AnonymBruker Skrevet 29. april 2020 #1 Skrevet 29. april 2020 Hei Har noen tanker om å starte opp et Enkeltpersonsforetak, og lurer litt på andres erfaringer. Jeg kommer til å drive med tjeneste først og fremst, men også noe salg. Og det blir nok slik at jeg starter uten å registrere som bedrift meg i første omgang, for å se om jeg får nok oppdrag. Vil også prøve å være i jobb med lav stillingsprosent for å få økonomien til å gå opp, i tillegg til å ha rettigheter på dagpenger osv., etterhvert er det jo mulig å betale forsikring for dette ser jeg. Leser mye om dagen for å forberede meg, ser nemlig at det er kun 20% av alle nyoppstartede ENK som er aktive etter fem år, så det er nok greit å ikke satse på at dette skal bli hovedinntekt på en stund, men heller bygge seg opp sakte men sikkert. Denne lista har vært til hjelp i forhold til hva det er greit å tenke godt over https://enkeltmannsforetak.nyttiginfo.no/enkeltpersonforetak/ Har ingen direkte spørsmål tror jeg, mer ute etter generelle erfaringer og personlige historier akkurat nå. Noen der ute med positive og/eller negative erfaringer? Hvor lett eller vanskelig det var å starte, og å fortsette? Har du drevet lenge? Driver du med tjeneste eller salg? Har du noen tips og råd og dele med en som står i startgropa? Anonymkode: 3d104...228
AnonymBruker Skrevet 29. april 2020 #2 Skrevet 29. april 2020 Det kommer jo veldig an på hva du skal jobbe med og hvor mye innsats du legger i det, hvordan det går. Har hatt et enk i flere år, med tidvis annet fast arbeid ved siden av. Tok diverse frilansoppdrag, med variabel inntekt. Det er litt å sette seg inn i, feks om du er momspliktig, men ellers har det vært ganske enkelt. Fakturerte og tok regnskap selv, betalte forskuddsskatt 4 ganger i året. Skatten kan du justere selv utover året før siste termin innbetaling. Anonymkode: c5dfb...dd4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå