Gå til innhold

Høyt blodtrykk er den største risikofaktoren - vet du hva blodtrykket ditt er?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Diskutert dette litt med familie, og det er påfallende få som har målt blodtrykket sitt. Selv har jeg ikke gjort det på over 10 år, sist gang var nok da jeg gikk på p-piller. Aner ikke hva jeg har i blodtrykk nå som 40-åring. Det er vel ikke vanlig at man måler blodtrykk når man går til legen? Det har jeg aldri opplevd. Kanskje de bare måler eldre pasienter? Er det symptomer på høyt blodtrykk?

Anonymkode: df97f...3d6

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er gravid, så da måles blodtrykket som en fast greie hver kontroll. Dagens trykk var 75/120, noe forhøyet, men helt innafor normalen heldigvis. 

Anonymkode: 23cb1...321

Skrevet

Ja, måles ved kontroller hos lege pga sykdom.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er gravid, så da måles blodtrykket som en fast greie hver kontroll. Dagens trykk var 75/120, noe forhøyet, men helt innafor normalen heldigvis. 

Beklager, motsatt. 120 over 75😅

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Beklager, motsatt. 120 over 75😅

Men er ikke det så perfekt som man kan få det? Faren min har hatt, sånn, 190/110 i blodtrykk. Han får ikke sånne verdier som det på medisiner en gang. 

Anonymkode: 51e80...7f4

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Når høyt blodtrykk er en risikofaktor, er man fremdeles i risikosonen hvis man tar medisiner for høyt blodtrykk, men får regulert det fint? 

Anonymkode: 5cae1...253

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men er ikke det så perfekt som man kan få det? Faren min har hatt, sånn, 190/110 i blodtrykk. Han får ikke sånne verdier som det på medisiner en gang. 

Anonymkode: 51e80...7f4

Høyt blodtrykk regnes som verdier over 140/ 90 så jeg nå, så det er vel foreløpig helt fint ja. Håper det holder seg slik resten av svangerskapet!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet ganske godt hva mitt er. Ble målt sist hos legen til 85/60, og da hadde jeg få minutter før gått opp de tre etasjene det er til legekontoret. Det er normalt hos meg, vært slikt i mange år.

Det høyeste målt hos legen er 90/60. Fått beskjed om å ha på meg info at lavt blodtrykk er mitt normale i tilfelle jeg havner i en alvorlig ulykke. 

Anonymkode: 1c1ca...8d6

AnonymBruker
Skrevet

Har målt blodtrykk én gang hos legen på over snart 30 år. Ellers er det kun sykehus som har målt, noe de gjør på så og si alle hele tiden om du er innlagt.

Anonymkode: df009...c65

AnonymBruker
Skrevet

Min lege har flere ganger målt blodtrykket mitt når jeg har vært hos han pga helt andre ting (f.eks celleprøve). Jeg har litt forhøyet blodtrykk, det ble avdekket ved en sånn tilfeldig måling.

Anonymkode: c47a3...f33

AnonymBruker
Skrevet

Husker ikke hva jeg pleier å ha, men det er høyt nok til at jeg må ta 10mg tablett hverdag. Er 34 år og har ingen sykdommer ellers, men om jeg ikke tar dem kan jeg føle at kroppen ikke er helt 100% på en måte. 

Anonymkode: 3b096...d38

AnonymBruker
Skrevet

Måler alltid i forbindelse med prevensjon, mitt svinger mellom 110-120/70-80 

K42

Anonymkode: 613d2...43f

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, oxycodone skrev:

95/55 ca 

Dette var da ekstremt lavt

• Liker 6
Skrevet

Pleier å ligge rundt 115/70 hvis jeg har spist iløpet av dagen. Hvis ikke er det mye lavere, rundt 90/60.

AnonymBruker
Skrevet

Ja, legen måler det innimellom når jeg er der, for eksempel når jeg har infeksjon. Det ligger på 135/85 hos legen og har på det høyeste vært 140/90, men når det er blitt målt mange ganger over en viss tid i forbindelse med operasjon er det betydelig lavere og egentlig i laveste laget (noe som er bra, fordi lavt blodtrykk minsker risiko for hjertesykdom betraktelig) og det gir egentlig mer mening siden jeg har ortostatisk blodtrykksfall titt og ofte. Jeg tror jeg har white collar syndrome, selv om jeg ikke føler meg stresset hos legen. 

Anonymkode: b8d71...4d6

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette var da ekstremt lavt

Ekstremt lavt var det ikke. For mange unge mennesker er det helt vanlig. 

Anonymkode: b8d71...4d6

• Liker 3
Skrevet (endret)

Nja, de få gangene jeg har fått målt blodtrykket mitt så har ikke legen sagt hva det er, bare at det er ok.

Fra journalene fra den gangen jeg var innlagt på sykehus stod det at blodtrykket mitt var 154/80 ved innleggelse som nok er på kanten høyt. Men jeg var jo syk/stresset den gangen og på kontrollttime senere sa de ikke noe på blodtrykket, så regner med at det var ok. Var 26 den gangen.

Har ikke målt de senere årene, men burde det kanskje snart ta en sjekk.

Endret av missmcbeal
Skrevet

Mitt er for lavt, men husker ikke verdiene nå.

AnonymBruker
Skrevet

110/80

Anonymkode: 29cbb...d0a

• Opprett ny...