Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei!

Driver å leter etter et sted å bo til høsten og sånt, og har nå komt over en ganske god hybel med rimelig pris og fantastisk plassering. Eneste som gjør meg litt nervøs er at utleier har sagt at han ikke krever depositum, noe jeg aldri har kommet borti i de stedene jeg har leid tidligere. 

Bør jeg bare anta at dette er en salgs scam? Depositumet er jo mest for å gi utleieren trygghet, men blir plutselig usikker på om depositumet er for min egen trygghet også. 

(Beklager om dette blir feil forum, ble litt usikker på hvor jeg skal plassere det)

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke betalt depositum. Det er jo utleiers problem om det ikke er tilgjengelig depositum ved behov. 

Anonymkode: be4bf...1a1

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hadde vært skeptisk.

Husk at det er vel så mange useriøse og idiotiske utleiere som det er leietakere der ute. Du vil virkleig ikke havne i kloa på feil utleier, det kan ødelegge både økonomi og psyke. Vær forsiktig. Gjør grundig research.

Anonymkode: 91727...8cc

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har aldri bedt om depositum men bedt leieren betale forskuddsleie for tre måneder.

Anonymkode: 02a83...8ea

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde vært skeptisk.

Husk at det er vel så mange useriøse og idiotiske utleiere som det er leietakere der ute. Du vil virkleig ikke havne i kloa på feil utleier, det kan ødelegge både økonomi og psyke. Vær forsiktig. Gjør grundig research.

Anonymkode: 91727...8cc

han har vært på hybel.no (siden jeg bruker) i ca 8 år og leid bort hybler, så tror han er litt legit, men blir veldig usikker pga ingen depositum (selv om dette faller på han)

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke betalt depositum. Det er jo utleiers problem om det ikke er tilgjengelig depositum ved behov. 

men depositumet er jo noe som skal være der i tilfelle noe skulle skje - som at noe blir ødelagt der jeg leier. om det ikke er depositum han da kan ta fra, så blir jeg litt nervøs for at han kan kreve penger av meg - og jeg har allerede lite penger fra før, som student

AnonymBruker
Skrevet

For din egen del, ikke godta noe uten at dere har dep.konto! Han skal forresten betale for åpningen av kontoen, bare sånn i tilfelle du ikke vet det😊

Anonymkode: 51e33...6d0

• Liker 2
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For din egen del, ikke godta noe uten at dere har dep.konto! Han skal forresten betale for åpningen av kontoen, bare sånn i tilfelle du ikke vet det😊

Anonymkode: 51e33...6d0

takk :) tror jeg skal se litt vekk fra han og lete etter noen andre haha, blir litt for redd for at det er scam

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har aldri betalt depositum der jeg har leid, og det har aldri vært et problem. Det er jo først og fremst utleier sitt problem dersom det skjer noe og det ikke er noe depositum å ta av. Utleier har aldri krevd det og de har tydeligvis ansett meg som såpass "ordentlig" og seriøs at det ikke har vært et problem for de.

Akkurat nå bor jeg i en 3-roms leilighet som var nyoppussa da jeg flytta inn, sentralt, knallfint område og har egen uteplass. Har bodd her 5-6 år. Utleier er super-hyggelig, og alt som evt. blir ødelagt/slitt tar vi etterhvert som det kommer. Foreløpig har vi kun betalt for ei hylle i kjøleskapet og dusjhodet som vi selv har ødelagt.

Så nei, det trenger overhodet ikke å bety at det er svindel :)

Anonymkode: b2373...d9a

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har til tider latt være å be om depositum til mine leietakere pga dårlig økonomi, men jeg hadde aldri skrevet det i annonsen. 

Dette låter suspekt. Det er nok best å la være.

Anonymkode: a072e...cea

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har aldri bedt om depositum men bedt leieren betale forskuddsleie for tre måneder.

Anonymkode: 02a83...8ea

Du bryter loven. Det kan ikke avtales forskuddsbetaling for lengre tid enn en måned i boligforhold.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, lotuschae skrev:

men depositumet er jo noe som skal være der i tilfelle noe skulle skje - som at noe blir ødelagt der jeg leier. om det ikke er depositum han da kan ta fra, så blir jeg litt nervøs for at han kan kreve penger av meg - og jeg har allerede lite penger fra før, som student

Men da setter du pengene som ville gått til depositum på en sparekonto og tar fra den hvis noe skulle skje.

Anonymkode: db8de...311

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Haha.. jeg bor i leilighet som faren min eier og bor med en venn. Krever ikke depositum fordi han er en lat faen. Har vært noen fremmede innom og de har bare vært glade for det :) men så er jo jeg her og ser om noe blir totalt herpet da.

Anonymkode: 01950...221

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Haha.. jeg bor i leilighet som faren min eier og bor med en venn. Krever ikke depositum fordi han er en lat faen. Har vært noen fremmede innom og de har bare vært glade for det :) men så er jo jeg her og ser om noe blir totalt herpet da.

Men skal slutte å skrive det i annonser! Visste ikke at det var så suspekt.

• Liker 3
Skrevet

Jeg har leid flere steder, også noen uten depositum. Aldri vært noe problem det. Tror noen utleiere satser på at det går bra, og ikke gidder å styre med ekstra depositumskonto. Jeg synes det er skikkelig deilig, så slipper jeg å være nervøs for at utleier holder igjen de pengene av en eller annen grunn (ingen har hatt grunn til det heldigvis). 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
27 minutter siden, Myrmica skrev:

Jeg har leid flere steder, også noen uten depositum. Aldri vært noe problem det. Tror noen utleiere satser på at det går bra, og ikke gidder å styre med ekstra depositumskonto. Jeg synes det er skikkelig deilig, så slipper jeg å være nervøs for at utleier holder igjen de pengene av en eller annen grunn (ingen har hatt grunn til det heldigvis). 

Og for de aller aller fleste så er det jo selvsagt at man erstatter ting man ødelegger selv, så det er jo ikke livsnødvendig med depositum hvis man er ålreite folk 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde vært mer skeptisk om utleier ikke hadde kontrakt.

Anonymkode: 24799...ec8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tar ikke depositum av så enkle grunner av at det er begrenset hva leietaker kan ødelegge og ha ansvar for. Som regel er jeg som utleier ansvarlig for det meste. Kontrakt er selvsagt.

Anonymkode: 1c029...279

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

De plassene jeg har leid, har jeg betalt to månedsleier første måneden. Så hadde en måned «tilgode» når jeg sa opp. 

Anonymkode: 2ab17...f20

AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De plassene jeg har leid, har jeg betalt to månedsleier første måneden. Så hadde en måned «tilgode» når jeg sa opp. 

Anonymkode: 2ab17...f20

Det er ikke lov, men okey 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...