AnonymBruker Skrevet 29. april 2020 #1 Skrevet 29. april 2020 Jeg har en eldre søster som ikke greier å ta vare på seg selv eller de tre barna sine. Hun har lånt penger av alle familemedlemmer og ikke betalt tilbake, mesteparten av utgiftene til barna dekkes av besteforeldre eller meg, og hun ligger alltid etter med husleie, strøm, you name it. Hun har alltid vært sånn, og vi har prøvd alt, veiledning gjennom nav, barnevernet, økonomisk rådgiver etc. Det blir ikke bedre. Hun prioriterer kjempedårlig og det lider barna under. Hun får bidrag av nav og er ufør, fedrene til barna er ikke inni bildet, en del av familien har støtet henne vekk pga penger som hun låner og ikke betaler tilbake. Hadde det bare vært henne hadde jeg muligens gitt opp, men synes synd på tantebarna som lider under dette. Nå nylig fikk jeg og mamma SMS (vi er ikke på talefot) med liste over ting barna trengte i barnehage og på skolen, de har vokst ut av joggesko, sommertøy, regntøy og diverse og må ha nytt. Og hun spør igjen om vi kan dekke dette. Jeg blir litt oppgitt, hun tjener mer enn meg (uføretrygd + diverse bidrag fra nav gjør at hun får utbetalt 30000 i måneden). Men disse pengene går til røyk, snus , øl, fest, bil (når hun bor sentralt og ikke trenger det!), samt forbruksgjeld (tvungen trekk). Jeg har flere ganger bestemt meg for å bryte all kontant, tildels gjort det også. Men tantebarna holder meg igjen. Nå lurer jeg på om jeg skal kjøpe inn tøyet til tantebarna? Moren vår er pensjonist og har fått nok, hun forteller at hun allerede har gitt penger til søster rundt jul som skulle gå til dette, men hun valgte å bruke det på helt andre ting. Anonymkode: 30741...606
AnonymBruker Skrevet 29. april 2020 #2 Skrevet 29. april 2020 Luft tanken om at du kan adoptere barna slik at hun får mer penger til seg selv? Hun har sikkert ikke lyst å ha barna, med mindre det gir mer penger å ha dem Anonymkode: 2ceb6...9cc 18
AnonymBruker Skrevet 29. april 2020 #3 Skrevet 29. april 2020 Da ringer du barnevernet igjen. Og nav. Igjen og igjen til noe skjer. Anonymkode: 8e9b3...378 42
Gjest WhisperingWind Skrevet 29. april 2020 #4 Skrevet 29. april 2020 Om hun ikke kan holde barna med basic ting som klær så må barnevernet inn i bildet. Ferdig snakket.
Yunaleah Skrevet 29. april 2020 #5 Skrevet 29. april 2020 Som de over sier, og Ihvertfall ikke gi søsteren din noe mere penger. Da er det bedre å kjøpe ting selv til ungene. Kjøp brukt, er man heldig kan man også finne noen å arve etter helt gratis. 15
Nymerïa Skrevet 29. april 2020 #6 Skrevet 29. april 2020 Det er jo en mellomting her, informer søsteren din om at du ikke ønsker å støtte henne økonomisk lenger, hun kan komme med praktiske gaveønsker til bursdager og jul, men hun får ingenting utenom det. Eventuelt et engangsbeløp ifbm skolestart hvis du ønsker det. Men så stiller du opp for barna med tid, hvis du har anledning til det. Disse barna trenger andre voksne rollemodeller i livet sitt enn mor. 19
AnonymBruker Skrevet 29. april 2020 #7 Skrevet 29. april 2020 36 minutter siden, AnonymBruker skrev: Luft tanken om at du kan adoptere barna slik at hun får mer penger til seg selv? Hun har sikkert ikke lyst å ha barna, med mindre det gir mer penger å ha dem Anonymkode: 2ceb6...9cc Jeg skulle helst ha adoptert barna, men dessverre ikke mulig, da jeg ikke har muligheten grunnet eget barn og mann, og for lav inntekt. Samtidig som søstera mi elsker barna sine, hun vet bare ikke hvordan hun skal ta vare på dem. Anonymkode: 30741...606
AnonymBruker Skrevet 29. april 2020 #8 Skrevet 29. april 2020 Jeg syntes du skal slutte å gi penger. Det kommer ikke til å hjelpe, og det kommer aldri til å være nok. Jeg ville heller funnet på ting med barna. Gitt de opplevelser og gode stunder. hvis mor ikke klarer å holde barna med nødvendig klær og utstyr må barnevernet inn i bildet igjen. Anonymkode: ae64e...601 16
AnonymBruker Skrevet 29. april 2020 #9 Skrevet 29. april 2020 25 minutter siden, WhisperingWind skrev: Om hun ikke kan holde barna med basic ting som klær så må barnevernet inn i bildet. Ferdig snakket. Barnevernet har vært inne flere ganger, men hver gang vurdert at det er nok omsorg i det hjemmet. Utrolig nok har de gang på gang ansett søster som en egnet omsorgsperson for sine barn. Hun har fått veiledning flere ganger, vært på flere kurs som bv har holdt. Men dessverre ikke blitt flinkere til å holde styr på barna sine av den grunn. Hun er veldig glad i barna sine, men hun vet ikke hvordan hun skal være en god forelder. Anonymkode: 30741...606 4
AnonymBruker Skrevet 29. april 2020 #10 Skrevet 29. april 2020 15 minutter siden, NymeriaRhoynar skrev: Det er jo en mellomting her, informer søsteren din om at du ikke ønsker å støtte henne økonomisk lenger, hun kan komme med praktiske gaveønsker til bursdager og jul, men hun får ingenting utenom det. Eventuelt et engangsbeløp ifbm skolestart hvis du ønsker det. Men så stiller du opp for barna med tid, hvis du har anledning til det. Disse barna trenger andre voksne rollemodeller i livet sitt enn mor. Jeg har stilt opp mye for barna før, men blitt lute av det i den siste tiden grunnet egen graviditet og barn. Mine foreldre stiller opp mye for barna også, tar dem med på ferier og opplevelser. Men de også begynner å bli gamle og få litt nok. Vi har gitt engangsbeløp og penger, men dessverre går disse ofte til andre ting enn tøy til barna, selvom de er øremerket dette. Jeg har til og med opplevd at tøy jeg har kjøpt inn til barna har blitt solgt på Facebook eller at søster roter det vekk. Synes rett og slett at det er vanskelig. Anonymkode: 30741...606 1
Curlyme Skrevet 29. april 2020 #11 Skrevet 29. april 2020 Nei ikke gi henne mer penger. Ring barnevernet. 2
AnonymBruker Skrevet 29. april 2020 #12 Skrevet 29. april 2020 SLUTT å gi penger! Det gjeldet både deg, din mor og øvrige. Trenger barna støvler og dere vil hjelpe, så kjøp støvler. Ikke gi mor penger. Da er ikke det å rote dem vekk, et alternativ for henne. Anonymkode: 98afb...49c 17
Curlyme Skrevet 29. april 2020 #13 Skrevet 29. april 2020 Du skylder verken henne eller barna noe. Skjønner det er synd på dem,men når dere slutter å gi må hun kjøpe. 4
AnonymBruker Skrevet 29. april 2020 #14 Skrevet 29. april 2020 Da sier du det, at du har gitt penger før, men hun har brukt det på annet så du stoler ikke på henne. Du har egne barn som skal forsørges, og du har mindre inntekt enn henne. Så legger du til at hun må faen meg se til å skjerpe seg, og at hun ikke skjemmes som ikke ivaretar sine barn! Har noen sagt tydelig fra til henne at dette slett ikke er godt nok, eller er dere forståelsesfulle og dikke-dikk? Dere enabler at hun ikke trenger å ta seg sammen. Hun trenger å lære at hun har ansvaret. Anonymkode: 79fa3...890 19
Gjest WhisperingWind Skrevet 29. april 2020 #15 Skrevet 29. april 2020 Ikke 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Barnevernet har vært inne flere ganger, men hver gang vurdert at det er nok omsorg i det hjemmet. Utrolig nok har de gang på gang ansett søster som en egnet omsorgsperson for sine barn. Hun har fått veiledning flere ganger, vært på flere kurs som bv har holdt. Men dessverre ikke blitt flinkere til å holde styr på barna sine av den grunn. Hun er veldig glad i barna sine, men hun vet ikke hvordan hun skal være en god forelder. Anonymkode: 30741...606 Ikke gi penger. Barnehagen og skole vil reagere om barna ikke har klær.
AnonymBruker Skrevet 29. april 2020 #16 Skrevet 29. april 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg har en eldre søster som ikke greier å ta vare på seg selv eller de tre barna sine. Hun har lånt penger av alle familemedlemmer og ikke betalt tilbake, mesteparten av utgiftene til barna dekkes av besteforeldre eller meg, og hun ligger alltid etter med husleie, strøm, you name it. Hun har alltid vært sånn, og vi har prøvd alt, veiledning gjennom nav, barnevernet, økonomisk rådgiver etc. Det blir ikke bedre. Hun prioriterer kjempedårlig og det lider barna under. Hun får bidrag av nav og er ufør, fedrene til barna er ikke inni bildet, en del av familien har støtet henne vekk pga penger som hun låner og ikke betaler tilbake. Hadde det bare vært henne hadde jeg muligens gitt opp, men synes synd på tantebarna som lider under dette. Nå nylig fikk jeg og mamma SMS (vi er ikke på talefot) med liste over ting barna trengte i barnehage og på skolen, de har vokst ut av joggesko, sommertøy, regntøy og diverse og må ha nytt. Og hun spør igjen om vi kan dekke dette. Jeg blir litt oppgitt, hun tjener mer enn meg (uføretrygd + diverse bidrag fra nav gjør at hun får utbetalt 30000 i måneden). Men disse pengene går til røyk, snus , øl, fest, bil (når hun bor sentralt og ikke trenger det!), samt forbruksgjeld (tvungen trekk). Jeg har flere ganger bestemt meg for å bryte all kontant, tildels gjort det også. Men tantebarna holder meg igjen. Nå lurer jeg på om jeg skal kjøpe inn tøyet til tantebarna? Moren vår er pensjonist og har fått nok, hun forteller at hun allerede har gitt penger til søster rundt jul som skulle gå til dette, men hun valgte å bruke det på helt andre ting. Anonymkode: 30741...606 Jeg ville ikke gitt penger iallfall. Siden det egentlig er hennes ansvar MEN barna trenger det så ville jeg nok om jeg selv hadde anledning til det støttet med å kjøpe det jeg kunne til en rimelig penge f.eks. på http://www.finn.no Det er tydelig at det å styre penger er hennes problem og ikke det å ville at barna skal ha det bra. Sannsynligvis kunne hun trenge hjelp til å arbeide med behovet for å svi av kronene. Kanskje via psykolog. Uansett.. Hvis du vil hjelpe så gjør det via ting som ikke kan brukes til noe annet. Hvis du vil hjelpe via mat og sånt så kjøp maten og ikke gi pengene siden hun ikke hører helt ut til å bruke dem til det de skulle gå til. Jeg ville nå ikke kuttet kontakten men heller bare akseptert henne for den hun er og så si at hvis hun trenger konkrete ting (mat og klær til barna f.eks) så kan hun gi ønskelister og dere ser om dere kan hjelpe. Men at kontanter ikke er aktuelt. Si også at hvis hun vil at andre skal kjøpe tinga så må hun bare tåle at det er brukt og ikke merkeklær. Hold kontakten med hold temaet penger ute av søskenforholdet. Gi beskjed om det på en fin måte og prøv å holde kontakten med tantebarna. Ikke fokuser så mye på hvor uansvarlig hun er heller fokuser på ungene og hva du kan gjøre for dem ikke for henne. Det er ikke ditt ansvar men om du har lyst å glede ungene så gjør det. Så gir du tinga direkte til ungene og sier at de er gave fra tante(og onkel eller). Gjerne vaske dem på vranga først osv. Brukt fungerer veldig fint det og man kan få masse til en rimelig penge. Ikke minst sparer det miljøet og man får gledet noen små. Utover det så tror jeg rett og slett bare søsteren din er den søsteren din er og det er nok ikke håp om å endre på det uten at det er hun selv som søker hjelp. Det beste er bare om du fokuserer på tantebarna og ikke på henne. At det du gir er konkrete ting og ikke kontanter (eller ting sammen med kvittering som da kan "byttes"). Så får du bare prøve å ta henne som hun er og så være bestemt på hvor grensen går (kontanter) og heller gjøre så mye eller så lite som du ønsker med konkrete ting til ungene. Lykke til. Anonymkode: 406d6...a02 3
AnonymBruker Skrevet 29. april 2020 #17 Skrevet 29. april 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg har en eldre søster som ikke greier å ta vare på seg selv eller de tre barna sine. Hun har lånt penger av alle familemedlemmer og ikke betalt tilbake, mesteparten av utgiftene til barna dekkes av besteforeldre eller meg, og hun ligger alltid etter med husleie, strøm, you name it. Hun har alltid vært sånn, og vi har prøvd alt, veiledning gjennom nav, barnevernet, økonomisk rådgiver etc. Det blir ikke bedre. Hun prioriterer kjempedårlig og det lider barna under. Hun får bidrag av nav og er ufør, fedrene til barna er ikke inni bildet, en del av familien har støtet henne vekk pga penger som hun låner og ikke betaler tilbake. Hadde det bare vært henne hadde jeg muligens gitt opp, men synes synd på tantebarna som lider under dette. Nå nylig fikk jeg og mamma SMS (vi er ikke på talefot) med liste over ting barna trengte i barnehage og på skolen, de har vokst ut av joggesko, sommertøy, regntøy og diverse og må ha nytt. Og hun spør igjen om vi kan dekke dette. Jeg blir litt oppgitt, hun tjener mer enn meg (uføretrygd + diverse bidrag fra nav gjør at hun får utbetalt 30000 i måneden). Men disse pengene går til røyk, snus , øl, fest, bil (når hun bor sentralt og ikke trenger det!), samt forbruksgjeld (tvungen trekk). Jeg har flere ganger bestemt meg for å bryte all kontant, tildels gjort det også. Men tantebarna holder meg igjen. Nå lurer jeg på om jeg skal kjøpe inn tøyet til tantebarna? Moren vår er pensjonist og har fått nok, hun forteller at hun allerede har gitt penger til søster rundt jul som skulle gå til dette, men hun valgte å bruke det på helt andre ting. Anonymkode: 30741...606 Verge Anonymkode: 4d009...015 12
Gjest Chroma Skrevet 29. april 2020 #18 Skrevet 29. april 2020 Du gjør henne ingen tjeneste ved å gi henne penger. Hun har allerede vist at hun ikke prioriterer å bruke det på barna. Ville kontaktet barnevernet igjen. Vil du hjelpe barna så kjøp heller klær til de istedenfor å gi søsteren din penger.
AnonymBruker Skrevet 29. april 2020 #19 Skrevet 29. april 2020 Dette er veldig likt min situasjon med min søster faktisk! Alt stemmer på en prikk, men hun har bare et barn og far var inne i bildet annenhver uke. Vi hjelper henne masse med pass og økonomi. Kjøpte stort sett det ungen trengte bestandig. Vi gjorde det fordi vi syntes så synd på henne. Hun fortalte oss om dårlige relasjoner med div kjærester hun har hatt og hvor grusom far til barnet var mot henne. Tok dessverre alt for mange år før vi forstod at hun løy til oss for å utnytte oss. Barnefar har aldri vært noe problem, og vi har begynt å ha kontakt med han og kona. Da vi fikk kontakt med dem, fikk vi en del oppklaringer for å si det sånn! Barnefar merket lite om hvor dårlig det stod til med søsteren min, fordi vi hjalp henne med å dekke over alle feil og mangler i hennes uker. Vi fikk nok av manipulasjonen, og vi klarte til slutt ikke skille mellom løgn og sannhet. Vi satte en strek. Involverte far og barnevernet og fortalte dem alt. De tok saken, og nå bor barnet hos far fast med samvær med søsteren min. Søsteren min vet ikke at vi har vært involvert i som meldere i barnevernssaken, da far tok på seg hele skyldebøtta der. Dette var for at vi fremdeles skulle ha innsyn i barnets liv når h*n er høs søsteren min, og samarbeide greit med henne. Men vi vet hvor manipulativ hun er, det kommer vi aldri til å glemme. Dette er nå 3 år siden, og vi ser en merkbar endring på barnet til det positivet. Mitt råd til deg er å kontakte barnevernet hvis far er helt ute av bildet. Forklar situasjonen. Du kan jo være anonym for at søsteren din ikke skal kutte deg ut. Tror ikke det er bra for barnet hvis dere mister innsyn. Evt kan du ringe helsesøster på skolen til barnet og rådføre deg? Så kan evt hun melde det inn for dere? Det er tøft, men tenk på barna.. De har helt sikkert mange flere dårlige opplevelser med søsteren din enn de dere vet om. Barn beskytter alltid foreldrene når de vet de blir behandlet dårlig. Anonymkode: 0e7f0...9b6 16
AnonymBruker Skrevet 29. april 2020 #20 Skrevet 29. april 2020 Og ikke minst! Slutt å gi henne penger! For all del. Hun får inn mer inn nok til å klare seg! Anonymkode: 0e7f0...9b6 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå