Ingrid.tp Skrevet 29. april 2020 #1 Skrevet 29. april 2020 Hei! Jeg bor cirka 2 måneder i året i Norge og resterende i Tyskland, og jobber for en språkskole hvor jeg gir norsktimer til elever på nettet. Jeg har altså ikke et fysisk arbeidssted og kan jobbe fra hvor som helst. Jeg har en frilanskontrakt, så jeg får lønn etter hvor mange timer jeg jobber, men kun en arbeidsgiver. Lønnen min blir gitt i euro, og blir overført til en tysk konto, men arbeidsgiveren min sier at jeg er skattepliktig til Norge. Min arbeidsgiver er forøvrig heller ikke tysk. Etter en telefon med skatteetaten i fjor, fortalte de meg at jeg skal føre inntekt opp på neste års selvangivelse (altså 2020), men jeg usikker på hvordan jeg skal føre dette opp, spesielt med tanke på at jeg får lønn i euro (kronekursen varierer jo voldsomt) og vet ikke hvordan dette skattlegges. Hvis noen har råd hadde jeg blitt veldig glad. Jeg kommer ikke igjennom på telefon på skatteetaten grunnet stor pågang. På forhånd tusen takk!
Thea82 Skrevet 30. april 2020 #2 Skrevet 30. april 2020 9 timer siden, Ingrid.tp skrev: Hei! Jeg bor cirka 2 måneder i året i Norge og resterende i Tyskland, og jobber for en språkskole hvor jeg gir norsktimer til elever på nettet. Jeg har altså ikke et fysisk arbeidssted og kan jobbe fra hvor som helst. Jeg har en frilanskontrakt, så jeg får lønn etter hvor mange timer jeg jobber, men kun en arbeidsgiver. Lønnen min blir gitt i euro, og blir overført til en tysk konto, men arbeidsgiveren min sier at jeg er skattepliktig til Norge. Min arbeidsgiver er forøvrig heller ikke tysk. Etter en telefon med skatteetaten i fjor, fortalte de meg at jeg skal føre inntekt opp på neste års selvangivelse (altså 2020), men jeg usikker på hvordan jeg skal føre dette opp, spesielt med tanke på at jeg får lønn i euro (kronekursen varierer jo voldsomt) og vet ikke hvordan dette skattlegges. Hvis noen har råd hadde jeg blitt veldig glad. Jeg kommer ikke igjennom på telefon på skatteetaten grunnet stor pågang. På forhånd tusen takk! Du skal føre opp inntekten, men du skatter ikke til Norge men Tyskland. Det avgjøres av hvor lenge du oppholder deg i Norge. 2 måneder er riktignok helt på grensen da jeg mener den er 64 dager, men dette er noe du må sjekke. Vær obs på at du mister dine rettigheter til folketrygden når du ikke skatter til Norge. Det er dessuten din arbeidsgiver som er ansvarlig for å betale skatt, ikke du (såfremt du ikke har et AS, eller enkeltmannsforetak). Jeg bor selv i Danmark, men jobber i Norge. Det er derfor jeg har undersøkt reglene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå