Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Angående referanser? Hvor viktig er det egentlig? Jeg satt på et jobbintervju hvor de etterlyste referanser. Jeg hadde jo noen, men ingen fra den øvrige ledelse. Den øvrige ledelse som nesten ikke er tilstede. Som jeg treffer en gang i uken fordi han er på en hilserunde, og som jeg skravler litt med i pausen om vi har pause samtidig. Jeg snakket med han og han kunne stille opp som referanse, det var ikke noe problem. Men det fikk meg til å tenke. 1. Hva om jeg ikke kom overens med sjefen? 2. Hva om sjefen var en mobber. 3. Hva om jeg ville slutte i jobben fordi det var et dårlig arbeidsmiljø og ikke ønsket sjefen som referanse. Hva hadde jeg kunnet gjøre i disse 3 tilfellene? Hvilken betydning hadde disse 3 tilfellene hatt på mitt jobbintervju? 
Hvo viktig er disse referansene egentlig? Er de avgjørende for om man får jobben eller ikke? 
I dette tilfelle, så vil jeg slutte kun for å utfordre meg selv videre. Skape nye mønster i handlingene og aktivitetene jeg allerede gjør. Jeg har veldig lyst på denne jobben, men ikke verdens undergang om jeg ikke får den da jeg ikke er i krise på min nåværende jobb. 

Anonymkode: 683d1...00a

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest Thoringen
Skrevet

Det er default pdd å sjekke referansene til folk man ansetter og jeg har sagt nei til folk når jeg opplevde at referansen strev med å fortelle noe positivt om søkeren eller at folk har diktet opp referansene. Så vil sikkert en eller annen komme og si at i deres bedrift på 3 unge kule folk som alle er kompiser fra Blindern er referanser noe tull og noe 90-talls. Dem om det...

Jeg er av oppfatnignen at desto viktigere stilling, desto viktigere med referansesjekk.

Det hvem du velger som referanse og hva de sier om deg er noe man legger merke til. Velger du din mor som referanse så tviler jeg på din evne til å jobbe selvstendig... Eller hvis din kollega sier noe om at du er snill og grei så vekter jeg det ikke så mye som når en leder i din nåværende bedrift sier at du er ekstremt effektiv prosjektleder og kan ramse opp på strak arm noen av kompleksiteten til prosjektene du ledet. Man ser raskt gjennom når søkeren har bare listet opp tilfeldige folk som referanser som ikke har noe fornuftig input i forhold til det den ansatte skal bli ansatt til.

Men selv om det er en slags bonus om at noen fra ledelse stiller opp til deg så er det ikke noe jeg forventer at du får. Kjenner til flere firmaer hvor de til og med har uformell policy om å ikke stille som referanse til sine ansatte (alle disse er ikke noe jeg ville anbefalt folk å jobbe i). Jeg skjønner godt at man ikke nødvendigvis ønsker å gjøre sin sjef oppmerksom på at man søker nye utfordringer så den der er ikke nødvendigvis et minus heller.

PS:

Og som ved alle mine svar som har med arbeidslivet å gjøre så må jeg si følgende - det varierer fra bransje til bransje.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...