AnonymBruker Skrevet 29. april 2020 #1 Skrevet 29. april 2020 Vært hos gynekolog i dag etter å ha hatt litt uregelmessig menstruasjon, ul var helt i orden. Hun ville jeg skulle ta blodprøver, og slengte på at jeg må gå ned i vekt hvis det viser seg at jeg trenger hormonbehandling. Hun spurte meg hvor mye jeg veier, jeg sa 110 kilo, hun ba meg gå ned i hvertfall 30 kilo for å eventuelt kunne få behandling. Jeg har alltid vært overvektig, vekta mi er godt fordelt og har mye muskler i tillegg. Det er veldig vanskelig for meg å gå ned så mye. Jeg kan gå ned 10 kilo, noen av oss har bare problemer med vekta... Vekta har ikke vært et problem tidligere. Anonymkode: b2396...bc2
AnonymBruker Skrevet 29. april 2020 #2 Skrevet 29. april 2020 Ja, dessverre vil de fleste fertilitetsklinikker ha strenge BMI-krav, for eksempel for å få IVF-behandling. Det er vel pga. sannsynlighet for at behandlingen fungerer, tror jeg. For noen hormonforstyrrelser (f.eks PCOS) så kan det hjelpe å gå ned i vekt. Jeg har PCOS og fikk medikamenter selv om jeg er overvektig. Gynekologen sa at hun var komfortabel med å skrive det ut til meg fordi jeg var bevisst på at jeg skulle jobbe med vekta og ikke burde legge på meg mer. Hvis du har uregelmessig menstruasjon er det ikke usannsynlig at du også har PCOS. Har du andre symptomer på det? Man kan ha PCOS uten å ha cyster på eggstokkene. Anonymkode: 22661...018
AnonymBruker Skrevet 29. april 2020 #3 Skrevet 29. april 2020 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, dessverre vil de fleste fertilitetsklinikker ha strenge BMI-krav, for eksempel for å få IVF-behandling. Det er vel pga. sannsynlighet for at behandlingen fungerer, tror jeg. For noen hormonforstyrrelser (f.eks PCOS) så kan det hjelpe å gå ned i vekt. Jeg har PCOS og fikk medikamenter selv om jeg er overvektig. Gynekologen sa at hun var komfortabel med å skrive det ut til meg fordi jeg var bevisst på at jeg skulle jobbe med vekta og ikke burde legge på meg mer. Hvis du har uregelmessig menstruasjon er det ikke usannsynlig at du også har PCOS. Har du andre symptomer på det? Man kan ha PCOS uten å ha cyster på eggstokkene. Anonymkode: 22661...018 Nei, har ikke så mange andre symptomer enn litt hårvekst (ca. 5 hårstrå) på høyre side av haken 🙈 Men det hadde ingen betydning sa gynekologen. Anonymkode: b2396...bc2
AnonymBruker Skrevet 29. april 2020 #4 Skrevet 29. april 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, har ikke så mange andre symptomer enn litt hårvekst (ca. 5 hårstrå) på høyre side av haken 🙈 Men det hadde ingen betydning sa gynekologen. Anonymkode: b2396...bc2 Ok Overvekt er ikke et diagnosekriterie, men det er et vanlig symptom da. De mest brukte diagnosekriterene (Rotterdam 2004) sier at man må ha 2 av 3 blant hyperandrogenisme enten biokjemisk eller klinisk(hårvekst, akne, etc.), unormal menstruasjon og cyster på eggstokkene. Så kanskje blodprøvene gir noe svar Anonymkode: 22661...018
AnonymBruker Skrevet 29. april 2020 #5 Skrevet 29. april 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ok Overvekt er ikke et diagnosekriterie, men det er et vanlig symptom da. De mest brukte diagnosekriterene (Rotterdam 2004) sier at man må ha 2 av 3 blant hyperandrogenisme enten biokjemisk eller klinisk(hårvekst, akne, etc.), unormal menstruasjon og cyster på eggstokkene. Så kanskje blodprøvene gir noe svar Anonymkode: 22661...018 Det blir spennede å se hva blodprøvene viser 😊 har 2 barn fra før av og de fikk jeg overvektig, men det er snart 10 år siden. Anonymkode: b2396...bc2
AnonymBruker Skrevet 29. april 2020 #6 Skrevet 29. april 2020 Ja det er helt normalt, for hvis du har for høy BMI kan du ikke får hjelp til eksempelvis IVF behandling. Derutover så kan der være stor risiko for at få komplikasjoner i svangerskapet hvis man er alt for overvektig. Hvis du har PCOS så kan du få metformin behandling som kan hjelpe dig til at gå ned i vekt, så du forhåpenligvis, kan opnå den graviditet du ønsker. Lykke til Anonymkode: 98274...c4c 2
AnonymBruker Skrevet 29. april 2020 #7 Skrevet 29. april 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja det er helt normalt, for hvis du har for høy BMI kan du ikke får hjelp til eksempelvis IVF behandling. Derutover så kan der være stor risiko for at få komplikasjoner i svangerskapet hvis man er alt for overvektig. Hvis du har PCOS så kan du få metformin behandling som kan hjelpe dig til at gå ned i vekt, så du forhåpenligvis, kan opnå den graviditet du ønsker. Lykke til Anonymkode: 98274...c4c Jeg har hørt mye bra om Mertformin, jeg hadde faktisk planer om å spørre fastlegen om resept på det. Takk for at du minnet meg om det 😊 Anonymkode: b2396...bc2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå