Gjest Anonymous Skrevet 13. september 2002 #1 Skrevet 13. september 2002 Hei....!! I går fant jeg ut at jeg har et problem, aldri før har jeg sett det på denne måten........ Etter et program om fete svensker, så fortalte de endel om spisevanene sine! Og jeg kunne kjenne meg igjen.....! Jeg er for all del ikke fet, men jeg har en frodig kropp..... Problemet til han ene var at han ikke klarte å kaste mat....!! Kokte han pølser, så kunne han ikke la noen være igjen..... så da endte det oftest med at han spiste mye mer enn det han trengte!!!! Jeg er helt slik også..... I går lagde jeg pizza til middag, og siden jeg bor alene så endte det opp med at jeg åt opp hele!!!! var så mett etterpå at jeg holdt på å sprekke/kaste opp.... Men, jeg kunne jo ikke kaste det som ble igjen.... Og hadde jeg lagt restene i kjøleskapet e.l så hadde det endt opp med at jeg hadde spist den opp uansett!! Dette er et problem for meg.......!!! Vil jo gjerne komme ut av den sirkelen... Mye av tankegangen kommer fra barndommen antar jeg..... Da min farmor elsket å passe på meg og hun kastet ALDRI mat.....!!! Det Var en skam..... Tenk på alle barna som sultet i Afrika! Jeg respekterer sterkt denne holdningen...! Uff, jeg skulle bare ønske at jeg ikke måtte spise opp alt hver gang.......!!!!!!!!!! :cry:
Gjest Chica Skrevet 13. september 2002 #2 Skrevet 13. september 2002 Lag litt mindre mat da! Jeg og er ikke så flink til å stoppe når jeg er mett, men klarer å kaste mat. Defor steker jeg bare så mye pizza jeg trenger eller koker de to pølsene jeg trenger til mat... (og blir jeg ikke mett tar jeg bare en banan eller annen frukt etterpå for å bli mett)
Fakse Skrevet 13. september 2002 #3 Skrevet 13. september 2002 Det er jo rett som du sier at man spiser opp restene dersom man setter dem i kjøleskapet, og det er jo også det som er meningen. Om du lager for mye pizza en dag så kan de to stykkene som er igjen bli en fin lunch dagen etter, og lunch må du jo ha. Jeg synes det er en flott holdning at man kaster så lite mat som mulig. Vi sløser utrolig masse med resursene her i den vestlige verden, så det skader ikke å være litt flinkere. Men man skal ikke stappe i seg for at ting ikke skal kastes heller, det er jo like mye sløsing og dessuten ikke sunnt! Bli heller flinkere til å ta vare på/bruke restene. Man trenger jo alltid en kveldsmat eller en lunch dagen etter, eller man kan bruke restene i neste dags middag.
Tusenfryd Skrevet 13. september 2002 #4 Skrevet 13. september 2002 Jeg kaster heller ikke mat. Rester er en glemt kunst - husker jeg lærte hjemmefra å samle restene steke sammen med løk, helle i en form og gratinere med potetmos fx. Godt og enkelt. Men at jeg burde bli flinkere til å lage akkurat det vi spiser og ikke mer, er helt klart. Særlig når jeg lager mat bare til meg selv.
Gjest Anonymous Skrevet 13. september 2002 #5 Skrevet 13. september 2002 Hadde det bare vært så enkelt..... Hvis jeg tar vare på restene, så ender det opp med at jeg spiser det opp kanskje en halv time/time etterpå!!! Det er nok psykisk, og jeg vet ikke hvordan jeg skal komme meg ut av denne sirkelen!!!
Majken Skrevet 13. september 2002 #6 Skrevet 13. september 2002 Det er nok psykisk ja. Et tips er jo å heller å gå ut en tur den timen etter mat, da er det uansett sunt å røre på seg, og man kommer seg unna kjøleskapet. Og fortell deg selv at ;Nei, de restene er til lunsj eller middag i morra. Ta deg eventuelt en frukt i stedet (som ikke er plassert i kjøleskapet der du er faretruende nær de fristende restene...) Tro meg, jeg har vært der jeg også. Det kreves ikke så fint lite viljestyrke, men det går an!!! Lykke til!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå