Gå til innhold

Hvor viktig er egentlig bremseskjold?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Skifta dekk, denne kom av:

IMG_20200429_182952.thumb.jpg.3098cc6a0d97cea177a4e2f1aeef77e2.jpg

Bilen ellers er ikke så knallgod den heller, lenger. Så jeg tror neppe at det blir fikset (delen er ikke å få tak i utenom original, der den koster skjorta, utrolig nok). Så hvor ille er dette?

Anonymkode: 35e34...ab7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

De beskytter bremsene for mye søl fra veien, bilen blir ikke eu ok uten bremseskjold

Anonymkode: edbb1...103

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

De beskytter bremsene for mye søl fra veien, bilen blir ikke eu ok uten bremseskjold

Jo, det blir den! Om de er dårlige får man mangel, om de er borte sier de ingenting. 
Mitt satt seg fast mellom skive og klosser ved kjøring, det var en ny opplevelse i lyder og nøkking! 
Gikk gjennom flere EU-kontroller etter det før jeg solgte den. 

Anonymkode: be0fe...c20

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er ikke uten grunn at bremseskjold eksisterer, men ut ifra bildet så er det også andre ting som er modent for å byttes. Ser ut som om denne bilen har gått i saltsuppa uten nødvendig underspyling en gang i uken, morkne bremseslanger, støvbeskyttelse på støtdemperne og rustne braketter på støtdempertårnet.

Anonymkode: ef821...4b8

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke uten grunn at bremseskjold eksisterer, men ut ifra bildet så er det også andre ting som er modent for å byttes. Ser ut som om denne bilen har gått i saltsuppa uten nødvendig underspyling en gang i uken, morkne bremseslanger, støvbeskyttelse på støtdemperne og rustne braketter på støtdempertårnet.

Anonymkode: ef821...4b8

Bilen går opp og ned E16 i Bergensområdet. Om vinteren har det samme effekt som å leke seg på beachen i Florida, med regelmessige dypp i salthavet.... 🤪

Takk for gode råd ellers! Jeg får kjøre den slik til neste vinter og avvente EU kontroll da.

Anonymkode: 35e34...ab7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tatt bort mine rustne skjold bak og dette er slett ikke noe EU krav, bremsene fungerer utmerket uten.  Noen biler har ikke engang dette fabrikkmontert, men de beskytter mot bl.a. vannsprut som kan gi kast i skivene når de er varme.  Og selvsagt søle og rusk som kan fanges mellom skive og klosser.  Hadde noen Biltema skiver som ble kast på nesten umiddelbart uten skjold, men et par litt mer premium skiver har tålt et godt år uten skjold uten å gi meg noen problemer. Bedre kjøling blir det også uten skjold, kjører ikke på grusveger så jeg regner med bilen klarer seg uten til høggern overtar bilen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg har pleid å pelle det bort, det som har vært igjen av skjoldet. Har hatt en årrekke nå med billige biler som varer toppen et par år, men jeg tror i hvert fall en av de gikk igjennom PK etter jeg hadde byttet bremser (og dermed fjernet skjold). Mulig dette var før EU-kontrollen ble endret på.

Har aldri konstantert problemer som følge av mangel på skjold.

Anonymkode: 86ce1...fdd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 år senere...
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 29.4.2020 den 19.25):

Tullprat. Bare å ta de av.

Anonymkode: d7c97...bc4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo den blir godkjent er løst bremseskold på EU som gir mangel godkjente nettopp en bil hvor vi får av skjoldet før visning 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er må tull. Plukket av skjoldet nå på en eldre saab. Fikk ikke tak i nytt til EU kontroll. Gikk rett igjenom. Ingen spørsmål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...