Gå til innhold

Høyt blodtrykk er den største risikofaktoren - vet du hva blodtrykket ditt er?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har høyt blodtrykk når jeg er stressa men ikke ellers. Er jeg da i faresonen hvis jeg får corona? 

Anonymkode: 4beaa...571

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg målte blodtrykket første gang da jeg startet på p-piller som 16-åring, og det var noe forhøyet allerede da, så det har blitt sjekket jevnlig siden. Har ligget på rundt 140/90 på medisiner de siste årene. De fleste i familien min har også høyt blodtrykk og sjekkes ofte.

Anonymkode: 1629b...2c9

AnonymBruker
Skrevet

Nærmer meg 30 år og har alltid hatt lavt blodtrykk, går gravid nå og har fremdeles lavt blodtrykk.

Anonymkode: 24a2f...438

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har lavt blodtrykk. 

Anonymkode: 9a106...ecf

Skrevet

Måler omtrent hver gang jeg er hos legen, noe som i snitt var hver 3 mnd før pga diabetes. Nå er jeg oftere hos lege pga svangerskap. Blodtrykk ligger rundt 120/75 så veldig normalt.

• Liker 1
Skrevet

Men hva om det ikke er høyt blodtrykk som er problemet, men medisinene man tar mot det?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, Aristoteles skrev:

Men hva om det ikke er høyt blodtrykk som er problemet, men medisinene man tar mot det?

Ja det har vært spekulert i om visse typer blodtrykksmedisiner skaper problemer. Tror ikke de har kommet fra til noe endelig svar ennå.

Anonymkode: 90fb6...e1d

AnonymBruker
Skrevet

Husker ikke nivåene helt, men i følge legen har jeg «lavt men akkurat innafor normalen»🤷🏼‍♀️ 

Anonymkode: f8347...4e9

Skrevet

Mitt er normalt på 115/70, med hvilepuls på 60. Er helsepersonell og måler jevnlig, viktig å følge med på egen helse selv om man ikke har sykdommer per i dag🙂

AnonymBruker
Skrevet

Aner ikke. Det var altfor høyt da jeg var gravid (over 112 i undertrykk), men aner ikke hva det er nå. Jeg er i 30-årene, frisk, normalvektig/tynn. 

Anonymkode: 4b298...022

AnonymBruker
Skrevet

Måler et par ganger i året i forbindelse med sjekk av kronisk sykdom. Har en del helseplager, men akkurat blodtrykket har alltid vært helt fint. 

Anonymkode: 12faa...267

AnonymBruker
Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Beklager, motsatt. 120 over 75😅

Anonymkode: 23cb1...321

Hvem har fortalt deg at det er forhøyet?

Anonymkode: bd26c...1d6

AnonymBruker
Skrevet

100/60 og veier 110 kg. Og legen og jordmor ble veldig overrasket over hvor lavt det var med tanke på vekta mi.

Anonymkode: f64b2...830

AnonymBruker
Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette var da ekstremt lavt

Anonymkode: 613d2...43f

Det der er ikke så ekstremt lavt, det er rundt det jeg har pleid å ligge på, når jeg er gravid. Litt kjedelig, pga man lett blir litt småsvimmel, men ikke skadelig lavt. 

Sist jeg fikk målt var i fjor og da lå jeg på de litt mer behagelige ca  120/67 ( Jeg er over 45, så tar det som et godt tegn) 

Anonymkode: f615b...b38

AnonymBruker
Skrevet

Man får hyere blotrykk jo eldre man blir, så jupp, en ting de fleste som har dødd av kornan har.

Anonymkode: 00cb9...2a2

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man får hyere blotrykk jo eldre man blir, så jupp, en ting de fleste som har dødd av kornan har.

Dette er noe mange tror, men stemmer ikke med alle! Hilsen helsepersonell 

Anonymkode: 6d234...c16

Gjest Audiot
Skrevet

180/140. Legen uffer seg over at det er alt for høyt, men får ikkeno medisiner så da er det sikkert greit..

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Audiot skrev:

180/140. Legen uffer seg over at det er alt for høyt, men får ikkeno medisiner så da er det sikkert greit..

Altfor høyt! Det er i risilosonen for flere sykdommer.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Altfor høyt! Det er i risilosonen for flere sykdommer.

Sorry, risikosonen

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er noe mange tror, men stemmer ikke med alle! Hilsen helsepersonell 

er ikke det lov å signere som helsepersonell, men mine obersrvasjoner sier at man har oftere enn motsatt forhøyet blodtrykk som eldre. Det er jo også bare å google for de som ikke selv har en innsikt. Da det står i lærebøker også

• Liker 1
  • Opprett ny...