AnonymBruker Skrevet 29. april 2020 #1 Skrevet 29. april 2020 Hva gjør dere med småbarn som absolutt skal spise selv, men spiser kjempetregt og glemmer og spise selvom de har maten i hpnds? Jeg snakker halvtime på et knekkebrød.. Kan hende det bare er personligheten, og jeg planlegger deretter, men jeg er bare redd hun ikke får i seg nok mat andre steder hvor måltidet varer kun en halv time 😅 Hva gjør man? Anonymkode: fccf9...2f7
Gjest Lasox Skrevet 29. april 2020 #2 Skrevet 29. april 2020 (endret) Du kan jo høre med barnet om han/hun har problemer med å få svelgt det eller om han/hun syns det blir trangt og få svelgt det? Jeg har hatt store svelgeproblemer gjennom hele livet uten å være klar over det selv for ca. 3 år siden ble det så ille at jeg måtte hasteopereres. Sier ikke at det nødvendigvis gjelder barnet ditt, men burde spørre. Eller så kan det jo også være fordi barnet bare er treig? Gjelder det kun knekkebrødet eller andre ting også? Faren min sa til meg at han så betydelige endringer i hvordan jeg spiste etter operasjonen prøv å se etter om barnet må jobbe mere for å få det svelgt. Endret 29. april 2020 av Lasox
AnonymBruker Skrevet 29. april 2020 #3 Skrevet 29. april 2020 Mine døtre spiser tregt, sønnen spiser fort. 30 minutt på et knekkebrød er ikke uvanlig, og det er inkludert litt masing. Begge to har hatt problemer med at de ikke rekker å spise seg mette på skolen, men vi har snakket med lærerne, og det er ikke så mye mer å gjøre. De har aldri vært i faresonen for å ta skade av å være litt sultne. Jeg spiser også langsomt og er alltid sist ferdig når jeg spiser sammen med andre. Min niese spiser også langsomt (mannens familie). Min eldste jente er effektiv på å ordne ting, men spiser langsomt. Min yngste og niese er ekstremt langsomme i alt de gjør. De bare drømmer seg bort. Jeg har ingen mirakelkur annet enn å minne dem på at de spiser hver gang munnen er tom, eller minne dem på å tygge om de slutter med det når munnen er full. Anonymkode: de0df...0aa 2
Gjest WhisperingWind Skrevet 29. april 2020 #4 Skrevet 29. april 2020 Ungen min bruker 30 minutter på frokost, 45 minutter på lunsj, 15 minutter på mellommåltid, 1 time på middag og 10 minutter på kvelds 🙄😂 Han får i seg alt da, men noen måltider går latterlig tregt. Med mindre det er Stratos... Da er den borte på et blink 👀😂
AnonymBruker Skrevet 29. april 2020 #5 Skrevet 29. april 2020 Man lar de bruke den tiden det tar. Man burde jo egentlig bruke litt tid på et måltid. Anonymkode: 9221a...bc9
AnonymBruker Skrevet 30. april 2020 #6 Skrevet 30. april 2020 Takk for svar hjemme tar det den Tida det tar, og jeg vet at hun får sitte å spise utover måltidet i barnehagen også om hun ikke er ferdig. Ved lettmåltid er det henne og et par andre som sitter og spiser og koser seg mens de andre leker, og det er hyggelig 😊 Vi har pleid å pusse tenner etter frokost og levere, men jeg vet at fremover blir det travelt, er det greit å pusse tenner først og så eventuelt få barnet med i bilen med brødskive i hånda? Hvordan gjør dere det? Anonymkode: fccf9...2f7
AnonymBruker Skrevet 30. april 2020 #7 Skrevet 30. april 2020 Har dere sjekket mandlene til barnet? Anonymkode: 938ce...c0b
AnonymBruker Skrevet 30. april 2020 #8 Skrevet 30. april 2020 La nå barnet få nyte maten. Hilsen saktespiser. Anonymkode: 4c733...625
AnonymBruker Skrevet 30. april 2020 #9 Skrevet 30. april 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Har dere sjekket mandlene til barnet? Anonymkode: 938ce...c0b Har aldri falt meg inn, ting som hun liker godt sluker hun. Som isen hun spiser nå,jeg trenger ikke minne henne på at den smelter. Eller kaken i går. 🙂 Takk for tipset foresten 😊 2 timer siden, AnonymBruker skrev: La nå barnet få nyte maten. Hilsen saktespiser. Anonymkode: 4c733...625 Tror ikke hun nyter knekkebrød med makrell i tomat så mye, selvom det er greit å få det 😅 Anonymkode: fccf9...2f7
Honey Dew Skrevet 30. april 2020 #10 Skrevet 30. april 2020 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har aldri falt meg inn, ting som hun liker godt sluker hun. Som isen hun spiser nå,jeg trenger ikke minne henne på at den smelter. Eller kaken i går. 🙂 Takk for tipset foresten 😊 Tror ikke hun nyter knekkebrød med makrell i tomat så mye, selvom det er greit å få det 😅 Anonymkode: fccf9...2f7 Noen bruker lang tid på å få i seg maten og det synes jeg er greit. Å holde på å stresse noen som spiser og spesielt barn, kan føre til trøblete forhold til mat senere. Når det gjelder frokost, er det kanskje lurt å stå opp tidlig, slik at den som spiser sakte får tid til å få i seg maten.
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2023 #11 Skrevet 23. februar 2023 Drar opp denne tråden jeg. Barnet mitt spiser så ufattelig sakte. Bruker 30 minutt på ei brødskive til frokost, minst. bruker gjerne en time om jeg ikke sier noe. Kveldsmaten bruker det en time på. Barnet er like tregt i barnehagen, og vi har fått beskjed om å prøve å få det til å spise raskere. Dette begynner å tære på oss nå, er et mareritt. Går ikke ant å gi barnet ei skive i hånda for eksempel. Kveldsmaten tar halve kvelden, og vi må bruke mye mer tid enn jeg synes er nødvendig. Feks etter trening og vi er hjemme ganske sent, for så å måtte bruke en time på mat. Noen som har gode tips? Føler meg helt rådløs, og er skikkelig lei hele situasjonen. Barnet er forresten akkurat blitt 6 år. Anonymkode: be9fb...003
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2023 #12 Skrevet 23. februar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Drar opp denne tråden jeg. Barnet mitt spiser så ufattelig sakte. Bruker 30 minutt på ei brødskive til frokost, minst. bruker gjerne en time om jeg ikke sier noe. Kveldsmaten bruker det en time på. Barnet er like tregt i barnehagen, og vi har fått beskjed om å prøve å få det til å spise raskere. Dette begynner å tære på oss nå, er et mareritt. Går ikke ant å gi barnet ei skive i hånda for eksempel. Kveldsmaten tar halve kvelden, og vi må bruke mye mer tid enn jeg synes er nødvendig. Feks etter trening og vi er hjemme ganske sent, for så å måtte bruke en time på mat. Noen som har gode tips? Føler meg helt rådløs, og er skikkelig lei hele situasjonen. Barnet er forresten akkurat blitt 6 år. Anonymkode: be9fb...003 Gjelder det all mat eller bare litt kjipt brødmat? Hvis du skal gi noe i hånda på vei et sted, hva med smoothie eller yoghurt i klemmepose? Anonymkode: 2d2ba...3ec
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2023 #13 Skrevet 23. februar 2023 Gjelder all mat. Barnet er ikke særlig interessert i mat heller. Selvfølgelig spiser det noen ting raskere, som smoothie og yoghurt, men det er et aktivt barn, og jeg tenker det trenger litt skikkelig mat🙈 Nytter ikke friste med grove vaffler, grøt, havre/banan lapper, tortillalefser med fyll osv heller, det vil det ikke spise. Vil helst bare ha brødskive med salami, selv om det går så sakte😏 Og det begynner desverre å gå meg litt på nervene dette. Om jeg ikke sitter å "maser" blir det ikke spist noe i det hele tatt. Anonymkode: be9fb...003
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2023 #14 Skrevet 23. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Gjelder all mat. Barnet er ikke særlig interessert i mat heller. Selvfølgelig spiser det noen ting raskere, som smoothie og yoghurt, men det er et aktivt barn, og jeg tenker det trenger litt skikkelig mat🙈 Nytter ikke friste med grove vaffler, grøt, havre/banan lapper, tortillalefser med fyll osv heller, det vil det ikke spise. Vil helst bare ha brødskive med salami, selv om det går så sakte😏 Og det begynner desverre å gå meg litt på nervene dette. Om jeg ikke sitter å "maser" blir det ikke spist noe i det hele tatt. Anonymkode: be9fb...003 Ser dere tv? Har annen underholdning når dere spiser? Jeg så en gang et tv program om at hvis man ser på f.eks tv når man spiser så spise man både saktere men også mer. Anonymkode: 97d4c...d99 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2023 #15 Skrevet 23. februar 2023 Har prøvd både med og uten barnetv på ipad. Frokosten går greiest med ipad, til kvelds bruker vi ikke det. Når barnet ikke ser ipad fikler det med alt det får tak i, glemmer at det sitter ved matbordet, og kan finne på å lage sirkus fordi det ikke vil spise, men gjøre alt annet. Til middag og kvelds brukes altså aldri ipad😅 ikke i barnehagen heller. Går like sakte uansett. Anonymkode: be9fb...003
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2023 #16 Skrevet 23. februar 2023 Lær barnet å spise uten mobil eller nettbrett, og fjern ting som distraherer. Alt går senere når man skal følge med på noe i tillegg. Sitt med barnet og oppmuntre til spising. Hva tror du er grunnen til at det spiser så tregt? Det blir ikke lettere akkurat når det begynner på skolen til høsten. Hva med å innføre et slags premieringsystem som barnet er med på å lage, slik at det for eksempel får en stjerne klistremerke hvis det klarer å spise opp maten sin innen så og så kort tid, og på slutten av uken får barnet gjøre en favorittaktivitet sammen med dere voksne eller andre barn? Anonymkode: 4fb51...47b
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2023 #17 Skrevet 23. februar 2023 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Har prøvd både med og uten barnetv på ipad. Frokosten går greiest med ipad, til kvelds bruker vi ikke det. Når barnet ikke ser ipad fikler det med alt det får tak i, glemmer at det sitter ved matbordet, og kan finne på å lage sirkus fordi det ikke vil spise, men gjøre alt annet. Til middag og kvelds brukes altså aldri ipad😅 ikke i barnehagen heller. Går like sakte uansett. Anonymkode: be9fb...003 Siden det er blitt 6 år og skal begynne på skolen så må dere begynne å øve på å spise ihvertfall lunsjen kjappere. Sett nedtelling på mobilen/iPaden, forklar barnet hvorfor og at han må ha spist opp innen tiden er ute. Når tiden er ferdig er måltidet ferdig og han må vente til neste måltid. Et normalt barn tåler å være litt sulten. Anonymkode: ece22...df0
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2023 #18 Skrevet 23. februar 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Lær barnet å spise uten mobil eller nettbrett, og fjern ting som distraherer. Alt går senere når man skal følge med på noe i tillegg. Sitt med barnet og oppmuntre til spising. Hva tror du er grunnen til at det spiser så tregt? Det blir ikke lettere akkurat når det begynner på skolen til høsten. Hva med å innføre et slags premieringsystem som barnet er med på å lage, slik at det for eksempel får en stjerne klistremerke hvis det klarer å spise opp maten sin innen så og så kort tid, og på slutten av uken får barnet gjøre en favorittaktivitet sammen med dere voksne eller andre barn? Anonymkode: 4fb51...47b Jeg sitter alltid med barnet når det spiser, og oppmuntrer til både å tygge og svelge. Hvorfor det er slikt? Aner ikke, har vært slik siden det ble født. Om jeg skal fjerne alle ting barnet kan fikle med må vi sette oss på glattcelle. Har lokket og lurt for å få fortgang i spisingen, vi har snakket om det så mange ganger at vi er møkklei begge to. Hjelper til en viss grad å si at dersom det spiser maten sin kan vi skrelle et eple, spise druer eller få litt yoghurt. men når barnet da ikke spiser som avtalt blir det sirkus da også. Nei, jeg vet det ikke blir lettere, derfor jeg prøver å finne en løsning. Selv om jeg føler jeg har prøvd det meste. Anonymkode: be9fb...003
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2023 #19 Skrevet 23. februar 2023 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Siden det er blitt 6 år og skal begynne på skolen så må dere begynne å øve på å spise ihvertfall lunsjen kjappere. Sett nedtelling på mobilen/iPaden, forklar barnet hvorfor og at han må ha spist opp innen tiden er ute. Når tiden er ferdig er måltidet ferdig og han må vente til neste måltid. Et normalt barn tåler å være litt sulten. Anonymkode: ece22...df0 Jeg har vurdert dette, men tviler på at barnet blir å bry seg. Det er som sakt ikke særlig interessert i mat. Sjangsen for at det ville vært overlykkelig over å slippe når alarmen ringer er stor😒 Barnet selv spør aldri etter mat, sier det er sulten osv. Det er også veldig aktivt, og ganske så slankt. Litt redd det kan føre til vektnedgang. Anonymkode: be9fb...003
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå