikere liv (anlegg, brann, båt, vil tro kirurger måler jevnlig, etc)

Legen måler dessuten alltid blodtrykk om du kommer inn med ‘diffuse symptomer». Så jeg vil mene jeg har målt blodtrykket 20-30 ganger? :vetikke: 

Anonymkode: 8f0a1...081

AnonymBruker
Skrevet

Lå på 121/77 i hviletilstand i går, men det svinger i løpet av dagen. Drakk mye kaffe og sukkerfribrus m/koffein en dag og da var jeg oppe i 129/79. Laveste var 115/73 onsdag kveld. Kjøpte en blodstrykksmåler (testvinner) for rundt to år siden. I starten var blodtrykket over 140/90, men etter litt endringer i kostholdet har jeg fått det ned til under 130/80 i hvert fall.

Mann, 45 år

Anonymkode: 73577...288

Skrevet (endret)

190/90. 30 år

Edit: Mann. 

Endret av Donald Duck
AnonymBruker
Skrevet

Rundt 110/72.

Kvinne, 45.

Anonymkode: 65e75...9a5

• Opprett ny...